Na ścieżce mahamudry błogosławieństwo jest niezbędne.pdf

(56 KB) Pobierz
Na ścieżce mahamudry błogosławieństwo jest niezbędne
Na ścieŜce mahamudry błogosławieństwo jest niezbędne
Strona 1 z 4
Budda przekazał wiele nauk, z których powstały róŜne drogi i sposoby praktykowania.
Wśród nich Droga Mahajany jest czymś szczególnym. Co czyni ją tak szczególną?
W ramach Mahajany Budda podał wiele róŜnych metod. Wszystkie pochodzą z
najwyŜszej mądrości i są na bardzo wysokim poziomie. Mahajana zawiera dwa rodzaje
nauk: Sutry i Tantry. Tantra jest czymś bardziej szczegółowym niŜ Sutra, bowiem ma do
dyspozycji więcej metod. Metody Tantry (nazywane równieŜ WadŜrajaną lub Mantrajaną)
określa się takŜe jako ŚcieŜkę Rezultatu (owocu) i są to najwyŜsze Nauki. Aby je we
właściwy sposób wykorzystać, trzeba mieć duŜo zaufania i oddania do metod. Nie ma to
jednak nic wspólnego ze ślepą wiarą.
Kiedy idziemy Drogą Sutr, musimy się najpierw bardzo duŜo uczyć. Na przykład
Abhidharma zawiera wiele nauk o zewnętrznym świecie, o powstaniu wszechświata, a
Madhjamaka zawiera nauki filozoficzne. W ten sposób intelektem i logiką bada się
zewnętrzny świat, zdobywając zrozumienie jego natury, czyli jest to poznanie, Ŝe nie jest
on rzeczywisty.
JeŜeli uczymy się w ten sposób, waŜnym jest Ŝeby nie traktować Nauki jak normalne
studia. W Dharmie nie chodzi o to, Ŝeby się więcej uczyć, lecz o to, Ŝeby osiągnąć
wolność najwyŜszego oświecenia i uwolnić się od cierpienia. To jest coś więcej niŜ
normalne wykształcenie. WadŜrajaną jest bardzo bezpośrednią drogą. Trzeba uwaŜać,
aby Dharma nie stała się tylko czymś zewnętrznym, lecz była doświadczeniem.
Niektórzy ludzie sadzą, Ŝe nie wystarczy tylko medytować. Doświadczenie medytacyjne
jest nam absolutnie niezbędne, ale dobrze jest równieŜ, jeśli studiujemy róŜne teksty i
uczymy się. Musimy jednak jasno zdać sobie sprawę, co przez to osiągamy. JeŜeli
chcemy studiować teksty, mamy najpierw trudności językowe. Poza tym powinniśmy
wiedzieć, Ŝe w Tybecie uwaŜa się kogoś za uczonego dopiero po 20, 30 latach studiów.
Ja sam najpierw sześć lat uczyłem się języka, potem osiemnaście lat studiowałem teksty
i jeszcze długo nie skończę. JeŜeli chcemy tak postępować, będzie to bardzo długo
trwało. Przy tym ryzykujemy, Ŝe nauczymy się bardzo wielu słów, nie znając ich
znaczenia, a właśnie ono jest nam bardzo potrzebne. Oczywiście, musimy się uczyć,
Ŝeby wiedzieć o co chodzi, ale prawdziwe doświadczenie otrzymamy tylko poprzez
praktykę. Systematyczna praktyka jest dla nas bardzo waŜna. Dzięki niej stopniowo
zrozumiemy coraz więcej, poniewaŜ pogląd powstanie jako częśc tego doświadczenia.
śeby praktykować Tantrę, trzeba rozwinąć zaufanie, oddanie i widzenie na czystym
poziomie. Zaczynamy od widzenia siebie całkowicie czystymi, czyli od zaufania do nas
samych, do naszej natury Buddy. Dzięki temu nie będziemy dumni i nie będziemy innych
traktować jako gorszych od siebie, poniewaŜ wszystkie istoty mają naturę Buddy.
Oznacza to równieŜ odwagę wykonywania praktyki bez zastanawiania się, czy zdołam jej
podołać, czy teŜ nie. Powinniśmy mieć zaufanie do tego, Ŝe zarówno my, jak i wszystkie
czujące istoty, nosimy w sobie najwyŜszą mądrość. Pierwszym warunkiem praktykowania
WadŜrajany jest więc zaufanie do naszej własnej wartości. Drugim warunkiem jest
zaufanie do Trzech Klejnotów, do Schronienia. Pierwszym jest Budda, ktoś w pełni
oświecony, będący poza ograniczeniami i błędami, posiadający w pełni rozwinięte
wszystkie właściwości. Drugim klejnotem jest Dharma, nasza droga, wszystkie metody,
które przekazał Budda. Trzecim klejnotem jest Sanga, czyli ci, którzy pomagają nam na
drodze.
Praktykując WadŜrajanę mamy zaufanie równieŜ do Trzech Korzeni, którymi są: Lama,
Jidam i StraŜnik. Lama jest źródłem błogosławieństwa. Jidam jest źródłem siddhi, czyli
szczególnych umiejętności. StraŜnicy są źródłem aktywności. Lama jest głównym
korzeniem, a wyraŜeniem jego umysłu jest Jidam, a jego aktywnością StraŜnik. Te Trzy
2009-09-12
198428968.001.png
Na ścieŜce mahamudry błogosławieństwo jest niezbędne
Strona 2 z 4
Korzenie w Ŝaden sposób nie róŜnią się od Trzech Klejnotów. Jak to jest moŜliwe, Ŝe
WadŜrajana jest najszybszą drogą i umoŜliwia osiągnięcie oświecenia w jednym Ŝyciu?
To jest związane z Lamą. Na powolniejszej drodze Bodhisattwy gromadzimy zasługę i
dobrą karmę oraz oczyszczamy się róŜnymi metodami. Jest powiedziane, Ŝe do
całkowitego uwolnienia się ze wszystkich negatywnych rzeczy i nagromadzenia
pozytywnych, są potrzebne trzy nieskończone kalpy. To trwa tak długo, poniewaŜ nasze
negatywne działania, powstałe z przeszkadzających uczuć, są zawsze wymieszane.
WciąŜ od nowa robimy coś negatywnego, co zawraca nas z powrotem. Kiedy
otrzymujemy pomoc od lamy, jego błogosławieństwo moŜe sprawić, Ŝe dzięki naszej
otwartości bardzo szybko rozwinie się w nas natura buddy, esencja naszego umysłu,
najwyŜsza mądrość. Błogosławieństwo działa dzięki temu, Ŝe spotyka się nasza
otwartość i współczucie lamy. Wtedy juŜ nie tylko nasze własne wysiłki umoŜliwiają nam
postępy na ścieŜce; otrzymujemy równieŜ pomoc od nauczyciela. Sprawia to, Ŝe nasza
droga staje się szybka i bezpośrednia. Kiedy otrzymujemy błogosławieństwo ciała, mowy
i umysłu lamy, moŜemy ujrzeć prawdziwą naturę naszego umysłu. Przypomina to
przebudzenie się ze snu niewiedzy.
Otwartość umoŜliwiająca ten proces, to coś więcej niŜ tylko fakt, Ŝe jakiś nauczyciel nam
się podoba, bo potrafi dobrze mówić. Aby otrzymać błogosławieństwo musimy przede
wszystkim postrzegać lamę jako esencję wszystkich Buddów, jako kogoś całkowicie
czystego. Wówczas oddanie będzie bardzo głębokie i błogosławieństwo zadziała
niezwykle szybko. Środkiem umoŜliwiającym rozwinięcie takiego oddania jest guru joga,
medytacja na lamę. U nas jest to medytacja Karmapy.
Widzieć Lamę jako esencję Buddów trzech czasów nie znaczy widzieć go w fizycznej
formie historycznego Buddy. Esencją jego umysłu jest Dharmakają. Dharmakaja
manifestuje się bez ograniczenia w róŜnych formach na poziomie Sambhogakaji i
Nirmanakaji. MoŜna to zrozumieć równieŜ tak: esencja umysłu Lamy, a więc
Dharmakaja, jest absolutnym Lamą. Ta esencja ukazuje się w róŜnych formach, a więc i
w Lamie relatywnym, którego właśnie znamy. To jest to, co moŜemy zobaczyć i usłyszeć.
Kiedy praktykujemy Guru Jogę, powinniśmy wszystko widzieć jako sposób wyraŜenia się
Lamy, jako jego grę. Powinniśmy starać się widzieć wszystkie formy jako "Ciało Lamy",
wszystkie dźwięki jako "Mowę Lamy" i wszystko co powstaje w umyśle jako "Umysł
Lamy". To nie znaczy, Ŝe zewnętrzny świat się zmieni i będzie wyglądał jak konkretna
fizyczna forma Lamy. Znaczy to, Ŝe zjawiska i pustka będą nierozdzielne. Wszystko co
się przejawia jest puste, pustka tak się manifestuje. Zjednoczenie manifestacji i pustki
jest Ciałem Lamy. Rozumienie tego to widzenie wszystkiego jako formę Lamy. Mowa
Lamy oznacza, Ŝe esencja mowy jest pusta, a więc, Ŝe dźwięk i pustka są nierozdzielne.
Umysł Lamy jest nierozerwalnym zjednoczeniem radości i pustki; wszystko co powstaje
w umyśle jest nierozerwalne ze stanem Prawdy. To jest znaczenie Ciała WadŜry, Mowy
WadŜry i Umysłu WadŜry.
Medytując na lamę potrzebujemy zaufania, które wzmocni oddanie albo sprawi, Ŝe
będziemy mogli otrzymać błogosławieństwo i rozpoznać naturę umysłu. Linia Kagyu jest
linią przekazu, w której oddanie jest szczególnie waŜne. Wielu oświeconych naszej linii
podkreśla często, Ŝe jest ono warunkiem koniecznym do rozpoznania natury umysłu.
Oddanie jest jak zaląŜek, bez którego nic nie moŜe wyrosnąć.
MoŜna wyróŜnić się trzy rodzaje zaufania. Pierwsze to podstawowe zaufanie, które
sprawia, Ŝe w ogóle mamy potrzebę studiowania i praktykowania Dharmy mimo, Ŝe nikt
nas do tego nie zmusza. Drugi rodzaj jest podobny, lecz sięga głębiej mamy coraz
większą potrzebę praktyki i wkładamy w nią coraz więcej wysiłku, poniewaŜ naprawdę
rozumiemy, jak wielkie ma to znaczenie. Trzeci rodzaj związany jest z zaufaniem do
Trzech Klejnotów i przekonaniem o działaniu prawa karmy. Ufamy głęboko, Ŝe wszystkie
2009-09-12
198428968.002.png
Na ścieŜce mahamudry błogosławieństwo jest niezbędne
Strona 3 z 4
nasze działania przynoszą określone skutki. Kiedy rozumiemy te trzy rodzaje zaufania,
powstanie w nas głębokie oddanie. Czasami rozwinięcie całkowicie czystego oddania dla
kogoś, kto posiada fizyczne ciało, moŜe okazać się trudne. Wtedy moŜna rozwinąć
oddanie dla jidama. To równieŜ jest bardzo dobre.
Istnieje wiele rodzajów guru jogi. Dla nas, uczniów linii Karma Kagyu, guru jest Karmapa.
Wiele osób ma wątpliwości, kto jest ich rdzennym lamą. Nie stanowi to jednak problemu,
poniewaŜ kiedy mamy bardzo szczególny związek z jakimś nauczycielem, moŜemy
uznać go za naszego rdzennego lamę i myśleć, Ŝe Karmapa jest źródłem wszystkich
lamów. Jeśli bardzo chcemy medytować na naszego lamę, moŜemy to robić. Jednak
koniecznie powinniśmy pamiętać, Ŝe esencją tego lamy jest Karmapa, i Ŝe nasz
nauczyciel jest aktywnością Karmapy. Wszystko pochodzi od Karmapy.
Mówię to nie tylko dlatego, Ŝe jest on moim lamą. Istnieje wiele poziomów tulku, czyli
tych, którzy świadomie się odradzają. Lama Karmapa znajduje się na najwyŜszym z tych
poziomów. Oznacza to, Ŝe jest on w pełni oświecony i wciąŜ na nowo odradza się, by
pomóc wszystkim istotom. Jego imię - Karmapa - znaczy: "Pan Aktywności Buddów". W
chwili, w której osiągnął oświecenie, otrzymał w darze od stu tysięcy dakiń Czarną
Koronę. Podobnie jak intronizowany król, Karmapa dostał od dakiń Czarną Koronę na
znak swego oświecenia i tego, Ŝe jest "Panem Aktywności Wszystkich Buddów". Korona
ta, choć jest dla nas niewidzialna, zawsze znajduje się nad jego głową. Później
wykonano jej materialną kopię, abyśmy równieŜ mogli widzieć ten znak aktywności
Karmapy. Guru joga stanowi esencję naszej praktyki, chociaŜ oczywiście powinniśmy
praktykować całe nyndro.
W praktyce Guru Jogi powstaje przed nami w przestrzeni Karmapa, albo inny Lama,
który jest Jego esencją. Koncentrujemy się na wizualizacji i modlimy się bardzo gorąco o
błogosławieństwo Lamy. Dobrze jeŜeli oddanie jest bardzo mocne, tak mocne, jak to
moŜliwe, bez powątpiewania i poza zwyczajowym myśleniem. Mówi się, Ŝe oddanie
powinno być tak mocne, Ŝeby nie powstawały myśli, ani zwątpienie kiedy Lama powie, Ŝe
woda jest ogniem, albo na odwrót. NajróŜniejsze zwyczajowe myśli znikają. Myśli się o
doskonałych właściwościach Lamy i ma się do nich zaufanie. Potem przychodzi
błogosławieństwo Lamy, jako błogosławieństwo ciała, w formie białego światła z Jego
czoła i wibracji OM. Błogosławieństwo mowy przychodzi do nas w formie czerwonego
światła z Jego gardła i wibracji AH oraz błogosławieństwo umysłu w formie niebieskiego
światła z Jego serca i wibracji Hung. Najpierw kaŜde przychodzi z osobna, potem
wszystkie razem. Ta medytacja oczyszcza ciało, mowę i umysł i otrzymujemy
błogosławieństwo ciała, mowy i umysłu Lamy. Otrzymujemy takŜe cztery inicjacje, co
później manifestuje się jako cztery Kaje, czyli cztery stany Buddy, a więc oświecenie. Po
takiej medytacji i recytacji mantry KARMAPA CZIENNO, nasze ciało, mowa i umysł stają
się nierozdzielne z ciałem, mową i umysłem Lamy i trwamy w tym stanie.
Gdy prawidłowo wykonujemy guru jogę, moŜemy otrzymywać błogosławieństwo i dzięki
temu ciągle się rozwijać. Dotyczy to równieŜ praktyki jidama czy straŜnika; bez
błogosławieństwa lamy właściwie nic się nie wydarza. Zwłaszcza na ścieŜce mahamudry
błogosławieństwo jest niezbędne. Bez niego nic się nie dzieje, po prostu nie pojawia się
doświadczenie. Niektórzy ludzie myślą, Ŝe guru joga to tylko przygotowanie, poniewaŜ
naleŜy do nyndro - praktyk wstępnych. Z tego powodu nie mogą oni właściwie ocenić jej
znaczenia. Jednak jeŜeli chcemy rozpoznać naturę umysłu, praktyka guru jogi jest
częścią naszej ścieŜki, po prostu musimy ją wykonywać. RównieŜ tutaj nasza motywacja
jest bardzo waŜna. Powinniśmy rozwijać bodhiczittę, czyli oświeconą postawę, i
medytować, abyśmy mogli pomóc wszystkim istotom. Powinniśmy zawsze wyraŜać
Ŝyczenia, Ŝeby wszystkie istoty osiągnęły oświecenie. Jeśli z tym nastawieniem
praktykujemy guru jogę, równieŜ gdy jest ona naszą główną praktyką, znajdujemy się na
2009-09-12
198428968.003.png
Na ścieŜce mahamudry błogosławieństwo jest niezbędne
Strona 4 z 4
właściwej drodze.
Pyt.: Co to jest błogosławieństwo?
Błogosławieństwo nie jest czymś substancjonalnym, co pochodzi z zewnątrz. Jest to
proces, pojawiający się dzięki naszemu otwarciu dla Lamy. Błogosławieństwo powstaje w
naszym umyśle. Przy tym istnieją róŜne błogosławieństwa, np. błogosławieństwo
długiego Ŝycia. MoŜna czytać teksty Dharmy i je rozumieć. Kiedy jednak nauczyciel
powie komuś potem dokładnie to samo, moŜe się zdarzyć, Ŝe umysł na moment tak się
rozwinie, Ŝe zrozumienie będzie całkowite. Tak się dzieje, poniewaŜ istnieje
błogosławieństwo.
Pyt.: Co moŜna zrobić, aby utrzymać oddanie?
To sprawa czasu. Na początku oddanie jest bardzo mocne, albo nie, podobnie jak
zaufanie. To, Ŝe ono tak się zmienia, przychodzi i odchodzi, jest wynikiem Samsary,
uwarunkowanej egzystencji, w której Ŝyjemy. JeŜeli regularnie praktykujemy i
wzmacniamy nasze współczucie, wtedy zaufanie i oddanie utrzymają się. Później
oddanie nie będzie juŜ uwarunkowane, lecz trwałe i stabilne.
Dziamgon Kongtrul Rinpocze (1954 - 1992) uwaŜany był za trzecią inkarnację wielkiego
uczonego i mistrza medytacji tradycji Karma Kagyu, Dziamgona Kongtrula Lodro Taje,
który Ŝył w dziewiętnastym wieku we wschodnim Tybecie i był guru XV Karmapy. Jego
inkarnacja, Dziamgon Kongtrul Czientse Oser, równieŜ został dzierŜawcą linii Kagyu.
Przekazał on najwaŜniejsze nauki XVI Karmapie. III Dziamgon Kongtrul Rinpocze - Lodro
Czokji Senge - jako dziecko opuścił Tybet razem z XVI Karmapą. Wychował się i zdobył
wykształcenie w klasztorze Rumtek w Sikkimie. W młodości towarzyszył XVI Karmapie
podczas kilku podróŜy na Zachód. Później sam stał się bardzo aktywnym nauczycielem
Dharmy na Zachodzie. Zginął w 1992 roku w wypadku samochodowym w Sikkimie.
Fragmenty wykładu wygłoszonego w 1987 roku w Regensburgu.
Tłumaczył Wojtek Tracewski
Artykuł pochodzi z "Diamentowej Drogi" nr 21
"Kagyu Life po polsku" Nr 2
"Buddhism Today No 2/1996"
2009-09-12
198428968.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin