KRÓTKA SUTRA NIRWANY.pdf

(61 KB) Pobierz
KRÓTKA SUTRA NIRWANY
Kraina Zen - Buddyzm ZEN - Krótka Sutra Nirvany
Strona 1 z 4
Krótka Sutra Nirvany
| Drukuj |
Napisał: Kraina Zen
Środa, 09 kwiecieŃ 2008
KRÌTKA SUTRA NIRWANY
Kiedy Siakiamuni Buddha poruszył po raz pierwszy Koło Dharmy AdŜniatakaudinia urzeczywistnił przebudzenie;
w czasie ostatniego wykładu Dharmy przebudził Subhadrę. Wszyscy ci, którzy mieli być przez niego
przebudzeni, zostali przebudzeni. Między dwoma drzewami sala Siakiamuni Buddha miał wejść właśnie w
Nirwanę. Dochodziła północ, był spokój i nie było Ŝadnych dźwięków. Dla dobra wszystkich swoich uczniów
krótko wyjaśnił istotę Dharmy:
"Mnisi! Kiedy odejdę, szanujcie i podtrzymujcie wskazania. Postępowanie w zgodzie ze wskazaniami jest jak
pojawienie się światła w ciemnościach, lub podobne jest to temu, gdy biedak znajdzie wielki skarb. Powinniście
wiedzieć, Ŝe wskazania są jak wasz nauczyciel. Kiedy macie wskazania, to tak jakbym pozostawał na świecie. Ci
z was, którzy podtrzymują wskazania, nie powinni angaŜować się w handel, nie powinni posiadać pól i domostw,
panować nad innymi ludźmi lub trzymać słuŜących i zwierząt. Powinniście powstrzymywać się od hodowania
roślin i gromadzenia majątku, tak jakbyście unikali ognia. Nie powinniście ścinać trawy i drzew, orać na roli czy
kopać ziemi, robić lekarstw, czynić przepowiedni, obserwować ruchu gwiazd, przepowiadać faz księŜyca,
obliczać szczęśliwe dni w kalendarzu.
Kontrolujcie swoje ciała, jedzcie o właściwych porach i prowadźcie się w czystości. Nie powinniście angaŜować
się w ziemskie sprawy lub słuŜyć jako posłańcy, uprawiać magię, mieszać napoje lecznicze lub pozostawać w
zaŜyłych znajomościach z waŜnymi osobistościami. śadna z tych rzeczy nie powinna być czyniona. Z jasnym i
czystym umysłem powinniście poszukiwać przebudzenia. Nie powinniście ukrywać swoich niewłaściwych
czynów, wyraŜać fałszywych poglądów lub sprowadzać innych ludzi na manowce. Otrzymując cztery rodzaje
ofiar powinniście wiedzieć jaka jest właściwa ilość i bądźcie zadowoleni z tego, co otrzymacie. Kiedy
otrzymujecie ofiary, nie powinniście ich gromadzić.
Teraz powiem wam jak ochraniać wskazania.
Wskazania są podstawą prawdziwego wyzwolenia, dlatego nazywane są Pratimoksza "tym, co prowadzi do
wyzwolenia''. Opierając się na wskazaniach spowodujecie pojawienie się wszystkich dhjan i wiedzy o zaniknięciu
cierpienia. Z tego powodu powinniście utrzymywać wskazania i nie pozwolić by zostały złamane. Kiedy
podtrzymujecie wskazania osiągniecie cnotę. Kiedy ich nie podtrzymujecie, Ŝadna zasługa się nie pojawi.
Dlatego powinniście wiedzieć, Ŝe wskazania są domem duchowej równowagi, która jest ostateczną zasługą.
Mnisi! Kiedy pozostajecie przy wskazaniach powinniście kontrolować pięć zmysłów, nie pozostawiajcie ich bez
kontroli, nie pozwólcie by zostały ogarnięte przez pięć poŜądań. Podobnie jak pastuch wymachujący kijem, by
nie pozwolić krowom wejść na czyjeś pole. Jeśli folgujecie pięciu zmysłom, to wówczas pięć pragnień zostanie
uwolnionych i nie będziecie zdolni ich kontrolować. Lub jest to podobne do dzikiego konia, który, gdy nie jest
pod kontrolą bata, wpada w rów ciągnąc za sobą jeźdźca. Cierpienie z rany zadanej przez bandytę pozostaje na
całe Ŝycie, ale szkoda zadana przez pięć zmysłów trwa przez wiele Ŝywotów tworząc olbrzymi ból i cierpienie.
Nie odrzucajcie uwaŜności. Z tego powodu mędrzec kontroluje swoje zmysły i nie podąŜa za nimi, pilnuje ich jak
więźniów i nie pozwala im wędrować. Jeśli puszcza je wolno, to są juŜ wygaszone.
Mistrzem pięciu zmysłów jest umysł. Z tego powodu powinniście kontrolować umysł. Powinniście bać się umysłu
bardziej niŜ jadowitych Ŝmiji, dzikich bestii czy mściwych bandytów. Nawet wielkie poŜary i straszne powodzie
trudno porównać do tego. Jest to podobne do człowieka, który biegnąc ze słoikiem miodu w dłoni patrzy tylko
na miód i nie widzi głębokiej dziury lub jak oszalały słoń bez łańcucha albo małpa skacząca wokół drzewa; kaŜde
z nich trudno jest opanować. Opanujcie swój umysł natychmiast i nie pozwólcie, by biegał jak dziki. Kiedy umysł
jest opanowany przez złe nawyki, stracicie dobrą okazję urodzenia się jako człowiek. Jeśli umiecie kontrolować
umysł w jednym miejscu, nie ma niczego, czego nie mógłbyś osiągnąć. Dlatego powinniście się szczerze wysilać
i opanować swoje umysły.
Mnisi! Kiedy otrzymujecie jedzenie i picie powinniście traktować je jak lekarstwo. Nie bierzcie więcej tego, co
lubicie i mniej tego, czego nie lubicie. Po prostu weźcie tyle ile potrzebuje wasze ciało i unikajcie głodowania i
pragnienia. Podobnie jak pszczoła, która bierze nektar z kwiatów nie odbierając im zapachu i koloru. Podobnie
wy mnisi powinniście przyjmować tylko tyle, ile potrzebujecie, by uniknąć przysparzania innym kłopotów. Nigdy
nie proście za duŜo i nie niszczcie dobrej motywacji ofiarodawców. Jest to podobne do mądrego człowieka, który
zna siłę swojego wołu i nie przeciąŜa go.
Mnisi! W ciągu dnia praktykujcie dobre nauki [Dharmy] z determinacją. Nie pozwólcie, by wasz czas został
stracony. Podobnie wieczorem i przed wschodem słońca nie osłabiajcie swoich wysiłków. W nocy recytujcie
sutry. Tak powinniście praktykować w swoim Ŝyciu. Nie pozwólcie, by Ŝycie minęło na próŜno bez Ŝadnego
osiągnięcia z powodu snu. Pamiętajcie, Ŝe cały świat jest trawiony przez ogień nietrwałości. Poszukujcie
przebudzenia i nie poddawajcie się senności. Pragnienia zawsze są gotowe zabić człowieka nawet bardziej niŜ
najbardziej niebezpieczny wróg. Jak moŜecie w takiej sytuacji ulegać senności i zmniejszać swoją czujność?
Pragnienia są jadowitym węŜem śpiącym w waszym umyśle. Nie róŜnią się od czarnej kobry śpiącej w waszym
pokoju. Przepędźcie ją włócznią wskazań. MoŜecie spać spokojnie tylko wtedy, kiedy nie ma śpiącego węŜa. Jeśli
śpicie, kiedy wąŜ wciąŜ tam jest, jesteście bez sumienia. Szata sumienia jest najlepsza spośród wszystkich szat.
http://kraina-zen.eu/index2.php?option=com_content&task=view&id=27&pop=1&pa...
2009-04-10
111821501.001.png
Kraina Zen - Buddyzm ZEN - Krótka Sutra Nirvany
Strona 2 z 4
Sumienie jest jak Ŝelazna włócznia, która kontroluje czyjeś niewłaściwe postępowanie. Dlatego mnisi
powinniście zawsze podąŜać za swoim sumieniem i nie wolno wam go ignorować nawet przez chwilę. Jeśli
porzucicie swoje sumienie, stracicie wszystkie zasługi. Ktoś, kto zna poczucie wstydu, zna dobre nauki
[Dharmy]. Kto nie zna wstydu, niczym nie róŜni się od dzikich bestii.
Mnisi! Jeśli ktoś ćwiartuje wasze ciało, musicie kontrolować swój umysł i nie pozwolić by powstała w waszym
sercu nienawiść. Podobnie musicie pilnować waszych ust, by nie opuściły ich złe słowa. Jeśli poddacie się
nienawistnym myślom, stworzycie przeszkodę na swojej drodze i stracicie dobrodziejstwo wcześniej zebranych
zasług. Cierpliwość jest cnotą, której nie moŜe się równać nawet utrzymywanie wskazań czy praktykowanie
ascezy. Ktoś, kto praktykuje cierpliwość moŜe być prawdziwie nazywany pełną siły, wielką istotą. Kto nie potrafi
zaakceptować trucizny przemocy z cierpliwością i radością, tak jakby pił nektar bogów, nie moŜe być nazywany
człowiekiem mądrości, który wstąpił na Drogę. Dlaczego tak jest? PoniewaŜ złe skutki nienawiści niszczą
wszystkie dobre nauki i wasze dobre imię i inni ludzie obecnie i w przyszłości nie odczują przyjemności w
widzeniu tego. Powinniście wiedzieć, Ŝe nienawiść jest mocniejsza niŜ szalejący ogień. Zawsze trzymajcie się na
baczności i nie pozwólcie wkraść się gniewowi. śaden bandyta nie potrafi skraść więcej niŜ nienawiść. Zwykli
ludzie, którzy mają pragnienia i nie praktykują Drogi, nie mają nauk, dzięki którym mogliby kontrolować siebie.
Nawet gniew i nienawiść są dla nich czymś wybaczalnym. Ci, którzy opuścili swoje domy i praktykują drogę nie
poŜądania, nigdy nie powinni pozwolić powstać gniewowi i nienawiści, tak jak błyskawica nie powstaje w lekkiej
puchowej chmurze.
Mnisi! Pamiętajcie o swoich ogolonych głowach. Porzuciliście juŜ ozdoby, nosicie proste szaty i praktykujecie
Ŝebraninę. Spójrzcie na siebie w następujący sposób: Kiedy pojawia się duma, powinniście natychmiast ją
unicestwić. Rosnąca duma [pycha] jest czymś niewłaściwym nawet dla tych, którzy pozostają w świecie, a cóŜ
dopiero dla tych, którzy "opuścili dom'' i zostali mnichami, opanowali swoje ciała i praktykują Ŝebraninę, by
osiągnąć wyzwolenie?!
Mnisi! Nieszczery umysł nie jest w zgodzie z Drogą. Dlatego powinniście praktykować szczerość [i otwartość].
Musicie wiedzieć, Ŝe nieszczery umysł jest jedynie przyczyną oszustwa [i fałszu]. Dlatego ktoś, kto wstąpił na
Drogę nie powinien przebywać w takim stanie [nieszczerości]. Mnisi z tego powodu powinniście mieć
prostolinijny umysł i działać na zasadzie szczerości.
Mnisi! Powinniście wiedzieć, Ŝe osoba mająca wiele pragnień i poszukująca własnego zysku doświadcza wielu
cierpień. Osoba nie mająca wielu pragnień, nie szukająca i nie pragnąca niczego nie ma takich smutków. Po
prostu nie utrzymujcie wielu pragnień. PoniewaŜ daje to wszystkie dobre zasługi, szczególnie powinniście
praktykować ograniczanie swoich pragnień. Osoba posiadająca tylko kilka pragnień nie manipuluje umysłami
innych ludzi przez nieszczerość, ani nie jest porywana przez sześć organów zmysłów. Umysł osoby
praktykującej ograniczenie pragnień jest spokojny i nie jest trapiony zmartwieniami. Cokolwiek juŜ posiadacie,
jest juŜ wystarczające. Nigdy nie ma w tym niedostateczności. Dla kogoś, kto ma tylko kilka pragnień, istnieje
Nirwana. Taka jest praktyka ograniczania pragnień.
Mnisi! Jeśli chcecie być wolnymi od wszystkich cierpień, powinniście wiedzieć, czym jest stan prawdziwego
zadowolenia. Stan zadowolenia jest warunkiem powodzenia i odpręŜenia. Ktoś, kto jest zadowolony jest
szczęśliwy nawet wtedy, gdy ma tylko ziemię do spania. Ktoś, kto nie jest zadowolony, nie ma satysfakcji nawet
wtedy, gdy zamieszkuje w niebiańskim pałacu. Kto nie jest zadowolony, jest biedny, bez względu na to, jakie
moŜe posiadać bogactwa. Kto jest zadowolony jest bogaty bez względu na to, jakie cierpi niedostatki [jak jest
biedny]. Niezadowolony jest wciąŜ szarpany przez pięć zmysłowych pragnień, dlatego zadowolony odczuwa
wobec niego litość. Taka jest praktyka zadowolenia.
Mnisi! Jeśli poszukujecie błogosławieństwa nieprzemijającego spokoju, musicie pozostawić za sobą hałas
społecznych grup i Ŝyć samotnie w cichym odosobnieniu. Kto Ŝyje samotnie, jest szanowany przez Indrę i
innych bogów. Z tego powodu powinniście pozostawić swoją i inne grupy i Ŝyć samotnie w samotnym miejscu
zaprzątnięci przerwaniem przyczyny cierpienia. Kto lubi przebywać w towarzystwie, cierpi z powodu bycia w
towarzystwie podobnie jak drzewo, na którym Ŝyje stado ptaków, naraŜone jest na uschnięcie. Jeśli jesteście
przywiązani do świata, zanurzycie się w zwykłym cierpieniu, tak jak stary słoń tonący w bagnie nie moŜe
wydostać się z niego sam. Taka jest praktyka odosobnienia.
Mnisi! Jeśli z oddaniem praktykujecie właściwy wysiłek, nic nie będzie dla was trudne. Z tego powodu
powinniście praktykować właściwy wysiłek, tak jak kapiące krople wody, które potrafią wydrąŜyć dziurę w skale.
Jeśli praktykujący ma skłonności do lenistwa, to jest to podobne komuś, kto usiłuje wzniecić ogień przez tarcie
dwóch kawałków drewna i zaprzestaje zanim drewno stanie się gorące. Nawet jeśli chce wzniecić ogień w ten
sposób, nigdy go nie uzyska. Taka jest praktyka właściwego wysiłku.
Mnisi! Bądźcie uwaŜni, kiedy szukacie nauczyciela lub duchowego przyjaciela. Jeśli nie tracicie uwaŜności, to
namiętności nie mogą się wkraść. Dlatego zawsze powinniście podtrzymywać uwaŜność. Jeśli ją utracicie, to
stracicie wszystkie zasługi. Jeśli siła waszej uwaŜności jest wielka, nie zostaniecie zranieni przez pięć zmysłów i
poŜądań. Nawet jeśli się pojawią, to [dzięki uwaŜności, ostroŜności] będzie to jak w czasie bitwy, gdy nosicie na
sobie zbroję, nie będziecie się niczego obawiać. Taka jest praktyka nie tracenia uwaŜności [i ostroŜności].
Mnisi! Jeśli zjednoczycie swój umysł, to pozostanie on skoncentrowany. Jeśli umysł jest skoncentrowany, to
moŜecie rozpoznać oznaki powstawania i zanikania wszystkich rzeczy w świecie. Dlatego powinniście
praktykować koncentrację z oddaniem. Gdy osiągniecie koncentrację, umysł nie będzie rozproszony. Jest to
podobne do domostwa, które zbiera wodę w zbiorniku i utrzymuje go w dobrym stanie, by woda nie wyciekała,
podobnie praktykujący koncentruje się w medytacji, by nie wyciekała woda mądrości. Taka jest praktyka
http://kraina-zen.eu/index2.php?option=com_content&task=view&id=27&pop=1&pa...
2009-04-10
111821501.002.png
Kraina Zen - Buddyzm ZEN - Krótka Sutra Nirvany
Strona 3 z 4
koncentracji.
Mnisi! Jeśli posiadacie mądrość, nie będziecie poŜądliwi. Zawsze sprawdzajcie siebie i nie pozwólcie sobie na
utratę mądrości. Wówczas, dzięki mojej nauce, moŜecie osiągnąć wyzwolenie. Jeśli nie czynicie tego, to nie
podąŜacie Drogą, nawet nie jesteście świeckimi uczniami. Mądrość jest mocnym statkiem, który niesie was
przez morze starości, choroby i śmierci. Jest wielką lampą rozświetlającą ciemności, doskonałym lekarstwem na
wszystkie choroby, ostrą siekierą ścinającą drzewo namiętności [splamień i skalań]. Dlatego mnisi, powinniście
przez słuchanie, myślenie [zastanowienie się] i praktykowanie zwiększać swoją mądrość. Jeśli posiadacie
jaśniejącą mądrość, będziecie mieli jasny wgląd w naturę rzeczy nawet swoimi fizycznymi oczyma. Taka jest
mądrość.
Mnisi! Jeśli popadniecie w róŜnego rodzaju bezmyślne rozmowy, wasz umysł zostanie pomieszany. Nawet jeśli
opuściliście dom, nie osiągniecie wyzwolenia. Z tego powodu mnisi, powinniście natychmiast porzucić
pomieszane myśli i zbędne rozmowy. Jeśli chcecie osiągnąć błogosławieństwo Nirwany, wystarczy tylko
zakończyć zło zbędnych rozmów. Taka jest praktyka unikania zbędnego mówienia.
Mnisi! Pośród wszystkich dobrych czynów, musicie skoncentrować się całym sercem na unikaniu samo
pobłaŜania sobie z taką samą mocą, jakbyście usiłowali uniknąć bandyty. Przynosząca dobro nauka wielce
współczującego Czczonego przez świat została teraz zakończona. Mnisi powinniście starać się o to, by z
oddaniem praktykować nauki Dharmy. Czy Ŝyjecie w górach, nad wodą, pod drzewem, w odludnym miejscu lub
w spokojnym miejscu skierujcie swoje umysły na naukę Dharmy, którą otrzymaliście, i nie pozwólcie, by została
zapomniana. Zawsze starajcie się praktykować z właściwym wysiłkiem. Jeśli umrzecie na darmo nie uczyniwszy
niczego, to będziecie Ŝałowali tego w przyszłości. Jestem jak dobry lekarz, który rozpoznaje chorobę i przepisuje
właściwe lekarstwo, ale czy zostanie ono zaŜyte czy nie, nie zaleŜy od lekarza. Jestem jak dobry przewodnik,
który pokazuje ludziom najlepszą drogę, ale jeśli nie pójdą nią po tym, gdy o niej usłyszeli, nie jest to wina
przewodnika.
Mnisi! Jeśli macie jakieś wątpliwości dotyczące czterech szlachetnych prawd spytajcie się teraz. Nie utrzymujcie
wątpliwości bez próby rozwiązania ich.'' Czczony Przez Świat trzykrotnie spytał się mnichów, ale nikt w
zgromadzeniu nie przemówił, poniewaŜ nikt nie miał Ŝadnych wątpliwości.
Wówczas Aniruddha widząc na wskroś umysły zgromadzonych powiedział do Buddhy: "Czczony Przez Świat!
Nawet jeśli księŜyc miałby stać się gorący, a słońce chłodne, cztery szlachetne prawdy nauczane przez Buddhę
nie mogą się zmienić. Prawda o cierpieniu nauczana przez Buddhę jest o prawdziwym cierpieniu, które nie moŜe
zamienić się w szczęście. Przywiązanie jest prawdziwą tego przyczyną i nie ma Ŝadnej innej przyczyny.
Cierpienie zostaje zniszczone, kiedy przyczyna cierpienia zostaje zniszczona. Droga zniszczenia cierpienia jest
prawdziwą drogą i nie istnieje Ŝadna inna droga. Czczony Przez Świat! Wszyscy zgromadzeni tu mnisi są pewni i
nie mają Ŝadnych wątpliwości co do czterech szlachetnych prawd. Jeśli w tym zgromadzeniu są tacy, którzy nie
dokończyli swojej pracy, będą smutni, gdy zobaczą odchodzącego Buddhę. Ale nawet ci, którzy zaledwie wstąpili
w nauki Dharmy osiągną przebudzenie, gdy usłyszą słowa Buddhy, podobne to będzie, jakby w ciemności nocy
snop światła oświetlił drogę. Jeśli są tacy, co juŜ urzeczywistnili swoje zadanie i przekroczyli morze cierpienia,
będą mieć tylko taką myśl: "JakŜe szybko odchodzi Czczony Przez Świat!''
Gdy Aniruddha wypowiedział te słowa, wszyscy zgromadzeni jasno zrozumieli znaczenie czterech szlachetnych
prawd. Lecz Czczony Przez Świat pragnąc, by wszyscy obecni na tym wielkim zgromadzeniu stali się mocniejsi,
dalej do nich przemawiał z umysłem wielkiego współczucia:
Mnisi! Nie rozpaczajcie! Nawet gdybym miał Ŝyć na świecie przez całą kalpę, nasze spotkanie musiałoby mieć
kres. Nie moŜe być spotkania bez rozstania. Nauka, która przynosi korzyść zarówno nam samym jak i innym
dopełniła się. Nawet gdybym miał Ŝyć dłuŜej, nie byłoby niczego do dodania do mojej nauki. Ci, którzy mieli się
przebudzić, czy to w niebiosach czy pośród istot ludzkich, wszyscy się juŜ przebudzili. Ci, którzy jeszcze się nie
przebudzili, wszyscy posiadają warunki do osiągnięcia przebudzenia. Jeśli wszyscy moi uczniowie będą
praktykować moje nauki przez pokolenia począwszy od teraz, ciało Dharmy Tathagathy będzie zawsze istnieć i
nie ulegnie zniszczeniu.
Zatem powinniście wiedzieć, Ŝe wszystkie rzeczy na świecie są nietrwałe; łączenie się nieuchronnie oznacza
rozdzielanie się. Niech to was nie kłopocze, gdyŜ jest to naturą Ŝycia. Pilnie praktykując właściwy wysiłek,
musicie niezwłocznie poszukiwać wyzwolenia. Światłem mądrości rozproszcie ciemności niewiedzy. Nic nie jest
bezpieczne. Wszystko w tym Ŝyciu jest niepewne.
Teraz osiągnę Parinirwanę. Jest to niczym pozbywanie się złej choroby. Tą złą rzeczą, którą powinniśmy
porzucić jest to, co zwiemy ciałem. Jest ono pogrąŜone w morzu narodzin, starości, choroby i śmierci. JakŜe
ktoś mądry mógłby nie radować się porzucając je?
Mnisi! Powinniście zawsze poszukiwać drogi wyzwolenia. Wszystkie rzeczy na tym świecie, czy to poruszające
się czy teŜ nie, charakteryzują się zanikiem i niestałością.
Teraz dość! Nie mówcie nic! Czas upływa. Zaraz przekroczę na drugi brzeg. Oto moja ostatnia nauka.
KONIEC KRÓTKIEJ SUTRY NIRWANY
http://kraina-zen.eu/index2.php?option=com_content&task=view&id=27&pop=1&pa...
2009-04-10
111821501.003.png
Kraina Zen - Buddyzm ZEN - Krótka Sutra Nirvany
Strona 4 z 4
Zamknij okno
http://kraina-zen.eu/index2.php?option=com_content&task=view&id=27&pop=1&pa...
2009-04-10
111821501.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin