jak_prowadzic_analize.doc

(241 KB) Pobierz
ANALIZA ROZKŁADU PUNKTOWYCH WYNIKÓW SPRAWDZIANU/EGZAMINU ZEWNĘTRZNEGO

10

JAK ANALIZOWAĆ WYNIKI ZEWNĘTRZNEGO SPRAWDZIANU/EGZAMINU GIMNAZJALNEGO

OPRACOWANIE: MGR ILONA LEWANDOWSKA, WODN SIERADZ

 

PRZEDMIOT BADANIA

OSIĄGNIĘCIA UCZNIÓW NA SPRAWDZIANIE (EGZAMINIE) ZEWNĘTRZNYM

CELE BADANIA

·     określenie poziomu osiągnięć uczniów na sprawdzianie (egzaminie) zewnętrznym;

·     ustalenie zależności między ocenianiem wewnątrzszkolnym i ocenianiem zewnętrznym;

·     ustalenie mocnych i słabych stron procesu kształcenia

·     wykorzystanie wniosków z analizy wyników do planowania pracy szkoły i nauczycieli;

METODA BADAWCZA  analiza dokumentów

WYKAZ BADANYCH DOKUMENTÓW:

1.     Wyniki uczniów osiągnięte na sprawdzianie (egzaminie) – wykaz OKE – wyniki punktowe uczniów oraz łatwość zadań.

2.     Raport OKE (lub raport CKE);

3.     Dzienniki lekcyjne (arkusze ocen) klas poddanych sprawdzianowi (egzaminowi);

4.     Dokumentacja  sprawdzianów wewnątrzszkolnych i nauczycielskich (niekoniecznie);

5.     Programy nauczania realizowane w szkole ( w zakresie przedmiotów objętych sprawdzianem – egzaminem), plany pracy dydaktycznej, arkusz organizacyjny szkoły, inne dokumenty;

ZAKRES BADANIA

1.   Analiza rozkładu wyników sprawdzianu (egzaminu);

2.   Analiza rozkładu wyników w skali staninowej;

3.   Analiza łatwości standardów i całego sprawdzianu (egzaminu);

4.   Analiza łatwości zadań w kontekście ich przynależności przedmiotowej;

5.   Analiza łatwości zadań w kontekście sprawdzanych czynności;

6.   Porównanie wyników sprawdzianu/egzaminu z zapisami dokumentacji szkolnej (ramowy plan zajęć, programy nauczania, plany pracy dydaktycznej, PSO, itp.);

7.   Porównanie wyników oceniania zewnętrznego z wynikami oceniania wewnątrzszkolnego;

KRYTERIA OCENY

 

·        Wysokość wskaźników łatwości sprawdzanych czynności, zadań, standardu, testu;

·        Ilość wyników średnich, poniżej i powyżej średnich;

·        Ilość wyników najniższych, najwyższych;

·        Wysokość podstawowych miar i wskaźników statystycznych;

·        Zgodność wyników testu z zapisami dokumentacji szkolnej;

·        Zgodność wyników sprawdzianu (egzaminu) z ocenami wewnątrzszkolnymi;

·        Zgodność wyników próbnych sprawdzianów (egzaminów) z wynikami sprawdzianu (egzaminu) docelowego;

CHARAKTERYSTYKA BADANEJ GRUPY

 

1.    Nazwa szkoły, opis środowiska edukacyjnego (typ i rodzaj szkoły, środowisko, w którym działa, wielkość szkoły, przeciętna liczebność klas, kierunki kształcenia, dodatkowe zajęcia dla uczniów, inne istotne informacje o szkole, itp.);

2.    Ilość klas, ilość uczniów badanych, w tym  dziewcząt i chłopców;


ANALIZA ROZKŁADU PUNKTOWYCH WYNIKÓW SPRAWDZIANU/egzaminu ZEWNĘTRZNEGO

 

1.    Analizy wyników  w gimnazjum dokonujemy dla każdej części egzaminu odrębnie.

 

2.    Porządkujemy wyniki od wyniku najwyższego do najniższego;

 

3.    Zestawiamy wyniki w klasy ilościowe, np. przedstawiając je w następującej tabeli:

Liczba

pkt

0

1

2

3

4

5

6

7

8

9

Liczba uczniów

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Liczba

pkt

10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

Liczba uczniów

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Liczba

pkt

20

21

22

23

24

25

26

27

28

....

Liczba uczniów

 

 

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin