10
JAK ANALIZOWAĆ WYNIKI ZEWNĘTRZNEGO SPRAWDZIANU/EGZAMINU GIMNAZJALNEGO
OPRACOWANIE: MGR ILONA LEWANDOWSKA, WODN SIERADZ
PRZEDMIOT BADANIA
OSIĄGNIĘCIA UCZNIÓW NA SPRAWDZIANIE (EGZAMINIE) ZEWNĘTRZNYM
CELE BADANIA
· określenie poziomu osiągnięć uczniów na sprawdzianie (egzaminie) zewnętrznym;
· ustalenie zależności między ocenianiem wewnątrzszkolnym i ocenianiem zewnętrznym;
· ustalenie mocnych i słabych stron procesu kształcenia
· wykorzystanie wniosków z analizy wyników do planowania pracy szkoły i nauczycieli;
METODA BADAWCZA analiza dokumentów
WYKAZ BADANYCH DOKUMENTÓW:
1. Wyniki uczniów osiągnięte na sprawdzianie (egzaminie) – wykaz OKE – wyniki punktowe uczniów oraz łatwość zadań.
2. Raport OKE (lub raport CKE);
3. Dzienniki lekcyjne (arkusze ocen) klas poddanych sprawdzianowi (egzaminowi);
4. Dokumentacja sprawdzianów wewnątrzszkolnych i nauczycielskich (niekoniecznie);
5. Programy nauczania realizowane w szkole ( w zakresie przedmiotów objętych sprawdzianem – egzaminem), plany pracy dydaktycznej, arkusz organizacyjny szkoły, inne dokumenty;
ZAKRES BADANIA
1. Analiza rozkładu wyników sprawdzianu (egzaminu);
2. Analiza rozkładu wyników w skali staninowej;
3. Analiza łatwości standardów i całego sprawdzianu (egzaminu);
4. Analiza łatwości zadań w kontekście ich przynależności przedmiotowej;
5. Analiza łatwości zadań w kontekście sprawdzanych czynności;
6. Porównanie wyników sprawdzianu/egzaminu z zapisami dokumentacji szkolnej (ramowy plan zajęć, programy nauczania, plany pracy dydaktycznej, PSO, itp.);
7. Porównanie wyników oceniania zewnętrznego z wynikami oceniania wewnątrzszkolnego;
KRYTERIA OCENY
· Wysokość wskaźników łatwości sprawdzanych czynności, zadań, standardu, testu;
· Ilość wyników średnich, poniżej i powyżej średnich;
· Ilość wyników najniższych, najwyższych;
· Wysokość podstawowych miar i wskaźników statystycznych;
· Zgodność wyników testu z zapisami dokumentacji szkolnej;
· Zgodność wyników sprawdzianu (egzaminu) z ocenami wewnątrzszkolnymi;
· Zgodność wyników próbnych sprawdzianów (egzaminów) z wynikami sprawdzianu (egzaminu) docelowego;
CHARAKTERYSTYKA BADANEJ GRUPY
1. Nazwa szkoły, opis środowiska edukacyjnego (typ i rodzaj szkoły, środowisko, w którym działa, wielkość szkoły, przeciętna liczebność klas, kierunki kształcenia, dodatkowe zajęcia dla uczniów, inne istotne informacje o szkole, itp.);
2. Ilość klas, ilość uczniów badanych, w tym dziewcząt i chłopców;
ANALIZA ROZKŁADU PUNKTOWYCH WYNIKÓW SPRAWDZIANU/egzaminu ZEWNĘTRZNEGO
1. Analizy wyników w gimnazjum dokonujemy dla każdej części egzaminu odrębnie.
2. Porządkujemy wyniki od wyniku najwyższego do najniższego;
3. Zestawiamy wyniki w klasy ilościowe, np. przedstawiając je w następującej tabeli:
pkt
0
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Liczba uczniów
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
....
klonek100