wyklad 1.docx

(16 KB) Pobierz

Wykład  1

Temat: Wprowadzenie do teorii wychowania

TPW- teoria wychowania- jedna z podstawowych dyscyplin pedagogiki obok pedagogiki ogólnej, dydaktyki ogólnej i historii wychowania.

TWÓRCY PEDAGOGIKI-początek XXw. Metedologia  badań pedagogicznych :

J.F. Herbart 1802r (twórca nowożytnej pedagogiki-początek XIX habilitował się . psycholog. Znaczna pozycja)

E. von Meuman 1911r

 

„Wprowadzenie-wykłady do pedagogiki eksperymentalnej” metody przyrodnicze badań rzeczywistości wprowadzenie do pedagogiki – psychologia.

 

William James  – psycholog amerykański (psychologia jako nauka) pragmatyzm.  Z rozumienia – europejski pozytywistyczny (materializm)poznanie świata

Psychologia – z nauk przyrodniczych obserwacja i eksperyment + podstawy metodologiczne pedagogiczne

Psyche = dusza nauka o zachowaniu

[USA, Wlk. Bryt – pedagogika nie jest nauką, praktyka rozumienia] | Niemcy, Szwajcaria, Austria – nauka.

 

 

 

Teoria Wychowania – wg Górniewicza  (dwudzielna)

è Aksjologiczna – teologiczna – nauka o celach, o ich stanowieniu , wyprowadzaniu z różnych źródeł

è Operacyjna – wdrażanie, realizacja celów w praktyce – techniki, środki organizacji wychowania

è Teleologia

è Metodologia badań nad wychowaniem –badania empiryczne

è Technika wychowania – praktyka wychowania, metody, organizacja (oddziaływania na wychowanka)

 

TEORIA –wg. Jana Sucha – system ogólnych twierdzeń wyjaśniający daną dziedzinę rzeczywistości (wychowawczej)

WYCHOWANIE – całokształt oddziaływań i wpływów na człowieka w celu rozwoju jego osobowości i przygotowania go do życia w społeczeństwie

TW- nauka interdyscyplinarna, korzystając z dorobku filozofii, psych. Socj. i poszczególnych dyscyplin tych nauk

TW to dyscyplina która ma wystawać z reguł naukowości – pedagogice

Pozytywizm w naucedominujący prąd w nauce = odwoływanie się do doświadczenia czyli pierwsze poznanie świata, odrzucenie spekulacji, materializm w rzeczywistości, koncepcje socjologiczne dominowały – jednostka traktowana jako część grupy

W USA występował zatem pragmatyzm (XIX) podobne cechy do pozytywizmu, najważniejsza cecha odróżniająca się od pozytywizmu to położenie nacisku na indywidualizm.

Polska Ludowa – pedagogika- nauka ideologiczna, teoria wychowania – socjalizm lata 70 ; teorie wychowania (nie pojedynczo) nauka myląca

Sposób dedukcyjny, indukcyjny

 

Szczegółowe definicje wychowania : czynnik intencjonalności tej działalności o charakterze intencjonalnym, a jej celem jest zmiana osobowości człowieka, kształtowanie ludzkich przekonań, postaw , gdzie przekonania zajmują składową światopoglądu człowieka, a postawy to cząstki z których składa się zachowanie człowieka.

szerokie- wszystkie procesy zw z rozw dl spol fiz etc

pedagogika – nauka o wychowaniu

wąskie – odniesienie do osobowości człowieka

TW- nauka interdyscyplinarna  -> w pełni spójna wiedza , zbiór teorii komplementarnych

 

Historia TW wywodzi się od Immanuela Kanta – znanego filozofa ale też pedagoga (1796)”O Pedagogice”1808r -> poglądy rozwijał F. Trapp  /Rei/  Henryk Rowid Hesse, Mysłakowski ->> humanizm Sośnicki , Muszyński, Górniewicz, Śliwerski, Łobocki, Kwieciński, Kwaśnica

 

 

 

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin