Wykład 1
Temat: Wprowadzenie do teorii wychowania
TPW- teoria wychowania- jedna z podstawowych dyscyplin pedagogiki obok pedagogiki ogólnej, dydaktyki ogólnej i historii wychowania.
TWÓRCY PEDAGOGIKI-początek XXw. Metedologia badań pedagogicznych :
J.F. Herbart 1802r (twórca nowożytnej pedagogiki-początek XIX habilitował się . psycholog. Znaczna pozycja)
E. von Meuman 1911r
„Wprowadzenie-wykłady do pedagogiki eksperymentalnej” metody przyrodnicze badań rzeczywistości wprowadzenie do pedagogiki – psychologia.
William James – psycholog amerykański (psychologia jako nauka) pragmatyzm. Z rozumienia – europejski pozytywistyczny (materializm)poznanie świata
Psychologia – z nauk przyrodniczych obserwacja i eksperyment + podstawy metodologiczne pedagogiczne
Psyche = dusza nauka o zachowaniu
[USA, Wlk. Bryt – pedagogika nie jest nauką, praktyka rozumienia] | Niemcy, Szwajcaria, Austria – nauka.
Teoria Wychowania – wg Górniewicza (dwudzielna)
è Aksjologiczna – teologiczna – nauka o celach, o ich stanowieniu , wyprowadzaniu z różnych źródeł
è Operacyjna – wdrażanie, realizacja celów w praktyce – techniki, środki organizacji wychowania
è Teleologia
è Metodologia badań nad wychowaniem –badania empiryczne
è Technika wychowania – praktyka wychowania, metody, organizacja (oddziaływania na wychowanka)
TEORIA –wg. Jana Sucha – system ogólnych twierdzeń wyjaśniający daną dziedzinę rzeczywistości (wychowawczej)
WYCHOWANIE – całokształt oddziaływań i wpływów na człowieka w celu rozwoju jego osobowości i przygotowania go do życia w społeczeństwie
TW- nauka interdyscyplinarna, korzystając z dorobku filozofii, psych. Socj. i poszczególnych dyscyplin tych nauk
TW to dyscyplina która ma wystawać z reguł naukowości – pedagogice
Pozytywizm w nauce – dominujący prąd w nauce = odwoływanie się do doświadczenia czyli pierwsze poznanie świata, odrzucenie spekulacji, materializm w rzeczywistości, koncepcje socjologiczne dominowały – jednostka traktowana jako część grupy
W USA występował zatem pragmatyzm (XIX) podobne cechy do pozytywizmu, najważniejsza cecha odróżniająca się od pozytywizmu to położenie nacisku na indywidualizm.
Polska Ludowa – pedagogika- nauka ideologiczna, teoria wychowania – socjalizm lata 70 ; teorie wychowania (nie pojedynczo) nauka myląca
Sposób dedukcyjny, indukcyjny
Szczegółowe definicje wychowania : czynnik intencjonalności tej działalności o charakterze intencjonalnym, a jej celem jest zmiana osobowości człowieka, kształtowanie ludzkich przekonań, postaw , gdzie przekonania zajmują składową światopoglądu człowieka, a postawy to cząstki z których składa się zachowanie człowieka.
szerokie- wszystkie procesy zw z rozw dl spol fiz etc
pedagogika – nauka o wychowaniu
wąskie – odniesienie do osobowości człowieka
TW- nauka interdyscyplinarna -> w pełni spójna wiedza , zbiór teorii komplementarnych
Historia TW wywodzi się od Immanuela Kanta – znanego filozofa ale też pedagoga (1796)”O Pedagogice”1808r -> poglądy rozwijał F. Trapp /Rei/ Henryk Rowid Hesse, Mysłakowski ->> humanizm Sośnicki , Muszyński, Górniewicz, Śliwerski, Łobocki, Kwieciński, Kwaśnica
Karolina814