notatki #5 porządki architektoniczne.odt

(25 KB) Pobierz

PORZĄDKI ARCHITEKTONICZNE

 

ZASADA TZW. TRÓJDZIAŁU KLASYCZNEGO: podstawa, trzon (część zasadnicza), zwieńczenie.

 

Kolumna – pionowa podpora architektoniczna o przekroju kolistym, pełniąca również funkcje dekoracyjne:

1.                    głowica/kapitel – górna część opracowana plastycznie, pełni funkcję konstrukcyjną jako element łączący trzon z elementami podpieranymi – zwieńczenie kolumny

2.                    trzon

3.                    baza – podstawa dźwigająca trzon; jej głównymi elementami są: kwadratowa płyta – plinta – oraz wałki – torusy – oddzielone wklęską – trochilusem (nie występuje tylko w porządku doryckim)

Kolumnę wykonywano z kamienia (monolit lub kilka łączonych czopami bębnów), trzon kolumny może być gładki lub zdobiony reliefem, żłobkowaniem (w porządku doryckim stykają się ostrymi kantami, natomiast w kolumnach jońskich i korynckich oddzielone są gładkim pasem).

 

Wiązka – kilka stykających się ze sobą kolumn.

 

Kolumnada – kilka kolumn stojących w rzędzie.

 

Kolumny przyścienne – ustawione bezpośrednio na tle ściany → ćwierćkolumny (na narożach), półkolumny lub ¾ kolumny.

 

Krepidoma – trzystopniowe podwyższenie, platforma pod świątynią rzymską.

 

Stylobat – powierzchnia, na której stały kolumny, ostatni stopień krepidomy.

 

Entablatura/belkowanie – najwyższy, poziomy, spoczywający na kolumnach/pilastrach, trójdzielny trzon, składający się z:

                  architrawu (epistyl, nadsłupie) – najniższy i najważniejszy człon belkowania, występuje we wszystkich porządkach architektonicznych

x w doryckim jest gładki, zakończony płaską listwą – tenią, do której pod tryglifami (płyta z trzema ostrymi żłobkami) przymocowane są małe listewki – regula, z 6 listwami – guttami

x w jońskim ukształtowany z trzech poziomych listew – fasciae, ku górze coraz bardziej wysuniętych do przodu

x w korynckim fasciae są dodatkowo zdobione

                  fryzu – część środkowa, która w porządku doryckim składa się z tryglifów i metop, w innych porządkach jest gładka lub zdobiona ornamentem, innymi motywami

                  gzymsu (korona) – pojedynczy lub złożony pas wystający poza lico muru. Geison – gzyms wieńczący belkowanie ponad fryzem;

x w porządku doryckim zdobiony płytkami z łezkami i zakończony profilowaną listwą

x w jońskim – niższy, u góry profilowany, nieraz zdobiony ząbkowaniem

 

Kapitel/głowica

                  anulus: wypukły pierścień w górnej części kolumny

                  hypotracheilon: szyjka kolumny znajdująca się bezpośrednio pod kapitelem

                  echinus: dolna część głowicy doryckiej i toskańskiej, w kształcie okrągłej poduszeczki, łącząca trzon kolumny z abakusem

                  abakus: najwyższa część głowicy w kształcie czworobocznej płyty

 

Belkowanie

                  architraw

                  gzyms

                  sima – element ciągły poziomy pod gzymsem wieńczącym, pełniący funkcję rynny, z której woda opadowa uchodziła przez rzygacze

                  przyczółek trójkątny – szczyt, jego pole wewnętrzne może być gładkie lub wypełnione rzeźbą; obramowany gzymsem to także fronton

                  tympanon

                  akroteria – tzw. naszczytnik – element dekoracyjny wieńczący wierzchołek i boczne narożniki frontonu w kształcie np. liści akantu, niekiedy też grup figur

                  antefiksy – elementy kamienne zasłaniające pokrycie dachu dachówkami, ustawione zazwyczaj na gzymsie bocznych ścian budowli zamiast simy, najczęstsze kształty: trójkąt zdobiony płaskorzeźbą lub półkole z głową kobiety albo maską

 

PORZĄDEK DORYCKI – DORYKA, VII w. p.n.e.

Cechy: ciężkie proporcje, monumentalność.

                  kolumny bez bazy, wsparte bezpośrednio na stylobacie

                  żłobkowany trzon kolumny: 18-20 kaneli, które łączą się ze sobą pod kątem ostrym

                  trzon zwężający się ku górze z lekkim wybrzuszeniem – entazis (korekta optyczna) – na ½ lub 2/3 wysokości → pozorne odciążenie belkowania, usunięcie złudzenia wklęsłości występujących przy zastosowaniu prostego trzonu

                  głowica złożona z echinusa i abakusa (kwadratowa masywna płyta)

                  belkowanie doryckie:

- gładki architraw

- fryz podzielony na tryglify i metopy

- pod każdym tryglifem poniżej listwy (tenia), oddzielającej architraw od fryzu znajduje się tzw. regula z sześcioma łezkami – gutami

- gzyms – prosta płyta, zakończona rynną simą, pod gzymsem płyty ozdobione łezkami/guttami

- nad fryzem spłaszczona płytka – modylion – z trzema rzędami łezek, podtrzymująca gzyms

 

Modyfikacje rzymskie:

                   uwysmuklenie proporcji

                   dodanie bazy

                   wprowadzenie anulusa i hypotracheilonu

                   dodanie dekoracji

Okres nowożytny:

                   wprowadzenie trzonów bez kanelurów

                   brak tryglifów we fryzie

 

Regula – małe listewki z 6 łezkami przymocowane w równych odstępach pod tryglifami fryzu.

 

Modylion – rodzaj ozdobnego wspornika w formie leżącej woluty profilowanej po bokach, dekorowanej zazwyczaj liściem akantu i ornamentem łuski, element podtrzymujący gzyms koronujący.

 

PORZĄDEK JOŃSKI – JONIKA VII-VI w. p.n.e.

Cechy: lekkość, smukłość proporcji i duża ozdobność. Powstał poza Grecją

                  profilowana baza kolumny (tzw. attycka), zawierająca dwa wałki – torusy, podzielone wklęską – trochilusem bez plinty

                  trzon żłobkowany 24ema żłobkami oddzielonymi od siebie gładkim pasem, bez entazis

                  bogato zdobiona głowica z motywem wolut – tzw. ślimacznic

                  belkowanie jońskie:

- trójczłonowy architraw

- ciągły fryz, wypełniony dekoracją reliefową

- silnie wysunięty gzyms koronujący, pod którym znajduje się rząd ząbków

- sima

- poszczególne części belkowania są podzielone kimationem

 

Kimation – ornament ciągły pasowy, dla porządku jońskiego charakterystyczne wole oczy, jajownik.

 

Astragal – profil zdobiony perełkowaniem; także kimation w formie półwypukłego pasma z pałeczek rozdzielonych pojedynczymi lub podwójnymi krążkami, perełkami.

 

Metopy – forma wklęsła, mogły być opracowane reliefowo, tematyka wojenna.

PORZĄDEK KORYNCKI ok. 420 r. p.n.e. (świątynia Apollina w Bassai)

Cechy: odmiana porządku jońskiego.

                  różni się formą głowicy – dekoracja w postaci kosza z liśćmi akantu, na których opierają się cztery woluty dźwigające abakus

                  w belkowaniu występują:

- tzw. kiamation lesbijski/koryncki – ornament z motywem kwiatowym

- modylion

- sima

PORZĄDEK TOSKAŃSKI/ETRUSKI VI w. p.n.e.

Cechy: italska odmiana porządku doryckiego.

                  kolumna z bazą i gładkim trzonem – brak kaneli

                  baza z plintą i torusem na kwadratowej płycie

                  w głowicy echinus i abakus

                  kapitel (głowica): tożsama z dorycką red. rzymskiej (pierścień anulusa)

                  szyjka hypotrachelion

                  entablatura: 3 elementy – architraw (epistyl) gładki

                  fryz – cofnięty w stosunku do architrawu, gładki

                  geison – powtórzenie porz doryckiego, zwieńczony simą

 

STYL KOMPOZYTOWY okres Cesarstwa Rzymskiego

                  głowica/kapitel łącząca cechy porządku jońskiego – woluty – z głowicą koryncką (liście akantu)

ZASADA SUPERPOZYCJI – SPIĘTRZENIE PORZĄDKÓW

to co ciężkie – na dole, a to co smuklejsze – na górze. Najniżej toskana/doryka, potem joński/dorycki, potem korynt, a później kompozytowy (najbardziej dekoracyjny).

 

Wielki/kolosalny porządek – rodzaj modyfikacji porządków: przez każdą kondygnację przebiega pilaster w jednym porządku.

Zgłoś jeśli naruszono regulamin