Regulacja pośrednia pieniądza w obiegu:
SZKOŁA AUSTRIACKA
F. Von Hayek – przedstawiciel, uważał, że procesy gospodarcze charakteryzują się dużą niepewnością i stałymi zakłóceniami równowagi:
· istotną cechą procesu gospodarczego są niepewność i zakłócenia, a informacja jest rozproszona wśród dużej liczby jednostek – każda z nich dysponuje tylko fragmentaryczną częścią wiedzy.
· rynek jest najbardziej skuteczna instytucją w porządkowaniu informacji.
· rynek spełnia funkcje polegającą na przekazywaniu informacji i koordynowaniu działań jednostek poprzez system cen.
· państwo nie jest w stanie zastąpić rynku jako mechanizmu alokacji, ponieważ nie dysponuje niezbędnym do tego zasobem informacji; żadna instytucja państwowa nie jest w stanie zarządzać taka ilością informacji, która umożliwiłaby poszczególnym jednostkom osiągnięcie celów w stopniu większym, niż wówczas, gdy koordynacja dokonuje się poprzez mechanizm konkurencji.
· ważna rolę w przebiegu procesów rynkowych odgrywa pieniądz.
· dla obniżenia inflacji niewystarczające jest ograniczenie podaży pieniądza.
MONETARYZM
Zakłada, że jedyna interwencją państwa, jaka jest potrzebna jest interwencja polegająca na kontroli podaży pieniądza.
M. Friedman wyodrębnił 4 sfery aktywności rządu, które można pogodzić z systemem wolnego rynku i które niezbędne są dla sprawnego funkcjonowania państwa:
· ochrona jednostek przed przemocą z zewnątrz,
· ochrona jednostek przed zagrożeniami ze strony innym obywateli,
· ochrona i umocnienie wolnego społeczeństwa,
· opieka nad tymi członkami społeczeństwa, których nie można uznać za jednostki „odpowiedzialne”.
Antyetatyzm monetarystów:
· aktywna polityka stabilizacyjna przynosi efekty odwrotne do zamierzonych,
· „iluzja pieniądza” – odróżnienie wartości realnej od nominalnej,
· dążenie do ograniczenia inflacji i zapewnienie stabilnych cen,
· inflacją powinna zajmować się polityka monetarna,
· płynne kursy walutowe.
Monetaryzm upatruje źródeł rozwoju gospodarczego głównie w zjawiskach pieniężnych.
NOWA EKONOMIA KLASYCZNA
· określana jako bardziej radykalna odmiana monetaryzmu,
· antyetatyzm:
§ płynny kurs walutowy,
§ rząd powinien dbać o stabilność cen,
§ „bilansowanie budżetu”
§ państwo nie ma wpływu na wahania gospodarcze
· gospodarka opiera się tylko na własności prywatnej.
„KANON” NEOLIBERAŁÓW
· twarde finansowanie budżetu,
· regulacja podaży pieniądza – walka z inflacją,
· wolność handlu,
· unikanie nadmiernego opodatkowania,
· unikanie subsydiów oraz stosowania…
· niedopuszczenie do silnej pozycji związków zawodowych,
· wyeliminowanie wszelkiej regulacji cen,
· wolna konkurencja,
· prywatyzacja – aż do całkowitej eliminacji przedsiębiorstw państwowych,
· unikanie mieszania działalności sektora publicznego i prywatnego,
· wolność obrotu kapitałami, sprzeciw wobec restrykcji w obrocie kapitałowym.
TEORIA WYBORU PUBLICZNEGO
· ekonomiczny model podziału DOWNS`A
· strona popytu i podaży, wzajemne relacje między nimi,
· teoria kolektywnego wyboru.
Kryteria traktatu z Mastricht:
Korzyści wprowadzenia EURO w Polsce:
· eliminacja ryzyk kursowych,
· maleją koszty transakcyjne.
Transformacja gospodarcza Polski po 1990 roku:
· wymienialność złotówki,
· uwolnienie cen,
· swoboda działalności gospodarczej,
· swoboda wymiany gospodarczej za granicą bez obowiązku odsprzedaży walut,
· prywatyzacja,
· rynkowe stopy procentowe,
· początki reprywatyzacji,
· reforma systemu bankowego.
Główne wskaźniki makroekonomiczne Polski w latach 1989 – 1999 (książka):
· polska jest jedynym krajem, w którym recesja transformacyjna trwała tylko 2 lata; były to lata 1990 i 1991,
· produkcja przemysłowa spadła o ćwiartkę już po roku transformacji,
· hiperinflacja 1990 – 585,8 CPI; od 1992 roku systematycznie spadała; od 1999 inflacja jednoliczbowa,
· inwestycje rosną od 1992 r.
· wynagrodzenia realne po 1 roku transformacji spadły o 24,4%; dopiero w roku 1994 wynagrodzenia realne rosną (są dodatnie); w 1997 – 7,3%,
· dochód na osobę w USD wzrasta z roku na rok,
· w 1990 roku lekka nadwyżka (% PKB) ; bilans budżetu państwa (0,4),
· dług zagraniczny w1990 roku 48,4 mld USD, a rezerwy 4,7, a w 1999 64,8 do 25,5.
Efekt wypychania (wypierania) – występuje wtedy, gdy budżet państwa wykazuje się dużym deficytem i jest znacznym pożyczkobiorcą:
· pożyczają budżetowi banki komercyjne, gdyż budżety spłacą bez wątpienia,
· kredytu brane przez budżety publiczne wypychają możliwość brania kredytów przez małe przedsiębiorstwa.
W tej chwili w Polsce efekt wypierania nie występuje (na szczęście).
Istota systemu państwowo – monopolistycznego
Ograniczenia:
W Polsce mieliśmy do czynienia z:
αS < α B – ssanie (ograniczenia nr 1) – niedobór na rynkach cząstkowych. Przewaga aspiracji kupujących nad aspiracjami sprzedających.
Celem gospodarki przy efekcie ssania było pokonywanie niedoborów, a głównym regulatorem był niedobór.
W efekcie ciśnienia, selekcji dokonuje kupujący. SELEKCJA
W efekcie ssania, selekcji dokonuje sprzedający i rząd.
LOKOLNA I REGIONALNA POLITYKA GOSPODARCZA
Zasada subsydialności lub wydajności – odnosi się do wydawania pieniędzy publicznych.
· aby dochody były jak największe i by największa cześć dochodu pozostała w kieszeni,
· wszystko, co możliwe finansowane przez gminę,
· to, co wspólne dla wielu gmin np. drogi – finansowane ze środków regionalnych,
· państwo – wydatki na armię,
· instytucją wspomagającą różne inicjatywy na szczeblu regionalnym, gminnym to UE.
Udziały w wydatkach dochodowych w jednostkach samorządu terytorialnego od 2006:
PIT
CIT
GMINA
39,34
6,71
POWIAT
10,25
1,4
WOJEWÓDZTWO
1,6
15,9
TREDYCYJNY OBRAZ SAMORZADU W EUROPIE:
· dostarczyciel usług dla mieszkańców wg reguł „welfare state”,
· duże biurokratyzowane instytucje,
· systematyczny spadek frekwencji w wyborach samorządowych,
· niejasne procesy decyzyjne i przypadki patologii władzy.
Pierwsze zmiany – lata 8. Wielka Brytania:
· bezpośrednie wybory burmistrza,
· intensyfikacja współpracy międzygminnej,
· ...
hwa_rang