KOMUNIKACJA Z OSOBAMI W WIEKU PODESZŁYM.doc

(128 KB) Pobierz
PAŃSTWOWA WYŻSZA SZKOŁA ZAWODOWA

PAŃSTWOWA WYŻSZA SZKOŁA ZAWODOWA

IM. STANISŁAWA STASZICA W PILE

 

 

 

INSTYTUT OCHRONY ZDROWIA

 

 

 

 

 

 

 

Przedmiot: POZ i PŚR

 

Temat pracy: Zasady komunikacji z pacjentem i jego rodziną w różnych stanach chorobowych i fazach życia.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Rok akademicki 2007/2008

Semestr III

 

 

 

 

 

 

 

 

Nazwisko i imię:

 

1.            
Definicja komunikowania interpersonalnego

Komunikowanie interpersonalne to wymiana informacji, rozumiana jako uzgadnianie znaczeń, sposobów rozumienia postrzeganych zjawisk, rozumienia siebie i ludzi. To wzajemne interpretowanie rzeczywistości, odbywające się na zasadzie sprzężenia zwrotnego.

Choroba traktowana jest również jako zbiór komunikatów. Objawy obiektywne, postrzegane przez zewnętrznego obserwatora, są zachowaniami komunikacyjnymi człowieka cierpiącego, skierowanymi do partnera relacji. Objawy subiektywne są komunikatami skierowanymi do samego siebie.

2.             Cele procesu komunikowania się

Celem komunikacji interpersonalnej jest uzyskanie porozumienia między uczestniczącymi w niej osobami. Można powiedzieć, że ludzie porozumiewają się ze sobą po to, aby: wyrazić swoje myśli, przekonania, pragnienia, emocje, odczucia, wymienić posiadane informacje, uzgodnić poglądy, wydać polecenia, wykonać wspólnie zadania. Natomiast celem komunikowania w pielęgniarstwie może być w szczególności: doradztwo zdrowotne, edukacja prozdrowotna, porada pielęgniarska, towarzyszenie umierającemu, wykonywanie zabiegów pielęgniarskich i leczniczych, rozmowa pielęgnacyjna (terapeutyczna), zebranie zespołu terapeutycznego czy zespołu pielęgniarskiego.

3.             Sygnały komunikacyjne

Cele komunikowania się mogą być realizowane dzięki systemowi sygnałów, czytelnych dla porozumiewających się osób. Komunikacja interpersonalna jest zjawiskiem całościowym i tak należ ją spostrzegać. Do celów dydaktycznych wyróżnia się dwa rodzaje sygnałów:

a)werbalne

b)niewerbalne

4.             Komunikacja werbalna

W komunikacji interpersonalnej słowa wypowiadane przez nadawcę są tylko sygnałami dźwiękowymi, którym znaczenie nadaje osoba odbierająca komunikat. Pielęgniarka nadaje sens wypowiedziom pacjenta, słowom pielęgniarki nadaje znaczenie pacjent. Przeprowadzając wywiad z pacjentem lepiej jest stosować pytania otwarte: „W jaki sposób…?”, „Jak…?”, „Co…?”, „Kto…?”, ponieważ umożliwiają one swobodne opowiedzenie o swoich przeżyciach. Natomiast pytania zamknięte „Czy…?” sugerują odpowiedź i raczej wymagają do pacjenta potwierdzania lub zaprzeczania postawionych przez pielęgniarkę hipotez.

5.             Komunikacja niewerbalna

Komunikacja niewerbalna to inaczej mowa ciała.

a)Gestykulacja

b)Mimika

c)Wygląd fizyczny

d)Dźwięki paralingwistyczne

e)Wokaliza

f)Spojrzenia

g)Doglądanie

h)Kontakt wzrokowy

i)Dystans fizyczny i przestrzeń

j)Dotyk i kontakt fizyczny

k)Organizacja środowiska

l)Pozycja ciała

6.             Komunikowanie się w pielęgniarstwie

Pielęgniarka z racji sprawowania swoich funkcji zawodowych wchodzi w bezpośredni kontakt z pacjentem, jego rodziną, z własną grupą zawodową. Wiąże się to z koniecznością posiadania i ciągłego doskonalenia odpowiednich umiejętności komunikacyjnych. Każdy kontakt z wyżej wymienionymi grupami osób musi być efektywny, celowy i terapeutyczny. Pielęgniarka powinna w tym celu wykorzystywać odpowiednio dobrane komunikaty. Musi zdawać sobie z tego sprawę, że jej prawidłowe porozumienie się z pacjentem bardzo często decyduje o skuteczności prowadzonych względem niego działań diagnostycznych i terapeutycznych. To ona bowiem towarzyszy człowiekowi w zdrowiu, chorobie i niepełnej sprawności, umiejętnie kształtując zachowania prozdrowotne swoich podopiecznych, dostosowując własne postępowanie do indywidualnych potrzeb pacjenta. Pielęgniarka musi wiedzieć, że chory może szukać informacji u źródeł nie zawsze kompetentnych, np. u swoich znajomych i itp. Pacjent może także pomniejszyć lub stracić wiarę w możliwości zespołu terapeutycznego. Brak odpowiedniej informacji, przekazanej we właściwy sposób, powoduje, że chory czuje się zagrożony, poniżony, odizolowany od otoczenia.

7.             Komunikowanie się z pacjentem i jego rodziną

Celem komunikacji pielęgniarki z ludźmi objętymi jej troską jest wzajemne rozumienie, kształtowanie właściwych relacji, udzielenie skutecznej pomocy. Kontakt pielęgniarki z pacjentem – jednostką, rodziną, grupą – to specyficzny stosunek społeczny mający na celu zaspokojenie znaczących dla życia i zdrowia potrzeb. Strony kontaktu oddziałują na siebie wzajemnie i realizują własne, specyficzne dla każdej z osób wartości oraz wartości wspólne. Dla prawidłowego przebiegu komunikacji między pielęgniarką a pacjentem istotne jest, aby wartości obydwu stron nie były ze sobą w konflikcie. Zadaniem pielęgniarki w procesie komunikowania powinno być uzyskanie porozumienia i aktywności osoby objętej opieką w realizacji wspólnie określonych celów: postępowania, ochrony, czy też naprawy zdrowia oraz przyjęcia za nie odpowiedzialności. Tak przebiegające interakcje oparte są na współpracy, kooperacji i udzieleniu różnych form wsparcia. Sposoby komunikowania się mogą być modyfikowane przez uczestników interakcji w zależności od oczekiwanych rezultatów. Podopieczni oczekują serdeczności, prawdziwej opieki – nie tylko leczenia – nasycenia działalności leczniczo-opiekuńczej humanizmem, zachowania właściwych proporcji między technologią opieki a troską i samym sprawowaniem opieki nad człowiekiem i jego zdrowiem. Prawidłowe komunikowanie się jest bardzo ważne w rozbudzaniu nadziei i zainteresowania pacjentem możliwościami uczestniczenia w leczeniu, samoopiece i samopielęgnacji, pokonywaniu bezradności, pobudzaniu do aktywnego uczestniczenia w przejmowaniu odpowiedzialności za własne zdrowie. Taki rodzaj komunikacji interpersonalnej śmiało można określić jako terapeutyczną. Służą temu umiejętności odczytywania komunikatów, prowadzenia rozmowy, przekonywania, słuchania, budzenia zaufania i zapewnienia atmosfery poufności, udzielania wsparcia. Aby sprostać oczekiwaniom pacjentów i ich rodzin oraz realizować zadanie zawodowe, jakim jest kształtowanie terapeutycznych relacji z pacjentem, pielęgniarka powinna:

- charakteryzować się szczególnymi cechami osobowości, humanistyczną postawą, głębokim zainteresowaniem człowiekiem i troską o jego dobro, poszanowaniem godności i praw człowieka, opartą na empatii gotowością świadczenia opieki i pomocy

- posiadać wiedzę o człowieku, zdrowiu, chorobie, rozwoju, czynnikach na nie wpływających oraz umieć się nią posługiwać

- znać i rozumieć siebie

- znać swych podopiecznych i traktować ich indywidualnie, uwzględniając wszystkie rozpoznane czynniki mające wpływ na jego stan zdrowia i relację ze światem

- dobierać formy i metody przekazu tak, by stal się dla odbiorcy jasny i czytelny

- odczytywać i interpretować otrzymane od podopiecznych komunikaty

- przewidywać swoje zachowania w oparciu o odebrane komunikaty

- dawać wsparcie

Pielęgniarka w trakcie pełnienia swych zadań zawodowych powinna oceniać możliwości konstruktywnej komunikacji z osobami objętymi jej troską, rozpoznać czynniki sprzyjające prawidłowym relacjom. Rozpoznanie czynników sprzyjających lub utrudniających relacje pielęgniarki z pacjentem jest podstawą do:

- określenia problemów i potrzeb

- wczucia się w jego sytuację

- zmiany nastawienia do osoby, rodziny i sytuacji, w jakiej osoba ta się znalazła

- dopasowania sposobów komunikacji

Pielęgniarka, której naprawdę zależy na skutecznym porozumiewaniu się z pacjentem i jego rodziną, powinna swoim zachowaniem dawać do zrozumienia, że ich sprawy rzeczywiście ja interesują: powinna nauczyć się słuchać, rozmawiać z nimi, rozwiązywać konflikty, nawiązywać i prowadzić otwarty dialog, udzielać wsparcia.

8.             Specyficzne problemy komunikowania się z osobami w różnych stanach chorobowych

 

1)Komunikowanie z pacjentem z uszkodzonym słuchem

              O uszkodzonym słuchu możemy mówić wówczas, gdy ubytek słuchu przekracza 20dB. Stan taki może być przyczyną bariery komunikacyjnej. Objawia się ona przede wszystkim w odbiorze informacji. Wczesne uszkodzenie narządu słuchu stanowi przeszkodę w rozwoju języka, a w konsekwencji utrudnia również nadawanie komunikatów czytelnych dla otoczenia. W zależności od okresu, w którym wystąpiło uszkodzenie, stopnia uszkodzenia, rodzaju, wykorzystywanych protez słuchowych oraz rehabilitacji, konsekwencje uszkodzenia słuchu odczuwalne w procesie porozumiewania się będą zróżnicowane. Osoby niedosłyszące w stopniu lekkim (powyżej 20 – 40dB) najczęściej nie wymagają korzystania z aparatów słuchowych. Mogą mieć trudności z rozpoznawaniem niektórych głosek oraz ze słuchaniem w hałasie bądź z większej odległości. Uszkodzenie umiarkowane (powyżej 40 70dB) umożliwia słyszenie i rozumienie mowy tylko w korzystnych warunkach akustycznych. Wskazane jest wówczas korzystanie z aparatów słuchowych. Mowa dzieci z takim ubytkiem słuchu będzie rozwijała się spontanicznie, ale mogą pojawić się błędy artykulacyjne. W przypadku osób ze znacznym uszkodzeniem słuchu (powyżej 70 – 90dB) stosowanie aparatów słuchowych jest niezbędne. Odbiór mowy wspierany jest najczęściej przez odczytywanie mowy z ust. Głębokie uszkodzenie słuchu (powyżej 90dB) wymaga zastosowanie aparatów słuchowych, które pomagają orientować się w dźwiękach otoczenia, umożliwiają odbiór niektórych dźwięków mowy. Rozumienie mowy wymaga wówczas wspierania się odczytywaniem z ust. Upośledzenie słuchu może towarzyszyć m.in. upośledzeniu umysłowemu, dziecięcemu porażeniu mózgowemu, co dodatkowo utrudnia zarówno opanowywanie umiejętności językowych, jak i proces komunikowania się z otoczeniem. Istotna rolą w budowie umiejętności językowych odgrywa moment zaistnienie uszkodzenia słuchu. U osób z głębokim lub znacznym uszkodzeniem słuchu możemy wyróżnić prelingwalne, perilingwalne, postlingwalne uszkodzenie słuchu. O prelingwalnym mówimy, jeżeli powstało w okresie płodowym, okołoporodowym albo przed ukończeniem    2 – 3 rokiem życia. Za perilingwalne przyjmuje się pomiędzy 3 a 5 rokiem życia, a postlingwalne to powstałe po opanowaniu mowy.

Sposoby komunikowania się osób z uszkodzonym słuchem. W zależności od stopnia opanowania systemu językowego przez osobę z uszkodzonym słuchem, jej możliwości odbierania mowy drogą słuchową, współwystępujących niepełnosprawności oraz kompetencji komunikacyjnej słyszącego rozmówcy, wybierany może być jeden bądź kilka sposobów komunikowania się. Nadawanie informacji przez niesłyszącego bądź niedosłyszącego człowieka może odbywać się za pomocą:

- mowy dźwiękowej

- mowy dźwiękowej wspartej fonogestem

- pisma

- daktylografii

- systemu językowo-migowego

- rysunku

- piktogramów

Podstawową sprawą w kontakcie z pacjentem z uszkodzonym słuchem jest uzyskanie od niego lub jego rodziny informacji dotyczących preferowanego sposobu komunikowania się.

W przypadku osoby korzystającej z aparatów słuchowych i odbierającej w nich mowę drogą słuchową należy upewnić się przed rozmową, czy teraz słyszą.

Podczas rozmową z osobą odbierającą mowę drogą słuchową należy stworzyć odpowiednie warunki do rozumienia mowy dźwiękowej. Trzeba mówić wyraźnie, w miarę wolno, nieco głośniej niż zazwyczaj. Zbyt głośna mowa, wzmocniona działaniem aparatu słuchowego, będzie niezrozumiała, a dodatkowo będzie odbierana jako dyskomfort. Zrozumienie mowy może być utrudnione przez działanie w pobliżu głośno pracujących sprzętów, prowadzone równolegle rozmowy lub inne hałasy, dobiegające np. ze szpitalnego korytarza. Należy więc ograniczyć dźwięki zakłócające. W jednej chwili mówi tylko jedna osoba. Rozmowa prowadzona jest z bliskiej odległości (1 – 1,5m).

Często odbiór słuchowy musi być wspierany odczytywaniem mowy z ust. Polega ono na rozpoznawaniu przez niedosłyszącego lub niesłyszącego całych wyrazów lub wyrażeń. Trzeba zwrócić szczególną uwagę na wyrazistość twarzy słyszącego rozmówcy. Broda, wąsy, tiki czy jąkanie nadawcy w znacznym stopniu ją ograniczają. Twarz mówiącego musi być dobrze oświetlona. Najlepiej, jeśli światło pada z boku na rozmawiających. Podczas rozmowy należy utrzymywać ciągły kontakt wzrokowy z pacjentem (ułatwia to orientację, czy treść rozmowy jest zrozumiała), mówić w miarę powoli, wyraźnie. Odległość między rozmówcami nie powinna przekraczać 1,5m.

Bardzo często wykorzystywanym sposobem komunikacji z niesłyszącymi jest pismo. Należy tu przestrzegać tych samych zasad konstruowania formacji, co podczas odczytywania mowy ust. Im prościej sformułowane pytanie lub zalecenie, tym lepiej będzie zrozumiane. Zrozumiana forma gramatyczna znanego wyrazu może również sprawić, że pojęcie zostanie błędnie zrozumiane albo wcale nie zostanie zidentyfikowane.

Odczytywanie mowy z ust może być wspierane daktylografią. Pojęciem tym określamy dział języka migowego obejmujący alfabet palcowy, znaki liczb, działania arytmetyczne, miana i znaki interpunkcyjne. Korzystają z niej również osoby, które nie potrafią lub słabo odczytują mowę z ust. Do zrozumienia potrzebna jest znajomość języka pisanego. Daktylograficznie przekazujemy ortograficzny zapis wyrazu. W sytuacjach codziennych strategię tę wykorzystuje się m. in. Przy przekazywaniu nazw własnych (np. imię, nazwisko, adres, nazwa leku), skrótów.

Osoby głuchonieme, które utraciły wzrok i słuch po opanowaniu mowy i znają pojęcie litery, wyrazu, znaku interpunkcyjnego, cyfry, liczby, działania arytmetycznego mogą bez problemu przekazywać informacje, a odbiór następuje przez wykorzystanie alfabetu punktowego do dłoni. Litery są zlokalizowane w poszczególnych miejscach wnętrza lewej dłoni, a cyfry i znaki arytmetyczne na jej grzbiecie.

Inną metodą stanowi kreślenie dużych, drukowanych liter do dłoni. Podczas pisania ręka głuchoniewidomego jest wysunięta przed siebie, wnętrzem do góry. Po napisaniu każdego wyrazu oraz po zakończeniu zdania następuje krótka pauza.

 

2)Komunikowanie z pacjentem niedowidzącym i niewidomym

Niewidomi nie stanowią jednej grupy, różnorodność ich polega na tym, że skutki ślepoty nie występują u wszystkich w tym samym nasileniu i stopniu. Na zróżnicowanie to wpływają głównie takie czynniki, stopień utraty wzroku, wiek w chwili utraty wzroku, a także sposób, w jaki ona nastąpiła. Biorąc pod uwagę stopień utraty wzroku, niewidomych można podzielić na dwie grupy: są to osoby całkowicie niewidome i szczątkowo widzące. Wśród niewidomych można spotkać wiele osób, które na skutek dodatkowego kalectwa i/lub schorzeń stanowią odrębne grupy.

W wymienionych grupach niewidomych można wyróżnić:

-niewidomych od urodzenia, czyli takich, którzy urodzili się jako osoby niewidzące lub utracili wzrok we wczesnym dzieciństwie

-osoby ociemniałe, które niegdyś widziały i w trakcie swojego życia utraciły wzrok w sposób nagły albo stopniowy

-osoby szczątkowo widzące, czyli takie, które zachowały tzw. wzrok szczątkowy

-głuchoniemych – są to ludzie, którzy jednocześnie nie widzą i nie słyszą

Ważną rolą pielęgniarki jest zapoznanie niewidomego z rozkładem oddziału i lokalizacja poszczególnych pomieszczeń, z których będzie korzystał. Osobę niewidomą należy oprowadzić po sali, umożliwić jej zlokalizowani okien, kaloryferów, umywalki, sygnalizacji dźwiękowej, drzwi, a także zaprowadzić do łazienki, toalety oraz poinformować, w jaki sposób może dojść do pokoju dla pielęgniarek.

Witając się z osobą niewidomą , trzeba dość głośno i wyraźnie powiedzieć swoje nazwisko, aby mógł je zapamiętać i rozpoznawać nas po głosie. Dobrze jest też, gdy osoba widząca w chwili przedstawiania się uścisnęła rękę osoby niewidomej w momencie wypowiadania swojego nazwiska. Energiczny uścisk dłoni wyraża serdeczność, życzliwość i sympatię, natomiast słaby uścisk jest wyrazem obojętności lub niechęci.

Bardzo ważną role odgrywa zmysł dotykowo – ruchowy w orientacji przestrzennej stanowiącej warunek samodzielnego i bezpiecznego poruszania się. O ile w poznawaniu przedmiotów najważniejszy jest dotyk zlokalizowany w kończynach górnych, o tyle w przypadku orientacji przestrzennej istotna rolę odgrywa dotyk zlokalizowany w kończynach dolnych. Informuje on niewidomego o tym, czy przestrzeń jest wolna, czy też znajdują się przed nim przeszkody, takie jak płot, duży kamień, krawężnik, schody, dom.

Alfabet Braille`a umożliwia notację matematyczną, fizyczną, chemiczną i muzyczną. W języku tym wydawana jest literatura piękna i fachowa, podręczniki, słowniki, nuty oraz czasopisma. W odróżnieniu od alfabetów liniowych, niewidomy może nie tylko samodzielnie czytać i drukować, ale także w prosty sposób pisać. System ten pozwala też stosować ortograficzne skróty brajlowskie, co jest cenne, ponieważ przyspiesza sporządzanie notatek, a także zmniejsza znacznie objętość napisanego tekstu.

 

3)Komunikowanie  się z pacjentem chorym psychicznie

Komunikowanie się pielęgniarki z pacjentem chorym psychicznie polega na wzajemnym przekazywaniu wiedzy, poglądów, emocji, uczuć oraz ustosunkowaniu się do chorego, a także samej siebie. Ważne jest także szczere dzielenie się myślami i uczuciami związanymi z daną sytuacją. O właściwej komunikacji mówimy wówczas, gdy pielęgniarka pozwala choremu wyrażać jego potrzeby, pragnienia, obawy, lęki i wątpliwości. Ułatwia to poznanie jego oczekiwań i potrzeb, a także własny rozwój.

Efektywne komunikowanie się wymaga od pielęgniarki nie tylko wiedzy o tym procesie, ale musi być równie celowe, świadome i wykorzystywane adekwatne do sytuacji. Jest również uwarunkowane jej otwartością, niezbędną do efektywnego porozumienia i zbliżenia się, a tym bardziej zbudowania związku emocjonalnego. Tak rozumianą komunikację należy odróżnić od manipulowania i kontrolowania pacjenta. Istnieje zależność pomiędzy otwartością a takimi wartościami, jak zdrowa osobowość, zdrowie fizyczne, grupowa efektywność, efektywne uczucia czy skuteczne pielęgnowanie.

Pielęgniarka komunikująca się z pacjentem psychiatrycznym powinna posiadać umiejętność adekwatnego postrzegania siebie i innych. Najważniejszymi czynnikami wpływającymi na ten proces są emocje oraz uczucia przeżywane przez nią i świadomy sposób ich kontrolowania. W komunikowaniu z pacjentem psychicznie chorym duże znaczenie ma również umiejętność pielęgniarki aktywnego słuchania poprzez:

-świadomość swoich nawyków w słuchaniu\

-zwrócenie uwagi na chorego

-dzielenie odpowiedzialności za komunikowanie

-obecność fizyczną

-utrzymanie kontaktu wzrokowego, a ponadto upewnienie się, czy własna pozycja ciała i gestykulacja pokazuje, że słucha pacjenta

-słuchanie, odbierające całość komunikowanego znaczenia – nie tylko wypowiadanej treści, ale również towarzyszącego im uczucia

-okazywanie im empatii i zrozumienia, poprzez wejście w sytuację chorego psychicznie i patrzenie na sprawy z jego punktu widzenia

-obserwowanie sygnałów niewerbalnych pacjenta, ponieważ wiele komunikatów jest przesyłanych za ich pomocą, a więc należy uważać nie tylko na słowa, ale również na język ciała

-przyjmowanie akceptującej postawy wobec osoby chorej psychicznie, gdyż nastawienie oceniające u pielęgniarki wywołuje reakcję ochronną u pacjenta, z tendencją do ucieczki od kontaktów

-słuchanie przez pielęgniarkę samej siebie i odczytywanie swojego stany oraz sprawdzanie, jak to wpływa na słuchanie pacjenta

-zakończenie słuchania przez pielęgniarkę przez podjecie stosownego działania, gdyż sprawdzianem efektywności jest adekwatność reakcji, wyrażona stosowną odpowiedzią na informację zawartą w odpowiedzi chorego.

Pielęgniarka, z uwagi na specyfikę problemów chorego psychicznie, powinna korzystać z zasobów i umiejętności umożliwiających rozwój relacji terapeutycznych z pacjentem poprzez:

-prawidłowo zaplanowany czas na rozmowę z pacjentem, tak aby relacja odbywała się we wcześniej zapowiedzianym terminie i w sposób nieprzerwany

-poprawienie samooceny pacjenta ze względu na problem niskiej samooceny, odrzucenie, brak poczucia sensu swego cierpienia i związanej z tym potrzeby uzyskiwania pomocy w relacjach terapeutycznych

-umiejętność doceniania i podkreślania wartości pacjenta

-zaufanie pacjenta do pielęgniarki, pozwalające na otwarcie się i przekazywanie nawet najbardziej intymnych informacji

-umiejętność zachęcania pacjenta do wspierania samego siebie i wykorzystywania w tym celu swoich zasobów

-odpowiednio dobrane tempo rozmowy z pacjentem w zależności od jego stanu psychicznego, alby muc efektywnie pomagać mu w rozwiązywaniu problemów

-logiczne i konsekwentne prowadzenie rozmowy, gdyż z uwagi na różne stany psychiczne pacjenta, mogą wystąpić u niego utrudnienia w koncentracji, jasności myślenia i wypowiedzi

-umiejętności empatyczne, pozwalające na rozumienie i udzielenie pomocy

-umiejętność dawania pacjentowi nadziei, ukierunkowanej na możliwości dokonywania się pozytywnych zmian w jego przyszłych zmian w jego przyszłym stanie psychicznym.

Prawidłowe komunikowanie terapeutyczne z pacjentem psychiatrycznym cechują następujące uwarunkowania:

-niepogłębienie i nieutrwalenie zaburzonych sposobów myślenia

-poszanowanie ludzkiej godności pacjenta i jego praw do odmiennego zachowania, będącego cechą tej choroby, z jedynym ograniczeniem: zapewnieniem bezpieczeństwa jemu oraz innym

-chęć zbliżenia się do chorego i pokonania dzielącego dystansu

-treść i charakter rozmowy musi być uzależniony od fazy choroby i jej konsekwencji, a także stanu klinicznego pacjenta

Najważniejszymi problemami w komunikowaniu terapeutycznym z pacjentem psychicznym, wynikającymi ze specyfiki jego choroby, są niepokój i lęki, nasilenie, ostre pobudzenie, duża agresywność, niechęć do kontaktu, potrzeba izolacji, niska samoocena, obniżony nastrój, myśli i tendencje samobójcze, zaburzenia spostrzegania i myślenia.

Przedstawione uwarunkowania, możliwości, techniki i problemu komunikowania się pielęgniarki z pacjentem chorym psychicznie, zarówno psychotycznym, jak i niepsychotycznym, bazują na koncepcji widzenia go jako człowieka godnego szacunku, jednak czującego i myślącego inaczej – ale wrażliwego, któremu należy pozostawić tyle swobody i odpowiedzialności, ile zdoła udźwignąć bez szkody dla siebie i innych.

 

4)Komunikowanie z pacjentem onkologicznym

Choroba nowotworowa zastaje człowieka na określonym etapie życia. Ma on lata doświadczeń, rodzinę, swoje cele i pragnienia, a przede wszystkim plany na przyszłość. To wszystko ulega zachwianiu, gdy pojawiają się niepokojące objawy, hospitalizacja, niepewność. Z upływem czasu nasilają się dolegliwości, które nie pozwalają na realizację wcześniejszych pragnień, celów. Następuje konieczność podjęcia długotrwałego leczenia i próby zmagania się z chorobą.

Umiejętność oceny stanu emocjonalnego chorego może pomóc pielęgniarce w rozwiązywaniu wielu problemów pielęgnacyjno – opiekuńczych. Do tego niezbędna jest umiejętność porozumiewania się. Sprawdza się ona do:

-bezpośredniego świadczenia usług poprzez rozpoznawanie potrzeb biologicznych, psychicznych i społecznych pacjenta

-dostarczania informacji na temat stanu zdrowia – objawów, leczenia, prognozy

-nawiązywania i podtrzymywania kontaktu emocjonalnego

-okazywania troski, życzliwości i cierpliwości, aby zmniejszyć u pacjenta niepewność i lęk

-nakreślania choremu kierunku postępowania w ustaleniu celów możliwych do realizacji

-udzielania wsparcia rodzinie chorego

Zgodnie z oczekiwaniami społecznym, pielęgniarka powinna umieć nawiązać kontakt interpersonalny z podopiecznym, nacechowany empatią i życzliwością,...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin