Polityka informacyjna w samorządzie terytorialnym
Stadia rozwoju mediów:
1. st. elitarne – media nie były rozpowszechnione; wszyscy nie mieli do nich dostępu; brak odbiorników lub bardzo mała liczba; elitaryzm wynikał z bariery finansowej (nie wszystkich było stać na odbiorniki) lub edukacyjnej (brak umiejętności czytania itd.)
2. st. umasowienia – wtedy gdy media stały się tanie; wszyscy posiadaja odbiorniki i mogą z nich korzystać
3. st. specjalizacji – podział na telewizję sportową itd.--> reklamy sportowe; cena wybieramy domowego decydenta; Polska l. 90.; różne dla róznych odbiorców.
* st. multimedialne - które przekształca się w fora, portale społecznościowe, gazety w wersji elektronicznej (oglądanie filmików na ich stronach, wymiana opinii, sondy)
Format- dostosowanie do określonej grupy odbiorców audycji radiowej lub telewizyjnej.
Leiner- główne hasła, którymi posługuję się radio/TV
Organ kontrolujący wydawnictwa: PRL – RSW Prasa Książka Ruch
Teraz – rejestracja /sąd/
1991 – 1993 nastąpił wysyp gazet i czasopism – rynek to szybko zweryfikował i zostali najlepsi
Założenie radia: koncesja KRRiT
koncesja jest płatna i na określony czas, zawarte są w niej bardzo dokładne przepisy, uzgodnienia odnośnie działalności radia.
Media multimedialne – wersje elektroniczne czasopism itd.; sprzedaż gazet w tradycyjnej formie maleje; strona internetowa gazety na której nie jest tylko zamieszczony tekst ale również zdjęcia i filmy;
Media:
1.Publiczne – należą do państwa; są finansowane przez abonament (podatek, kiepska egzekucja ponieważ nie ma prawnych uregulowań; od posiadania radioodbiornika; w Wlk. Brytanii abonament jest doliczany do ceny np. telewizora ale jest to dowolne); realizują misję publiczną (na całą Polskę); rozpowszechnianie lokalnych wydarzeń, kultury – procentowo określone w koncesji.
2. Komercyjne – reklamy w trakcie programów
3. Społeczne – nadawca społeczny – słuzy celom społecznym; utrzymuje się z datków, niemoże czerpać zysków z abonamentu, nie może zarabiać reklamami, nie musi posiadac koncesji;
ustawa o radiofoni i telewizji – na wzór francuskiej; narzędzie do realizowania polityki informacyjnej.
*4. Media akademickie – w polsce jest ich ok. 9 (radio, telewizja); narzucone są takie same obowiązki jak na media publiczne; opłata za koncesje (niedopatrzenie ustawodawcy, który tego nie przewidział)
Przed 1989r.- cenzura
Dawniej:
-Radio Wolna Europa, Trybuna Ludu, Słowo Powszechne, Żołnierz Wolności
-Urząd Kontroli wydawnictw, Widowisk, Prasy
Przełom:
Powstanie „Gazety Wyborczej” w ramach podstolika medialnego ( ds. środków masowego przekazu) Okrągłego Stołu.
Po 1989r.- rynek zdominowany przez zagranicznych inwestorów w 80%, wtedy weszły też tabloidy.
Kwiecień 1990- zakończenie cenzury prewencyjnej
20.03.1995- Rada Etyki Mediów
Rodzaje nadawców:
1. Ortodoksyjny (jednostronny) – np. radio Maryja, Gość Niedzielny; prezentują jeden określony punkt widzenia; nie są podatni na zmiany.
2. Heterodoksyjny – np. media publiczne; nikt nie będzie narzucał toku myslenia; do przemyślenia.
3. Melodoksyjni – oddziaływujące na emocjeà np. FAKT, Super Express.
Infotainment – łaczenie dziennikarstwa z rozrywką; humor, krzyżówka + informacja; więcej do oglądania niż do czytania; sprzedawane w sposób krzykliwy.
prasa
Umasowienie i specjalizacja; prasa bezpłatnaà totalne umasowienie; motory, wędkowanieà odpowiednik w prasie hobby
radio
Format (dostosowują się do odborców) i komercjalizacja à radio ma format jest sformułowane à podział na rodzaj muzyki (ESKA - naśladownictwo tego co się dzieje w telewizjach muzycznych)
telewizja
Rozrywka i reklama; dominacja rozrywki
Nie istnieje czysto obiektywna informacjaà zawsze cząstka subiektywizm
Funkcje mediów:
· Informacyjne
· Mobilizowanie- zachęcają do działania
· Kształtowanie postaw
· Debaty- miejsce wymiany informacji
· Edukowanie
· Rozrywka
· Dysfunkcja- np. programy nieodpowiednie dla dzieci są emitowane w porach, gdy mają one do nich dostęp
Cele polityki informacyjnej z punktu widzenia mediów:
- dostarczanie wiedzy
- perswazja (ustalenie porządku spraw, ale nie zmieniają naszego zdania)
- rozrywka
Krótkotrwałe efekty mediów:
- informacyjna efektywność mediów (5-30%)
- perswazja, np. kampania społeczna
- emocje/frustracje
Długotrwałe efekty mediów:
- ustalenie porządku spraw (uaktywnienie kontrowersyjnych tematów)
- zbiór informacji i wiedzy (utrwalają stereotypy)
- społeczne uczenie się agresji
Odbiór mediów:
- dwustopniowy przepływ informacji (rola przywódców)- pobieranie informacji z mediów i przekazywanie tej informacji dalej osobie, która nie słyszała sama bezpośrednio tej informacji
- dyfuzja informacji (bez przywódcy)- informacja rozprzestrzenia się bez konkretnego lidera, jedne media biorą informację od innych mediów
- spirala milczenia- mniejszość nie wypowiada się na swój temat, bo wie że większość jest przeciwna
Obowiązki dziennikarzy:
· informacja- rzetelna, prawdziwa, prawo do wypowiedzi i obrony, zakaz dyskryminacji, informatorzy, niezależność
· wartość informacji- spersonalizowana, aktualna, znacząca, jednoznaczna, bliska odbiorcy, ważna, przewidywana/nieoczekiwana, powiązana z innymi doniesieniami
Wygląd gazety, grafika- layout
Łamanie gazety- wszelkiego rodzaju przeróbki tekstów, wstawianie zdjęć, kolumny
Lid- może być fragmentem, cytatem, najciekawsza w tekście kwestia
Nadtytuł- umieszczony nad nagłówkiem
Śródtytuł- pogrubione kwestie w tekście
Szpalty- kolumny
Światło- wolne przestrzenie w gazetach, różne „paski”
Stopka redakcyjna- skład redakcji, informacje o gazecie
Zajawka- zapowiedź, co będzie w dalszych numerach gazety
Prasówka- wycinka na temat naszego regionu, robione są w celu badania wizerunku, występowania w danym medium (składa się z „wystawienniczości”- ile razy wizerunek występuje, ile razy osoba była opisana, a ile opatrzona zdjęciem)
KOMUNIKACJA à proces przekazywania informacji, idei, emocji, umiejętności; interakcja społeczna.
NADAWCA KANAŁ INFORMACJI ODBIORCA
(szum komunikacyjny, kt. odwraca nasza uwagę od informacji)
Od odbiorcy do nadawcy następuje informacja zwrotna- czy odbiorca otrzymał informacje i jak ją zrozumiał.
Poziomy komunikacji:
1. Interpersonalny à wewnątrzosobowy; sami za sobą np. w celu odtworzenia.
2. Międzyosobowy à w formalny/ nieformalny sposób
3. Grupowy à komunikujemy coś do dużej grupy
4. Instytucjonalny ( organizacyjne i społeczne) à instytucje komunikują się ze sobą
Komunikacja wewnętrzna: K. KRYZYSOWA – sytuacja związana z awarią à księga komunikowania kryzysowego; e – mail; radiowęzeł; tablica informacyjna.
Akt komunikowania H. Lasswella:
1. Kto mówi?
2. Co mówi?
3. Jakim mediom?
4. Do kogo?
5. Z jakim skutkiem?
Platformy komunikacyjne wg. P. Kotlera.
1. Reklama sprzedaży (konkursy, gry, zakłady, loterie, nagrody, prezenty, przeróbki, targi i wystawy przemysłowe)
2. Public relations – utrzymywanie kontaktów z otoczeniem (pakiety informacyjne dla prasy, przemówienia, seminaria, lobby, identyfikacja wizualna, czasopisma, imprezy).
3. Sprzedaż osobista (prezentacje ofert, spotkania, programy motywacyjne, próbki, targi)
4. Marketing bezpośredni – bezpośrednie namawianie, katalogi, reklama bezpośrednia, telemarketing, reklama elektroniczna)
Narzędzia wykorzystywane do realizacji celów marketingowych Mc. Carthy:
ü product – w przypadku promowania projektu będą to „elementy przydatności” np. wydarzenia kulturalne.
ü price – tutaj rozumiane jako wartość i pozycjonowanie efektów projektów; wartość i pozycjonowanie
ü place (dystrybucja) – teren, na którym prowadzone są działania mające na celu informowanie o projekcie.
ü promotion – zaprezentowane instrumenty oddziaływania na rynku czyli reklama, PR, promocja sprzedaży, sprzedaż osobosta, marketing bezpośredni; różnego rodzaju środki mające na celu przybliżenie ludziom towaru itd., które maja być upowszechniane w społeczeństwie.
Kontakty z mediami:
1. Płatne (artykuły w prasie, wykupione miejsca, wydawnictwa własne, materiały reklamowe)
2. Public relations – stosunki ze społeczeństwem (konferencje prasowe, rola rzeczników, imprezy nieformalne, konkursy, otwarte drzwi, sponsoring, plakaty).
Zadania informacyjno – promocyjne
1. Organizacja wewnętrznej i zewnętrznej komunikacji
2. redagowanie komunikatów
3. koordynowanie relacji z mediami
4. Przygotowanie informacji i materiałów dla mediów.
5. Organizacja konferencji prasowej.
6. Monitorowanie informacji publikowanych w mediach oraz ewentualne reagowanie.
7. Organizacja imprez + ich nagłośnienie
8. Redagowanie własnych wydawnictw informacyjnych
9.Badanie opinii publicznej np. sondaże.
- ogólnopolskie
- regionalne
- lokalne
- sublokalne np. gazetka osiedlowa.
Formy oddziaływania:
· bezpośrednia rozmowa
· dyskusja w małej grupie
· wystapienia publiczne
· kontakt telefoniczny
· kontakt internetowy
· drukowany list, broszura wysłana pocztą
· artykuł w prasie specjalistycznej
· wiadomość w drukowana w mediach
· przekazywanie materiałów prasowych
· reklama w massmediach
· plakaty, tablice ogłoszeniowe
Formy wspólpracy z dziennikarzami:
· spotkania w redakcji
· nieformalne rozmowy
· organizowanie konferencji prasowych
· udzielenie wywiadów
· organizacja imprez dla dziennikarzy
· wycieczki prasowe
· zapraszanie dzienikarzy do siebie (do instytucji, którą reprezentujemy)
autoryzacja – zgoda, sprawdzenie wypowiedzi, autoryzujemy tylko swoją wypowiedź nie cały tekst artykułu.
Najczęściej stosowane sposoby przekazywania informacji mediom:
1. Oświadczenie i komunikat prasowy (drobna informacja)
2. Konferencja prasowa
3. Wywiad
4. Rozmowa z dziennikarzem
5. Wypowiedź dla mediów
6. Artykuł lub wywiad sponsorowany
7. List
8. Podziękowanie
*9. W odniesieniu do informacji nieprawdziwych:
- sprostowanie
- odpowiedź
w trybie pisemnym
jeśli sprostowanie nie zostanie opublikowana wciągu 7 dni od wpłynięcia dokumentu
Media Relations – pielęgnowanie kontaktów z dziennikarzami
Podstawowe rodzaje komunikatów prasowych:
ü informacja bieżąca (news relese) – zwięzła, krótka informacja, która właściwie bez większej korekty nadaje się do opublikowania
ü opracowanie prasowe (background relase) – obszerny materiał zawierający kompleksowe onformacje.
...
paula99741