nadzór.pdf

(141 KB) Pobierz
rozporzadzenie w sprawie nadzoru
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ 1)
z dnia 7 października 2009 r.
w sprawie nadzoru pedagogicznego
(Dz. U. z dnia 9 października 2009 r.)
Na podstawie art. 35 ust. 6 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U.
z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm. 2) ) zarządza się, co następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa:
1) szczegółowe warunki i tryb sprawowania oraz formy nadzoru pedagogicznego;
2) wykaz stanowisk wymagających kwalifikacji pedagogicznych;
3) kwalifikacje niezbędne do sprawowania nadzoru pedagogicznego;
4) kwalifikacje osób, którym moŜna zlecać prowadzenie badań i opracowywanie
ekspertyz.
§ 2. Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1) ustawie naleŜy przez to rozumieć ustawę z dnia 7 września 1991 r. o systemie
oświaty;
2) szkole naleŜy przez to rozumieć publiczne i niepubliczne przedszkola, inne formy
wychowania przedszkolnego oraz szkoły;
3) placówce naleŜy przez to rozumieć publiczne i niepubliczne placówki wymienione
w art. 2 pkt 35, 7 i 10 ustawy, a takŜe publiczne i niepubliczne placówki doskonalenia
nauczycieli;
4) ewaluacji naleŜy przez to rozumieć praktyczne badanie oceniające
przeprowadzane w szkole lub placówce;
5) ewaluacji zewnętrznej naleŜy przez to rozumieć ewaluację przeprowadzaną przez
organ sprawujący nadzór pedagogiczny;
6) ewaluacji wewnętrznej naleŜy przez to rozumieć ewaluację przeprowadzaną przez
dyrektora szkoły lub placówki;
7) ewaluacji całościowej naleŜy przez to rozumieć ewaluację zewnętrzną
przeprowadzaną w zakresie wszystkich obszarów, o których mowa w § 7 ust. 1;
8) ewaluacji problemowej naleŜy przez to rozumieć ewaluację zewnętrzną
przeprowadzaną w zakresie wybranych problemów z obszarów, o których mowa w § 7
ust. 1;
9) kontroli naleŜy przez to rozumieć działania organu sprawującego nadzór
pedagogiczny prowadzone w szkole lub placówce w celu oceny stanu przestrzegania
przepisów prawa dotyczących działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej
oraz innej działalności statutowej szkół i placówek;
10) wspomaganiu naleŜy przez to rozumieć działania organu sprawującego nadzór
pedagogiczny mające na celu inspirowanie i intensyfikowanie w szkołach i placówkach
procesów słuŜących poprawie i doskonaleniu ich pracy, ukierunkowanych na rozwój
uczniów i wychowanków.
§ 3. 1. Nadzór pedagogiczny jest realizowany przez wykonywanie zadań i czynności
określonych w art. 33 ustawy, w trybie planowych lub doraźnych działań.
2. Planowe działania, o których mowa w ust. 1, prowadzone przez kuratorów oświaty są
realizowane zgodnie z podstawowymi kierunkami polityki oświatowej państwa w zakresie
nadzoru pedagogicznego, ustalonymi przez ministra właściwego do spraw oświaty i
wychowania na podstawie art. 35 ust. 2 pkt 1 ustawy.
3. Doraźne działania, o których mowa w ust. 1, prowadzone przez organy sprawujące
nadzór pedagogiczny są realizowane w przypadku, gdy zaistnieje potrzeba podjęcia
działań nieujętych w planie nadzoru pedagogicznego, o którym mowa w § 18 ust. 1.
4. Planowe i doraźne działania, o których mowa w ust. 1, prowadzone przez dyrektorów
szkół i placówek wynikają z potrzeb szkoły lub placówki.
§ 4. Organ sprawujący nadzór pedagogiczny nad szkołami i placówkami niepublicznymi,
wykonując zadania z zakresu nadzoru pedagogicznego, uwzględnia odpowiednio
organizację i zakres zadań organów szkoły lub placówki, określone w statucie szkoły lub
placówki.
§ 5. Nadzór pedagogiczny jest sprawowany z uwzględnieniem:
1) jawności wymagań;
2) współdziałania organów sprawujących nadzór pedagogiczny z organami
prowadzącymi szkoły lub placówki, dyrektorami szkół i placówek oraz nauczycielami;
3) tworzenia warunków sprzyjających rozwojowi szkół i placówek;
4) pozyskiwania informacji zapewniających obiektywną i pełną ocenę działalności
dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej szkoły lub
placówki.
§ 6. Formami nadzoru pedagogicznego są:
1) ewaluacja;
2) kontrola;
3) wspomaganie.
§ 7. 1. Ewaluacja zewnętrzna jest przeprowadzana w następujących obszarach:
1) efekty działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej
działalności statutowej szkoły lub placówki;
2) procesy zachodzące w szkole lub placówce;
3) funkcjonowanie szkoły lub placówki w środowisku lokalnym, w szczególności w
zakresie współpracy z rodzicami uczniów;
4) zarządzanie szkołą lub placówką.
2. Ewaluacja zewnętrzna obejmuje:
1) zbieranie i analizowanie informacji w obszarach wymienionych w ust. 1;
2) ustalanie poziomu spełniania przez szkołę lub placówkę wymagań, o których mowa
w ust. 4, w obszarach wymienionych w ust. 1.
3. Poziom spełniania przez szkołę lub placówkę poszczególnych wymagań w obszarach, o
których mowa w ust. 1, jest ustalany jako:
1) poziom A oznaczający bardzo wysoki stopień wypełniania wymagania przez
szkołę lub placówkę;
2) poziom B oznaczający wysoki stopień wypełniania wymagania przez szkołę lub
placówkę;
3) poziom C oznaczający średni stopień wypełniania wymagania przez szkołę lub
placówkę;
4) poziom D oznaczający podstawowy stopień wypełniania wymagania przez szkołę
lub placówkę;
5) poziom E oznaczający niski stopień wypełniania wymagania przez szkołę lub
placówkę.
4. Wymagania, które muszą być spełnione w obszarach, o których mowa w ust. 1, dla
ustalenia poziomu D i poziomu B określa załącznik do rozporządzenia.
5. Wymagania, o których mowa w ust. 4, stosuje się, uwzględniając typ i rodzaj szkoły
lub placówki, a takŜe zadania wynikające ze statutu szkoły lub placówki.
6. Poziom A ustala się, jeŜeli szkoła lub placówka spełnia dane wymaganie na poziomie
wyŜszym niŜ poziom B. Poziom C ustala się, jeŜeli szkoła lub placówka spełnia dane
wymaganie na poziomie wyŜszym niŜ poziom D, ale niŜszym niŜ poziom B. Poziom E
ustala się, jeŜeli szkoła lub placówka nie spełnia danego wymagania na poziomie D.
§ 8. 1. Ewaluacja zewnętrzna jest przeprowadzana przez zespół wyznaczony przez
organ sprawujący nadzór pedagogiczny.
2. Organ sprawujący nadzór pedagogiczny nad szkołą lub placówką, o której mowa w
art. 32a ust. 3 ustawy, oraz kurator oświaty mogą wyznaczyć wspólny zespół w celu
przeprowadzenia ewaluacji zewnętrznej w szkole lub placówce.
3. W przypadku organu sprawującego nadzór pedagogiczny innego niŜ kurator oświaty,
ewaluacja zewnętrzna moŜe być równieŜ przeprowadzona przez wyznaczoną przez ten
organ osobę.
4. Organ sprawujący nadzór pedagogiczny, prowadząc ewaluację zewnętrzną, bierze pod
uwagę wyniki ewaluacji wewnętrznej prowadzonej w szkole lub placówce.
5. Ewaluację zewnętrzną przeprowadza się na podstawie imiennego upowaŜnienia
zawierającego:
1) datę wydania i numer upowaŜnienia;
2) podstawę prawną przeprowadzenia ewaluacji;
3) imię i nazwisko osoby przeprowadzającej ewaluację;
4) nazwę i siedzibę szkoły lub placówki;
5) zakres ewaluacji;
6) terminy rozpoczęcia i zakończenia ewaluacji;
7) pieczęć i podpis organu sprawującego nadzór pedagogiczny.
6. Przed rozpoczęciem ewaluacji zewnętrznej w szkole lub placówce, zespół lub osoba
wyznaczeni do jej przeprowadzenia przedstawiają radzie pedagogicznej zakres i
harmonogram ewaluacji.
7. Przeprowadzenie w szkole lub placówce czynności związanych z ewaluacją zewnętrzną
nie moŜe zakłócać pracy szkoły lub placówki. Ewaluacja nie powinna trwać dłuŜej niŜ 5
dni roboczych w ciągu kolejnych dwóch tygodni.
§ 9. 1. W terminie 7 dni od dnia zakończenia ewaluacji zewnętrznej zespół lub osoba,
którzy przeprowadzili ewaluację, przedstawiają wyniki i wnioski z ewaluacji na zebraniu
rady pedagogicznej.
2. W terminie 7 dni od dnia zebrania, o którym mowa w ust. 1, zespół lub osoba, którzy
przeprowadzili ewaluację, sporządzają raport z przeprowadzonej ewaluacji zawierający:
1) wyniki ewaluacji;
2) określenie poziomu spełniania wymagań, o których mowa w § 7 ust. 3;
3) wnioski z ewaluacji.
3. Raport, o którym mowa w ust. 2, organ sprawujący nadzór pedagogiczny, a w
przypadku, o którym mowa w § 8 ust. 2 kurator oświaty, przekazuje dyrektorowi
szkoły lub placówki, w której przeprowadzono ewaluację, oraz organowi prowadzącemu
szkołę lub placówkę.
4. Dyrektor szkoły lub placówki, w terminie 7 dni od dnia otrzymania raportu, o którym
mowa w ust. 2, moŜe zgłosić do organu sprawującego nadzór pedagogiczny, a w
przypadku, o którym mowa w § 8 ust. 2 do organu sprawującego nadzór pedagogiczny
i do kuratora oświaty, pisemne, umotywowane zastrzeŜenia dotyczące raportu.
5. W przypadku zgłoszenia zastrzeŜeń, o których mowa w ust. 4, organ sprawujący
nadzór pedagogiczny, a w przypadku, o którym mowa w § 8 ust. 2 wspólnie organ
sprawujący nadzór pedagogiczny i kurator oświaty, zajmują stanowisko wobec tych
zastrzeŜeń i przekazują je dyrektorowi szkoły lub placówki oraz organowi prowadzącemu
szkołę lub placówkę, w terminie 14 dni od dnia ich otrzymania.
6. W przypadku stwierdzenia zasadności zgłoszonych zastrzeŜeń, organ sprawujący
nadzór pedagogiczny, a w przypadku, o którym mowa w § 8 ust. 2 wspólnie organ
sprawujący nadzór pedagogiczny i kurator oświaty, dokonują zmian w raporcie przez
zamieszczenie odpowiednich adnotacji i przekazują go dyrektorowi szkoły lub placówki
oraz organowi prowadzącemu szkołę lub placówkę.
§ 10. W przypadku ustalenia w wyniku ewaluacji zewnętrznej przeprowadzonej w szkole
lub placówce poziomu E w odniesieniu do choćby jednego z wymagań:
1) w obszarze, o którym mowa w § 7 ust. 1 pkt 1:
a) wobec szkoły lub placówki publicznej organ sprawujący nadzór pedagogiczny
poleca dyrektorowi szkoły lub placówki opracowanie programu i harmonogramu
poprawy efektywności kształcenia lub wychowania zgodnie z art. 34 ust. 2
ustawy,
b) wobec szkoły lub placówki niepublicznej organ sprawujący nadzór pedagogiczny
wydaje polecenie zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 3 ustawy;
2) w obszarach, o których mowa w § 7 ust. 1 pkt 24, szkoła lub placówka wdraŜa
działania mające na celu poprawę stanu spełniania danego wymagania.
§ 11. Kontrola podejmowana przez kuratora oświaty w trybie działań planowych, o
których mowa w § 3 ust. 1, jest przeprowadzana z wykorzystaniem arkuszy kontroli
zatwierdzonych przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania.
§ 12. 1. Kontrola jest przeprowadzana przez osobę lub zespół wyznaczonych przez
organ sprawujący nadzór pedagogiczny.
2. Kontrolę przeprowadza się na podstawie imiennego upowaŜnienia zawierającego:
1) datę wydania i numer upowaŜnienia;
2) podstawę prawną przeprowadzenia kontroli;
3) imię i nazwisko osoby upowaŜnionej do przeprowadzenia kontroli;
4) nazwę i siedzibę szkoły lub placówki;
5) tematykę kontroli;
6) terminy rozpoczęcia i zakończenia kontroli;
7) pieczęć i podpis organu sprawującego nadzór pedagogiczny.
3. Przeprowadzenie w szkole lub placówce czynności kontrolnych nie moŜe zakłócać
pracy szkoły lub placówki. Kontrola nie powinna trwać dłuŜej niŜ 2 dni robocze.
§ 13. 1. Osoba upowaŜniona do przeprowadzenia kontroli, zwana dalej "kontrolującym":
1) rzetelnie i obiektywnie ustala stan faktyczny;
2) zbiera niezbędne dowody stanowiące podstawę ustaleń kontroli;
3) zapewnia dyrektorowi szkoły lub placówki czynny udział w kontroli;
4) dokumentuje czynności kontrolne.
2. Zebrane w toku kontroli dokumenty potwierdzające przebieg i wyniki czynności
kontrolnych stanowią akta kontroli.
§ 14. 1. Kontrolujący, w terminie 7 dni od dnia zakończenia kontroli, sporządza protokół
kontroli.
2. Protokół kontroli zawiera:
1) nazwę szkoły lub placówki, jej siedzibę oraz imię i nazwisko dyrektora szkoły lub
placówki;
2) nazwę i siedzibę organu sprawującego nadzór pedagogiczny, imię i nazwisko
kontrolującego oraz datę wydania i numer upowaŜnienia do przeprowadzenia kontroli;
3) terminy rozpoczęcia i zakończenia kontroli ze wskazaniem dni, w których odbywała
się kontrola;
4) tematykę kontroli;
5) opis ustalonego stanu faktycznego, w tym ujawnionych nieprawidłowości, oraz
zalecenia, wnioski i uwagi, o których mowa w art. 33 ust. 4 ustawy;
6) pouczenie o prawie zgłoszenia przez dyrektora szkoły lub placówki zastrzeŜeń do
ustaleń zawartych w protokole kontroli;
7) parafy kontrolującego i dyrektora szkoły lub placówki na kaŜdej stronie protokołu;
8) podpisy kontrolującego i dyrektora szkoły lub placówki oraz miejsce i datę
podpisania protokołu.
3. Protokół kontroli sporządza się w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach. Jeden
egzemplarz kontrolujący przekazuje, za poświadczeniem odbioru, dyrektorowi szkoły lub
placówki, a drugi włącza do akt kontroli.
§ 15. 1. Dyrektor szkoły lub placówki moŜe odmówić podpisania protokołu kontroli,
składając w terminie 7 dni od dnia jego otrzymania wyjaśnienia dotyczące przyczyn tej
odmowy.
2. Odmowa podpisania protokołu kontroli przez dyrektora szkoły lub placówki nie
stanowi przeszkody do podpisania protokołu przez kontrolującego.
§ 16. 1. Dyrektor szkoły lub placówki, w terminie 7 dni od dnia otrzymania protokołu
kontroli, moŜe zgłosić do organu sprawującego nadzór pedagogiczny pisemne,
umotywowane zastrzeŜenia do ustaleń zawartych w protokole kontroli.
2. W przypadku zgłoszenia zastrzeŜeń, o których mowa w ust. 1, organ sprawujący
nadzór pedagogiczny moŜe zarządzić przeprowadzenie dodatkowych czynności
kontrolnych.
3. W przypadku stwierdzenia przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny zasadności
zgłoszonych zastrzeŜeń, dokonuje on zmian w protokole kontroli przez zamieszczenie
odpowiednich adnotacji i przekazuje go dyrektorowi szkoły lub placówki.
4. W przypadku nieuwzględnienia całości lub części zgłoszonych zastrzeŜeń, organ
sprawujący nadzór pedagogiczny sporządza pisemne stanowisko wobec zastrzeŜeń i
przekazuje je dyrektorowi szkoły lub placówki, w terminie 14 dni od dnia otrzymania
zastrzeŜeń.
§ 17. Organ sprawujący nadzór pedagogiczny wspomaga szkoły i placówki w
szczególności przez:
1) przygotowywanie i podawanie do publicznej wiadomości na stronie internetowej
organu analiz wyników sprawowanego nadzoru pedagogicznego, w tym wniosków z
ewaluacji zewnętrznych i kontroli;
2) upowszechnianie przykładów dobrych praktyk;
3) promowanie wykorzystania ewaluacji w procesie doskonalenia jakości działalności
dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej szkoły lub
placówki;
4) organizowanie konferencji i narad dla dyrektorów szkół i placówek.
§ 18. 1. Organ sprawujący nadzór pedagogiczny opracowuje na kaŜdy rok szkolny plan
nadzoru pedagogicznego.
2. Plan nadzoru, o którym mowa w ust. 1, zawiera:
1) zakres ewaluacji problemowej planowanej w szkołach i placówkach;
2) tematykę kontroli planowanych w szkołach i placówkach.
3. Organ sprawujący nadzór pedagogiczny, w terminie do dnia 31 sierpnia roku
szkolnego poprzedzającego rok szkolny, w którym ma być przeprowadzona ewaluacja
lub kontrola, podaje do publicznej wiadomości plan nadzoru, o którym mowa w ust. 1.
4. W przypadku wprowadzenia przez ministra właściwego do spraw oświaty i
wychowania zmian w podstawowych kierunkach realizacji polityki oświatowej państwa
oraz wytycznych i poleceniach, o których mowa w art. 35 ust. 2 pkt 1 i 2 ustawy, w
trakcie roku szkolnego, kurator oświaty niezwłocznie dostosowuje plan nadzoru, o
którym mowa w ust. 1, do tych zmian i podaje go do publicznej wiadomości.
5. Organ sprawujący nadzór pedagogiczny zawiadamia dyrektora szkoły lub placówki
oraz organ prowadzący szkołę lub placówkę o zamiarze przeprowadzenia:
1) planowej ewaluacji zewnętrznej i jej zakresie w terminie 30 dni przed
planowanym rozpoczęciem ewaluacji;
2) planowej kontroli i jej tematyce w terminie 7 dni przed planowanym
rozpoczęciem kontroli.
§ 19. Kurator oświaty w kaŜdym roku szkolnym opracowuje i przedstawia ministrowi
właściwemu do spraw oświaty i wychowania, w terminie do dnia 31 października,
wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego.
§ 20. 1. Dyrektor szkoły lub placówki publicznej we współpracy z innymi nauczycielami
zajmującymi stanowiska kierownicze, w ramach sprawowanego nadzoru
pedagogicznego:
1) przeprowadza ewaluację wewnętrzną i wykorzystuje jej wyniki do doskonalenia
jakości pracy szkoły lub placówki;
Zgłoś jeśli naruszono regulamin