Program kółka teatralnego działającego w świetlicy Szkoły Podstawowej nr 3
im. Bolesława Prusa w Namysłowie
Cele ogólne kółka teatralnego:
W zakresie integracji - rozpoznanie zespołu i integracja grupy teatralnej
W zakresie wiedzy - zdobycie ogólnych wiadomości i zrozumienie pojęć związanych z dziedziną teatru i edukacji medialnej
W zakresie doskonalenia warsztatu – rozwijanie umiejętności, które umożliwią uczniom amatorską działalność teatralną (wejście w role, wyrażanie uczuć, kultura żywego słowa, współpraca w grupie)
W zakresie rozwijania osobowości - wzbogacenie osobowości ucznia, wspieranie jego rozwoju oraz kształtowanie jego wrażliwości, wyobraźni i poczucia estetyki
Cele edukacyjno – wychowawcze szczegółowe:
1. W zakresie integracji grupy:
rozwijanie umiejętności efektywnego współdziałania w zespole i pracy w kole teatralnym
umiejętność rozwiązywania problemów w twórczy sposób, przyswajanie negocjacyjnego rozwiązywania konfliktów i problemów społecznych
nabywanie umiejętności skutecznego porozumiewania się w różnych sytuacjach (np. w momentach stresu, tremy, występu publicznego)
rozpoznawanie zainteresowań i potrzeb kulturalnych uczniów w celu bardziej efektywnej współpracy z nauczycielem i między sobą, promocja szkoły w środowisku lokalnym i poszerzenie oferty edukacyjnej oraz jakości pracy szkoły
2. W zakresie wiedzy:
wyposażenie uczniów w wiadomości o teatrze, jego kulisach, formach teatralnych
wprowadzenie uczniów w polskie tradycje teatralne i elementy historii teatru, rodzajów form scenicznych, metod gry aktorskiej
utrwalenie zdobytych w klasach I-VI wiadomości z zakresu edukacji teatralnej i kultury żywego słowa
zapoznanie z tworzywem literackim, jakim jest scenariusz lub materiał przeznaczony do recytacji
motywowanie do czytania i krytycznego odbioru utworów literackich i widowisk teatralnych
przygotowanie do dalszej edukacji teatralnej w następnych etapach edukacyjnych
wzbogacenie w wiedzę o człowieku, życiu i świecie poprzez przeżywanie, wczuwanie się w role oraz dystansowanie się od emocji kreowanych postaci
3. W zakresie doskonalenia warsztatu – umiejętności:
pobudzanie uczniów do działań rozwijających zdolności aktorskie, recytatorskie, plastyczne, muzyczne i taneczne
ćwiczenie sprawności poprawnego wypowiadania się uczniów i recytacji tekstów: właściwej wymowy, modulacji głosu, doboru jego siły, pauzowania, intonacji i poprawnego akcentowania wyrazowego i zdaniowego
rozwijanie umiejętności prezentacji na scenie i wyrażania uczuć i stanów emocjonalnych poprzez gesty, ruch, mowę ciała i mimikę
poszukiwanie i wykorzystywanie informacji z różnych źródeł oraz efektywne posługiwanie się technologią informacyjną (tworzenie własnych słowników terminologii teatralnej, redagowanie zaproszeń, planowanie przedsięwzięć teatralnych – gdzie, kiedy, kto i co jest grane, za ile wystawiane itp.)
wykorzystanie w praktyce zdobytej wiedzy (przygotowywanie inscenizacji, opracowanie i wykonywanie scenografii, projektowanie kukiełek, dobór kostiumów, odpowiednia prezencja na scenie, zastosowanie zasad kultury żywego słowa, umiejętność adaptacji utworu literackiego na scenariusz teatralny, tworzenie autorskich scenariuszy)
4. W zakresie rozwijania osobowości uczniów:
wspieranie psychologicznych aspektów rozwoju młodzieży (terapia poprzez teatr)
rozbudzanie dociekliwości intelektualnej, samodzielności i rozwój sprawności umysłowych i uzdolnień, wyzwalanie w uczniach możliwości kreacyjnych, ćwiczenia zmysłów słuchu, wzroku, dotyku, koncentracji poprzez zabawy ogólnorozwojowe i gry dramowe
uwrażliwienie na sztukę i kształtowanie postawy aktywnego odbiorcy
przygotowanie do funkcjonowania w różnych rolach społecznych poprzez umiejętność wchodzenia w rozmaite role
rozwijanie pozytywnych cech charakteru (m.in. odpowiedzialność za słowa i czyny, tolerancja, otwartość) i postaw (działania na rzecz innych zwłaszcza młodszych i mniej doświadczonych, szacunek dla pracy drugiego człowieka i przyrody)
Zakres podejmowanych działań oraz sposoby ich realizacji:
Wizyty w teatrach na przedstawienia (w miarę możliwości oraz potrzeb)
Udział w zajęciach teatralnych prowadzonych przez profesjonalistów (instruktorów teatralnych, aktorów)
Współpraca z lokalnymi animatorami życia kulturalnego (pracownikami biblioteki oraz Domu Kultury w Namysłowie)
Przygotowywanie spektakli, inscenizacji, etiud teatralnych na bazie lektur i tekstów własnych
Przygotowywanie lalek, kostiumów, scenografii, podkładów muzycznych i rekwizytów
Próby opracowania scenariuszy teatralnych
Prezentacje dokonań na forum klasy, szkoły, rodziców, środowiska lokalnego
Konfrontowanie swoich umiejętności poprzez udział w przeglądach teatralnych, konkursach i turniejach wiedzy
Nawiązanie kontaktów z innymi grupami o podobnych zainteresowaniach; wymiana doświadczeń, korespondencja
Wykorzystanie dramy i umiejętności zdobytych podczas zajęć koła w procesie dydaktyczno-wychowawczym
Ćwiczenie kultury żywego słowa (np. przygotowywanie recytacji na konkurs lub w ramach procesu realizacji programu)
Korelacja działań grupy teatralnej z działaniami na zajęciach plastyczno –
Organizacja konkursów wewnątrz grupy jako element sposobu sprawdzania osiągnięć uczniów i skuteczności programu
Redagowanie zaproszeń i przygotowywanie materiałów promujących działalność koła (kronika, gazetka, wystawa zdjęć, informacje w lokalnej prasie)
Dobór uczestników:
Uczestnikami kółka teatralnego powinni być uczniowie uzdolnieni aktorsko, muzycznie, wokalnie, tanecznie, plastycznie i literacko. Grupa pozostaje otwarta również dla tych , którzy są zainteresowani teatrem, mają problemy emocjonalne(bycie aktorem dowartościowuje dzieci, sprawia, że zaczynają wierzyć w siebie, zwłaszcza, gdy inni patrzą na nich z podziwem, udział w spektaklu wiąże się też z przełamaniem wstydu i nieśmiałości), a także chcą spędzić atrakcyjnie czas pozalekcyjny.
Metody i techniki pracy:
zabawy i gry dramowe,
badanie i obserwacja tekstu, prób aktorskich, warsztatów lokalnej grupy teatralnej, profesjonalnych sztuk teatralnych,
przekształcanie tekstu lektury w scenariusz
tworzenie własnych scenariuszy
prezentacja spektakli
refleksja i ocena
Zakładane rezultaty działań oraz przewidywane osiągnięcia uczniów :Osiągnięcia konieczne po realizacji programu przewidują następujące czynności ucznia:Uczeń:
potrafi pozbyć się strachu przed odpowiedzialnością, wystąpieniem przed klasą czy przed społecznością szkolną na apelu lub uroczystości
interesuje się literaturą, teatrem, muzyką
zna i rozumie pojęcia dotyczące tworzyw teatralnych, budowy teatru, różnych form i technik teatralnych, warsztatu pracy aktora i współtwórców teatru
rozróżnia gatunki i formy teatralne (teatr żywego słowa, teatr lalkowy, pantomima, monodram, inscenizacja improwizowana itp.)
stosuje w praktyce umiejętności i wiedzę teatralną w procesie tworzenia własnego spektaklu teatralnego (tworzy scenografię, projektuje lalki, kostiumy, dobiera rekwizyty)
umie gromadzić i porządkować materiały potrzebne w pracy zespołu w tym celu:
korzysta ze zbiorów bibliotecznych, czytelni szkolnej, multimediów
wykorzystuje zdobytą wiedzę i umiejętności podczas odbioru i oceny sztuki
potrafi wejść w różne role i stworzyć kreację postaci oddając jej cechy charakteru, wyglądu, sposobu poruszania się, wyrażając emocje i uczucia za pomocą różnych technik
tworzy własny scenariusz teatralny
umie ocenić siebie i innych (nazywa własne uczucia i uzewnętrznia stany psychiczne)
zna podstawowe zagadnienia z dziedziny recytacji i kultury żywego słowa
potrafi odpowiednio recytować tekst ze zrozumieniem i uwzględnieniem jego intencji (odpowiednio dobiera głos, moduluje go, prawidłowo reguluje oddech, właściwie zaznacza akcent zdaniowy i wyrazowy, właściwie stosuje pauzę, potrafi przekazać uczucia)
panuje nad emocjami i potrafi efektywnie współpracować w grupie, wspomaga innych
prezentuje na forum dokonania grupy
jest aktywny w wielu sferach działalności szkolnej i pozaszkolnej – próby literackie, uczestnictwo w zespole teatralnym, zastosowanie zdobytych umiejętności w pracy nad przygotowaniem spektakli, organizowanie imprez dla innych
umie zredagować zaproszenie na imprezę kulturalną, ocenę sztuki teatralnej, sprawozdanie z przebiegu turnieju, konkursu, wyjścia na spektakl itp.Zakres treści teatralnych
Umiejętności
Uczeń:
Formy pracy teatralnej
Oczekiwane efekty
I. Wiedza o teatrze
Rozpoznaje znaki teatralne i ich rolę w przebiegu sztuki
Obejrzenie filmów ukazujących pracę w teatrze bądź przegląd dostępnych materiałów prasowych, multimedialnych, dostępnych w Internecie
Pogadanki w kręgu, prezentowanie ilustracji, ABC teatru
Rozumienie pojęć z zakresu wiedzy o teatrze. Dostrzeganie różnic w przekazach kulturowych
Rozbudzenie pasji teatralnej
Rozróżnia różne typy teatru
Omówienie plakatów teatralnych, informacjiz prasy radia, TV, własnych doświadczeń teatralnych
Poznanie specyfiki określonego typu teatru
Przygotowanie do krytycznej oceny spektaklu
Wskazuje i grupuje utwory, które można prezentować na scenach dziecięcych teatrów
Prezentacja różnych typów utworów: dramatycznych, realistycznych, baśniowych, fantastycznych
Wzbogacenie wiedzy teatralnej. Poszerzenie wiadomości zdobytych na lekcji języka polskiego
II. Praca z tekstem
Wybiera i analizuje scenariusze pod kątem:
zainteresowań,
potrzeb zespołu,
predyspozycji aktorów,
oczekiwań adresatów,
możliwości technicznych
Prezentacja tekstu; dyskusja, debata, „burza mó...
I.Pawlak