opracowanie pytań na obronę.pdf

(356 KB) Pobierz
320339536 UNPDF
OPRACOWANIE ZAGADNIEŃ NA EGZAMIN DYPLOMOWY
UMCS, politologia, studia stacjonarne, 2010
Opracowali skromni jak zawsze i zachowujący anonimowość: SAMORZĄDOWCY.
Część ogólna:
1. Pojęcie i koncepcje polityki.
Polityka jest pojęciem bardzo trudnym do zdefiniowania. Można jednak wyróżnić kilka funkcjonujących w doktrynie
definicji:
1. w rozumieniu podmiotowym jest to działalność jednostek i organizacji zamierzająca do zaspokojenia swoich
potrzeb za pomocą władzy politycznej;
2. w rozumieniu przedmiotowym jet to świadome, zorganizowane, zbiorowe dążenie lub działanie zmierzające
do zdobycia lub utrzymania władzy politycznej;
2. Metody i techniki badawcze w politologii.
Metoda badawcza to zasady i sposoby systematycznych dociekań w celu poznania obiektywnej rzeczywistości. Wśród
metod badawczych wyróżniamy metody zbierania materiałów ( techniki ) i metody ich opracowywania i
interpretowania.
Do technik badawczych w politologii zaliczamy: obserwację (gromadzenie danych drogą spostrzeżeń w ich naturalnym
przebiegu), wywiad, ankietę, gromadzenie wypowiedzi osobistych i gromadzenie dokumentów.
Najczęściej stosowanymi metodami sensu stricto w politologii są:
Analiza systemowa – konstruowanie modelu systemowego zjawisk politycznych. Różne dziedziny nie są
interpretowane jako oddzielne zbiory, ale jako wewnętrznie zintegrowany zestaw elementów.
Metody statystyczne – pozwalają na jakościową i ilościową analizę danego zjawiska.
Metoda porównawcza (analogia) – polega na wykazywaniu podobieństw i różnic między różnymi
procesami i zjawiskami;
Analiza instytucjonalno-prawna – jest odwołaniem do tekstów aktów prawnych;
Metoda behawioralna – to badanie zjawisk społecznych w drodze obserwacji zachowań jednostek i grup
ludzkich.
Metoda symulacyjna – to konstrukcja i manipulowanie operatywnym modelem przedstawiającym
fizycznie lub symbolicznie jakiś aspekt psychologicznego lub społecznego procesu 1 .
3. Główne kategorie nauki o polityce (fakt polityczny, stosunki polityczne, sytuacja polityczna, procesy
polityczne, zachowania polityczne, potrzeby, interesy).
Fakt polityczny – najmniejszy dający się wyodrębnić, podstawowy element sytuacji politycznej.
Stosunki polityczne – to wzajemne oddziaływanie na siebie ludzi wynikające ze sprawowania władzy politycznej.
Wśród rodzajów stosunków politycznych wyróżniamy: zwierzchnictwo, podporządkowanie, współpracę, kompromis i
walkę.
Sytuacja polityczna – jest to suma faktów politycznych 2 .
Proces polityczny – powodowanie przez zjawiska polityczne i pozapolityczne określonych skutków wyrażających się
w pojawieniu nowej sytuacji politycznej lub nowego elementu sytuacji już istniejącej.
Zachowanie polityczne – reakcje ludzi na bodźce pochodzące ze zjawisk i procesów politycznych. Są to wszystkie
typy czynności jednostek i zbiorowości służące adaptacji do nowego otoczenia społecznego.
Potrzeby – subiektywne stany niedoboru dóbr i wartości niezbędnych do normalnego funkcjonowania podmiotu.
Interesy – świadome pragnienie skierowania polityki publicznej w konkretnym kierunku postrzeganym przez
zainteresowane podmioty jako konieczne rozstrzygnięcie w kontekście osiągnięcia wcześniej uświadomionych i
wyartykułowanych celów.
4. Pojęcie i klasyfikacja decyzji politycznych.
Decyzja polityczna – akt wyboru celu działania w polityce oraz zestawu środków przydatnych do realizacji tego celu.
Szczególnym rodzajem decyzji politycznej jest decyzja optymalna, przy której skutki pozytywne są największe a
negatywne najmniejsze.
Klasyfikacja decyzji politycznych:
kryterium rangi i charakteru:
1 Z nowomowy politologicznej na język polski – gdybanie [tłumaczenie własne].
2 Zapętlenie umyślne. Por. własne notatki z nauki o polityce , rok I, semestr letni.
1
320339536.002.png 320339536.003.png 320339536.004.png
strategiczne
bieżące
operatywne
kryterium wiedzy dostępnej podmiotom:
podejmowane w warunkach pewności
podejmowane w warunkach niepewności
podejmowane w warunkach ryzyka
kryterium adresata:
ogólnospołeczne
partykularne
indywidualne
kryterium szczebla wydawania
międzynarodowe
narodowe
lokalne
kryterium stopnia doskonałości:
całościowo optymalizowane
częściowo optymalizowane
zadowalające
niezadowalające
nietrafne
kryterium związku z potrzebami społeczeństwa:
przyczynowe
celowościowe
kryterium stopnia wiedzy:
realne
symboliczne
pozorne
5. Pojęcie i funkcje państwa.
Państwo- (wg Żmigrodzkiego i innych z jego książki) trwały związek ludzi stale zamieszkujących określone terytorium,
podlegających władzy zwierzchniej. Wg G. Jellinka, tzw. trójelementowa def. państwa: państwo = ludność +
terytorium + władza.
Funkcje państwa
Kryterium podmiotowe:
i. wewnętrzne- regulują stosunki wewnątrz państwa
ii. zewnętrzne- obejmują wszelkie działania w zakresie politycznym , gospodarczym i kulturalnym z innymi
państwami.
Kryterium przedmiotowe:
-ochronna- państwo jest zobowiązane do zachowania porządku i bezpieczeństwa na całym terytorium jego jurysdykcji
-kulturalno-oświatowa - państwo jest zobowiązane zorganizować system edukacji i instytucji kulturalnych, szerzących
rozwój intelektualny obywateli
-socjalna - państwo jest zobowiązane zapewnić swoim obywatelom minimum środków do życia
-gospodarczo-organizacyjna (ekonomiczna)- państwo jest zobowiązane zarządzać gospodarką i finansami kraju
Kryterium systemowe rozpatruje interakcje między systemem politycznym a jego otoczeniem wewnętrznym
(ekonomicznym, społecznym i kulturowym)i zewnętrznym (międzynarodowym).
- adaptacyjna-przystosowywanie państwa do warunków stwarzanych przez otoczenie-ekonomie, politykę, naukę czy
kulturę.
- regulacyjna- obejmuje działania ukierunkowane na kształtowanie w otoczeniu określonych pożądanych przez państwo
stanów społecznych, np. ustanawianie barier celnych
- innowacyjna- obejmuje działania wywołujące takie zmiany w otoczeniu , które nie zaistniałyby bez aktywności
państwa, np. zmiany z wprowadzeniem gospodarki wolnorynkowej.
2
320339536.005.png
6. Kultura polityczna i jej typologia.
Kultura polityczna – zbiorowy, trwały i zobiektywizowany oraz zintegrowany całościowo dorobek obejmujący
materialne i niematerialne wytwory działań ludzkich, których jądrem jest polityka, w tym osobliwie władza.
Typologia kultur politycznych:
kultura zaściankowa (parafialna) – przykładem są dzicy murzyni w afryce. Nie mają oni wyspecjalizowanych
instytucji politycznych. Na przykład istotną rolę w stadzie odgrywa szaman czyli instytucja de facto religijna.
kultura poddańcza (podporządkowania) – z tym mamy do czynienia w średniowieczu a w czasach
współczesnych w skrajnym totalitaryzmie jak Korea Północna. Występują już instytucje typowo polityczne,
zajmujące się rządzeniem jednak społeczeństwo nie ma na nie większego wpływu. Może to wynikać z braku
instytucji demokratycznych lub z nieumiejętności ich wykorzystania.
kultura uczestnictwa – występuje w państwach demokratycznych. Społeczeństwo rozumie zachodzące procesy
polityczne i samo je kształtuje np. wybierając osoby mające sprawować władzę.
7. Legitymacja, legitymizacja i delegitymizacja władzy politycznej (typologia, uwarunkowania).
Legitymacja (prawomocność) – utrwalenie przekonania, że ci co rządzą są do tego uprawnieni.
Legitymizacja (uprawomocnienie) – proces w wyniku którego grupa osób osiąga władzę zgodnie z obowiązującymi
normami. Wyróżniamy kilka sposobów legitymizacji:
oparty o genezę władzy
pochodzenie od niepodważalnego zwierzchniego autorytetu (np. faraon w Egipcie twierdził, że jego
władza pochodzi od boga)
pochodzenie władzy z należycie zawartej umowy (np. królowa Elżbieta II panuje bo tak się jej
poprzednik, Jan bez Ziemi umówił ze społeczeństwem w Magna Charta Libertatum w 1215 roku)
oparty o cechy władzy
zgodność władzy z naturalnym porządkiem rzeczy (wmawiamy poddanym, że sprzeciw wobec naszej
władzy jest nieracjonalny)
odwieczność (np. władza polityczna papieża w Kościele Katolickim)
obowiązujące normy (np. współczesne demokratyczne państwa prawne)
bezalternatywność (wmawiamy, że jesteśmy mniejszym złem bo nikt inny nie jest w stanie nas zastąpić)
kierowanie się wzniosłymi i szlachetnymi ideałami (np. przywódcy Rewolucji Francuskiej)
wartości intelektualne i informacyjne władzy (np. wódz Kim Dzong Il – najmądrzejszy ojciec narodu)
przewaga aktualnej władzy nad poprzednią (np. PO jako partia, która odsunęła PiS od władzy)
dawne sukcesy (np. Diego Maradona jako trener reprezentacji Argentyny)
oparty o oficjalnie uznawaną wizję dobrej władzy
otwarcie przez władzę perspektywy na przyszłość (np. druga Irlandia Donalda Tuska)
sukcesy w realizacji celów społecznych (takich jak wzrost gospodarczy czy spadek bezrobocia)
tożsamość interesów władzy oraz wielkich grup społecznych i jednostek (np. partie masowe z przełomu
XIX i XX wieku)
Delegitymizacja – utrata aprobaty społecznej przez władzę. W doktrynie wyróżnia się delegitymizację
fragmentaryczną i całościową (dotyczy elementów lub całości systemu politycznego).
8. Czynniki zewnętrzne i wewnętrzne niepodległości Polski w 1918 i 1989 roku.
Wpływ na odzyskanie przez Polskę niepodległości w 1918 r. miały dwa ściśle sprzężone ze sobą czynniki :
1. czynniki zewnętrzne – dotyczące sytuacji międzynarodowej i stanowiska mocarstw po I wojnie światowej
2. czynniki wewnętrzne – dotyczą powstań narodowowyzwoleńczych oraz działań w ramach obozu
socjalistycznego i niepodległościowego
Ad. 1. Czynniki zewnętrzne:
Stosunek zaborców do sprawy polskiej:
Austro-Węgry – Odezwa Naczelnej Komendy c.k. Wojsk Austriackich - deklaracja o mglistym charakterze o
uzyskaniu niepodległości, pomysł ten zyskał szerszą aprobatę, powstał pomysł autonomii dla Galicji, dominowała
antyrosyjskość, wskazywano kto jest wrogiem, poprzez tą deklarację chodziło głownie o pozyskanie ochotników do
walki z Rosją, był to akt niskiego rzędu
Niemcy – 7-8 VIII 1914 r. walka propagandowa, deklaracja przyjaźni ze strony państwa niemieckiego
Rosja – 14 VIII 1914 r. wydała odezwę wielkiego księcia Mikołaja Mikołajewicza: patetyczne stwierdzenie heroizmu
Polaków, wskazanie wroga – Zachód, tych którzy chcą naciskać na Polskę, teza o słowiańskiej solidarności, udział
3
320339536.001.png
Polaków w ich armii, zapowiada zjednoczenie ziem polskich pod berłem cara i odrodzenie się Polski swobodnej pod
względem swej wiary, języka, samorządu; szansa na odzyskanie ziemi – autonomia, pewna samodzielność ale
powiązanie gospodarcze z Rosją
Akt Dwóch Cesarzy – Austro-Węgier i Niemiec: Akt 5 listopada (1916) – przyczyny wydania: konieczność
rozwiązania sprawy polskiej, w inny sposób niż poprzez przyłączenie ziem polskich do Austrii oraz wyczerpanie się
rezerw mobilizacyjnych przez państwa centralne i dążenie do uzyskania polskiego rekruta , z ziem zabranych Rosji
miało zostać utworzone, sprzymierzone z państwami centralnymi, królestwo polskie, władze wzywają do tworzenia
polskiej armii, skutki: państwa centralne nie otrzymują żołnierzy, akt ten przyczynia się do umiędzynarodowienia
sprawy polskiej, gdyż wkrótce potem zabiera głos Rosja i pozostałe państwa Ententy
Reakcja Rosji:
- 2 XII 1916 r. premier Rosji Aleksander Trepow, na posiedzeniu Dumy Państwowej mówi o konieczności utworzenia
wolnej Polski, w jej granicach etnograficznych i pozostającej w unii z Rosją.
- 25 XII 1916 r. car Mikołaj II mówi, iż po wojnie powstanie niepodległa Polska, obejmująca wszystkie dotychczasowe
zabory. W odpowiedzi na to niemieckie władze okupacyjne zdecydowały się w XII 1916 r. powołać namiastkę władz –
Tymczasową Radę Stanu.
- Duże znaczenie dla sprawy polskiej miały wybuch Rewolucji Lutowej w Rosji , 27 III 1917 r. Piotrogrodzka Rada
Delegatów Robotniczych i Żołnierskich wydała uchwałę o prawie Polaków do samostanowienia
- 30 III 1917 r. rosyjski Rząd Tymczasowy w Piotrogrodzie (rząd księcia Gieorgija Lwowa) ogłosił, że przyszła Polska
będzie wolna i połączona sojuszem z Rosją.
Mowa o niepodległej Polsce na Zachodzie:
Początkowo istniała głęboka obojętność Europy, kwestię Polski traktowano jako wewnętrzny problem Imperium
Rosyjskiego, zaś wspomnienie Polski funkcjonowało w rodzaju anegdoty. Sytuacja zmieniała się wraz z rozwojem
wydarzeń I wojny światowej, szczególnie po wydaniu Aktu 5 Listopada i wybuchu Rewolucji Lutowej w Rosji .
O sprawie polskiej mówią: 12 XII 1917 r. – premier Włoch Vittorio Orlando i 8 I 1918 r. prezydent USA Woodrow
Wilson w swoim 14-punktowym programie pokojowym (13 pkt. Konieczność powstania państwa polskiego
obejmującego ziemie etnicznie polskie i mającego zapewniony swobodny dostęp do morza)
3 VI 1918 r. ostateczna deklaracja premierów Wielkiej Brytanii, Włoch i Francji o utworzeniu państwa polskiego
(poparcie stanowiska USA)
Ad 2. Czynniki wewnętrzne
Powstania narodowowyzwoleńcze:
Okres utraty przez Polskę niepodległości charakteryzował się występowaniem na ziemiach polskich powstań
narodowowyzwoleńczych, tj. powstanie kościuszkowskie (1794r.), powstanie listopadowe (1830-1831), powstanie
styczniowe (1863-1865), rewolucja w Rosji i na ziemiach polskich (1905-1907),powstanie wielkopolskie (1918).
Żadne z powstań nie przyniosło tak negatywnych skutków jak powstanie styczniowe, objęło ono niemal całe Królestwo
Polskie, punkty zapalne to Litwa i Wołyń. Charakteryzowało się ono dużym zaangażowaniem społecznym.
Bezpośrednim skutkiem był nowy porządek ekonomiczny – uwłaszczono chłopów oraz represje na uczestnikach
powstania – zsyłka na Syberię, konfiskata majątków, rusyfikacja, olbrzymi wpływ cenzury rosyjskiej, co utrudniało
prawidłowy rozwój społeczeństwa, odbieranie miastom praw miejskich, które poparły powstanie, uderzenie w Kościół
katolicki – los ludności unickiej – albo przejście na prawosławie albo utrata życia, liczne egzekucje, które celowo
naganiano.
Irredentystyczny model niepodległości:
Irredenta: ruch zwolenników zbrojnej walki o niepodległość, nazwa włoska, pierwotnie dotyczyła programu
politycznego zjednoczenia ogółu ziem zamieszkanych przez Włochów, pojęcie to upowszechniło się na ziemiach
polskich, gdzie oznaczało politykę integrowania się działań politycznych i ideowych na gruncie militarnym,
koncentrowała się gł. na obszarze Galicji
1. socjaliści
- 1882 r. Międzynarodowa Socjalno-Rewolucyjna Partia Proletariat , przywódcy: Ludwik Waryński, Aleksander
Dębski, Stanisław Kunicki, Henryk Dulęba, I nowoczesna partia, marksizm, walka klasowa, uspołecznienie środków
produkcji i swobody obywateli, terror polityczny, strajki, partia istniała do 1886, aresztowano najbardziej znanych
działaczy.
- Organizacja w Paryżu: Gmina Narodowo-Socjalistyczna , miała niepodległościowy program, gł. działacze: B.
Limanowski, S. Barański, Z. Balicki, było to podłoże do tworzenia się Polskiej Partii Socjalistycznej z 1982 r. , w
której program mówił o równości prawa, sumienia, tolerancji dla robotnika, połączono kwestie walki o wolną Polskę z
programem proletariatu, zapowiedziano likwidację przywilejów stanowych, wg. Stanisława Mendelsona przyszła
Polska miała charakteryzować się: swobodami politycznymi, 5-przymiotnikowaymi wyborami, bezpłatnym nauczaniem
powszechnym, powszechnym uzbrojeniem ludu, miało to być państwo republikańskie. Doszło do rozłamu partii w 1906
r. na PPS Lewicę , która dążyła do kontynuowania działalności niepodległościowej i na PPS Frakcję Rewolucyjną ,
która chciała podtrzymać działalność o charakterze klasowym.
- równolegle z PPS kształtowała się w zaborze austriackim Polska Partia Socjalistyczno-Demokratyczna, gł.
4
przedstawiciele: Ignacy Daszyński, Jędrzej Moraczewski, Herman Liberman, ostatecznym celem partii była odbudowa
niepodległego państwa polskiego o ustroju socjalistycznym.
2. niepodległościowcy
- Organizacja Bojowa PPS (OB PPS), utworzona przez PPS w IV 1940 r. i działająca do 1911r., struktura zbrojna
mająca na celu ochranianie działalności rewolucyjnej PPS, jej demonstracji i spotkań. Przeprowadzała też szereg akcji
zbrojnych, likwidując funkcjonariuszy i współpracowników władz okupacyjnych Królestwa Polskiego. Fundusze
zdobywano poprzez akcje ekspropriacyjne (np. napadano na pociągi).
- Związek Walki Czynnej , tajna organizacja wojskowa założona w 1908 r. we Lwowie, przez działaczy Organizacji
Bojowej PPS z Kazimierzem Sosnkowskim na czele, dowodził Józef Piłsudski, gł. zadanie: przygotowanie kadr
przyszłego powstania.
- Związek Strzelecki , paramilitarna organizacja społeczno-wychowawcza, powstała w 1910r. we Lwowie, kierowana
przez Władysława Sikorskiego, zasilana finansowo przez organizację niepodległościową – Polski Skarb Wojskowy,
gromadzącą fundusze na działalność antyrosyjską
- Komisja Skonfederowanych Stronnictw Niepodległościowych , 1913r., (w 1912 r. tymczasowa) porozumienie
polskich partii politycznych, działających w Galicji, celem jej powołania była koordynacja działań
niepodległościowych w oparciu o Austro-Węgry, antyrosyjskość.
[ obóz antyirredentystyczny dzielił się na 2 grupy: zachowawczą, która dbała o interesy warstwy ziemiańskiej i dążyła
do zachowania dotychczasowego porządku i nacjonalistyczną – która była za ugodą z Rosją, uważała iż powtarzające
się powstania powodują zamieszanie wśród polskiego narodu].
Przyczyną odzyskania niepodległości w 1918 r. było więc nieustanne dążenie Polaków do jej zbrojnego wywalczenia
oraz splot korzystnych uwarunkowań o charakterze zewnętrznym.
1989 r.
3. Czynniki zewnętrzne:
W sferze zewnętrznej Polska posiadała poparcie państw Zachodu dla przemian demokratycznych, niepewna sytuacja
miała jednak miejsce na Wschodzie, gdyż nie było pewne co dalej będzie z ZSRR ?
Proces przekształceń systemu komunistycznego zwany pierestrojką rozpoczął się w 1985 r. i trwał do 1991 r.
Prowadzony był przez sekretarza generalnego Komunistycznej Partii Związku Radzieckiego M. Gorbaczowa, który
stanął w obliczu narastającego kryzysu gospodarczego, pogarszających się warunków życia ludności oraz braku
stabilność wewnątrz kraju, co mocno osłabiało pozycję mocarstwową ZSRR. Celem procesu pierestrojki było
usprawnienie rządów partii komunistycznej i umocnienie ZSRR drogą modernizacji gospodarki, zwiększenia swobód
obywatelskich i poprawy stosunków z Zachodem. W konsekwencji zaś doprowadziła do upadku ZSRR i rozpadu 26
XII 1991 na 15 niepodległych państw.
4. Czynniki wewnętrzne:
Wydarzenia roku 1980 i 1981 w Polsce:
- w Stoczni Gdańskiej 14 VIII 1980 r. rozpoczyna się strajk robotników – domagają się oni przywrócenia do pracy
Lecha Wałęsy i Anny Walentynowicz; strajk rozprzestrzenia się na całe Trójmiasto, zostaje powołany Międzyzakładowy
Komitet Strajkowy z Lechem Wałęsą na czele, który formułuje 17 VIII - 21 postulatów strajkowych, dotyczących m.in.
zezwolenia na działalność wolnych związków zawodowych, zagwarantowania prawa do strajku, przestrzegania
wolności słowa, poinformowania ludności o powstaniu tego komitetu i jego postulatach, podniesienia wynagrodzeń
pracowników i zwolnienia więźniów politycznych, strajki obejmują także inne miasta. 30 VIII 1980 r. następuje
podpisanie porozumień sierpniowych na bazie tych 21 postulatów.
- 17 IX 1980 r. zapada decyzja o utworzeniu ogólnopolskiego Niezależnego Samorządnego Związku Zawodowego
„Solidarność” , zaś 24 X Sąd Wojewódzki w Warszawie rejestruje „Solidarność”.
- komuniści przyjęli kurs konfrontacyjny wobec Solidarności, 17 III miała miejsce tzw. prowokacja bydgoska – milicja
pobiła trzech działaczy „Solidarności” regionu bydgoskiego, m.in. Jana Rulewskiego,
- 13 XII 1981 r. tuż po północy Wojskowa Rada Ocalenia Narodowego wprowadziła stan wojenny , który zatwierdziła
Rada Państwa: prawie 7 tys. osób wybranych wg, specjalnie wcześniej sporządzonych list zostało internowanych,
połączenia telefoniczne zostały odcięte, wprowadzono zakaz opuszczania granic województwa, wprowadzono godzinę
policyjną, nastąpiło zawieszenie działalności wszystkich organizacji społecznych oraz militaryzacja największych
przedsiębiorstw, po posiedzeniu Komisji Krajowej nastąpiło aresztowanie kierownictwa „Solidarności”. Oficjalnym
powodem wprowadzenia stanu wojennego była pogarszająca się sytuacja gospodarcza kraju oraz zagrożenie
bezpieczeństwa energetycznego w kraju wobec zbliżającej się zimy. Zaś rzeczywistymi powodami były obawy reżimu
komunistycznego przed utratą władzy, związane z utratą kontroli nad niezależnym ruchem zawodowym oraz walki
różnych stronnictw w PZPR nie mogących dojść do porozumienia w kwestii formy i zakresu reform ustroju polityczno-
gospodarczego PRL. W reakcji na wprowadzenie stanu wojennego struktury NSZZ Solidarność podjęły akcje
protestacyjne, ZOMO sukcesywnie pacyfikowało kolejne strajki. Wojskowa Rada Ocalenia Narodowego opanowała
sytuację w kraju pod koniec grudnia.
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin