Zagadnienia egzaminacyjne:Kierunek: Politologia1. Metody badawcze politologii
a) metody zbierania materiałów – obserwacja, wywiad, ankieta, gromadzenie wypowiedzi osobistych, gromadzenie dokumentów
b) opracowanie i interpretacja materiałów – analiza, synteza
c) sposoby wnioskowania:
- indukcja (dąży do uogólnienia)
- dedukcja (jest przechodzeniem z jakiejś racji do następstw)
d) analiza systemowa – polega na konstruowaniu modelu pojęciowego zjawisk politycznych, tj. modelu systemowego. Analiza systemowa może dotyczyć:
- systemu politycznego jako całości
- określonego podsystemu w ramach szerszego systemu politycznego
e) metoda porównawcza – (metoda analogii) polega na wykrywaniu podobieństw między różnymi procesami i zjawiskami, które umożliwiają także ustalenie różnic między badanymi zjawiskami
f) analiza instytucjonalno-prawna – polega na zakreśleniu sobie pola badań do sfery określonych przepisów prawnych
g) Metoda historyczna – badanie genezy zjawisk politycznych, traktowanie łącznie ich aspektów strukturalnych, funkcjonalnych i genetycznych, prowadzenie studiów biograficznych, stosowanie ujęć wycinkowych, gromadzenie obszernego materiału empirycznego, jako podstawy do formułowania praw naukowych,
h) Metoda behawioralna –analiza zjawisk społecznych w drodze obserwacji zachowań jednostek ludzkich i złożonych z tych jednostek grup ludzkich
i) Metoda symulacyjna – konstrukcje i manipulowanie operatywnym modelem przedstawiającym fizycznie lub symbolicznie jakiś aspekt psychologicznego czy społecznego procesu
j) Metoda decyzyjna – polega ona na rozpatrywaniu zjawisk i procesów społeczno-politycznych przez pryzmat: ośrodka decyzji traktowanego jako przedmiot działania politycznego, tj. zespołu powiązań przyczynowo-skutkowych dotyczących rozwiązywanego problemu, występujących wewnątrz ośrodka decyzyjnego oraz w jego powiązaniach z otoczeniem.
k) Inne metody – metody leksykalne, geograficzne, genealogiczne, ekstrapolacji, refleksji, Analiza danych statystycznych, eksperyment społeczny, klasyczne metody matematyczne, modelowanie.
2. Cechy państwa
* Państwo jako organizacja polityczna:
- odnosi się do działalności społecznej, która wiąże się bezpośrednio ze sprawowaniem władzy,
· Państwo jako organizacja przymusowa:
- przymus fizyczny
- przymus gospodarczy
- przymus psychologiczny (cenzura)
· państwo jako organizacja terytorialna:
- podstawowym warunkiem istnienia państwa jest posiadanie własnego terytorium, czyli co najmniej obszarów lądowego i przestrzennego, na których rozciąga się suwerenne zwierzchnictwo państwowe
· państwo jako organizacja suwerenna:
- jeśli władza państwowa jest faktycznie suwerenna, to do niej i tylko do niej należeć będzie moc tworzenia i znoszenia prawa, posiada wyłączność stanowienia i zmieniania prawa, decyduje o wszystkich pozostałych dziedzinach publicznej aktywności.
3. Autorytaryzm i totalitaryzm
1. Autorytaryzm:
- w państwie autorytarnym organy władzy państwowej uznają się za nadrzędne wobec obywateli, bezwzględnie wymagając uległości i podporządkowania się swoim „jedynie słusznym decyzjom”
- to rządy nie podlegające jakiejkolwiek kontroli społecznej, oparte na wymaganiu bezwzględnego posłuchu wobec władzy
- autorytarna osobowość władcy
- skoncentrowanie władzy w rękach jednej osoby lub grupy osób, która sprawuje władzę, nie licząc się z opinią publiczną,
- hierarchiczny system państwowy
- to system poglądów i wartości, które propagują potrzebę silnej i hierarchicznie zorganizowanej władzy, głoszący kult określonego przywództwa politycznego, absolutyzujący porządek i zasady podporządkowania, łączące się z odrzuceniem demokracji i przeciwstawieniem się idei równości między ludźmi
- władza naczelna w innych rękach ni parlamentu
- samowola sprawującego władzę i nie podleganie żadnej rzeczywistej kontroli innych organów władzy państwowej
- ideologia zastąpiona przez mentalność lub osobowość przywódcy
- legitymację władzy stanowi siła
- odrzucenie koncepcji demokratycznych i regularnych wyborów
- wszystkie stanowiska państwowe pochodzą z nominacji partyjnych
- decyzje polityczne podejmowane często bez podstaw prawnych,
- „rządzenie odgórne” – rozkazy, nakazy, system sankcji karnych, bezpośredni przymus
- rozbudowany aparat terroru
- pluralizm polityczny, gospodarczy i kulturalny
- elitaryzm – elity w państwie wyłaniane są za pomocą kryterium zasług dla państwa
- uproszczenie procedur decyzyjnych – łamanie prawa
2. Totalitaryzm
- system władzy państwowej opartej na nieograniczonych kompetencjach władzy centralnej,
- wzorcowy obywatel państwa totalnego nie potrafi samodzielnie myśleć, jest ateistą, a ponadto nie jest zanadto zainteresowany zdobywaniem dobór materialnych
- totalitarna ideologia – wkraczająca we wszelkie przejawy aktywności społecznej – jej celem jest uformowanie idealnego społeczeństwa oraz nowego ładu
- monopartia kierowana przez dyktatora
- rozbudowana tajna policja
- monopolistyczna kontrola masowych środków przekazu
- monopolistyczna kontrola sił zbrojnych i wszelkich innych formacji
- scentralizowane zarządzanie
- system organizacji państwa zmierzający do rozciągnięcia kontroli nad całością życia politycznego, społecznego i kulturowego,
- maksymalne ograniczenie „sfery prywatności” jednostek i swobody kształtowania opinii publicznej
- likwidacja wszystkich partii politycznych
- ograniczenie lub uchylenie większości praw obywatelskich i militaryzacja życia społecznego,
- rozbudowa aparatu przemocy
- wszechstronna cenzura
- zdławienie wolności i wszystkich przejawów demokratyzmu
- wszechobecna i organizująca życie społeczne jedna oficjalna ideologia
- system władzy jest oparty na nieograniczonych kompetencjach otoczonego faktycznym kultem wodza.
4. Determinanty polityki
a) ideologia polityczna – jest względnie spójnym systemem przekonań oraz twierdzeń o charakterze opisowym i normatywnym, koncentrujących się wokół problematyki natury ludzkiej procesu historycznego, ładu społeczno-politycznego,
b) prawo – zespół norm prawnych o charakterze generalnym i abstrakcyjnym, ustanowionych lub uznawanych przez państwa, których realizacja zabezpieczona jest zagrożeniem użycia przymusu
c) gospodarka:
- konkurencyjny kapitalizm angloamerykański
- europejski model społeczny gospodarki rynkowej
- nordycki kapitalizm gospodarki negocjacyjnej
- kapitalizm azjatycki
d) kultura – całokształt zobiektywizowanych elementów dorobku społecznego, wspólnych szeregowi grup i z racji swej obiektywności ustalonych i zdolnych rozszerzać się przestrzennie
e) etyka – ogół ocen i norm moralnych przyjętych w danej zbiorowości w określonej epoce,
5. Pojęcie i klasyfikacja systemów politycznych
1. System polityczny: to ogół organów państwowych, partii politycznych oraz organizacji i grup społecznych – formalnych i nieformalnych – uczestniczących w działaniach politycznych w ramach danego państwa oraz ogół generalnych zasad i norm regulujących wzajemne stosunki między nimi
2. Typologia systemów politycznych:
a) wg Arystotelesa – kto rządzi?
- tyrania,
- oligarchia,
- demokracja,
- monarchia,
- arystokracja,
- pakty
b) wg płaszczyzny ekonomiczno-ideologicznej:
- pierwszy świat – systemy polityczne państw Zachodu
- drugi świat – reżimy komunistyczne
- trzeci świat – systemy polityczne krajów rozwijających się w Afryce, Azji i Ameryce Łacińskiej
c) wg płaszczyzny konstytucjonalno – instytucjonalnej:
- parlamentarny,
- prezydialny system rządów
- federalne – konfederacje i federacje
- unitarne – decentralizacja i centralizacja
6. Władza polityczna i jej funkcje
Władza polityczna – zdolność narzucania i egzekwowania decyzji; zdolność wpływania na grupy i na pojedynczych ludzi tak, aby zachowywali się w sposób formalny.
Decyzje uwarunkowane są:
- formą władzy i umiejętnością decydowania
- funkcjami władzy i rodzajem adresata
Decyzje mogą mieć charakter nakazujący bądź zakazujący.
W zależności od form władzy, władza posługuje się różnymi instrumentami, głównie:
· obowiązującego prawa
· instytucjami administracyjnymi jako aparatem wykonawczym
· systemem sądownictwa i systemu regresji
· systemem podatkowym państwa
Ze względów podmiotowych decyzje wydane przez władzę dzielą się na decyzje wydawane przez:
- władzę polityczną (charakter powszechny)
- władzę administracyjną (charakter lokalny)
- władze obywatelskie (samorządowe)
- władze partyjne i innych organizacji o charakterze politycznym (mają tylko zainteresowanych adresatów)
* Władza jest to taki asymetryczny stosunek społeczny, który umożliwia jednemu podmiotowi osiąganie jego celów (wartości) poprzez kształtowanie podmiotowości drugiego podmiotu
· władza jest rodzajem zależności pomiędzy ludźmi, czyli rodzajem stosunku społecznego,
· za władzę polityczną uznamy taką, która poprzez instytucjonalne uprzedmiotowienie lub upodmiotowienie ludzi dokonuje dystrybucji, ochrony i kreowania dóbr politycznych
· władza polityczna – ma miejsce wtedy, gdy jeden z podmiotów stosunków władzy dysponuje realną możliwością podejmowania ważnych społecznie decyzji, regulujących zachowania wszelkich grup ludzi, gdy ma realną możliwość egzekwowania podjętych decyzji, aż do stosowania przymusu państwowego włącznie
· funkcje władzy politycznej:
- koordynacyjna – sprowadza się do ustalenia reguł gry dla podmiotów życia społeczno-politycznego
- dystrybucyjna – sprowadza się do tego, że państwo dzieli społecznie pożądane wartości, np. płaca, praca
- ochronna – władza polityczna stoi na straży istniejącego systemu politycznego
- integracyjna
- strukturotwórcza
7. Zasady konstytucyjno – prawne państw demokratycznych
Zasady państw demokratycznych:
zasada suwerenności ludu (narodu) – jakie są formy sprawowania władzy, zapis o tym w konstytucji, np. „władza najwyższa należy do…”, w państwie to naród jest suwerenem, on podejmuje ostateczne rozstrzygnięcia
-decyzje w wyborach parlamentarnych – demokracja pośrednia
-referendum, inicjatywa ludowa, weto ludowe, plebiscyt, zgromadzenie narodowe – demokracja bezpośrednia
-(formy politologiczne: działalność w partiach polit, opinia publiczna)
Referendum – instytucja najważniejsza, najczęściej występuje, (nie ma go w Niemczech, USA), to głosowanie ludowe dotyczące określonego politycznego rozstrzygnięcia, najczęściej w Szwajcarii. We Włoszech referendum ma charakter negatywny, gdy Włosi nie chcą jakiejś ustawy. Ma charakter wiążący gdy parlament musi daną decyzję podjąć, a nie musi gdy referendum ma charakter opiniodawczy.
Rodzaje:
a)r. ustawodawcze – przyjęcie lub odrzucenie ustawy
b)r. konstytucyjne – przyjęcie lub odrzucenie konstytucji lub jej zmiany
c)r. obligatoryjne – upoważniony organ państwowy musi je zarządzić dla określonej sprawy
d)r. fakultatywne – może, ale nie musi
Inicjatywa ludowa – prawo konstytucyjnie określonej liczby obywateli do wystąpienia z projektem ustawy lub zmiany konstytucji.
a)i.l. ustawodawcza – Włochy, Hiszpania, Litwa
b)i.l. konstytucyjna – Szwajcaria, Włochy
Weto ludowe – sprzeciw obywateli w stosunku do władzy (strajki, blokady dróg). Prawo do oporu w konstytucji niemieckiej, czeskiej w przypadku naruszenia porządku konstytucyjnego przez władzę.
Plebiscyt – nie ma go w konstytucji, ale jest w prawie mn.
Zgromadzenie Narodowe – (w starożytnych Atenach) jeżeli wszyscy obywatele gromadząc się w jednym miejscu decydują
zasada przedstawicielstwa – dotyczy wzajemnych relacji, związków pomiędzy wyborcami a wybranymi. Rodzaj mandatu wpływa na rodzaj tych relacji. Mandat imperatywny (w Niemczech w II izbie) – wybrany jest związany opinią wyborców inaczej może być odwołany. Mandat wolny – wybrany głosuje zgodnie z interesem narodu i własnym sumieniem.
Zasady demokratycznego prawa wyborczego:
-powszechne
-równe
-tajne głosowanie
-bezpośrednie
-proporcjonalne
-głosują obywatele
-osoby posiadające czynne prawo wyborcze
-nie głosują osoby pozbawione praw publicznych prawomocnym wyrokiem sądowym i osoby ubezwłasnowolnione
ZASADA KONSTYTUCJONALIZMU
Konstytucja – akt prawa pisanego, o nadrzędnej szczególnej mocy prawnej, uchwalany i zmieniany w szczególny sposób i zawierający zasady systemu politycznego, podstawy ustroju politycznego, zmiany konstytucji oraz prawa i obowiązki obywateli.
Cechy szczególne konstytucji:
1.Szczególna treść:
a)zasady ustroju politycznego państwa, mogą być wymienione pośrednio lub bezpośrednio
b)wskazanie naczelnych organów państwowych oraz sposobu ich wyboru i kompetencje, odpowiedzialność i kontrola jakiej podlegają
c)prawa, wolności i obowiązki obywateli, zasada w Zachodniej Europie by umieszczać na początku konstytucji
d)tryb zmiany konstytucji
2.Szczególna forma – szczególna nazwa:
-szczególna forma uchwalania konstytucji udział obywateli w parlamencie – może być powołany tylko w celu ustanowienia konstytucji
-szczególny sposób zmiany, trudniejsza procedura zmiany
3.Szczególna moc prawna
Moc prawna – stosunek norm prawnych do siebie, hierarchia norm prawnych, nadrzędną moc prawną – wszystkie akty prawne są z nią zgodne
Moc obowiązująca – stosunek normy do adresata jest taki sam jak pozostałych aktów prawnych
Rodzaje konstytucji:
1.pisane
2.niepisane
3.materialne
4.formalne
5.sztywne – zmiana w kwalifikowany sposób
6.elastyczne – ustawa zmienia
7.pełne – reguluje całość, materię konstytucję
8.niepełne – małe konstytucje – nie zawierają wszystkich materii konstytucyjnych
9.złożone – kilka aktów prawnych, Konstytucja Szwecji
10.jednolite – w formie jednego aktu prawnego
...
kaya86