Scenariusz zajęć prowadzony metodą ośrodków pracyKształcenie zintegrowane klasa 1bProwadzący : Katarzyna SosnowiczData: 03.12. 2009Ośrodek tygodniowy: Mój Dom.Ośrodek dzienny: Pomieszczenia w domu – łazienka.Cele operacyjne: uczeń potrafi prawidłowo nazwać lub wskazać podstawowe artykuły higieniczno- toaletowe występujące w łazience( mydło, ręcznik, gąbka, szampon, grzebień , krem, szczoteczka do zębów itp.); zna wyposażenie łazienki; wykonuje ćwiczenia prowadzone metodą naśladowczą; umie dopasować konkret do obrazka, potrafi wykleić kawałkami kolorowego papieru wnętrze konturu na karcie pracy; umie umyć z pomocą zębyMetody: pokazowa, słowna, praktycznego działania Formy pracy: praca indywidualna i zespołowaŚrodki dydaktyczne: tamburyno, etykiety, tablica z listą obecności i kalendarzem pogody, akcesoria występujące w łazience ( artykuły higieniczne i toaletowe), ilustracje tematyczne, zeszyty, kredki, długopisy , mazaki, klej, szablony, karty pracy kolorowy papier, pasta, kubek, szczoteczka do zębówTok zajęć:1. Zajęcia wstępne- kalendarz ( pora roku i co ją charakteryzuje, pojęcia: dzisiaj, jutro, wczoraj; dni tygodnia, praca z etykietami) - lista obecności ( przedstawienie się przy piosence z użyciem instrumentu perkusyjnego, przypięcie znaczków na tablicy z listą obecności , przeliczanie osób i uczniów klasie, pojęcia więcej-mniej, tyle samo; figury geometryczne i kolory, tworzenie zbiorów wg jednej i dwóch cech jakościowych, przeliczanie zbiorów)- wyznaczenie dyżurnego- pogoda- obserwacja zjawisk atmosferycznych za oknem, ustalenie jaką pogodę dzisiaj mamy (symbole pogody)- praca indywidualna w zeszytach ( ćwiczenia grafomotoryczne, rysowanie symboli pogody przy użyciu szablonów) – indywidualizacja pracy2. Praca poznawcza - przypomnienie tematyki poprzednich zajęć(: dom budynek mieszkalny)- utrwalenie pojęć: wieżowiec, blok, domek jednorodzinny- przypomnienie do czego służy dom i z jakich elementów jest zbudowany- wyliczenie nazw pomieszczeń w domu- rozpoznawanie akcesoriów łazienkowych za pomocą dotyku( przedmioty w torbie), następnie oglądanie ich i próby prawidłowego nazywania oraz określanie przeznaczenia- wyjaśnienie, co nie pasuje do łazienki i dlaczego- omówienie przez nauczyciela ilustracji przedstawiającej łazienkę- próby wyliczenia przez dzieci sprzętów i akcesoriów łazienkowych- ćwiczenia ruchowo- naśladowcze: zgadnij co teraz robię i zrób to samo.3. Kojarzenie- dopasowywanie konkretu do obrazka ( każdy uczeń dochodzi kolejno do stołu, wybiera jeden z wyłożonych przedmiotów, który można znaleźć w łazience, mówi do czego służy dany przedmiot i dopasowuje go do jednego z leżących obrazków- indywidualna praca w zeszycie ( uczniowie dobierają właściwe ilustracje związane z łazienką i wklejają je do zeszytu)4. Ekspresja- praca twórcza z wykorzystaniem kart pracy- wyklejanie kawałkami papieru wnętrza konturu kubka z pastą i szczoteczką do zębów- praktyczne ćwiczenia w myciu zębów5. Zajęcia końcowe- sprzątnięcie miejsc pracy- pożegnanie przy piosence, nagrody za aktywny udział w lekcji i właściwe z zachowanie.
kanaolka