Program zajęć stymulacji sensorycznej z elementami terapii logopedycznej dla dzieci z autyzmemCele zajęć: - regulowanie deficytów sensorycznych zakresie zmysłu wzroku, słuchu, węchu i dotyku- usprawnianie funkcjonowania narządu oddechowego, fonacyjnego i artykulacyjnego u uczniów- pogłębianie świadomości swego ciała- utrwalanie treści programowych realizowanych podczas zajęć edukacyjnych (np. kolorów, pojęć wielkościowych itp.)Miejsce zajęć:Zaciemniona salaĆwiczenia:1. Stymulacja wzrokowa:• zabawa z latarką: - podświetlanie przedmiotów- podświetlanie bibułek o różnych kształtach i kolorach• zabawa z fluorescencyjnymi przedmiotami• zabawa z balonem• chodzenie po wyznaczonych torach i śladach• obserwacja baniek mydlanych przy włączonych lampkach• zabawa w teatrzyk cieni• obserwacja bitów informacyjnych• oglądanie książeczek• dokładanie przedmiotów do ich cieci• dobieranie przedmiotów w pary• wodzenie palcem po wyznaczonym obiekcie• zabawa migającymi światełkami 2. Stymulacja węchowa:• rozpoznawanie zapachów różnych substancji3. Stymulacja słuchowa:• słuchanie muzyki relaksacyjnej• słuchanie sinusoid o różnych częstotliwościach• rozpoznawanie odgłosów otoczenia• rozpoznawanie dwóch identycznych dźwięków• zabawy rytmiczne• słuchanie krótkich opowiadań i wierszyków4. Stymulacja dotykowa:• masowanie różnych części ciała (w zależności od potrzeb) materiałami o różnych fakturach• zabawa z przedmiotami różnych fakturach• zabawa z grochem, ryżem mąką, ciastoliną• uciskanie ciała wałkiem5. Stymulacja ruchowo – muzyczna• zabawy mające na celu łączenie muzyki z ruchem ( np. ugniatanie ciasta, darcie gazet w takt muzyki) – ćwiczenie wykonywane metodą: „ręka w rękꔕ zabawy inscenizujące ruchy przedmiotów (np. piłek, samolotów, liści itp.) , ludzi (np. żołnierzy, dzieci, sportowców itp.), zwierząt ( np. słoni, małp, żółwia, ptaka, itp.) w oparciu o analizę ilustracji i muzykę • zabawy ruchowe z rekwizytami6. Ćwiczenia usprawniające aparat artykulacyjny oraz ćwiczenia oddechowo – fonacyjne:• masowanie policzków, brody, ust• naśladowanie ruchów warg i języka• dmuchanie baniek mydlanych• dmuchanie piórek, piłeczek• zdmuchiwanie świeczek• naśladowanie odgłosów otoczenia, ludzi• artykulacja wybranych głosek – długie i krótkie wybrzmiewanie• śpiewanie samogłosek
kanaolka