Ujęcie S.Grabiasa: 1997, 2001
Przyczyna
Rodzaje zaburzeń
Postępowanie logopedyczne
Brak wykształcenia sprawności percepcyjnych
· Głuchota i niedosłuch
· Alalia i jej wycofujące się stadium – dyslalia
· Oligofazja
Budowanie kompetencji:
· językowej
· komunikacyjnej
· kulturowej
Usprawnianie realizacyjne jest procedurą wtórną
Brak lub niedowład sprawności realizacyjnych (przy zdobytych kompetencjach)
· Dysglosja
· Mowa bezkrtaniowców
· Giełkot
· Jąkanie
· Anartia i dyzartia
Usprawnianie realizacji różnych poziomów systemu komunikacyjnego:
· realizacji fonemów
· realizacji ciągu fonicznego
· realizacji fonemów i ciągu fonicznego
Rozpad systemu komunikacyjnego
· Afazja
· Schizofazja
Odbudowa wszystkich typów kompetencji i usprawnianie realizacji
Procedura postępowania logopedycznego – całokształt zabiegów logopedycznych stosowanych w okreśłonym postępowaniu. Rodzaje procedur:
· budowanie kompetencji (językowej, komunikacyjnej, kulturowej)
· usprawnianie realizacji
· odbudowywanie (odszukiwanie) kompetencji
Strategia postępowania logopedycznego – rodzaj postępowania w ramach danej procedury, które wynika z percepcyjnych i realizacyjnych możliwości pacjenta.
Opóźniony rozwój mowy
ORM
Ujęcie Z.Tarkowskiego
Termin budzący wiele wątpliwości. Dotyczy zmienionego rytmu i tempa rozwoju, a więc nierównomiernego lub opóźnionego rozwoju. Odnosić się może do wszystkich aspektów rozumienia i mówienia, ale może też dotyczyć tylko niektórych aspektów np. rozumienie, słownictwo, gramatyka, artykulacja.
Przyczyny:
· niska inteligencja
· upośledzenie słuchu
· uszkodzenie mózgu
· zaburzenia psychiczne
i emocjonalne
· opóźnienie dojrzewania układu nerwowego
· dysfunkcja narządów mowy
· deprywacja kulturowa
i środowiskowa
· dwujęzyczność
2
barabell