GRY I ZABAWY W NAUCZANIU ORTOGRAFII
Zabawa jest podstawową formą aktywności dzieci, wykonywaną głównie dla przyjemności. Pomaga w poznawaniu rzeczywistości, a także zaspakaja indywidualne i społeczne potrzeby dziecka. Rolę zabawy mocno podkreśliła G. Kapica twierdząc za E. Claparedem: "Dla dziecka zabawa jest pracą, dobrem, obowiązkiem, ideałem życia. Jest to jedyna atmosfera, w której może ono psychicznie oddychać, a zatem i działać".
Pośród wielu rodzajów zabaw wyróżnia się również te, które wymagają od dziecka większego wysiłku umysłowego. Zabawy te nazwano zabawami dydaktycznymi.
W okresie wczesnoszkolnym, obok zabaw, pojawiają się również gry dydaktyczne. Każda gra zawiera pewne normy, które w czasie jej trwania muszą być przestrzegane. Uczy ona współdziałania i współzawodnictwa. Chociaż gra jest pewną formą zabawy, zachowuje właściwe sobie cechy, głównie przez obowiązujące w niej reguły.
Zabawy i gry dydaktyczne wykorzystują, a zarazem rozwijają procesy poznawcze i operacje myślowe (spostrzegawczość, pamięć, uwagę, wyobraźnię, myślenie, porównywanie, kojarzenie, rozumowanie itp.).
Gry i zabawy dydaktyczne nie tylko więc bawią dzieci i sprawiają im przyjemność, ale umożliwiają im również poznawanie, utrwalanie i rozszerzanie wiadomości.
W procesie nauczania ortografii najistotniejszym zadaniem jest wyrobienie tzw. czujności ortograficznej czyli umiejętności dostrzeżenia i zastosowania danej reguły ortograficznej.
Aby skutecznie nauczyć ortografii należy wielokrotnie powtarzać. Owo powtarzanie nie może być nudne, ale powinno być urozmaicone.
Stosowanie różnorakich gier i zabaw dydaktycznych w nauczaniu ortografii powoduje, że uczniowie wielokrotnie obcują z danym wyrazem ( z określoną trudnością ortograficzną), ale zawsze w inny sposób. Nauka ortografii oparta jest w ten sposób na wszystkich rodzajach pamięci: wzrokowej, słuchowej, ruchowej i emocjonalnej.
Warto podkreślić, że wszelkie ćwiczenia wykonywane mechanicznie, bez wysiłku i uczuciowego zaangażowania, sprzyjają utrwalaniu błędów.
Gry i zabawy dydaktyczne oprócz aktywności emocjonalnej, własnych zainteresowań, koncentracji uwagi, uczą także dokładności i wytrwałości w pokonywaniu trudności, dbałości o poprawność pisania oraz zmuszają do indywidualnej, samodzielnej pracy.
Wiadomości, które uczeń wykorzystuje do rozwiązywania zagadek, krzyżówek, rebusów itp. zostają utrwalane, a wiedza staje się bardziej operatywną. Poznawane reguły i normy ortograficzne nie są już wtedy pustymi formułami.
Gry i zabawy dydaktyczne powinny zatem wspierać, wspomagać i wzbogacać tradycyjne ćwiczenia ortograficzne.
Do najczęściej spotykanych gier i zabaw dydaktycznych stosowanych w nauczaniu ortografii należą:
- rebusy
- zagadki
- logogramy
- eliminatki
- plątaninki
- mini PUS-y
- rozsypanki literowe i sylabowe
- rozsypanki obrazkowo-wyrazowe
- wyszukiwanie w podanych wyrazach innych wyrazów
- układanie krótszych wyrazów z dłuższego, poprzez przestawianie liter
- inscenizacje ortograficzne
- rymowanki
- odczytywanie zaszyfrowanych wyrazów
- labirynty z hasłami
- przeskakiwanki
- teksty z lukami
- domina ortograficzne
- suwaki ortograficzne
1. Stosując rebusy należy pamiętać, aby wykonywane w nich rysunki były proste i jednoznaczne.
jas
(jaskółka)
2. Zagadki powinny być związane z aktualnie opracowywaną tematyką. Przygotowują one uczniów do rozwiązywania problemów, do udzielania trafnych odpowiedzi. Rozwijają wyobraźnię dzieci i urozmaicają lekcje.
Aby zagadka spełniała swoją rolę musi zawierać trzy elementy: wiedzę, pytanie i odpowiedź ukrytą w zadaniu.
Nie chodzą, lecz skaczą
nad stawem, po łące.
Gdy wieczór zapadnie,
dają ładny koncert.
(żaby)
Gdy po ziemią leżała,
była twarda jak skała.
Gdy jej w domu brak,
obiad traci smak.
(sól)
kiedy dom się pali.
Abym chronił głowę,
gdy belka się wali.
(hełm)
3.Logogramy łączą w sobie umiejętność pisania i czytania. Większą wartość mają te , które nie tylko w rozwiązaniu końcowym, ale także we wszystkich wyrazach pomocniczych „ukrywają” trudności ortograficzne.
A.
1. Nosisz w nim kapcie.
2. Oświetla mieszkanie.
3. Uwielbia go mysz.
4. W zoo i na ulicy.
5. Myjesz nim ręce.
6. Daje ludziom mleko.
7. Może być 1 a, 2 c, VII b
(warzywa)
B.
1. Nosi na głowie koronę.
2. Wydobywa węgiel.
3. Leżą na nich książki.
4. Zamarznięta woda.
5. Masz w nim ołówek i kredki.
6. Główka wypełniona makiem.
magoroma