pytania administracja iv.rtf

(185 KB) Pobierz
1

 

1.       Sfery działania adm.- zewnętrzna i wewnętrzna

2.       Konkretyzacja norm prawa administracyjnego materialnego.- mogą być konkretyzowane w drodze aktów administracyjnych.. Konkretyzacja norm następuje wówczas, gdy normy Pr admin nie określają wprost obowiązków adresata odsyłając do aktów stosowania prawa.

3.       Nadzór, kontrola. Kierownictwo- Kontrola – funkcja organu którego zadaniem jest wyłączne sprawdzanie działalności innych organów czy instytucji oraz ocenianie prawidłowości ich działania. Organ kontrolujący nie ma możliwości wpływania na działalność organu kontrolowanego, może wydawać pewne zalecenia. Wyniki kontroli są przedstawiane w postaci wniosku wyższemu rangą organowi .  Nadzór – działalność organu nadzorującego który jest wyposażony w środki oddziaływania na postępowanie organów nadzorowanych. Posiada uprawnienia kontrolne oraz możliwość wiążącego wpływania na organy nadzorowane. Organ nadzorujący w pewnym sensie administruje tym organem. Z  reguły organ nadzorujący jest wyposażony w zestaw środków nadzoru określany jako prawna lista środków nadzoru. Kierownictwo - jest to władztwo organizacyjne , wiąże się z szeroką możliwością np. kierowania zachowaniem się podwładnych niezależnie  od ich woli. Organ kierujący może używać  wszelkich środków w celu oddziaływania na postępowanie organów kierowanych , środków nie zakazanych .

4.       decentralizacja – jest takim sposobem organizacji aparatu administracyjnego w którym organy niższeg stopnia nie są hierarchicznie podporządkowane organom wyższego stopnia. Organ wyższego stopnia nie może wiec wydawać poleceń organom na stopniu niższym w zakresie sposobu załatwiania określonych spraw . definicja policji - umundurowana i uzbrojona formacja służąca społeczeństwu i przeznaczona do ochrony bezpieczeństwa ludzi oraz utrzymywania bezpieczeństwa i porządku publicznego.

5.       zadanie policji i jej kompetencje- bezpieczeństwo i porządek w ruchu drogowym, przestrzeganie przepisów sanitarno-porządkowych, porządek w miejscach publicznych, prowadzenie akcji w czasie klęsk żywiołowych i katastrof. Policja działa w o charakterze ogólnym : wydawanie decyzji, kontrola w ruchu drogowym. Działania o charakterze szczególnym : użycie broni palnej. Pełniący w ruchu drogowym służbę policjant za wykroczenie drogowe może : zwrócić uwagę kierowcy, pouczyć, przestrzec, nałożyć mandat a nawet skierować wniosek do sądu .Policja wykonuje zadania nie tylko w sferze administracji publicznej ale także w sferze ścigania i wymiaru sprawiedliwości oraz zadania zlecona przez inne organy państwowe np. sądy , prokuratura, wojewoda

6.       zdefiniuj tajemnica państwowa- jest informacja niejawna określona w wykazie rodzajów informacji niejawnych, której nieuprawnione ujawnienie może spowodować istotne zagrożenie dla podstawowych interesów RP, dotyczących porządku publicznego, obronności, bezpieczeństwa, stosunków międzynarodowych lub gospodarczych państwa .

7.       zdefiniuj tajemnica służbowa - jest informacja niejawna niebędąca tajemnicą państwową, uzyskana w związku z czynnościami służbowymi albo wykonywaniem prac zleconych, której nieuprawnione ujawnienie mogłoby narazić na szkodę interes państwa, interes publiczny lub prawnie chroniony interes obywateli lub jednostki organizacyjnej .

8.       zakres przedmiotowy ochrony informacji niejawnych (na czym to polega) -Ustawa wskazuję generalna zasadę, ze informacje niejawne mogą być udostępniane wyłącznie osobie dającej rękojmię zachowanie tajemnicy i tylko w zakresie niezbędnym do wykonania przez nia pracy lub pełnienie służby na zajmowanym stanowisku albo innej zleconej pracy. Zagadnieniami związanymi z ochrona informacji niejawnych zajmują się służby ochrony państwa , czyli ABW i SWW.

9.       straż graniczna wymień organy- Komendant Główny Straży Granicznej, Komendanci Oddziałów Straży Granicznej oraz Komendanci Placówek i Dywizjonów Straży Granicznej .

10.    straż graniczna wymienić zadania i kompetencje -ochrona granicy państwowej, organizowanie i dokonywanie kontroli ruchu granicznego, wydawanie zezwoleń na przekraczanie granicy państwowej w tym wiz. Zapewnienie bezpieczeństwa w komunikacji międzynarodowej i porządku publicznego w zasięgu terytorialnym przejścia granicznego. Zobowiązana jest przez to do utrzymywania znaków granicznych, ochrony nienaruszalności znaków i urządzeń służących do ochrony granic oraz aktualizacji i przechowywania granicznej dokumentacji geodezyjnej i kartograficznej .Zapobieganie transportowaniu bez zezwolenia wymaganego w myśl odrębnych przepisów przez granicę państwową odpadów i szkodliwych substancji chemicznych oraz materiałów promieniotwórczych. Zapobieganie i przeciwdziałanie nielegalnym przekroczeniom granic .Kompetencje : dokonywanie kontroli granicznej, kontroli osobistej, przeglądania zawartości bagaży, sprawdzania ładunków w portach i na dworcach oraz w transporcie. Prawo obserwowania i rejestrowania przy użyciu środków technicznych służących do rejestracji obrazu i dźwięku . Prawo do użycia środków przymusu bezpośredniego i broni palnej

11.    wymień org. Administracji publicznej właściwe w dziale spraw zagranicznych - Prezydent RP, Minister właściwy ds. zagranicznych, Organy działające za granicą(misje dyplomatyczne, urzędy konsularne), Służba Graniczna .

12.    dokonaj klasyfikacji organów z zakresu administracji spraw publicznych i wymień ich zadania

13.    definicja obywatelstwa - więź prawną pomiędzy osobą fizyczną a państwem. Więź ta określana bywa jako przynależność osoby do państwa .

14.    Pojęcie obywatelstwa- więź prawna między osobą fizyczną a państwem, z której wynikają uprawnienia i obowiązki

15.    Wyjaśnij zasadę krwi i ziemi przy nabywaniu obywatelstwa- . Zasada krwi: urodzenie się dziecka z rodziców będących obywatelami polskimi lub z rodziców z których przynajmniej jedno jest obywatelem polskim, a drugie jest nieznane bądź nieokreślone jest jego obywatelstwo lub nie posiada żadnego obywatelstwa ius sanguinis. Zasada ziemi: urodzenie się dziecka lub znalezienie dziecka na terytorium RP gdy oboje rodzice są nieznani lub nieokreślone  jest ich obywatelstwo albo nie  maja żadnego obywatelstwa ius soli.

16.    Sposoby nabycia obywatelstwa.- na mocy prawa, na podstawie indywidualnego aktu administracyjnego, złożenie oświadczenia woli i jego przyjęcie przez właściwy organ,

17.    Nabycie obywatelstwa z mocy prawa- przez urodzenie, znalezienie, repatriacje, uznanie za repatrianta

18.    Nabycie obywatelstwa w drodze indywidualnego aktu - nadanie obywatelstwa polskiego, uznanie za obywatela polskiego

19.    Nabycie obywatelstwa poprzez repatriacje- dziecko rodziców z których jedno jest obywatelem polskim, drugie zaś obywatelem innego państwa, nabywa przez urodzenie obywatelstwo polskie.

20.    Utrata obywatelstwa- można tylko utracić obywatelstwo na swój własny wniosek po uzyskaniu zgody prezydenta RP

21.    Na czym polega ewidencja ludności , czemu służy, kto ją prowadzi- rejestracja danych o miejscu pobytu osób fizycznych, o ich urodzeniach, obowiązku wojskowym, zmianach stanu cywilnego, obywatelstwa, imion i nazwisk, o zgonach- służy spis wyborców, informacja osobowa- adresowa, dzieci- obowiązek szkolny. Gmina.

22.    Co obejmuje obowiązek meldunkowy- Wszystkie osoby przebywające na terytorium Polski, z wyjątkiem dyplomatów i konsulów innych państw- zameldowanie oraz wymeldowanie się z pobytu stałego lub czasowego, zameldowaniu o urodzeniu dziecka, zmianę stanu cywilnego oraz zgon osoby.

23.    Pojęcie pobytu stałego i czasowego- pobyt stały- zamieszkanie w określonej miejscowości pod oznaczonym adresem – zamiar stałego przebywania. Pobyt czasowy- przebywanie bez zamiaru zmiany miejsca pobytu stałego w innej miejscowości pod oznaczonym adresem

24.    Co to jest numer PESEL i kto go nadaje- jedenastocyfrowy ( data urodzenia rok, m-c, dzień ) kolejnymi numerami są liczba początkowa i płeć osoby, ostatnia liczba kontrolna. Jednoznacznie identyfikującą osobę fizyczną. Numer PESEL nadaje minister właściwy ds. wewnętrznych formie czynności materialno- technicznej .Nadawany jest obywatelom polskim zameldowanym na pobyt stały lub czasowy trwający ponad 3 miesiące a także osobom ubiegającym się  o wydanie dowodu osobistego, cudzoziemcom zameldowanym na pobyt stały lub czasowy trwający ponad 3 miesiące

25.    Obowiązek meldunkowy cudzoziemców. - Przed upływem 48 godz. taki ma taki obowiązek.

26.    Forma ewidencji ludności : zbiory meldunkowe i zbiory danych osobowych PESEL .

27.    Przesłanki zmiany numeru PESEL : sprostowanie daty urodzenia osoby której był nadany ,sprostowanie orzeczenia lub zmiany płci, sporządzenia nowego aktu urodzenia, stwierdzenia faktu wprowadzenia w błąd organu co do tożsamości osoby której był nadany .

28.    Co to jest dowód osobisty.- dokument stwierdzający tożsamość , poświadczający obywatelstwo polskie i uprawniającym do obywateli polskich do przekraczania granic państw członkowskich UE  oraz państw Europejskiego Obszaru Gospodarczego.

29.    Kogo dotyczy obowiązek posiadania dowodu osobistego- obywatel polski od 18 roku życia. gdy kończy 15 lat i nie mieszka z rodziną nie jest na jej utrzymaniu, gdy zawrze umowę o prace

30.    Kto ma prawo posiadać dowód osobisty.- obywatel polski od ukończenia 13 lat.

31.    Ważność dowodów osobistych.- wynosi 10 lat ( wyjątki osoba, która ukończyła 65 lat na jej wniosek dowód może być wydany bezterminowo. Osobie, która nie ukończyła 18 lat wydaje się na 5 lat)

32.    Kto wydaje dowód osobisty, jakie dane zawiera- wójt ( burmistrz, prezydent)- imię i nazwisko oraz imiona imiona rodziców i nazwisko rodowe, datę i miejsce urodzenia, adres zamieszkania na pobyt stały lub czasowy, płeć, wzrost w cm, kolor oczu, PESEL, nazwę organu wydającego, datę wydania i termin ważności, zdjęcie i podpis posiadacza.

33.    Kiedy obowiązek wymiany dowodu – zmiany danych zamieszczonych w dokumencie, uszkodzenie dowodu lub zaistnieniu innej okoliczności utrudniającej ustalenie tożsamości osoby, upływu terminu ważności .

34.    Kiedy dowód osobisty podlega zwrotowi – utrata obywatelstwa polskiego , zgonu posiadacza .

35.    Rodzaje paszportów i kto je wydaje- : zwykły ( wydaje wojewoda), dyplomatyczny i służbowy( wydaje je minister spraw zagranicznych), tymczasowy ( konsul)

36.    Obligatoryjne przesłanki odmowy wydania paszportu-na wniosek sądu prowadzącemu przeciwko podmiotowi sprawy karnej i cywilnej, może to też uczynić prokurator generalny w stosunku do osoby, która popełniła przestępstwa na granicy oraz organy prowadzące postępowanie przygotowawcze , organu prowadzącego postępowanie wykonawcze

37.    Dane biometryczne – oznaczają wizerunek twarzy i odciski palców umieszczone w dokumentach paszportowych w formie elektroniczne , nie posiadają tych danych paszporty tymczasowe .

38.    Komu wydaje się paszport tymczasowy – małoletnim do ukończenia 5 roku życia, obywatelom polskim przebywającym za granicą ,  którzy nie posiadają paszportu, jest możliwość wydania takiego paszportu gdy przemawiają za tym okoliczności , obywatelom polskim przebywającym za granica na czas oczekiwania przez nich na doręczenie paszportu sporządzanego w kraju .

39.    Definicja paszport MSZ - paszport służbowy MSZ przysługuje członkom służby granicznej nieposiadającym stopnia dyplomatycznego oraz innym osobom skierowanym do wykonywania obowiązków.

40.    różnice między paszportem MSZ a dyplomatycznym- paszport służbowy MSZ przysługuje członkom służby granicznej nieposiadającym stopnia dyplomatycznego oraz innym osobom skierowanym do wykonywania obowiązków. Natomiast paszport dyplomatyczny nadaje się osobom ściśle wyliczonym w ustawie bądź posiadającym uprawnienia dyplomatyczne .

41.    procedura przewidziana w przypadku utraty paszportu - osoba która utraciła dokument lub której dokument uległ zniszczeniu jest zobowiązana niezwłocznie zawiadomić o tym organ paszportowy, paszport zgłoszony jako utracony, zniszczony lub znaleziony traci ważność z dniem zawiadomienia o jego utracie zniszczeniu lub znalezieniu. Jeżeli osoba znalazła własny dokument paszportowy wcześniej zgłoszony jako utracony jest zobowiązana do jego zwrotu właściwemu organowi paszportowemu .

42.    paszport- jest to dokument poświadczający przyznanie określonej osobie pozwolenia na przekraczanie granicy .Dokument paszportowy uprawnia do przekraczanie granicy oraz poświadcza obywatelstwo polskie a także tożsamość osoby w nim wskazanej  w zakresie danych jakie tan dokument zawiera .

43.    Osoby uprawnione do otrzymania paszportu dyplomatycznego – Prezydent RP, Marszałek i Wice Sejmu i Senatu, Prezes i Wice R.M. , Ministrowie, Sekretarze i Podsekretarze Stanu, posłowie i senatorowie, posłowie do Parlamentu Europejskiego wybrani w RP, otrzymują także małżonkowie osób wymienionych gdy towarzysza w podróży .

44.    Unieważnienie dokumentu paszportowego - na wniosek sądu prowadzącemu przeciwko podmiotowi sprawy karnej i cywilnej, może to też uczynić prokurator generalny w stosunku do osoby, która popełniła przestępstwa na granicy oraz organy prowadzące postępowanie przygotowawcze , organu prowadzącego postępowanie wykonawcze , jeżeli został  wydany z naruszeniem przepisów ustawy lub jego posiadacz utracił obywatelstwo polskie .Paszport traci ważność z dniem śmierci jego posiadacza .Unieważnienie się również paszport małoletniego w stosunku którego ma zostać wydane orzeczenie w przedmiocie wykonywania władzy rodzicielskiej .

45.    Przesłanki zmiany imienia i nazwiska- gdy zachodzą ważne względy:- ośmieszające lub nie licujące z godnością człowieka, nazwiska posiadające formę imienia, powrót do nazwiska, które w przeszłości się nosiło lub używało.

46.    Organ właściwy w sprawie zmiany nazwiska- kierownik USC ze względu na miejsce zamieszkania- musi powiadomić inne urzędy o zmianie nazwiska lub imienia. Wojewoda jest organem odwoławczym od decyzji kier USC.

47.    Przesłanki odmowy zamiany nazwiska- gdy zachodzi obawa że wnioskodawca ubiega się o zmianę w zamiarze ułatwienia sobie działalności przestępczej lub uchylenia się od odpowiedzialności karnej, cywilnej, gdy ubiega się o zmianę na nazwisko historyczne, wysławione na polu kultury i sztuki, społecznej,

48.    Systemy rejestracji stanu cywilnego.- do 16 wieku rejestracja kościelna,- system rejestracji świeckiej USC,- system rejestrowany przez organy kościelne pod nadzorem państwa,- system mieszany ( część kość część świecka)

49.    Pojęcie stanu cywilnego- należy odnieść do podstawowych – przede wszystkim dla prawa prywatnego – cech osobistych człowieka, podlegających ogólnemu reżimowi prawa o aktach prawa.

50.    Pojęcie aktu stanu cywilnego- wpis dokonany w księdze stanu cywilnego dotyczący zdarzeń co do których prawo o aktach stanu cywilnego przewiduje obowiązek zarejestrowania. Wpis ma charakter deklaratoryjny .Podstawowe akty stanu cywilnego : akt urodzenia, akt małżeństwa i akt zgonu .

51.    Zasada rejestracji stanu cywilnego- Jest systemem obligatoryjnych i ciągłych zapisów zdarzeń charakteryzujący stan cywilny. Przypiski – SA to wpisy zamieszczone pod treścią aktu stanu cywilnego zawierające informacje o innych aktach stanu cywilnego sporządzonych wcześniej jak i później i dotyczą tej samej osoby. Maja za zadanie uproszczenie odczytania pełnego stanu cywilnego osoby w danej chwili . Odpisy (zupełne lub skrócone) – prawo do ich uzyskania mają organy państwowe, osoby których stan cywilne jest stwierdzony w aktach, małżonkowie, zstępni i wstępni oraz osoby i organizacje które wykażą w tym interes prawny .

52.    Scharakteryzuj akt urodzenia- obowiązek zgłoszenia narodzin dziecka do 14 dnia , jeżeli dziecko urodziło się martwe do 3 dni. Musi być pisemne zgłoszenie urodzenia to zaświadczenie wypełnianie przez lekarza, pielęgniarkę. Kierownik przyjmuje bądź może odmówić nadania dziecku imienia, gdy jest np. ośmieszające, gdy nie pozwala odróżnić płci. Do 6 mc można dziecku zmienić imię.

53.    Akt małżeństwa/ małżeństwo cywilne, wyznaniowe?- Akt małżeństwa- wyznaniowego sporządza się miejscu zawarcia małżeństwa. W Polsce jest 11 kościołów uprawnionych przez państwo do przekazywania oświadczeń. Jest możliwość unieważnienia aktu, jeżeli zdarzenie było niezgodne z prawdą. Akt małżeństwa cywilnego sporządza się niezwłocznie po jego zawarciu. Jeżeli akt małżeństwa nie mógł być z ważnych przyczyn sporządzony niezwłocznie
po jego zawarciu sporządza się go natychmiast po ustaniu przeszkody. Dane wpisywane do aktu małżeństwa –nazwiska i imiona osób zawierających małżeństw, miejsce i data zawarcia małżeństwa, nazwiska i imiona świadków, nazwisko które będą nosić osoby zawierające małżeństwo oraz nazwisko jakie będą nosić dzieci oraz stwierdzenie że osoby złożyły zgodne oświadczenie o wstąpieniu w związek małżeński .

54.    Akt zgonu- obowiązek zgłoszenia zgonu wynosi 3 dni( na wskutek choroby zakaźnej 24h) do zgłoszenia zgonu zobowiązany jest małżonek, dzieci lub krewni albo powinowaci, osoby mieszkające w lokalu, w którym mieszkała osoba, która zmarła, obecni przy zgonie, administratorzy. Podstawą do zgłoszenia jest karta zgonu i obowiązek zwrotu dowodu osobistego.

55.    Pozycja Prawna kierownika USC- kierownik gminy jest kier USC Rada gminy może powołać innego kier USC kier w czasie ceremonii w razie niedogodności może zastąpić wójt, burmistrz, prezydent.

56.    Kto jest kierownikiem USC z mocy prawa- Wójt ( burmistrz, Prezydent miasta)

57.    Kto powołuje kierownika USG- rada gminy

58.    Zasady rejestracji stanu cywilnego – zasada laicyzacji, prawdy obiektywnej, powszechności, terytorialna, jednolitości organów rejestracyjnych, jednolitości formy i treści aktów, meldunkowa, zupełności aktu stanu cywilnego, samowystarczalności, ograniczona jawność formalnej księgi .

59.    Pojęcie zgromadzenia- jest zgrupowanie, co najmniej 15 osób zwołane w celu wspólnych obrad lub w celu wspólnego wyrażania stanowiska.

60.    Pojęcie zgromadzenia publicznego - to zgromadzenie organizowane na otwartej przestrzeni dostępnej dla nieokreślonych imiennie osób.

61.    Mniejszość narodowa-  grupa obywateli polskich spełniająca warunki : jest mniej liczebna od pozostałej części ludności RP, w istotny sposób odróżnia się od pozostałych obywateli językiem, kulturą lub tradycją dąży do zachowania swojego języka, kultury lub tradycji, ma świadomość własnej wspólnoty narodowej i jest ukierunkowana na jej wyrażania i ochronę, jej przodkowie zamieszkiwali obecne terytorium RP od co najmniej 100 lat utożsamia się z narodem zorganizowanym we własnym państwie .

62.    Mniejszość etniczna - grupa obywateli polskich spełniająca warunki : jest mniej liczebna od pozostałej części ludności RP, w istotny sposób odróżnia się od pozostałych obywateli językiem, kulturą lub tradycją dąży do zachowania swojego języka, kultury lub tradycji, ma świadomość własnej wspólnoty etnicznej i jest ukierunkowana na jej wyrażania i ochronę, jej przodkowie zamieszkiwali obecne terytorium RP od co najmniej 100 lat, nie utożsamia się z narodem zorganizowanym we własnym państwie .

63.    Podstawowe obowiązki organizatora zgromadzenia publicznego- Organizator zgr musi zawiadomić organ gminy miasta wójta burmistrza, nie potrzebne jest pozwolenie. Zawiadomienie nie może wpłynąć wcześniej jak 30 dni i nie później jak 3 dni przed rozpoczęciem zgr

64.    Przesłanki wydania decyzji zakazującej organizacji zgromadzenia- cel lub odbycie zgromadzenia sprzeciwiają się ustawie lub mogą naruszać przepisy karne, odbycie zgromadzenia może zagrozić życiu lub zdrowiu ludzi albo mienia w znacznych rozmiarach.

65.    Obowiązki przewodniczącego zgromadzenia- przewodniczy zgromadzeniu oraz czuwa nad jego przebiegiem i porządkiem, w przypadku naruszenia porządku po trzykrotnym ostrzeżeniu powinien rozwiązać zgromadzenie.

66.    Co powinno zawierać zawiadomienie o zgromadzeniu publicznym.- nazwisko, imię lub nazwę organizatora, cel zgromadzenia i jego program, miejsce, datę oraz trasę przejścia, określenie środka do zapewnienia spokoju i porządku.

67.    Kto może rozwiązać zgromadzenie publiczne- Przewodniczący zgromadzenia, przedstawiciel organu gminy, Policja.

68.    Obowiązki uczestników zgromadzenia- W zgromadzeniach nie mogą uczestniczyć osoby posiadające przy sobie broń, materiały wybuchowe lub inne niebezpieczne narzędzia.

69.    Definicja stowarzyszenia- jest dobrowolnym samorządnym i trwałym zrzeszeniem o celach nie zarobkowych

70.    Rodzaje stowarzyszeń- rejestrowe, zwykłe, związki stowarzyszeń.

71.    Charakterystyka stowarzyszenia / rejestrowego/- Może je założyć min 15 członków, którzy uchwalają status i wybierają komitet założycielski. Statut ma zawierać nazwę, cele, sposoby ich realizacji, teren, na którym działa siedziba. Komitet składa do sądu okręgowego wniosek o rejestracje wraz ze statutem i listą założycieli. Wniosek jest rozstrzygany w ciągu 3 mc najwyższa władza to walne zgromadzenie członków- podejmuje uchwały. Stow posiada zarząd i organ kontroli wewn. Majątek powstaje ze składek członkowskich, darowizn, spadków, zapisów, dochodów z własnej działalności dochód., z majątku stowarzyszenia, ofiarności publicznej. Stow. może prowadzić działalność gosp pod warunkiem, że dochód służy realizacji celów statutowych nie może być przeznaczony do podziału. Posiada osobowość prawną

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin