sesja 8.pdf

(1110 KB) Pobierz
sesja 8 kor III.p65
Rynek pracy Sesja 8
SESJA 8
Rynek pracy
Klub
Pracy
Wstêp
Rynek, który ma coraz wiêkszy wp³yw na funkcjono-
wanie pañstwa, rz¹dzi siê podstawowymi prawami popytu
i poda¿y. Rynek pracy równie¿ podlega tym prawom i czy
chcemy czy nie by znaleæ na nim swoje miejsce, musimy
siê do tego dostosowaæ. Poruszanie siê po rynku pracy u³a-
twi nam poznanie tych praw oraz pos³ugiwanie siê myle-
niem i planowaniem strategicznym.
Cele
1. Zmiana sposobu mylenia uczestników na temat rynku pracy.
2. Odmitologizowanie rynku pracy: okrelenie róde³ no-
wych miejsc pracy.
3. Nabycie umiejêtnoci analizowania ró¿nych form pracy.
Czas trwania
2,5 godziny
Program sesji
1. Rynek pracy: towar, sprzedawca, nabywca, transakcja.
Æwiczenie 8.1: Praca.
Æwiczenie 8.2: Czym jest praca?
2. Rynek pracy: mity i rzeczywistoæ.
3. Praca za granic¹.
4. Ukryty i jawny rynek pracy.
Æwiczenie 8.3: Lokalni pracodawcy.
5. Tendencje na rynku pracy zawody przysz³oci.
6. Podsumowanie sesji.
7. Zapowied programu nastêpnej sesji.
Materia³y pomocnicze
Materia³y dla lidera
WOLONTARIAT (L 8.1)
TELEPRACA (L 8.2)
RYNEK PRACY W POLSCE (8.3)
MO¯LIWOCI WYJAZDU DO PRACY ZA GRANICÊ
(L 8.4)
PRACA W KRAJACH UNII EUROPEJSKIEJ (L 8.5)
CZTERY FILARY POLITYKI ZATRUDNIENIA W UE
(L 8.6)
NOWE WYTYCZNE WS ZATRUDNIENIA W UE (L 8.7)
STRUKTURA ZATRUDNIENIA (Z PUNKTU WIDZENIA
SAMODZIELNOCI I KOMPETENCJI) (L 8.8)
ZAWODY PRZYSZ£OCI I PRZESZ£OCI (L 8.9)
Plakaty
SPOSÓB SZUKANIA PRACY SPOSÓB SZUKANIA
PRACOWNIKA (P 8.1)
JAWNY I UKRYTY RYNEK PRACY (P 8.2)
PLANUJÊ WYJAZD ZA GRANICÊ (P 8.3)
Materia³y dla uczestników
CZYM JEST PRACA? ANALIZA PRZYPADKÓW (U 8.1)
CZYM JEST PRACA? ARKUSZ ODPOWIEDZI (U 8.2)
Program Klubu Pracy
201
71333046.002.png 71333046.003.png
Sesja 8 Rynek pracy
202
Program Klubu Pracy
71333046.004.png
Rynek pracy Sesja 8
1. Rynek pracy: towar, sprzedawca, nabywca, transakcja
Popro uczestników, by podali przyk³ady swojego uczestnictwa na ró¿nych rynkach (np.
konsumpcyjny, mieszkaniowy, us³ugowy, spo¿ywczy, walutowy) oraz roli, jak¹ na nich
odgrywaj¹ (sprzedawcy, nabywcy...)
1
Odpowiedzi zapisz na arkuszu.
RYNEK jest to miejsce spotkañ sprzedawców i nabywców,
gdzie dochodzi do transakcji zakupu i sprzeda¿y towaru.
Æwiczenie 8.1 Praca 10 minut
¸
1
Na tablicy napisz s³owo PRACA.
1. Popro ka¿dego uczestnika, by pod tym s³owem napisa³ wyraz, który w jego odczuciu
wi¹¿e siê z prac¹.
2. Podczas drugiej rundy uczestnicy po kolei wracaj¹ i stawiaj¹ znak + przy s³owie,
z którym najbardziej siê zgadzaj¹ lub przy s³owie, z którym siê nie zgadzaj¹
w ogóle.
3. Na osobnym arkuszu wypisujemy s³owa w kolejnoci, zaczynaj¹c od tego przy któ-
rym uczestnicy postawili najwiêcej +, a uczestnicy omawiaj¹ i uzasadniaj¹ swoje
wybory.
J
Zadaj nastêpuj¹ce pytania:
Jakie korzyci p³yn¹ z pracy?
Jakie korzyci p³yn¹ z faktu, ¿e siê nie pracuje?
J
Omówcie, jak¹ rolê w dzisiejszym ¿yciu odgrywa praca, a jakie jej funkcje s¹ ju¿ nieak-
tualne.
PODSUMUJ:
Praca mo¿e dawaæ korzyci, które opisaæ mo¿na w szeciu podstawowych wymiarach pracy:
1. ród³o dochodów (konsumpcja, mo¿liwoæ spêdzania czasu wolnego),
2. status spo³eczny,
3. czynnik porz¹dkuj¹cy czas i przestrzeñ,
4. dzia³alnoæ produkowanie, tworzenie, samorealizacja,
5. stosunki spo³eczne,
6. czynnik wyznaczaj¹cy i organizuj¹cy role pe³nione w ¿yciu.
Program Klubu Pracy
203
71333046.005.png
Sesja 8 Rynek pracy
J
Przedyskutujcie nastêpnie zagadnienie: Co to jest rynek pracy?
1
Odpowiedzi zapisz na arkuszu, wed³ug nastêpuj¹cego schematu:
Kto jest nabywc¹? (pracodawca)
Kto jest sprzedawc¹? (osoba poszukuj¹ca pracy)
Czy miêdzy sprzedawcami istnieje konkurencja?
Co jest towarem? (kwalifikacje, inne umiejêtnoci, si³a fizyczna, czas)
Na czym polega transakcja na rynku pracy? Kiedy do niej dochodzi?
Do transakcji dochodzi wówczas, gdy nabywca ma niezaspokojon¹ potrzebê, a sprze-
dawca dysponuje towarem, który mo¿e tê potrzebê zaspokoiæ sukces zale¿y od umiejêt-
noci sprzeda¿y, czyli od tego jak dobrze sprzedaje sprzedawca.
Podczas zajêæ w Klubie Pracy bêdziemy æwiczyæ umiejêtnoci sprzeda¿y, czyli bêdziemy
przygotowywaæ siê do marketingu w³asnej osoby na rynku pracy. Indywidualne plany
poszukiwania pracy to nasze plany marketingowe, a ¿yciorys i podanie to narzêdzia mar-
ketingu. Bêdziemy realizowaæ te¿ dwie g³ówne zasady marketingu, które gwarantuj¹ jego
skutecznoæ: po pierwsze bêdziemy go kierowaæ do w³aciwego odbiorcy, po drugie bê-
dzie on przeprowadzany bardzo intensywnie.
Sukces w znalezieniu pracy jest wynikiem dobrej znajomoci
samego siebie oraz dobrej znajomoci rynku pracy.
Jeszcze do niedawna wiêkszoæ ludzi s¹dzi³a, ¿e:
albo ma siê p³atn¹ pracê, do której jest siê fachowo przygotowanym i dziêki której
zarabia siê na ¿ycie,
albo jest siê bezrobotnym, a wiêc nie pracuje siê i nie zarabia.
Wydaje siê, ¿e na dzisiejszym rynku pracy tych mo¿liwoci jest wiêcej i kto, kto nagle
straci pracê nie musi myleæ: dla mnie wszystko ju¿ skoñczone i rezygnowaæ z poszuki-
wania pracy.
J
Przeprowad krótk¹ dyskusjê na temat: Czy utrata pracy to koniec wszystkich mo¿liwo-
ci, jakie ma dzisiaj osoba która przestaje pracowaæ?
Æwiczenie 8.2 Czym jest praca? 10 minut
¸
Rozdaj materia³y à CZYM JEST PRACA? ANALIZA PRZYPADKÓW (U 8.1)
1. Przeczytaj g³ono jeden z przyk³adów, np. nr 6.
2. Zadaj pytania z arkusza à CZYM JEST PRACA. Popro uczestników o odpowiedzi,
które notuj w trzech kolumnach: tak, nie, nie wiem. Na koniec zsumuj odpowie-
dzi w poszczególnych kolumnach.
204
Program Klubu Pracy
71333046.001.png
Rynek pracy Sesja 8
Mo¿esz notowaæ odpowiedzi u¿ywaj¹c liter T dla tak i N dla nie oraz NW dla nie
wiem, a nastêpnie zsumowaæ wszystkie T, N oraz NW.
J
Przeprowad krótk¹ dyskusjê na temat uzyskanych wyników.
3. Podziel grupê na kilka mniejszych zespo³ów.
4
Rozdaj materia³y àCZYM JEST PRACA? ARKUSZ ODPOWIEDZI (U 8.2)
4. Zadaniem ka¿dego zespo³u jest przedyskutowanie dwóch przypadków z materia³u
àANALIZA PRZYPADKÓW. Popro aby jeden z cz³onków zespo³u zanotowa³ na
kopii ARKUSZA ODPOWIEDZI liczbê odpowiedzi twierdz¹cych i przecz¹cych
w zespole.
5. Otrzymane od zespo³ów odpowiedzi powie na tablicy i zwróæ uwagê na ró¿nice w in-
terpretacjach.
6. Niektóre z mo¿liwoci przedyskutujcie bardziej szczegó³owo.
PODSUMUJ:
Jest wiele alternatywnych mo¿liwoci pracy i mog¹ one dawaæ satysfakcjê i poczucie sensu ¿ycia.
&
W tej czêci wykorzystaj materia³y à WOLONTARIAT (L 8.1), TELEPRACA (L 8.2)
Termin praca bywa u¿ywany do opisu wielu ró¿nych rodzajów dzia³alnoci i nie zawsze
oznacza pracê p³atn¹. Wiele korzyci p³yn¹cych z pracy, np. poczucie w³asnej godnoci,
wiadomoæ odniesionego sukcesu, itp., mo¿emy czerpaæ tak¿e z wykonywania innych,
niep³atnych zajêæ. Chocia¿ naszym celem jest pomoc w szukaniu pracy p³atnej, warto
równie¿ wiedzieæ, ¿e dzia³aj¹c w inny sposób mo¿na czuæ siê przydatnym, nauczyæ siê
nowych rzeczy, odzyskaæ wiarê we w³asne si³y oraz wzmocniæ poczucie w³asnej wartoci
cechy te s¹ bardzo pomocne w szukaniu pracy. Jedn¹ z takich dziedzin mo¿e byæ praca
ochotnicza w ramach wolontariatu. Kandydat na wolontariusza powinien mieæ przede
wszystkim dobre chêci i trochê wolnego czasu. Jeli chce zostaæ wolontariuszem nie musi
mieæ dowiadczenia, znaæ perfekcyjnie jêzyk obcy ani obs³ugiwaæ komputer. Jest wiele
cie¿ek zostania wolontariuszem mo¿na zostaæ ochotnikiem w organizacji pozarz¹do-
wej czy w administracji publicznej, w Polsce lub innym kraju.
Czêsto równie¿ nie zdajemy sobie sprawy, ¿e za niektóre czynnoci mo¿emy oczekiwaæ
wynagrodzenia, gdy¿ tak jak ca³y rynek, tak zmieniaj¹ siê równie¿ formy zatrudnienia, np.
telepraca. W Polsce ta forma organizacji pracy jest jeszcze niedoceniana przez wiêkszoæ
firm. Wynika to g³ównie z mentalnoci pracodawców i sposobu zarz¹dzania. Wyj¹tek
stanowi¹ firmy zwi¹zane z internetem, dla tych firm ta forma pracy jest czym oczywi-
stym. Telepraca stanie siê rzeczywistoci¹, gdy praca nie bêdzie mierzona godzinami
spêdzonymi za biurkiem, wiekiem, wygl¹dem ale produktywnoci¹ pracownika.
Wykorzystuj¹c formu³ê telepracy zatrudnione mog¹ byæ osoby wykonuj¹ce t³umaczenia,
uprawiaj¹ce wolne zawody, oferuj¹ce us³ugi takie jak np.: konsultacje, opracowywanie
Program Klubu Pracy
205
Zgłoś jeśli naruszono regulamin