grupowe.pdf

(129 KB) Pobierz
404173869 UNPDF
Poradnictwo w sieci - http://www.doradca-zawodowy.pl
"Przegl±d metod grupowego poradnictwa zawodowego" - Cecylia Pielok
WPROWADZENIE
W dzisiejszych czasach kariera zawodowa człowieka to
trwaj±cy całe ¿ycie proces uczenia siê i rozwoju, który powinien byæ wspierany przez odpowiednio do tego
przygotowanych
specjalistów - doradców zawodowych, pomagaj±cych w formułowaniu celów
zawodowych oraz podejmowaniu racjonalnych i prawidłowych decyzji zawodowych.
Mówi±c o racjonalnym planowaniu kariery zawodowej, mamy na my¶li wyposa¿enie
jednostki w ogóln± wiedzê o zawodach i mo¿liwo¶ciach kształcenia, w uniwersalne
umiejêtno¶ci realnego wyboru zawodu lub zmiany zawodu, miejsca pracy, a tak¿e w
umiejêtno¶ci radzenia sobie na rynku pracy. Droga do nabycia tych umiejêtno¶ci
mo¿e prowadziæ przez samopoznanie i samoocenê; zdolno¶ci, zainteresowañ i cech
osobowo¶ci, a nastêpnie przez konfrontowanie ich z wymaganiami zawodowymi i
sytuacj± na rynku pracy. W praktyce oznacza to
konieczno¶æ zapewnienia jednostce mo¿liwo¶ci korzystania z profesjonalnej
pomocy doradczej, która bêdzie sprzyjaæ rozwijaniu umiejêtno¶ci
przydatnych jednostce, w ka¿dym wieku, aby potrafiła ona braæ odpowiedzialno¶æ
za własn± przyszło¶æ, by była przygotowana do podejmowania ¶wiadomych wyborów i
decyzji. I tu wła¶nie jest miejsce na poradnictwo zawodowe, bowiem
spełnia ono doniosł± rolê na drodze planowania i tworzenia ¿yciorysu zawodowego
człowieka.
Ka¿da jednostka ma prawo do korzystania z pomocy ze strony ró¿nych
placówek/instytucji ¶wiadcz±cych usługi na rzecz rozwoju zawodowego. Tymi
instytucjami s± zarówno publiczne instytucje ulokowane w resorcie edukacji i
pracy oraz niepubliczne instytucje działaj±ce na wolnym rynku - ¶wiadcz±ce
usługi w zakresie poradnictwa zawodowego dla ró¿nych grup klientów, do których
zaliczaj± siê m.in.:
-
uczniowie stoj±cy przed wyborem
szkoły,
-
absolwenci szkół na ró¿nym poziomie
kształcenia,
-
osoby bezrobotne i poszukuj±ce
pracy,
http://www.doradca-zawodowy.pl
Kreator PDF
Utworzono 23 December, 2008, 15:55
404173869.004.png
 
Poradnictwo w sieci - http://www.doradca-zawodowy.pl
-
osoby pracuj±ce zarobkowo zagro¿one
utrat± zatrudnienia.
Klientami korzystaj±cymi z poradnictwa zawodowego s± osoby napotykaj±ce
na szereg problemów zwi±zanych z podjêciem decyzji zawodowej w sytuacji np.,
gdy:
-
posiadaj± ograniczone do¶wiadczenie
zawodowe lub w ogóle go nie posiadaj± i po raz pierwszy chc± dokonaæ wyboru
zawodu,
-
dokonali wyboru zawodu, który im
wydaje siê błêdny i chc± ponownie dokonaæ wyboru zawodu,
-
posiadaj± do¶wiadczenie zawodowe,
lecz chc± lub musz± dokonaæ zmiany zawodu (rozwa¿aj± tak± mo¿liwo¶æ ze wzglêdu
na okoliczno¶ci zewnêtrzne),
-
zamierzaj± uzupełniæ wiadomo¶ci i
umiejêtno¶ci zawodowe,
-
zamierzaj± podj±æ działalno¶æ
gospodarcz± i oczekuj± oceny szans przedsiêwziêcia,
-
maj± problemy z przystosowaniem
zawodowym,
-
http://www.doradca-zawodowy.pl
Kreator PDF
Utworzono 23 December, 2008, 15:55
404173869.005.png
 
Poradnictwo w sieci - http://www.doradca-zawodowy.pl
maj± deficyty w zakresie
umiejêtno¶ci poszukiwania pracy.
Przygotowanie człowieka do trafnego wyboru zawodu i pracy
decyduje w znacznej mierze o tym, czy wykonywane przez człowieka zadania bêd±
społecznie efektywne oraz czy bêd± siê rozwijały jego siły twórcze,
umo¿liwiaj±ce osi±gniêcie zamierzonych celów zawodowych i ¿yciowych.
Osi±gniêcie wyznaczonych celów, w ujêciu psychologicznym, mo¿e prowadziæ
poprzez znalezienie wła¶ciwej drogi lub odpowiedni sposób działania. W bogatej literaturze po¶wiêconej
problematyce
poradnictwa zawodowego mo¿na znale¼æ ró¿ne definicje odzwierciedlaj±ce sens
działalno¶ci poradniczej. Filozoficzne podej¶cie oddaje definicja S. T. Gladdinga,
cyt.: Poradnictwo zawodowe to zajêcie wszechstronne - doradztwo jest
zagmatwan± zagadk±, gdzie tory rozumu ł±cz± w sobie nieudoln± szarpaninê z
precyzj± by wydrzeæ sens z nonsensu, mozolny proces, jak wi±zanie fragmentów
składanki a¿ powstanie obraz."[1]
Natomiast praktyczny wymiar działalno¶ci doradcy zawodowego
odzwierciedla definicja R. Lamba (1998) Poradnictwo zawodowe jest procesem,
podczas którego doradca pomaga klientowi w osi±gniêciu lepszego zrozumienia
siebie samego w odniesieniu do ¶rodowiska pracy, aby umo¿liwiæ mu realistyczny
wybór lub zmianê zatrudnienia lub te¿ osi±gniêcie wła¶ciwego przystosowania
zawodowego."[2]
W ¶wietle tej definicji pomoc doradcy jest pozytywnym oddziaływaniem na
klienta, maj±cym przede wszystkim wpływ na kształtowanie racjonalnych
preferencji zawodowych, modyfikacjê zachowañ klienta, zachêcaniu go do
zdobywania wiedzy i ukierunkowywaniu w poszukiwaniu rozwi±zañ ró¿nych problemów
zawodowych, a tak¿e wyrównywaniu stwierdzonych u niego deficytów.
Tak rozumiane poradnictwo zawodowe mo¿na okre¶liæ jako profesjonaln±
pomoc opart± na wiedzy o człowieku jako podmiocie oddziaływañ doradczych,
determinantach podejmowania decyzji zawodowych na ka¿dym etapie rozwoju
zawodowego, poprzez wiedzê zawodoznawcz±, a¿ do obszarów zwi±zanych z
motywowaniem do aktywno¶ci zawodowej.
W poradnictwie zawodowym mowa jest o procesie doradczym, który przebiega
w kontakcie indywidualnym (doradca-klient) i grupowym (doradca i grupa
klientów), a wiêc o specyficznych interakcjach komunikacyjnych pomiêdzy doradc±
a klientem/ami z wykorzystaniem profesjonalnych narzêdzi i metod wspieraj±cych
usługi doradcze.
Poza poradnictwem indywidualnym, specyficzn± form± pracy z lud¼mi
(członkami grupy) jest grupowe poradnictwo zawodowe. Pomoc doradcza ¶wiadczona
http://www.doradca-zawodowy.pl
Kreator PDF
Utworzono 23 December, 2008, 15:55
404173869.001.png
 
Poradnictwo w sieci - http://www.doradca-zawodowy.pl
w tej formie ma charakter procesu grupowego, który przebiega w atmosferze
akceptacji i otwarto¶ci, umo¿liwiaj±cym uczestnikom zbadanie i zdefiniowanie
własnego problemu zawodowego, dokonanie adekwatnej oceny siebie oraz nabycia
lub rozwoju umiejêtno¶ci podejmowania decyzji dotycz±cych planowania własnej
kariery zawodowej. A wiêc, s± to oddziaływania grupowe, przebiegaj±ce zgodnie z
dynamik± grupow±, podczas których ka¿da osoba uczestnicz±ca ma mo¿liwo¶æ drog±
æwiczeñ nauczyæ siê radziæ sobie ze swoim problemem i osi±gn±æ wyznaczony cel.
Poradnictwo grupowe pozwala wzmocniæ pewne pozytywne nastawienia
jednostki, które w niej drzemi±, a nie s± w stanie ujawniæ siê w poradnictwie
indywidualnym. Do nich zaliczyæ mo¿na tendencjê do poszukiwania rozwi±zania
problemu i eksperymentowania nowych rozwi±zañ pod
wpływem poczucia przynale¿no¶ci do grupy. Prze¿ywanie do¶wiadczeñ i sytuacji
edukacyjnych dostarcza w trakcie grupowego poradnictwa zawodowego stosowanie
aktywnych metod i technik, dziêki którym wdra¿ane s± procesy odkrywania i zostaj± uruchomione
operacyjne zasoby
indukcji, którymi dana jednostka dysponuje. Poprzez
aktywny udział jednostka poszerza swoj± wiedzê, rozwija
własne pomysły i idee, a tak¿e kompetencje. Jednostka
jest aktywnym podmiotem zdobywaj±cym wiedzê drog± własnych do¶wiadczeñ i
poszukiwañ, a rol± doradcy zawodowego jest j± w tym wspieraæ.
Celem niniejszego
artykułu jest przegl±d metod grupowego poradnictwa zawodowego, stosowanych w
praktyce doradczej. Metoda to ¶wiadomie i konsekwentnie stosowany sposób
postêpowania lub zaprogramowane działania prowadz±ce do osi±gniêcia okre¶lonego
celu, na który składaj± siê czynno¶ci my¶lowe i praktyczne, wykonywane podczas
odpowiednio dobranych i realizowanych æwiczeñ w ustalonej kolejno¶ci.
Opis obejmuje
aktywne metody i techniki pracy wykorzystywane przez doradców zawodowych w
ramach grupowego procesu doradczego realizowanego w formie warsztatowej.[3]
Kolejno omawian±
kategori± metod grupowego poradnictwa zawodowego s±, zaadaptowane do warunków
polskich, metody: francuska pn. Metoda Edukacyjna", metody duñskie -
Kurs Inspiracji" i Gotowo¶æ do Zmian" oraz tzw. Metoda Hiszpañska" pn.
Rozwijanie indywidualnych cech ułatwiaj±cych zdobycie zatrudnienia",
realizowane jako programy doradcze, adresowane do osób maj±cych problemy
radzenia sobie na rynku pracy.
I. TEORETYCZNE ZAGADNIENIA
DOTYCZ¡CE PORADNICTWA ZAWODOWEGO
http://www.doradca-zawodowy.pl
Kreator PDF
Utworzono 23 December, 2008, 15:55
404173869.002.png
 
Poradnictwo w sieci - http://www.doradca-zawodowy.pl
Rozwój zawodowy to proces ro¶niêcia i
uczenia siê, któremu podporz±dkowane s± wszystkie przypadki zachowania
zawodowego, stopniowy wzrost i zmiany zdolno¶ci jednostki do okre¶lonych
rodzajów zachowania zawodowego. Podej¶cie takie zawarte jest w teorii rozwoju
zawodowego D. E. Supera, która podkre¶la, ¿e wybór zawodu nie jest aktem
jednorazowej decyzji, lecz procesem progresywnie rozwijaj±cym siê, co oznacza
ci±g decyzji w ¿yciu człowieka. Uwa¿a, ¿e wpływ na karierê zawodow± człowieka
maj± nie tylko czynniki indywidualne, ale równie¿ społeczne. Podej¶cie Supera
wyrasta z tak zwanej psychologii ró¿nic indywidualnych oraz teorii cechy i
czynnika, której prekursorem był F. Parsons (pierwszy praktyk doradztwa
zawodowego). Ujmuj±c w skrócie - koncepcja Parsonsa mówi o konieczno¶ci
dopasowywania cech jednostki i wymagañ stawianych przez okre¶lony zawód.
Wymagania zawodowe, sytuacje w których ludzie ¿yj± i pracuj±, zmieniaj± siê, a
w zwi±zku z tym zmienia siê do¶wiadczenie i obraz własnej osoby, a to powoduje,
¿e wybór zawodu i dostosowanie staje siê procesem ci±głym.
W teoriach rozwoju zawodowego wyeksponowana jest ci±gło¶æ do działania,
które maj± w tym pomagaæ jednostce i byæ ze sob± powi±zane. Z punktu widzenia poradnictwa
zawodowego teorie wyboru zawodu próbuj± wyja¶niæ powody
podejmowania przez ludzi okre¶lonych ról zawodowych. Wg J. Hollanda do
poszczególnych zawodów ludzi predestynuje ich własna osobowo¶æ oraz szereg
czynników stanowi±cych otoczenie ich ¿ycia. Podstawê teorii J. Hollanda
stanowi± cztery zało¿enia, które odnosz± siê do istoty typów osobowo¶ci i
modeli ¶rodowisk pracy, czynników je determinuj±cych oraz interakcji miedzy
nimi. Według A. Bañki ¶rodowisko kształtuje preferencje zawodowe jednostki, a
jednocze¶nie ¶rodowisko zawodowe jest polem,
gdzie spełniaj± siê marzenia człowieka oraz ogólne jego ró¿norodne potrzeby.
Jednostka porównuj±c własne Ja" z percepcj± ¶wiata zawodów, kolejno akceptuje
i odrzuca poszczególne opcje, by wreszcie dokonaæ ostatecznego
wyboru. [4]
Szczególnie dla współczesnej praktyki doradczej wa¿na jest podstawa pochodz±ca z my¶li
humanistycznej, szeroko współdzielona z innymi,
s±siednimi nurtami, która polega na uznaniu, ¿e ka¿da jednostka ma w sobie elementy niezbêdne do
rozwi±zania swojego problemu, lecz mo¿e czasowo
potrzebowaæ towarzyszenia z
zewn±trz dla skutecznego zmobilizowania tych elementów. Chodzi, wiêc o uznawanie ka¿dego za aktora
(podmiot) swojego ¿ycia.
C. Rogers główny prekursor i przedstawiciel pedagogiki humanistycznej
podkre¶la, ¿e pomoc doradcza powinna byæ ukierunkowana na klienta, udzielana
przez doradcê zawodowego nie w sposób dyrektywny, lecz z wykorzystaniem
aktywnego zaanga¿owania klienta w procesie podejmowania decyzji. Zdolno¶ci i
role zawodowe podlegaj± uczeniu siê i jako jego wynik znajduj± bezpo¶rednie
zastosowanie w procesie podejmowania decyzji zawodowych.[5]
Proces uczenia siê składa siê z trzech faz:
do¶wiadczenia - refleksji - uczenia siê, przy czym: do¶wiadczenie oznacza usłyszenie nowej informacji lub
zetkniêcie
siê z now± sytuacj±. Aby do¶wiadczenie zostało wykorzystane w procesie uczenia
http://www.doradca-zawodowy.pl
Kreator PDF
Utworzono 23 December, 2008, 15:55
404173869.003.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin