marketing polityczny 1.pdf

(546 KB) Pobierz
Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej
Wydział Zamiejscowy we Wrocławiu
MARKETING POLITYCZNY
Rok akademicki 2009/2010
Prof. SWPS dr hab. Wojciech Cwalina
823442253.022.png
Marketing jest funkcją organizacji i zestawem procesów ustanowionych dla
tworzenia, komunikowania i dostarczania wartości do konsumentów oraz dla
zarządzania relacjami z konsumentami w taki sposób, który przynosi korzyści
organizacji i jej partnerom.
American Marketing Association (2004)
Społeczna definicja marketingu
Marketing jest procesem społecznym, dzięki któremu jednostki i grupy uzyskują to,
czego potrzebują i pragną poprzez tworzenie, oferowanie i wolną wymianę z innymi
produktów i usług.
Kotler, P., Keller, K.L. (2006). Marketing management . 12th edition. Upper Saddle River, NJ: Pearson
Prentice Hall. s.6
Marketing wiąże się z identyfikowaniem i zaspokajaniem potrzeb poszczególnych
osób, jak też potrzeb społecznych.
Zarządzanie marketingowe jest sztuką i nauką o wybieraniu rynków docelowych
oraz pozyskiwaniu, utrzymywaniu i powiększaniu grupy konsumentów poprzez
tworzenie, dostarczanie i komunikowanie wyższych wartości konsumenckich .
Kotler & Keller (2006); s.6
823442253.023.png
KOMPONENTY MARKETINGU MIX (4P)
MARKETING MIX
PRODUKT
( product )
Różnorodność
Jakość
Projekt
Cechy
Marka
Opakowanie
Usługi
Rękojmie
Zwrot
DYSTRYBUCJA
( place )
RYNEK DOCELOWY
Kanały
Asortyment
Lokalizacja
Transport
Wystrój
PRACOWNICY
( personnel )
PROMOCJA
( promotion )
CENA
( price )
WYPOSAŻENIE/
OTOCZENIE
( physical
environment )
Strategie cenowe
Dyskonty
Okres płatności
Kredytowanie
Promocja sprzedaży
Reklama
Marketing bezpośredni
Sponsoring
Public relations
PROCEDURY
( procedures )
823442253.024.png 823442253.025.png
„KLASYCZNA” STRATEGIA MARKETINGU-MIX
Złożenie obietnicy
Mix komunikacji
Dotrzymanie obietnicy
Reklama
Promocja
Sformułowanie
obietnicy
sprzedaży
Mix oferty
Wydarzenia
Produkty
Usługi
Ceny
Kanały
Docelowi
( events )
Firma
dystrybucji
konsumenci
Public
relations
Marketing
bezpośredni
Sprzedaż
osobista
Badania marketingowe
823442253.001.png 823442253.002.png 823442253.003.png 823442253.004.png 823442253.005.png 823442253.006.png 823442253.007.png 823442253.008.png 823442253.009.png 823442253.010.png 823442253.011.png 823442253.012.png 823442253.013.png 823442253.014.png 823442253.015.png 823442253.016.png 823442253.017.png 823442253.018.png 823442253.019.png 823442253.020.png
MARKETING RELACYJNY (PARTNERSKI)
( RELATIONSHIP MARKETING )
Grönroos, C. (1994). From marketing mix to relationship marketing: Towards a paradigm shift in marketing.
Management Decision , 32(2), 4-20.
Grönroos, C. (1998). Marketing services: The case of a missing product. Journal of Business & Industrial Marketing ,
13(4/5), 322-338.
Gummesson, E. (2002). Relationship marketing in the New Economy. Journal of Relationship Marketing , 1(1), 37-57.
Zadaniem marketingu relacyjnego jest ustanowienie, utrzymanie i wzmacnianie
związków (relacji) z konsumentami i innymi partnerami, w odniesieniu do
uzyskiwania zysku, tak, że cele wszystkich zaangażowanych stron są osiągane.
Odbywa się to przez wzajemną wymianę i wypełnianie obietnic.
Jeśli obietnice nie są dotrzymywane, rozwijająca się relacja nie może być ani
utrzymana, ani wzmacniana. Relacje te z reguły są długoterminowe.
Każdy klient jest traktowany jako indywidualna osoba.
Działania firmy skoncentrowane na aktualnych klientach opierają się na interakcji i
dialogu, a firma stara się osiągać zyski poprzez minimalizowanie „odchodzenia”
klientów oraz wzmacnianie ich związków z firmą.
Budowaniu wzajemnego zaufania .
823442253.021.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin