wyklad 4.rtf

(72 KB) Pobierz

Potrzeba zachowania zdrowia do 22

Chorowanie i cierpienie

Stres, radzenie sobie ze stresem

PTSD, sytuacja kryzysowa

Stres zawodowy i wypalenie

Ocena siebie samej/go

 

 

 

 

1/1/97

 

 

Psychologia,  Wykład 4.

 

 

2

Powtórzenia

 

 

Proszę sobie przypomnieć co to jest:

Funkcje emocjonalne i motywacyjne

Potrzeby i ich rodzaje, uczucia związane z potrzebami

Ekspresja emocjonalna, empatia, aleksytymia

Funkcje poznawcze, reprezentacje, problemy, sądy

Poglądy i przekonania

Błędy funkcji poznawczych

 

 

Psychologia,  Wykład 4.

 

 

3

 

 

1/1/97

funkcje emocjonalne

 

 

Uczucia wyłaniają się z poza świadomości z instynktów

Uczucia negatywne (przykre) i pozytywne (przyjemne)  tworzą potrzebę, przez co motywują do działania

wyznaczają zadanie i cel,

Celem jest zdrowe i długie życie z większą ilością przyjemności niż przykrości.

Funkcje emocjonalne same nie są w stanie tego osiągnąć, niezbędne jest do tego rozum i racjonalne funkcje poznawcze.

 

 

1/1/97

 

 

Psychologia,  Wykład 4.

 

 

4

Funkcje poznawcze

 

 

Służą motywacjom emocjonalnym

Przejmują cel i zadanie od emocji i działają w kierunku sensownego zaspokojenia potrzeby.

Zanim przejmą inicjatywę oceniają ją krytycznie

i przy pomocy wyobraźni mogą zmienić motywację, ale tylko w ograniczonym zakresie

Możność zmieniania motywacji i wybierania działania. To jest to, co nazywamy wolną wolą.

 

 

Psychologia,  Wykład 4.

 

 

5

 

 

1/1/97

 

 

5

 

 

1/1/97

Funkcje poznawcze

 

 

Zdolności funkcji poznawczych przewyższają zdolności emocjonalne, dokładnie analizują sytuację i organizują rozumne zachowanie.

Są wysoko rozwinięte tylko u człowieka, przez co odróżniają nas od zwierząt

Tworzą najważniejsze prawa i reguły zachowania, nazywane moralnością i etyką. One zapewniają przetrwanie ludzkości w ciągle rozwijającej się kulturze.

Najwyższym obowiązkiem człowieka jest przestrzeganie tych praw.

 

 

 

 

Psychologia,  Wykład 4.

 

 

6

 

 

1/1/97

reprezentacje i pamięć 

Tworzenie mapy świata

 

 

Obrazy, dźwięki, rzeczy, sytuacje i związane z nimi uczucia zostają w umyśle przetworzone na reprezentacje umysłowe

Sygnały, sytuacje i pojęcia zostają zapamiętane, zmagazynowane w pamięci jako reprezentacje umysłowe

Rozróżnia się pamięć krótkotrwałą, pomocniczą (operacyjną) i trwałą.

Inteligencja to umiejętność rozwiązywania zadań życiowych  za pomocą kojarzenia i przetwarzania reprezentacji z aktualnego otoczenia i pamięci (mapy świata) .

Skuteczne sposoby rozwiązywania zadań są zapamiętywane i umieszczane w mapie świata

 

 

Psychologia,  Wykład 4.

 

 

7

 

 

1/1/97

Wielka potrzeba życia

i

potrzeba zdrowia

 

 

1/1/97

 

 

Psychologia,  Wykład 4.

 

 

8

Wielka potrzeba życia

 

 

Wszyscy chcemy żyć

Chęć - potrzeba życia jest emocjonalna, przychodzi z podświadomości

Jest podtrzymywana półświadomą nadzieją na satysfakcje, radości i wszelkie pozytywne uczucia jakie życie może przynieść..

Gdy człowiek traci tą nadzieję, wpada w depresje, choruje, umiera lub popełnia samobójstwo.

Nie można żyć tylko samymi przyjemnościami. Filozofowie i religie radzą jak żyć.

 

 

1/1/97

 

 

Psychologia,  Wykład 4.

 

 

9

Zamknięte koło życia

 

 

Żyjemy z nadzieją na radości i przyjemności uzyskiwane z życia, Dochodzimy do nich droga okrężną.

1.Najpierw niezaspokojone wymagania ustroju wywołują przykre uczucia i emocje –

2. Zaspakajanie (gonienie króliczka) i zaspokojenie wymagań usuwa przykre uczucia i wywołuje w to miejsce przyjemne uczucia, satysfakcję, radości.  

I tak otrzymujemy to, czego chcemy od życia a jednoczesnie podtrzymujemy życie.

3. Gdy wyczerpują się zapasy ustroju powstają przykre uczucia i powstają potrzeby ich uzupełnienia, 

Dalej patrz pkt 1.

 

 

1/1/97

 

 

Psychologia,  Wykład 4.

 

 

10

Racjonalne uzasadnianie życia

 

 

Racjonalnemu umysłowi potrzebny jest cel w życiu, coś co chciało by się osiągnąć

Lepiej się czujemy, gdy ustalimy sobie realne i racjonalne cele do osiągnięcia w życiu.

Np. wybuduję dom, założę szkołę, będę pomagał ludziom chorym,

W tych celach zwykle kryje się zaspakajanie naszych potrzeb niezbędnych do przetrwania.

 

 

1/1/97

 

 

Psychologia,  Wykład 4.

 

 

11

Potrzeba zachowania zdrowia

 

 

W dobrym zdrowiu

 

W zaburzeniach zdrowia

 

 

1/1/97

 

 

Psychologia,  Wykład 4.

 

 

12

Instynkt zdrowia

 

 

Fizjologiczne narządy i układy utrzymują życie i zdrowie, intensywnie pracując a nie czujemy tej pracy

Dowiadujemy się o niej, gdy występują braki lub zaburzenia. Donoszą o nich uczucia i objawy zaburzeń

 

 

1/1/97

 

 

Psychologia,  Wykład 4.

 

 

13

Zarządzanie wydolnością mięśniową

 

 

Instynkt zarządzania pracą mięśniową posługuje się uczuciami rześkości i zmęczenia, które informują o gotowości do aktywności lub o potrzebie wypoczynku.

Racjonalne motywacje do pracy mięśni powinny być zgodne z motywacjami uczuciowymi.

Układ ruchu służy zaspakajaniu potrzeb

 

 

1/1/97

 

 

Psychologia,  Wykład 4.

 

 

14

Ochrona przed nadmierną eksploatacją

 

 

Wysiłek fizyczny (praca mięśni) powodują wyczerpanie zapasów materiałów energetycznych i nagromadzenie materiałów odpadkowych..

Przykre uczucie zmęczenia sygnalizuje, z wyprzedzeniem, wyczerpanie się zapasów, motywuje do kończenia pracy i rozpoczęcia wypoczynku, antycypując jednocześnie przyjemność z wypoczynku

Uczucie zmęczenia może być objawem choroby a nie tylko wyczerpania zapasów energetycznych

 

 

 

 

1/1/97

 

 

Psychologia,  Wykład 4.

 

 

15

Sygnały chroniące mózg

 

 

Praca mózgu powoduje wyczerpanie zapasów bioelektrochemicznych mózgu.

Wyczerpanie zasobów mózgu jest z wyprzedzeniem sygnalizowane przykrym uczuciem znużenia i senności

W cyklu dobowym  występuje okres snu niezbędnego dla regeneracji mózgu, sen przynosi przyjemność wypoczynku.

 

 

Psychologia,  Wykład 4.

 

 

16

 

 

1/1/97

Tolerancja zmęczenia i znużenia

 

 

Uczucia zmęczenia i znużenia są objawami emocjonalnymi, zależą od antycypowanych uczuć przyjemności uzyskiwanych pracą mięśni.

Występują zawsze, gdy wyczerpują się zapasy energetyczne, ale mogą występować znacznie wcześniej, gdy brak antycypacji przyjemności z wyników pracy

Racjonalna motywacja może znacznie opóźniać występowanie zmęczenia i znużenia, pokazując w wyobraźni lub na przykładzie możliwość uzyskania przyjemności, satysfakcji, nagrody.

 

 

 

 

1/1/97

 

 

Psychologia,  Wykład 4.

 

 

17

Inne sygnały chroniące zdrowie

 

 

Brudne ciało, przykre zapachy, (smród), utrata atrakcyjności, swędzenie budzą wstręt (są przykre),

Uczucia te powodują powstanie potrzeby i chęci do oczyszczenia się, do umycia się, które daje uczucie przyjemności.

Jakie uczucia i chęci (motywacje) budzą drobne owady wędrujące w twoim mieszkaniu (mrówki. karaluchy, pluskwy, muchy itp.)

 

 

 

 

1/1/97

 

 

Psychologia,  Wykład 4.

 

 

18

Cierpienie i chorowanie

 

 

WYKŁAD 4        

 

 

19

 

 

1/1/97

Cierpienie i ból, dlaczego ? po co ? Wielki problem filozoficzny

 

 

Rozważania o cierpieniu w naszej kulturze

Księga Hioba (cierpienie niezawinione)

Mit o Prometeuszu (kara za dobro)

Cierpienie dla idei – ofiara (święci)

Cierpienie po stracie (Kochanowski)

Cierpienie z miłości nieodwzajemnionej (Wokulski, Werter)

Z tęsknoty (Słowacki, Mickiewicz)

Z samotności (Norwid)

 

 

WYKŁAD 4        

 

 

20

 

 

1/1/97

Cierpienie i ból

 

 

Przeżywa każdy człowiek,

każdy wcześniej czy później poznaje jego gorzki smak

Cierpienia są wyrażane wielu słowami: ból, męka, męczarnia, dolegliwość, przykrość, udręka, tortura.

Cierpienie i ból dzielimy według przyczyn na:

somatogenne, fizyczne, uszkodzenie ciała

psychogenne, z naszej straty, stresu, kłopotów

socjogenne, moralne, ze współczucia, cudza strata, czyjeś nieszczęście

 

 

WYKŁAD 4        

 

 

21

 

 

1/1/97

Ból i cierpienie somatogenne

 

 

Są spowodowane urazami, chorobami uszkadzającymi narządy, tkanki i funkcje np. rana, siniak, stan zapalny, ubytki i zmiany degeneracyjne, nadmierne skurcze, porażenia –

Najważniejszymi sygnałami uszkodzenia cielesnego jest uczucie bólu i uczucie niesprawności.

Poza nimi może występować wiele innych uczuć przykrych jak nudności, zawroty głowy, świerzbienie, duszności, zgagi.

Z punktu widzenia psychologii nazywamy je dolegliwościami fizycznymi, z punktu widzenia medycyny nazywamy je objawami uszkodzenia lub objawami choroby.

 

 

WYKŁAD 4        

 

 

22

 

 

1/1/97

Ból i cierpienie psychiczne

 

 

Wywołane niepowodzeniami życiowymi, stresem, zagrożeniami, stratami są sygnalizowane przez uczucia: lęk, smutek, zmęczenie, zagubienie, beznadziejność i tp.

Cierpienie psychiczne może być odczuwane w narządach i tkankach tak jak uszkodzenia somatyczne (jako dolegliwości sercowe, pokarmowe i inne).

Cierpienia psychiczne zawsze towarzyszą cierpieniom somatycznym.

 

 

WYKŁAD 4        

 

 

23

 

 

1/1/97

Ból i Cierpienia socjogenne

 

 

Są spowodowane współczuciem z powodu cierpienia innych ludzi płaczących, bolejących na skutek choroby, kalectwa, zdrady, krzywdy, i tp.

Spowodowane widokiem okrucieństwa, wulgarności, głupoty innych ludzi w stosunku do tradycji, wierzeń religijnych, do zwierząt

Ludzie chorzy, kalecy obok cierpień fizycznych odczuwają często także cierpienia socjogenne – np. widząc cierpienia innych pacjentów. Fizjoterapeuta powinien je dostrzegać, często może pomóc.

 

 

WYKŁAD 4        

 

 

24

 

 

1/1/97

rozpoznawanie zaburzeń zdrowia

 

 

Nie czujemy zdrowej pracy naszego organizmu, Ta wielka praca odbywa się poza naszą świadomością.

Natomiast uczucia informują świadomość o brakach i zaburzenia zdrowia

Organizm ma specjalny system rozpoznawania zaburzeń zdrowia i sygnalizowania go do świadomości, za pomocą odczuwania różnych dolegliwości. Jest to system nocycepcji.

 

 

1/1/97

 

 

Psychologia,  Wykład 4.

 

 

25

Tworzenie sygnałów  o zagrożeniu zdrowia (nocycepcja)

 

 

Objawy, które informują świadomości  i o zagrożeniu lub zaburzeniu zdrowia są utworzone w ośrodkach mózgowych na podstawie informacji z tkanek.

Uszkodzone tkanki drażnią nocyceptywne i czuciowe zakończenia nerwowe, obecne w wielu narządach,

pobudzenie w nerwie czuciowym przechodzi do ośrodków bólowych w mózgu

dociera do świadomości jako odczucie bólowe lub podobne, rzutowane (wskazujące) na miejsce uszkodzenia.

Dzięki  systemowi, nocyceptywnemu dowiadujemy się o zagrożeniu lub uszkodzeniu zdrowia. Bez niego nie wiedzielibyśmy nic o zaburzeniach zdrowia.

 

 

Psychologia,  Wykład 4.

 

 

26

 

 

1/1/97

Uczucia pokazują uszkodzenie

 

 

Bóle i świąd skóry pokazują miejsca zagrożone urazem, insektami, chorobą.

Ból, ograniczenia zakresu ruchu i siły sygnalizują uszkodzenia w zakresie narządu ruchu

Ból typowy, duszność wysiłkowa, sensacje w okolicy serca sygnalizują zaburzenia pracy serca.

Ból brzucha, nudności, zgagi, odbijania, sygnalizują zaburzenia w pracy przewodu pokarmowego

Ból gardła, kaszel, chrypa, katar, duszności sygnalizują zaburzenia pracy układu oddychania

 

 

 

 

Psychologia,  Wykład 4.

 

 

27

 

 

1/1/97

Związek pomiędzy cierpieniami psychicznymi i socjogennymi a chorobami somatycznymi

 

 

Silne cierpienia psychiczne i socjogenne często powodują powstanie zaburzeń somatycznych

Problem zależności ciała od psychiki i psychiki od ciała jest badany przez medycynę psychosomatyczną.

Niektóre zależności „duszy i ciała” wyjaśnia nauka o stresie, badania zachowania i osobowości, nastrój i jego wpływ na funkcje fizjologiczne, brak wsparcia psychicznego

 

 

 

&...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin