POZIOM ZACHOWAŃ AGRESYWNYCH MŁODZIEŻY SZKÓŁ SREDNICH A ICH WARTOSCI ŻYCIOWE.pdf

(1026 KB) Pobierz
Wstęp .......................................................................................................... ......3
Rozdział I
Specyfika funkcjonowania psychofizycznego młodzieży w wieku 16-18
lat
1.1 Adolescencja – okres dojrzewania w życiu człowieka………………………5
1.2 Rozwój fizyczny ……………………………………………………..……....6
1.3 Funkcjonowanie emocjonalno – społeczne ............................................ ....11
1.4 Funkcjonowanie poznawcze ................................................................... ....15
1.5 Kształtowanie osobowości ............................................................................ .... 18
Rozdział II
Zagadnienia teoretyczne dotyczące agresji
2.1 Pojęcie agresji ................................................................................................ .... 21
2.2 Teorie agresji .......................................................................................... ....25
2.3 Rodzaje i przyczyny przejawiania agresji ................................................... .... 29
2.4 Rozmiary i skutki agresji......................................................................... ....42
Rozdział III
Zagadnienia teoretyczne dotyczące wartości
3.1 Pojęcie i koncepcje wartości .................................................................... ....46
3.2.Klasyfikacja wartości .............................................................................. ....50
3.3 System wartości .............................................................................................. .... 55
Rozdział IV
Metodologia badań pedagogicznych
4.1 Cel, przedmiot i problemy badawcze ...................................................... ....61
4.2 Charakterystyka metod, technik i narzędzi badawczych.......................... ....62
4.2.1 Sondaż diagnostyczny jako metoda badań zastosowana do zbadania
poziomu agresji młodzieży.............................................................. ....64
4.2.2 Kwestionariusz SWS jako metoda badań zastosowana do poznania
systemu wartości młodzieży ......................................................... ....66
4.3 Opis terenu i osób badanych .................................................................. ....68
Rozdział V
Analiza wyników badań empirycznych
5.1 Poziom i struktura agresji wśród młodzieży na podstawie wyników badań
5.1.1 Rozumienie zjawiska agresji przez młodzież ............................... ....71
5.1.2 Obecność agresji w szkole w opinii uczniów i ich poczucie
bezpieczeństwa .......................................................................... ....72
5.1.3 Rozmiary agresji wśród młodzieży .............................................. ....74
5.1.4 Uczeń jak świadek przemocy i agresji ......................................... ....75
5.1.5 Uczeń jako ofiara przemocy i zachowań agresywnych ................... ....78
5.1.6 Uczeń jako sprawca przemocy..................................................... ....81
5.1.7 Przekonania, stereotypy uczniów na temat agresji i przemocy ..... ....85
5.1.8 Miejsca na terenie szkoły, w których dochodzi do agresji ............ ....86
5.1.9 Osoby, do których ofiary przemocy zwróciłyby się o pomoc ……...... 88
5.1.10 Świadomość młodzieży na temat istnienia instytucji zajmujących się
przeciwdziałaniem przemocy i udzielaniem pomocy ofiarom
agresji ............................................................................................... .... 89
5.1.11 Sposoby zapobiegania agresji w szkole podane przez uczniów ... .... 90
5.2 System wartości młodzieży szkół średnich na podstawie wyników badań....92
Zakończenie ............................................................................................... ....96
Bibliografia ................................................................................................ .. 100
Spis tabel .................................................................................................... .. 103
Spis wykresów ........................................................................................... .. 104
Spis rysunków ........................................................................................... .. 105
Aneks ................................................................................................................... . 106
2
Wstęp
Przemoc i agresja są zjawiskami, którym poświęca się coraz więcej uwagi
zarówno w pracach naukowych jak i w środowisku masowego przekazu. Dzieje
się tak z powodu ich skali i drastyczności. Zjawisko agresji i przemocy
jest obecnie jednym z bardziej niepokojących problemów. Zjawisko to pojawia
się dziś nie tylko w świecie ludzi dorosłych, lecz coraz częściej także wśród
dzieci i młodzieży. Z przyczyn oczywistych budzi to duże zaniepokojenie
społeczne. Powszechnie słyszy się, że młodzi ludzie są coraz bardziej agresywni
i sami coraz częściej stają się ofiarami lub świadkami agresji i przemocy.
W
dzisiejszych
czasach
przemoc
staje
się
instrumentem
osiągania
zamierzonych celów. Sprawcy nie postrzegają swoich zachowań jako zła,
a ewentualnie winią za swoje postępowanie obarczają innych. Najczęściej
świadomość istnienia problemu agresji mają ofiary lub osoby zagrożone nią.
Przemoc i agresja przeniknęły do codziennego życia. Są obecne w środowisku
rodzinnym, zakładach pracy, placówkach opiekuńczo - wychowawczych,
a nawet w szkołach. Coraz więcej czynów przestępczych dokonywanych jest
na terenie szkoły, a więc w placówkach, które zostały powołane do kształcenia
i wychowania. Rejestr zagrożeń ciągle wzrasta, a skala zjawiska przybiera coraz
większe
rozmiary.
Dawniej
zjawisko
agresji
w
szkole
występowało
sporadycznie.
Obecnie
przemoc
rozprzestrzenia
się
niebywale
szybko
i przyjmuje najróżniejsze oblicza. Może być gwałtem, nadużyciem siły wobec
słabszych. Może być przejawem brutalności, arogancji lub przyjąć formę presji
psychicznej.
We współczesnym świecie, w którym istnieje mnóstwo sprzecznych ze sobą
idei i światopoglądów, młodzi ludzie szczególnie potrzebują wartości, aby życie
ich i innych ludzi nie straciło ludzkiego charakteru. Młodzież potrzebuje wartości
dla swojego zdrowego rozwoju, normalnego, prawidłowego funkcjonowania
w życiu dorosłym, a nawet dla dawania sobie rady z problemami dnia
codziennego. Przekazywanie młodzieży wartości wynikających z godności
człowieka
jest
skarbem
nieodzownym
do
prawidłowego
współżycia
3
w społeczeństwie, do kształtowania szacunku dla samego siebie i swojego
zdrowia. Brak odpowiedniego systemu wartości uniemożliwia, bowiem życie
zgodne ze swoimi aspiracjami i możliwościami.
Niniejsza praca stanowi próbę oceny sytuacji, jaką panuje wśród uczniów
szkół
średnich.
Problem
ten
ukażę
w
świetle
literatury
pedagogicznej,
socjologicznej, psychologicznej oraz w świetle własnych badań empirycznych.
Interesujące mnie zagadnienie ukazałam w niniejszej pracy w V dopełniających
się rozdziałach.
Celem pracy jest przedstawienie problemów dotyczących zjawiska agresji
występującego w środowisku szkolnym, wykazanie stopnia zależności poziomu
agresji od rodzaju wartości, jakie wyznaje młodzież. Próbowano znaleźć w niej
odpowiedzi na wiele bardzo istotnych pytań dotyczących tego problemu.
Temat mojej pracy brzmi: ”Poziom zachowań agresywnych młodzieży
szkół średnich a ich wartości życiowe”.
Pierwszy
rozdział
poświęcony
został
specyfice
funkcjonowania
psychofizycznego młodzieży w wieku 16-18 lat.
Drugi rozdział przedstawia i opisuje podstawy teoretyczne zjawiska
agresji, definicje, rodzaje i jej skutki.
W rozdziale trzecim zawarte są treści dotyczące wartości i systemu
wartości tj. pojęcie i koncepcje wartości, klasyfikacja wartości, system wartości.
W rozdziale czwartym omówione zostały: cel, przedmiot i problemy
badawcze jak również metody badań pedagogicznych oraz opis terenu i osób
badanych.
Rozdział piąty poświęcony jest omówieniu wyników badań.
W zakończeniu przedstawiono wnioski końcowe wynikające z pracy.
Praca zawiera także bibliografię, spis tabel, wykresów i rysunków oraz
aneks.
4
Rozdział I
Specyfika funkcjonowania psychofizycznego młodzieży w wieku 16 -18 lat
1.1 Adolescencja – okres dojrzewania w życiu człowieka
Adolescencja
z
łacińskiego
adolescera
co
znaczy
wzrastanie
ku dojrzałości. Adolescencja jest okresem przemian w życiu człowieka, które
z dzieciństwa prowadzą go ku dorosłości. Po stabilnym okresie dzieciństwa, jest
to czas intensywnych przemian, którym podlega większość procesów rozwoju
zarówno biologicznych, psychologicznych i jak społecznych 1 .
Płaszczyzna biologiczna inaczej fizjologiczna dotyczy zmian w budowie
i czynnościach dorastającego ciała, co jest związane z odpowiednią gospodarką
hormonalną. Z kolei przemiana psychologiczna dotyczy przede wszystkim
procesów
emocjonalnych,
poznawczych
jak
również
rozumienia
norm
moralnych. Jeżeli zaś chodzi o płaszczyznę społeczną to ma tutaj miejsce nowy
charakter relacji z dorosłymi i rówieśnikami oraz podejmowanie nowych zadań
i ról społecznych.
W adolescencji człowiek uzyskuje dwie zdolności istotne dla jego
dalszego
rozwoju:
zdolność
do
dawania
nowego
życia
oraz
zdolność
do samodzielnego kształtowania własnej osobowości. Rozwój każdej z tych
zdolności przypada na różny wiek i rozdziela okres adolescencji na dwie fazy,
które w przybliżeniu oddziela 16 rok życia.
Fazę pierwszą określa się jako wczesną adolescencję, czyli wiek dorastania,
który rozpoczyna się z osiągnięciem 11/12 roku życia i trawa do 15/16 roku
życia. Druga faza zwana jako późną adolescencję, czyli wiek młodzieńczy, okres
ten trwa od 16/17 roku życia do 20/23 roku życia 2 .
Adolescencja to okres wyraźnej ewolucji obejmujący całą sferę życia
młodego człowieka, dlatego też psychologowie określają ten etap rozwoju jako
najtrudniejszy i najbardziej złożony, mający decydujący wpływ na dalsze losy
1
I. Obuchowska, Drogi dorastania i psychologia rozwoju okresu dorastania dla rodziców i wychowawców ,
Warszawa 1999, s. 23.
2 E. B. Hurlok, Rozwój młodzieży , Warszawa 1987, s. 10.
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin