KONTRAKTY
KONTRAKT wg Słownika języka polskiego
1. porozumienie stron w jakiejś sprawie, zwykle w formie
umowy pisemnej, określającej wzajemne zobowiązania,
warunki, terminy;
2. pisemny dowód zawartego porozumienia.
KONTRAKT GRUPOWY - umowa, forma regulowania wzajemnych stosunków w zespole (np. w szkole)
Umowa w szkole
Przyjęte wspólnie przez uczniów, rodziców i nauczycieli wartości, zasady, cele i priorytetya także sposób ich realizowania:
· Decydują o stosunkach i atmosferze w szkole i klasie.
· Wpływają na sposób porozumiewania się, wzajemnego odnoszenia się do siebie, wzajemnego traktowania.
· Wyznaczają metody rozwiązywania sytuacji trudnych i konfliktowych.
· Uwrażliwiają na uczucia i potrzeby swoje i własne.
· Decydują o sposobie realizowania procesu wychowania i nauczania oraz o warunkach, w jakich on przebiega.
· Pełni funkcję drogowskazu i pomocy w dokonywaniu wyborów.
· Tworzy ramy dla pożądanego sposobu zachowania i wzajemnego odnoszenia się do siebie.
· Jest elementem ułatwiającym budowania relacji wzajemnego zaufania, zrozumienia i porozumienia.
· Udostępniony wszystkim – można się do niego odwołać.
· Stanowi pomoc i wsparcie w sytuacjach trudnych.
Zawarta umowa w szkole powinna dotyczyć m.in..:
· W jaki sposób chcemy nauczać, uczyć się i funkcjonować oraz tego, co dla nas ważne.
· Sposobów komunikowania się, rozwiązywania sytuacji trudnych, procedur postępowania i reagowania w sytuacji łamania ustalonych zasad.
· Stworzenia sposobów i form pomocy i wzajemnego wsparcia dla uczniów, rodziców i nauczycieli, ustalenia sposobu i trybu korzystania z niej.
· Uzgodnień dotyczących świętowania sukcesu.
Rodzaje umów
Umowy nauczycielskie.
Umowy z rodzicami.
Umowy z klasą.
Umowy nauczycielskie powinny dotyczyć:
Ø Polityki wychowawczej szkoły, uzgodnienia celów, zasad, priorytetów.
Ø Uzgodnienia kierunków działania i sposobu ich realizacji.
Ø Uzgodnienia definicji wychowania, hierarchii wartości oraz niezbywalnych praw obowiązujących w danej społeczności szkolnej.
Ø Ogólnych zasad i reguł funkcjonowania uczniów, nauczycieli i rodziców w najważniejszych obszarach życia szkoły.
Ø Sposobu funkcjonowania Rady Pedagogicznej jako sprawnie działającego zespołu (zadaniowego).
Ø Sposobu współpracy i porozumiewania się nauczycieli między sobą.
Ø Form i zakresu wzajemnej pomocy i wsparcia oraz sposobów rozwiązywania trudnych problemów w szkole, klasie i pomiędzy sobą.
Ø Sposobu podnoszenia własnych kompetencji osobistych i kwalifikacji zawodowych.
Ø Podziału zadań i odpowiedzialności za realizację uzgodnień.
Ø Sposobów nagradzania i świętowania sukcesów.
Umowa nauczycielska:
Ø Stanowi podstawę budowania wzajemnych relacji w gronie pedagogicznym i z innymi osobami.
Ø Zwiększa poczucie zrozumienia, wspólnoty i bezpieczeństwa.
Ø Daje nauczycielom możliwość wzięcia odpowiedzialności, zaangażowania się i poczucia sensu podejmowanych działań.
Ø Zapewnia stabilność, spójność poczynań i działań wychowawczych.
Ø Uczniowie i rodzice mają poczucie większej przewidywalności, jasności i przejrzystości oczekiwań i zamierzeń szkoły i konkretnych nauczycieli.
Umowy z klasą - jak się do nich przygotować?
§ Stwórz wizję, wyobrażenie tego, na czym ci zależy.
§ Przywołaj wspomnienia.
§ Poznaj samego siebie.
§ Zadbaj o swój rozwój.
§ Zadbaj o siebie.
§ Przygotuj się do działania.
§ Dokonaj diagnozy zasobów.
§ Dokonaj diagnozy „trudnych zachowań”.
§ Poznaj zasady tworzenia umowy klasowej.
§ Poznaj zasady stosowania konsekwencji.
Zasady tworzenia umowy klasowej
§ Każda umowa dla konkretnej klasy powinna odzwierciedlać prawa, wartości, zasady i cele ogólnoszkolnej polityki wychowawczej.
§ Nauczyciele dyskutują z uczniami kwestię podstawowego rozumienia wymogów dotyczących zachowania i uczenia się.
§ Umowa powinna być opracowana wraz z uczniami w ciągu pierwszych dwóch tygodni roku szkolnego.
Cele umowy klasowej jest umożliwienie uczniom:
§ Rozeznania w wartościach i celach ogólnoszkolnej polityki wychowawczej.
§ Uzgodnienia tego, co dla nich najważniejsze, by mogli się czuć dobrze i bezpiecznie w klasie i szkole.
§ Wsparcia dla budowania własnego etycznego rozeznania.
§ Refleksji nad sensem podejmowanych działań.
§ Poczucia wpływu na zdarzenia i własne zachowania.
§ Dokonywania wyborów i wzięcia za nie odpowiedzialności.
§ Poznania i respektowania praw oraz uczuć i potrzeb innych osób.
§ Budowania wzajemnych stosunków, pozwalających na realizację wytyczonych zadań.
§ Zaspokajania potrzeb indywidualnych i klasy jako grup (potrzeba bezpieczeństwa, stabilności, przewidywalności zdarzeń, uznania i inne).
§ Modelowanie własnego zachowania.
§ Integracji zespołu klasowego.
§ Poczucia bezpieczeństwa i bliskości.
Ustalenia mogą dotyczyć:
ü Wspólnych celów, zadań i priorytetów;
ü Hierarchii wartości;
ü Praw i obowiązków;
ü Przepisów dotyczących uczenia się, zachowania oraz zasad postępowania w określonych sytuacjach;
ü Dziedzin życia, których będą dotyczyć;
ü Zwyczajów i tradycji klasowych;
ü Systemu wskazówek, sygnałów i znaków przypominających i ułatwiających uczniom przestrzeganie zawartej umowy;
ü Sposobu i zakresu wprowadzania zmian, dotyczących życia klasy oraz zachowania poszczególnych uczniów;
ü Sposobu sygnalizowania przez uczniów trudności i problemów osobistych (zdrowotnych, rodzinnych, w kontaktach z rówieśnikami, w nauce);
ü Trybu i sposobu sygnalizowania i zgłaszania trudnych sytuacji, konfliktów pojawiających się w klasie i na terenie szkoły w relacjach z uczniami czy nauczycielami;
ü Określenie zakresu i form pomocy udzielanej uczniom, którzy pracują nad zmianą swojego zachowania (kto, kiedy, w jaki sposób, jak długo);
ü Sposobu monitorowania procesu zmian – poprawy i odbudowy;
ü Sposobu świętowania sukcesów;
ü Procedur postępowania w sytuacjach nieprzestrzegania ustalonych zasad;
ü Podstawowych konsekwencji za nieodpowiednie zachowanie, łamanie ustalonych praw, norm, zasad postępowania.
ZASADY TWORZENIA ZASAD
Zasady powinny:
Zasady mogą dotyczyć:
Być spójne;
Sposobu traktowania i odnoszenia się do siebie;
Nawiązywać do zasad ogólnych;
Uczenia się
Dotyczyć zachowań koniecznych;
Porozumiewania się;
Obejmować najważniejsze dziedziny życia klasowego;
Poruszania się;
Zawierać stwierdzenia pozytywne i określać zachowania pożądane;
Rozwiązywania konfliktów.
Określać konkretny, pożądany sposób zachowania i postępowania.
Zasady należy:
Zebrać w formie umowy klasowej
Opublikować w formie plakatów na ścianie, listów do rodziców, gazetki szkolnej, komiksu
Umieścić w miejscu widocznym, by można się było w każdej chwili do nich odwołać;
Należy zarezerwować czas na rozmowę i miejsce na dopisywanie ważnych spraw i ustaleń, które pojawią się później
Zasady stosowania konsekwencji
ü Konsekwencje są bezpośrednio związane z prawami i przepisami;
ü Następują, gdy złamany zostaje przepis, umowa, następuje naruszenie lub nadużycie prawa;
ü Są bezpośrednio związane z zachowaniem;
ü Mogą być naturalne lub wypływać z zawartej umowy.
Kryterium wyboru konsekwencji
ü Konsekwencje są skutkiem nieakceptowanego zachowania. Mogą być przewidziane w umowie, powinny mieć swoją gradację i następować od najmniej do najbardziej przykrych.
ü Konieczna jest refleksja i namysł wychowawcy nad ich sensem i kryteriami. W tym celu należy sobie zadać pytania:
Czy są związane z zachowaniem?
Czy są adekwatne do stopnia przewinienia?
Czy są realne, wykonalne?
Czy szacunek i godność nie zostaną naruszone?
Czy i czego dziecko się nauczy przez ich zastosowanie?
Funkcje konsekwencji
Czy:
ü Dają jasne komunikaty na temat zasad?
ü Powstrzymują niewłaściwe zachowanie?
ü Uczą brania odpowiedzialności za własne zachowanie?
ü Przypominają o zawartych umowach?
ü &...
monnika87