MATERIALY - KONTRAKT(1).docx

(29 KB) Pobierz

 

KONTRAKTY

 

KONTRAKT wg Słownika języka polskiego

    1. porozumienie stron w jakiejś sprawie, zwykle w formie

        umowy pisemnej, określającej wzajemne zobowiązania,

        warunki, terminy;

    2. pisemny dowód zawartego porozumienia.

 

KONTRAKT  GRUPOWY - umowa, forma regulowania wzajemnych stosunków w zespole (np. w szkole)

             

 

Umowa w szkole

Przyjęte wspólnie przez uczniów, rodziców i nauczycieli wartości, zasady, cele i priorytety
a także sposób ich realizowania:

·         Decydują o stosunkach i atmosferze w szkole i klasie.

·         Wpływają na sposób porozumiewania się, wzajemnego odnoszenia się do siebie, wzajemnego traktowania.

·         Wyznaczają metody rozwiązywania sytuacji trudnych i konfliktowych.

·         Uwrażliwiają na uczucia i potrzeby swoje i własne.

·         Decydują o sposobie realizowania procesu wychowania i nauczania oraz o warunkach, w jakich on przebiega.

·         Pełni funkcję drogowskazu i pomocy w dokonywaniu wyborów.

·         Tworzy ramy dla pożądanego sposobu zachowania i wzajemnego odnoszenia się do siebie.

·         Jest elementem ułatwiającym budowania relacji wzajemnego zaufania, zrozumienia                       i porozumienia.

·         Udostępniony wszystkim – można się do niego odwołać.

·         Stanowi pomoc i wsparcie w sytuacjach trudnych.

 

Zawarta umowa w szkole powinna dotyczyć m.in..:

·         W jaki sposób chcemy nauczać, uczyć się i funkcjonować oraz tego, co dla nas ważne.

·         Sposobów komunikowania się, rozwiązywania sytuacji trudnych, procedur postępowania i reagowania w sytuacji łamania ustalonych zasad.

·         Stworzenia sposobów i form pomocy i wzajemnego wsparcia dla uczniów, rodziców i nauczycieli, ustalenia sposobu i trybu korzystania z niej.

·         Uzgodnień dotyczących świętowania sukcesu.

 

 

 

Rodzaje umów

Umowy nauczycielskie.

Umowy z rodzicami.

Umowy z klasą.

 

Umowy nauczycielskie powinny dotyczyć:

Ø      Polityki wychowawczej szkoły, uzgodnienia celów, zasad, priorytetów.

Ø      Uzgodnienia kierunków działania i sposobu ich realizacji.

Ø      Uzgodnienia definicji wychowania, hierarchii wartości oraz niezbywalnych praw obowiązujących w danej społeczności szkolnej.

Ø      Ogólnych zasad i reguł funkcjonowania uczniów, nauczycieli i rodziców                                        w najważniejszych obszarach życia szkoły.

Ø      Sposobu funkcjonowania Rady Pedagogicznej jako sprawnie działającego zespołu (zadaniowego).

Ø      Sposobu współpracy i porozumiewania się nauczycieli między sobą.

Ø      Form i zakresu wzajemnej pomocy i wsparcia oraz sposobów rozwiązywania trudnych problemów w szkole, klasie i pomiędzy sobą.

Ø      Sposobu podnoszenia własnych kompetencji osobistych i kwalifikacji zawodowych.

Ø      Podziału zadań i odpowiedzialności za realizację uzgodnień.

Ø      Sposobów nagradzania i świętowania sukcesów.

 

Umowa nauczycielska:

Ø      Stanowi podstawę budowania wzajemnych relacji w gronie pedagogicznym i z innymi osobami.

Ø      Zwiększa poczucie zrozumienia, wspólnoty i bezpieczeństwa.

Ø      Daje nauczycielom możliwość wzięcia odpowiedzialności, zaangażowania się i poczucia sensu podejmowanych działań.

Ø      Zapewnia stabilność, spójność poczynań i działań wychowawczych.

Ø      Uczniowie i rodzice mają poczucie większej przewidywalności, jasności i przejrzystości oczekiwań i zamierzeń szkoły i konkretnych nauczycieli.

 

Umowy z klasą - jak się do nich przygotować?

§         Stwórz wizję, wyobrażenie tego, na czym ci zależy.

§         Przywołaj wspomnienia.

§         Poznaj samego siebie.

§         Zadbaj o swój rozwój.

§         Zadbaj o siebie.

§         Przygotuj się do działania.

§         Dokonaj diagnozy zasobów.

§         Dokonaj diagnozy „trudnych zachowań”.

§         Poznaj zasady tworzenia umowy klasowej.

§         Poznaj zasady stosowania konsekwencji.

 

Zasady tworzenia umowy klasowej

§         Każda umowa dla konkretnej klasy powinna odzwierciedlać prawa, wartości, zasady i cele ogólnoszkolnej polityki wychowawczej.

§         Nauczyciele dyskutują z uczniami kwestię podstawowego rozumienia wymogów dotyczących zachowania i uczenia się.

§         Umowa powinna być opracowana wraz z uczniami w ciągu pierwszych dwóch tygodni roku szkolnego.

 

Cele umowy klasowej jest umożliwienie uczniom:

§         Rozeznania w wartościach i celach ogólnoszkolnej polityki wychowawczej.

§         Uzgodnienia tego, co dla nich najważniejsze, by mogli się czuć dobrze i bezpiecznie w klasie i szkole.

§         Wsparcia dla budowania własnego etycznego rozeznania.

§         Refleksji nad sensem podejmowanych działań.

§         Poczucia wpływu na zdarzenia i własne zachowania.

§         Dokonywania wyborów i wzięcia za nie odpowiedzialności.

§         Poznania i respektowania praw oraz uczuć i potrzeb innych osób.

§         Budowania wzajemnych stosunków, pozwalających na realizację wytyczonych zadań.

§         Zaspokajania potrzeb indywidualnych i klasy jako grup (potrzeba bezpieczeństwa, stabilności, przewidywalności zdarzeń, uznania i inne).

§         Modelowanie własnego zachowania.

§         Integracji zespołu klasowego.

§         Poczucia bezpieczeństwa i bliskości.

 

Ustalenia mogą dotyczyć:

ü      Wspólnych celów, zadań i priorytetów;

ü      Hierarchii wartości;

ü      Praw i obowiązków;

ü      Przepisów dotyczących uczenia się, zachowania oraz zasad postępowania w określonych sytuacjach;

ü      Dziedzin życia, których będą dotyczyć;

ü      Zwyczajów i tradycji klasowych;

ü      Systemu wskazówek, sygnałów i znaków przypominających i ułatwiających uczniom przestrzeganie zawartej umowy;

ü      Sposobu i zakresu wprowadzania zmian, dotyczących życia klasy oraz zachowania poszczególnych uczniów;

ü      Sposobu sygnalizowania przez uczniów trudności i problemów osobistych (zdrowotnych, rodzinnych, w kontaktach z rówieśnikami, w nauce);

ü      Trybu i sposobu sygnalizowania i zgłaszania trudnych sytuacji, konfliktów pojawiających się w klasie i na terenie szkoły w relacjach z uczniami czy nauczycielami;

ü      Określenie zakresu i form pomocy udzielanej uczniom, którzy pracują nad zmianą swojego zachowania (kto, kiedy, w jaki sposób, jak długo);

ü      Sposobu monitorowania procesu zmian – poprawy i odbudowy;

ü      Sposobu świętowania sukcesów;

ü      Procedur postępowania w sytuacjach nieprzestrzegania ustalonych zasad;

ü      Podstawowych konsekwencji za nieodpowiednie zachowanie, łamanie ustalonych praw, norm, zasad postępowania.

 

 

ZASADY TWORZENIA ZASAD

Zasady powinny:

Zasady mogą dotyczyć:

Być spójne;

Sposobu traktowania i odnoszenia się do siebie;

Nawiązywać do zasad ogólnych;

Uczenia się

Dotyczyć zachowań koniecznych;

Porozumiewania się;

Obejmować najważniejsze dziedziny życia klasowego;

Poruszania się;

 

Zawierać stwierdzenia pozytywne i określać zachowania pożądane;

Rozwiązywania konfliktów.

 

Określać konkretny, pożądany sposób zachowania i postępowania.

 

Zasady należy:

Zebrać w formie umowy klasowej

Opublikować w formie plakatów na ścianie, listów do rodziców, gazetki szkolnej, komiksu

Umieścić w miejscu widocznym, by można się było w każdej chwili do nich odwołać;

Należy zarezerwować czas na rozmowę i miejsce na dopisywanie ważnych spraw i ustaleń, które pojawią się później

 

 

Zasady stosowania konsekwencji

ü      Konsekwencje są bezpośrednio związane z prawami i przepisami;

ü      Następują, gdy złamany zostaje przepis, umowa, następuje naruszenie lub nadużycie prawa;

ü      Są bezpośrednio związane z zachowaniem;

ü      Mogą być naturalne lub wypływać z zawartej umowy.

 

Kryterium wyboru konsekwencji

ü      Konsekwencje są skutkiem nieakceptowanego zachowania. Mogą być przewidziane w umowie, powinny mieć swoją gradację i następować od najmniej do najbardziej przykrych.

ü      Konieczna jest refleksja i namysł wychowawcy nad ich sensem i kryteriami. W tym celu należy sobie zadać pytania:

Czy są związane z zachowaniem?

Czy są adekwatne do stopnia przewinienia?

Czy są realne, wykonalne?

Czy szacunek i godność nie zostaną naruszone?

Czy i czego dziecko się nauczy przez ich zastosowanie?

 

Funkcje konsekwencji

Czy:

ü      Dają jasne komunikaty na temat zasad?

ü      Powstrzymują niewłaściwe zachowanie?

ü      Uczą brania odpowiedzialności za własne zachowanie?

ü      Przypominają o zawartych umowach?

ü  &...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin