LOGISTYKA – w starożytności oznaczenie praktycznej strony rachowania w odróżnieniu od naukowego teoretycznego traktowania liczb (arytmetyka). Współcześnie rozumiemy przez logistykę albo logikę algebraiczną, rozwiniętą w ostatnich czasach metodę traktowania logiki przy pomocy symboliki i prawideł podobnych do prawideł rachunkowych algebry.
S – specyficzny - określony
M – mierzalny
A – akceptowalny
R – realny – możliwy do wykonania
T – time – określony czas
bezpieczeństwo – atrybut jakości
CZAS (szybciej)
KOSZTY (taniej)
JAKOŚĆ (lepiej)
SZEŚĆ FUNKCJI:
· creation – pomysł lub funkcja projektowanie
· finance – pozyskanie kapitału planowanie finansowe i funkcji kontroli
· personel – zasoby ludzkie i funkcja relacji międzyludzkich w pracy
· purchasing – pozyskanie i otrzymanie materiałów, serwisu i wyposażenia
· conversion – transformacja materiałów w dobra ekonomiczne i serwis
· distribution – marketing i sprzedaż wyprodukowanych dóbr
OPAKOWANIE
PRODUKT
PROMOCJA
CENA
SERWIS KLIENTA (miejsce)
KOSZTY TRANSPORTU
KOSZTY DOSTAWY
ZAMÓWIEŃ
KOSZTY SKŁADOWANIA
KOSZTY ZAMÓWIEŃ I INFORMACYJNE
KOSZTY JEDNOSTKOWE PARTII DOSTAWY
STRUKTURA KOSZTOWA DZIAŁALNOŚCI BIZNESOWEJ A KREACJA UŻYTECZNOŚCI
ZYSK
KOSZTY LOGISTYKI użyteczność czasu i miejsca
KOSZTY MARKETINGU użyteczność posiadania
KOSZTY WYTWARZANIA użyteczność formy
· właściwe dobro – dokładność specyfikacji dostawy
· właściwa ilość – prawidłowość kompletacji dostawy
· właściwa jakość – bezpieczeństwo realizacji procesów logistycznych
· właściwe miejsce – precyzja miejsca realizacji dostawy
· właściwy koszt – adekwatność cenowa do jakości usługi logistycznej
· właściwy czas – synchronizacja procesów logistycznych
· właściwy odbiorca – podmiotowa adresowalność dostawy
Teoria systemów, która obejmuje wszystkie procesy służące pokonywaniu przestrzeni i czasu, w przypadku dowolnych obiektów. Logistyka jest planowaniem zapotrzebowania, wydajności, czasu i przestrzeni, jak również sterowaniem i wykorzystywaniem zaplanowanego strumienia materiałowego przy uwzględnieniu optimum kosztowego.
Logistyka szuka synchronizacji rytmu wewnątrz łańcucha, którego działania powodują usunięcie we właściwym czasie czynników ograniczających i przeszkód.
Działania magazynowo-ruchowe, które pomagają produktowi przepłynąć z punktu nabycia surowca do punktu ostatecznej konsumpcji, jak też przepływ informacji, który powoduje, że produkty są wprawiane w ruch w tym celu aby zapewnić adekwatny poziom obsługi klienta po adekwatnym koszcie.
Logistyka jest to planowanie, realizacja i kontrola pomieszczenia i rozmieszczenia ludzi i/lub dóbr oraz działań wspierających związanych z tym pomieszczeniem i rozmieszczeniem, w systemie stworzonym dla osiągnięcia określonych celów.
Infrastruktura firmy
DZIAŁANIA WSPIERAJĄCE
Zarządzanie zasobami ludzkimi
MARŻA
Rozwój technologiczny
Zaopatrzenie
Obsługa
Marketing i sprzedaż
Logistyka dystrybucji
Operacje
Logistyka
zaopatrzenie
DZIAŁANIA PODSTAWOWE
ZARZĄDZANIE KONTROLUJE:
· linię działania, która dotyczy tworzenia biznesu tj. wszelkiego rodzaju innowacje doskonalenia działalności produkcyjnej marketingu i sprzedaży oraz zagwarantowanie satysfakcji klientów przez wytwarzanie produktów/wyrobów lub usług według ich potrzeb i właściwego ich dostarczenia i świadczenia usług logistycznych
· kwalifikacje, obejmujące posiadane doświadczenie i praktykę działań organizacji, zespołów ludzi i pojedynczych pracowników.
Poprawa poziomu obsługi
WZROST SATYSFAKCJI KLIENTA
Niższe koszty logistyki
Niższe stany posiadania
Organizacja koncepcji 4F jest:
· zorientowana (focus) – posiadanie przez organizację koncepcji biznesu
· pierwsza (first) – bycie pierwszym w zmianach i szybkiej odpowiedzi na wyzwanie otoczenia
· szybka (fast) – szybkie dostosowania struktur, procedur, ludzi i relacji z otoczeniem
· elastyczna (flexibility) – elastyczność w myśleniu i działaniu organizacji
Krótki czas realizacji
Niskie stany posiadania
Efektywność
Cele przedsiębiorstwa
Właściwe
wykorzystanie potencjału
Wysoka termino-wość dostaw
stany magazynowe
czas przepływu dóbr fizycznych
TERAŹNIEJSZOŚĆ
elastycz-ność rynkowa
wielkość partii (produkcji dostawy)
jakość (poziomu
obsługi klienta)
zdolność (wykorzystywanie możliwości)
Proces planowania, wykonywania i kontrolowania skuteczności, efektywności kosztowej przepływu i składowania surowców zapasów międzyoperacyjnych wyrobów finalnych i towarzyszącej im informacji z punktu pochodzenia do punktu konsumpcji w celu dostosowania do wymagań klienta.
ELEMENTY DEFINICJI:
· obsługa klienta (filozofia zorientowana na kliencie, która integruje i zarządza wszystkimi elementami powiązań z klientem, w celu określenia optimum miksu serwisowo-kosztowego)
· przemieszczanie i transportowanie (dotyczy zarządzania ruchem strumienia dóbr przez wybór metody i środka transportu trasy uwzględnienie regulacji prawnych i wymagań krajowych i międzynarodowych)
· magazynowanie i składowanie (dotyczy aktywności w zakresie zarządzania powierzchnią wymaganą dla utrzymania zapasu i niezbędnych operacji magazynowych)
· Wybór lokalizacji fabryki i magazynu (strategiczne umieszczeni fabryki i/lub magazynu blisko rynku firmy w celu podwyższenia poziomu obsługi klienta, z uwzględnieniem czynników (zasobów i poziomu rozwoju) i kosztów lokalnych, łatwości użytkowania)
· kontrola zapasu (dotyczy krytycznego elementu – kapitału w zapasie)
· proces zamawiania (zawiera elementy operacyjne – zamówienie, dostawa, fakturowanie, elementy komunikacyjne – modyfikowanie zamówienia, informacje o stanie zamówienia korekcje błędów, elementy zaufania i odbioru – kontrola zaufania, ocena procesu otrzymania)
· powiązania dystrybucyjne (dotyczące efektywności komunikacji w kanale logistycznym)
· zaopatrzenie (to pozyskiwanie materiałów i usług w celu zapewnienia efektywności operacyjnej firm produkcyjnych i procesów logistycznych)
· operacje materiałowe (by wyeliminować te operacje, które są możliwe, by zminimalizować wielkość dóbr w procesie, by zabezpieczyć przepływ wolny od „korków”, by zminimalizować straty związane z odpadami i kradzieżą)
· wsparcie serwisem posprzedażnym (w logistycznej odpowiedzialności należy uwzględnić naprawy i serwisowanie dostarczanych produktów)
· pakowanie (opakowanie spełnia dwie podstawowe funkcje: marketingową i logistyczną – zabezpieczenie produktu w trakcie składowania, transportu oraz ułatwienie składowania i przemieszczania i redukcję wymaganych operacji w celu obniżenia kosztów operacji materiałowych)
· operacje zwrotów towarowych (jest to logistyka odwrotna, dotycząca zwrotu przez kupującego uszkodzonych produktów, nadwyżek, niewłaściwych asortymentów)
· zagospodarowanie odpadów (dotyczy zagospodarowania tych materiałów, które nie mogą być wykorzystane do wytworzenia innych produktów, dlatego proces ten powinien być skuteczny i wydajny zwłaszcza w odniesieniu do manipulacji, transportu i składowania)
· prognozowanie popytu (dotyczy oceny jak produkt i towarzyszący mu serwis spełnią wymagania klienta w przyszłości).
...
dddwww