20040114201202.doc

(91 KB) Pobierz
LOGISTYKA – w starożytności oznaczenie praktycznej strony rachowania w odróżnieniu od naukowego teoretycznego traktowania licz

LOGISTYKA – w starożytności oznaczenie praktycznej strony rachowania w odróżnieniu od naukowego teoretycznego traktowania liczb (arytmetyka). Współcześnie rozumiemy przez logistykę albo logikę algebraiczną, rozwiniętą w ostatnich czasach metodę traktowania logiki przy pomocy symboliki i prawideł podobnych do prawideł rachunkowych algebry.

 

S – specyficzny - określony

M – mierzalny

A – akceptowalny

R – realny – możliwy do wykonania

T – time – określony czas

 

bezpieczeństwo – atrybut jakości

CZAS (szybciej)





 

 





                                                                                                   TRÓJKĄT LOGISTYCZNY

 

KOSZTY (taniej)

JAKOŚĆ (lepiej)

 

SZEŚĆ FUNKCJI:

·        creation – pomysł lub funkcja projektowanie

·        finance – pozyskanie kapitału planowanie finansowe i funkcji kontroli

·        personel – zasoby ludzkie i funkcja relacji międzyludzkich w pracy

·        purchasing – pozyskanie i otrzymanie materiałów, serwisu i wyposażenia

·        conversion – transformacja materiałów w dobra ekonomiczne i serwis

·        distribution – marketing i sprzedaż wyprodukowanych dóbr

 

 

OPAKOWANIE

PRODUKT

 

PROMOCJA

CENA

SERWIS KLIENTA (miejsce)









KOSZTY TRANSPORTU



KOSZTY DOSTAWY

ZAMÓWIEŃ

 

KOSZTY SKŁADOWANIA

KOSZTY ZAMÓWIEŃ I INFORMACYJNE

KOSZTY JEDNOSTKOWE PARTII DOSTAWY

 

 

 

STRUKTURA KOSZTOWA               DZIAŁALNOŚCI BIZNESOWEJ A KREACJA UŻYTECZNOŚCI

 

ZYSK

KOSZTY LOGISTYKI                                          użyteczność czasu i miejsca

KOSZTY MARKETINGU                            użyteczność posiadania

KOSZTY WYTWARZANIA                            użyteczność formy

 

FORMUŁA „7W” W LOGISTYCE

·        właściwe dobro – dokładność specyfikacji dostawy

·        właściwa ilość – prawidłowość kompletacji dostawy

·        właściwa jakość – bezpieczeństwo realizacji procesów logistycznych

·        właściwe miejsce – precyzja miejsca realizacji dostawy

·        właściwy koszt – adekwatność cenowa do jakości usługi logistycznej

·        właściwy czas – synchronizacja procesów logistycznych

·        właściwy odbiorca – podmiotowa adresowalność dostawy

 

Teoria systemów, która obejmuje wszystkie procesy służące pokonywaniu przestrzeni i czasu, w przypadku dowolnych obiektów. Logistyka jest planowaniem zapotrzebowania, wydajności, czasu i przestrzeni, jak również sterowaniem i wykorzystywaniem zaplanowanego strumienia materiałowego przy uwzględnieniu optimum kosztowego.

 

Logistyka szuka synchronizacji rytmu wewnątrz łańcucha, którego działania powodują usunięcie we właściwym czasie czynników ograniczających i przeszkód.

 

Działania magazynowo-ruchowe, które pomagają produktowi przepłynąć z punktu nabycia surowca do punktu ostatecznej konsumpcji, jak też przepływ informacji, który powoduje, że produkty są wprawiane w ruch w tym celu aby zapewnić adekwatny poziom obsługi klienta po adekwatnym koszcie.

 

Logistyka jest to planowanie, realizacja i kontrola pomieszczenia i rozmieszczenia ludzi i/lub dóbr oraz działań wspierających związanych z tym pomieszczeniem i rozmieszczeniem, w systemie stworzonym dla osiągnięcia określonych celów.







Infrastruktura firmy





DZIAŁANIA WSPIERAJĄCE





Zarządzanie zasobami ludzkimi



MARŻA



Rozwój technologiczny



Zaopatrzenie

Obsługa



Marketing i sprzedaż

Logistyka dystrybucji

Operacje

Logistyka

zaopatrzenie





DZIAŁANIA PODSTAWOWE

 

ZARZĄDZANIE KONTROLUJE:

·        linię działania, która dotyczy tworzenia biznesu tj. wszelkiego rodzaju innowacje doskonalenia działalności produkcyjnej marketingu i sprzedaży oraz zagwarantowanie satysfakcji klientów przez wytwarzanie produktów/wyrobów lub usług według ich potrzeb i właściwego ich dostarczenia i świadczenia usług logistycznych

·        kwalifikacje, obejmujące posiadane doświadczenie i praktykę działań organizacji, zespołów ludzi i pojedynczych pracowników.

 

Poprawa poziomu obsługi

KORZYŚCI LOGISTYKI

 

WZROST SATYSFAKCJI KLIENTA

 

 

 

Niższe koszty logistyki

Niższe stany posiadania

 

 

Organizacja koncepcji 4F jest:

·        zorientowana (focus) – posiadanie przez organizację koncepcji biznesu

·        pierwsza (first) – bycie pierwszym w zmianach i szybkiej odpowiedzi na wyzwanie otoczenia

·        szybka (fast) – szybkie dostosowania struktur, procedur, ludzi i relacji z otoczeniem

·        elastyczna (flexibility) – elastyczność w myśleniu i działaniu organizacji

 

 

 

 

CELE W OBSZARZE LOGISTYKI

Krótki czas realizacji

 

Niskie stany posiadania





 

Efektywność

 

Cele przedsiębiorstwa

Właściwe

wykorzystanie potencjału





Wysoka termino-wość dostaw





 

 





 

 

STRATEGIA CELOWA LOGISTYKI PRZEDSIĘBIORSTWA

stany magazynowe

czas przepływu dóbr fizycznych











TERAŹNIEJSZOŚĆ

 







PRZYSZŁOŚĆ

elastycz-ność rynkowa

wielkość partii (produkcji dostawy)









 

 





 

 

 

jakość (poziomu

obsługi klienta)

zdolność (wykorzystywanie możliwości)

 

STRATEGICZNE ZARZĄDZANIE LOGISTYCZNE

Proces planowania, wykonywania i kontrolowania skuteczności, efektywności kosztowej przepływu i składowania surowców zapasów międzyoperacyjnych wyrobów finalnych i towarzyszącej im informacji z punktu pochodzenia do punktu konsumpcji w celu dostosowania do wymagań klienta.

 

ELEMENTY DEFINICJI:

·        obsługa klienta (filozofia zorientowana na kliencie, która integruje i zarządza wszystkimi elementami powiązań z klientem, w celu określenia optimum miksu serwisowo-kosztowego)

·        przemieszczanie i transportowanie (dotyczy zarządzania ruchem strumienia dóbr przez wybór metody i środka transportu trasy uwzględnienie regulacji prawnych i wymagań krajowych i międzynarodowych)

·        magazynowanie i składowanie (dotyczy aktywności w zakresie zarządzania powierzchnią wymaganą dla utrzymania zapasu i niezbędnych operacji magazynowych)

 

·        Wybór lokalizacji fabryki i magazynu (strategiczne umieszczeni fabryki i/lub magazynu blisko rynku firmy w celu podwyższenia poziomu obsługi klienta, z uwzględnieniem czynników (zasobów i poziomu rozwoju) i kosztów lokalnych, łatwości użytkowania)

·        kontrola zapasu (dotyczy krytycznego elementu – kapitału w zapasie)

·        proces zamawiania (zawiera elementy operacyjne – zamówienie, dostawa, fakturowanie, elementy komunikacyjne – modyfikowanie zamówienia, informacje o stanie zamówienia korekcje błędów, elementy zaufania i odbioru – kontrola zaufania, ocena procesu otrzymania)

·        powiązania dystrybucyjne (dotyczące efektywności komunikacji w kanale logistycznym)

·        zaopatrzenie (to pozyskiwanie  materiałów i usług w celu zapewnienia efektywności operacyjnej firm produkcyjnych i procesów logistycznych)

·        operacje materiałowe (by wyeliminować te operacje, które są możliwe, by zminimalizować wielkość dóbr w procesie, by zabezpieczyć przepływ wolny od „korków”, by zminimalizować straty związane z odpadami i kradzieżą)

·        wsparcie serwisem posprzedażnym (w logistycznej odpowiedzialności należy uwzględnić naprawy i serwisowanie dostarczanych produktów)

·        pakowanie  (opakowanie spełnia dwie podstawowe funkcje: marketingową i logistyczną – zabezpieczenie produktu w trakcie składowania, transportu oraz ułatwienie składowania i przemieszczania i redukcję wymaganych operacji w celu obniżenia kosztów operacji materiałowych)

·        operacje zwrotów towarowych (jest to logistyka odwrotna, dotycząca zwrotu przez kupującego uszkodzonych produktów, nadwyżek, niewłaściwych asortymentów)

·        zagospodarowanie odpadów (dotyczy zagospodarowania tych materiałów, które nie mogą być wykorzystane do wytworzenia innych produktów, dlatego proces ten powinien być skuteczny i wydajny zwłaszcza w odniesieniu do manipulacji, transportu i składowania)

·        prognozowanie popytu (dotyczy oceny jak produkt i towarzyszący mu serwis spełnią wymagania klienta w przyszłości).

 

DYNAMICZNE KONCEPCJE NOWOCZESNEJ LOGISTYKI

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin