Projektowanie Procesów (Książka).pdf

(8698 KB) Pobierz
652813457 UNPDF
Nr 52
Podejście procesowe
w organizacjach
Redaktor naukowy
Stanisław Nowosielski
652813457.003.png 652813457.004.png
Senacka Komisja Wydawnicza
Zdzisław Pisz (przewodniczący),
Andrzej Bąk , Krzysztof Jajuga , Andrzej Matysiak , Waldemar Podgórski ,
Mieczysław Przybyła , Aniela Styś , Stanisław Urban
Recenzenci
Szymon Cyfert, Piotr Grajewski, Jan Pyka
Redaktorzy Wydawnictwa
Agnieszka Flasińska, Joanna Świrska-Korłub
Skład i łamanie
Małgorzata Czupryńska, Beata Mazur
Projekt okładki
Beata Dębska
Kopiowanie i powielanie w jakiejkolwiek formie
wymaga pisemnej zgody Wydawcy
© Copyright by Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu
Wrocław 2009
PL ISSN 1899-3192
ISBN 978-83-7011-969-0
652813457.005.png
Spis treści
Wstęp . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 11
Część 1. Podejście procesowe w różnych koncepcjach zarządzania
Grzegorz Jokiel: Podejście procesowe w zarządzaniu – geneza i kierunki
rozwoju koncepcji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 15
Krzysztof Kazimierz Bednarz: Podejście procesowe w komunikacji we-
wnętrznej przedsiębiorstwa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 23
Anna Cierniak-Emerych: Ewolucja podejścia do partycypacji pracowniczej
w koncepcjach zarządzania ludźmi . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 34
Wojciech Cieśliński: Procesowa orientacja przedsiębiorstw – wyniki badań
empirycznych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 41
Andrzej Kaleta: Zarządzanie strategiczne jako proces. Studium przypadków 49
Sebastian Kliciński: Problemy implementacji podejścia procesowego opar-
tego na normie ISO 9001:2000 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 58
Andrzej Kozina: Procesowe koncepcje negocjacji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 67
Anna Marciszewska: Podejście procesowe w zarządzaniu małą irmą . . . . . . 73
Katarzyna Międła: Wykorzystanie podejścia procesowego we wdrażaniu
outsourcingu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 81
Maja Prudzienica: Podejście procesowe w zarządzaniu innowacjami . . . . . . 90
Waldemar Szewc: Idea podejścia procesowego w zarządzaniu kancelarią do-
radztwa podatkowego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 97
Witold Szumowski: Zastosowanie podejścia procesowego w urzędach admi-
nistracji samorządowej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 106
Edyta Tabaszewska: Zarządzanie wiedzą zorientowane na procesy bizneso-
we – podstawowe założenia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 119
Sławomir Wawak: Podejście procesowe we wdrażaniu systemów zarządza-
nia bezpieczeństwem informacji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 127
Jarosław Witkowski: Orientacja procesowa w różnych koncepcjach i mode-
lach referencyjnych zarządzania łańcuchem dostaw . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 136
Czesław Zając: Przejęcia i fuzje jako procesy zmian w przedsiębiorstwie . . . 144
Część 2. Metody doskonalenia procesów – założenia ideowe a praktyka
Renata Brajer-Marczak: Konsekwencje ciągłego doskonalenia procesów w
organizacjach . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 153
652813457.006.png
6
Spis treści
Szymon Cyfert: Metody podnoszenia efektywności procesów w polskich
przedsiębiorstwach – ograniczenia i kierunki zmian . . . . . . . . . . . . . . . 162
Dominika Kaczmarek-Kalisz: Proces realizacji zamówienia indywidualne-
go (na przykładzie irmy produkującej studnie szczelne) . . . . . . . . . . . 170
Adam Mytlewski: Audyt wewnętrzny jako narzędzie badania procesów go-
spodarczych przedsiębiorstw . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 178
Stanisław Nowosielski: Modelowanie procesów gospodarczych w literaturze
i praktyce . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 183
Małgorzata Sobińska: Outsourcing procesów biznesowych . . . . . . . . . . . . . . . 199
Adam Stabryła: Identyikacja procesów jako stadium przygotowawcze w
projektowaniu usprawnień . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 207
Beata Ujda-Dyńka, Anna Zych: Wykorzystanie outsourcingu jako metody
wspomagającej zarządzanie procesowe (na przykładzie przedsiębiorstw
województwa podkarpackiego) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 214
Adam Węgrzyn: Zarządzanie procesowe w przedsiębiorstwie energetycz-
nym na przykładzie Dolnośląskiej Spółki Gazownictwa . . . . . . . . . . . . . . . 221
Część 3. Technologie informatyczne w zarządzaniu procesami
Paul Dieter Kluge: ERP jako narzędzie wdrożenia podejścia procesowego do
controllingu MŚP . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 233
Mieczysław L. Owoc, Krzysztof Wilk: Dywersyikacja narzędzi informa-
tycznych wspomagających zarządzanie łańcuchem dostaw . . . . . . . . . . . . . 240
Ewa Szkic-Czech: Informacja statystyczna w zasilaniu organizacji przedsię-
biorstwa zorientowanego procesowo . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 251
Jędrzej Wieczorkowski , Przemysław Polak: Wsparcie podejścia proceso-
wego przez systemy informatyczne z zastosowaniem koncepcji SOA . . . 264
Ryszard Zygała: Podejście procesowe w systemach informatycznych przed-
siębiorstw . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 270
Część 4. Zarządzanie procesami w łańcuchach i sieciach logistycznych
Andrzej Jezierski: Model referencyjny procesu logistyki zaopatrzenia . . . . . 281
Marek Karkula: Modelowanie symulacyjne jako narzędzie doskonalenia
procesów logistycznych na przykładzie centrum logistycznego . . . . . . . . . 287
Stanisław Krawczyk: Procesowe ujęcie usług logistycznych . . . . . . . . . . . . . . 297
Monika Łobaziewicz: Mapy procesów logistycznych w systemach zarządza-
nia jakością na przykładzie przedsiębiorstw ciepłowniczych . . . . . . . . . . . . 306
Zdzisław Mokwa: Zarządzanie logistyczne jako zorientowane na procesy lo-
gistyczne zarządzanie siecią dostaw . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 320
652813457.001.png
Spis treści
7
Kazimierz Perechuda, Marcin Kowalewski: Metodologiczne problemy
wyceny wartości sieci gospodarczych opierających się na wiedzy . . . . . . . 329
Bartłomiej Rodawski: Strategia i procesy zarządzania łańcuchem dostaw.
Teoria a praktyka . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 337
Dariusz Tłoczyński: Zarządzanie procesami logistycznymi w polskich por-
tach lotniczych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 347
Część 5. Organizacja procesowa – problemy projektowania i wdrażania
Hanna G. Adamkiewicz-Drwiłło: Konkurencyjność operacyjna i strategicz-
na współczesnego przedsiębiorstwa – organizacji procesowej . . . . . . . . . . 357
Marek Dudek: Zarządzanie fraktalnymi strukturami systemów wytwórczych 366
Adam Dzidowski: Model potencjału wirtualizacyjnego przedsiębiorstw . . . . 374
Piotr Grajewski: Uwarunkowania implementacji procesów do organizacji 381
Janusz Kraśniak: Uwarunkowania sytuacyjno-organizacyjne wdrażania or-
ganizacji procesowej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 389
Grzegorz Krzos: Struktury hybrydowe w organizacjach procesowych . . . . . 396
Janusz Marek Lichtarski: Struktury procesowe i zadaniowe – analiza po-
równawcza . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 404
Grażyna Osbert-Pociecha: Zmiana jako metaproces w organizacji proceso-
wej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 413
Agata Pietroń-Pyszczek, Małgorzata Trenkner: Społeczne aspekty zarzą-
dzania projektem . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 424
Summaries
Part 1. Processing approach in different management conceptions
Grzegorz Jokiel: A process approach in management – concept origins and
evolution . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 22
Krzysztof Kazimierz Bednarz: A process approach in the internal commu-
nication of business . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 33
Anna Cierniak-Emerych: Evolution in the approach to employee participa-
tion in concepts of Human Resources Management . . . . . . . . . . . . . . . . 40
Wojciech Cieśliński: Business process orientation – empirical research results 48
Andrzej Kaleta: Strategic management as a proces. Case studies . . . . . . . . . . 57
Sebastian Kliciński: Problems with the implementation of the norm ISO
9001:2000 based on process approach . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 66
Andrzej Kozina: Process-oriented concepts of negotiations . . . . . . . . . . . . . . . 72
Anna Marciszewska: A process approach to management of a small enter-
prise . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 80
652813457.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin