ZARZADZANIE PROCESAMI.doc

(80 KB) Pobierz
ZARZĄDZANIE PROCESAMI

ZARZĄDZANIE PROCESAMI

dr Matwiejczuk

 

Tematy na zajęciach:

1.     Istota podejścia procesowego w zarządzaniu.

2.     Pojęciu procesu i jego podstawowe cechy.

3.     Doskonalenie procesów w organizacji.

4.     Instrumenty stosowania zarządzania procesami w organizacji.

 

Struktura zagadnień w problematyce „Zarządzania procesami”:

1.     Porównanie orientacji funkcjonalnej oraz procesowej.

a)    cechy orientacji procesowej.

 

2.     Czynniki stymulujące rozwój orientacji na procesy (determinanty rozwoju orientacji procesowej).

3.     Podejście procesowe w wybranych koncepcjach zarządzania:

a)    organizacja ucząca się, wiedza przedsiębiorstwa o rynku

b)    organizacja wirtualna (metaprzestrzeń, metarynek),

c)     organizacja fraktalna,

d)    organizacja hipertekstowa,

e)    systemowy model doskonalenia przedsiębiorstwa XXI w.

f)      doskonalenie jakości we współczesnych koncepcjach zarządzania.

4.     Definicja procesu.

5.     Łańcuch procesów oraz system łańcuchów procesów.

6.     Czynniki determinujące prawidłowe zdefiniowanie procesu.

7.     Podstawowe właściwości procesu.

8.     Podstawowa klasyfikacja procesów.

9.     Modele i standaryzacja procesów.

10. Istota i cele zarządzania procesami.

11. Mapa procesów.

12. Formy doskonalenia procesów (5).

13. Rola procesów reengineering’ów (reinżynierii).

14. Transformacja przedsiębiorstwa w ramach (świetle) założeń orientacji procesowej.

 

 

1.                                                                          Wprowadzenie.

a)    proces zarządzania



kolejne fazy postępowania, którymi są:

I planowanie

II organizacja

III wdrażanie

IV kontrola



te fazy mają tworzyć logiczny ciąg działań

 

Szczeble zarządzania w przedsiębiorstwie !!!

1)    szczebel korporacji (szczebel globalny)

2)    szczebel strategicznej jednostki procesu (SJB)

3)    szczebel funkcjonalny (dotyczy obszarów funkcjonalnych przedsiębiorstwa: kadry)

 

 

b)   

RYNEK







brak  - monopol (40%)

procesy                                           procesy                                     - monopson

negocjacyjne                                          konkurencyjne

(stosunku, wymiany)              (stosunku równoległe – nie zachodzą między podmiotami)

 

 

 

transakcja – obrót towarowy





                               barter:                                                  cyrkulacja

              - klasyczny (brak pieniądza)



              - współczesny (pieniądz)

 

wartość wymiany towarów

 

 

 

RYNEK



orientacja rynkowa





              orientacja popytowa                            orientacja konkurencyjna





              (na klienta)

 

 

PROCESY RYNKOWE







             

              marketing                                                        logistyka

zarządzanie marketingowe                            zarządzanie logistyczne





              koncepcje                                                        koncepcje

              marketingu                                                        logistyki



          I analiza strategiczna 

    II cele

   III strategie



   IV instrumenty:



                            marketing-mix                                          logistyka-mix



Zarządzanie marketingowo-logistyczne



Procesy tworzenia wartości

 

Koncepcje tworzenia wartości:

1)    łańcuch wartości (M. Portera).

2)    sekwencja tworzenia wartości (Kotler).

3)    „dyscypliny” wartości (Tracy, Wiershewa).

4)    system łańcuchów wartości (4 francuskich badaczy pod kryptonimem Strategor).

5)    cykl tworzenia wartości (Fletcher).

6)    procesowy łańcuch wartości (Cashman, King).

7)    logistyczny łańcuch wartości (Klopper).

 

I  Orientacja funkcjonalna i procesowa w zarządzaniu organizacją

A)    Zrządzanie funkcjonalne a zarządzanie procesowe.

 

*Cecha: Struktura organizacyjna

Zarządzanie funkcjonalne:- struktura hierarchiczna

                                                        - orientacja funkcjonalna

 

Zarządzanie procesowe: - struktura horyzontalna

                                                  - orientacja procesowa

 

*Cecha: Procesy operacyjne

Zarządzanie funkcjonalne:- realizowanie wg funkcji

                                                        - granice funkcjonalne

                                                        - przepływy nieciągłe

                                                        - operacje nieoptymalizowane

 

Zarządzanie procesowe:              - realizowanie wg procesów

- całościowe zorientowanie na klienta,

  przepływy uproszczone, optymalizowane z

  punktu widzenia obsługi klienta, kosztów i

  efektywności.

 

*Cecha: Zasoby ludzkie (pracownicy)

Zarządzanie funkcjonalne:- posłuszeństwo funkcjonalne

- ograniczone spojrzenie na klienta, oddzielenie   

  umiejętności specjalistów

                                                        - indywidualizm

 

Zarządzanie procesowe:              - posłuszeństwo procesowe, zorientowane na 

  klienta

                                                        - integracja umiejętności

                                                        - orientacja na zespół

 

*Cecha: Technologia

Zarządzanie funkcjonalne:- dyskretna w funkcjach

                                                        - miary celów funkcjonalnych

                                                        - utrata połączenia planowania i kontroli

Zarządzanie procesowe:              - zintegrowana w procesach

                                                        - podstawa miar procesowych

                                                        - planowanie i kontrola procesów

 

*Cecha: Komunikacja

Zarządzanie funkcjonalne:- orientacja wertykalna (pionowa)

 

Zarządzanie procesowe:              - orientacja horyzontalna

 

*Cecha: Kultura

Zarządzanie funkcjonalne:- podział na front-office i back-room

                                                        - księstwa funkcjonalne

                                                        - język dyscypliny

Zarządzanie procesowe:              - orientacja na klienta przez cały proces

                                                        - właściciel procesu

                                                        - język świadczenia usługi

 

B)    Podejście procesowe

Ø      opiera się na założeniu, że należy optymalizować działania, mając na względzie procesy a nie funkcje,

Ø      wynika z potrzeby poszukiwania nowych źródeł wzrostu efektywności działania organizacji,

Ø      związane jest z 2 sposobami:

1)    radykalnym (M. Hammer)

2)    pragmatycznym (T. Davenport)

 

C)    Podstawowe cechy orientacji procesowej

1)    Płaszczyzna: Proces wytwarzania i transformacji

Cechy i kierunek zmian:

Powiązania w dynamiczny i całościowy proces dotychczas oddzielnych funkcjonalnie sfer (rozwoju, marketingu, produkcji, logistyki, techniki, itp.)

 

2)    Płaszczyzna: Rozwój produ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin