Ladunkoznawstwo.pdf
(
551 KB
)
Pobierz
Microsoft Word - Ladunkoznawstwo.doc
Ł a d u n k o z n a w s t w o
S t r o n a
|
1
P o l i t e c h n i k a P o z n a ń s k a
1. Wprowadzenie do przedmiotu
Ładunkoznawstwo
- jest wyspecjalizowaną dziedziną towaroznawstwa, zajmującą się towarami
w procesie ich przemieszczania od momentu nadania przez nadawcę do chwili odebrania przez
odbiorcę, w którym to przedziale czasu towar nazywany jest ładunkiem.
Przedmiotem zainteresowania ładunkoznawstwa jest:
-
sposób przygotowania ładunków do przewozu, przeładunków i składowania
-
technika i technologia racjonalnego wykonania wymienionych czynności, wykonania
uwarunkowanego właściwościami ładunków
Cele ładunkoznawstwa:
-
Poznanie podstawowych właściwości ładunków
-
Określenie wraŜliwości ładunków na czynniki zewnętrzne
-
Analiza czynników wpływających na jakość ładunków
-
Analiza technologii / warunków przewozu, przeładunku i składowania i ich wpływu na
jakość ładunków
-
Prowadzenie badań w zakresie zwiększania podatności przewozowej ładunków
-
Opracowanie metod obniŜania strat i ubytków w transporcie
-
Opracowanie metod ochrony i zabezpieczenia ładunków w trakcie transportu,
przeładunku i składowania
Towaroznawstwo
- jest dziedziną wiedzy zajmującą się poznaniem i określeniem wartości
uŜytkowej towarów na podstawie badań ich cech jakościowych.
Towaroznawstwo obejmuje nast
ę
puj
ą
ce elementy:
-
nazewnictwo towarów
-
surowce, ich rozmieszczenie geograficzne oraz właściwości wpływ na jakość gotowych
wyrobów
-
podstawowe parametry procesów technologicznych
-
właściwości towarów pozwalające na zaspokajanie potrzeb uŜytkowników
-
metody badań, oceny i zasady klasyfikacji jakościowej towarów
-
rodzaje stosowanych opakowań
-
przepisy normalizacyjne i prawne regulujące jakość i oznakowanie towarów
Towar
- jest to produkt pracy ludzkiej, przeznaczony do wymiany, mający takie właściwości,
dzięki którym moŜe zaspokajać określone potrzeby ludzkie co nadaje mu charakter dobra
uŜytkowego
Ładunek -
stanowi określoną ilość wyrobu (towaru) podlegającą procesom transportowo-
magazynowym, tj.:
Û
przechowywania (składowania)
Û
przygotowania do przewozu
Û
przeładunku (za- i wyładunku)
Û
przewozu
Ładunek jednostkowy
- jeden lub kilka wyrobów przygotowanych w taki sposób, Ŝeby całością
moŜna było manipulować jak pojedynczym ładunkiem.
Ł a d u n k o z n a w s t w o
S t r o n a
|
2
P o l i t e c h n i k a P o z n a ń s k a
Ładunek drobny / drobnicowy
(LTL – Less than Truck Load)
: jest to ładunek, który nie
wykorzystuje całej ładowności pojazdu.
Ładunek całopojazdowy
(FTL – Full Truck Load)
: jest to ładunek, który wykorzystuje całą lub
prawie całą ładowność pojazdu.
Ładunek ponadgabarytowy
(ponadnormatywny)
: jest to ładunek, którego obrys wykracza poza
powierzchnię ładunkową pojazdu lub wysokość ładunku na pojeździe przekracza 4 metry ładunki
dłuŜycowe, nadwymiarowe, (cięŜkie)
Ładunek całokontenerowy
(FCL – Full Container Load)
: jest to ładunek, który wypełnia cały lub
prawie cały kontener (załadunek nadawca / rozładunek odbiorca)
Podatność transportowa ładunków
Naturalna podatność transportowa
– wyraŜa stopień odporności ładunków na warunki i skutki
przemieszczania, wynikający z ich chemicznych, biologicznych i fizycznych cech i właściwości.
Techniczna podatność transportowa
– wyraŜa stopień odporności ładunków na warunki
i skutki przemieszczania, wynikający z ich masy, objętości, kształtu oraz zabiegów mających na
celu przystosowanie ładunków do transportu.
Zale
Ŝ
nie od fazy procesu transportowego podatno
ść
transportow
ą
ładunków mo
Ŝ
na rozpatrywa
ć
w kategoriach:
•
Podatności transportowej
określającej stopień odporności ładunków na warunki i skutki
przewozu
•
Podatności przeładunkowej
określającej sposób zachowania się ładunków w fazach
załadunku na i wyładunku ze środków transportowych
Najistotniejsze cechy fizyko-chemiczne:
-
wraŜliwość na wstrząsy i uderzenia
(np. szkło, porcelana)
-
wraŜliwość na długotrwałość transportu, temperaturę, wilgotność i światło
(np. mięso,
warzywa, owoce)
-
szkodliwość dla zdrowia ludzkiego
(np. materiały radioaktywne)
-
ujemne oddziaływanie na inne ładunki
(np. drut kolczasty w kłębach luzem)
-
zdolność wchłaniania i/lub wydzielania zapachów
(np. niektóre artykuły spoŜywcze luzem)
-
zdolność do samozapłonu i/lub wybuchu
(np. paliwa płynne)
-
skłonność do rozsypywania, wylewania, ulatniania
(np. eter)
Ł a d u n k o z n a w s t w o
S t r o n a
|
3
P o l i t e c h n i k a P o z n a ń s k a
Nara
Ŝ
enia ładunków:
NARAśENIA
Fizko-
mechaniczne
Klimatyczne
Chemiczne
Biologiczne
Inne
↓
nacisk
zginanie
złamanie
upadek
przechył
przewrócenie
uderzenie
ściśnięcie
zgniecenie
drgania
hałas/wybuch
promieniowanie
↓
promieniowanie
temperatura
wilgotność
ciśnienie
wiatr
deszcz
szron
lód
śnieg
grad
mgła
↓
spaliny
zasolenie
atmosfera
przemysłowa
materiały
szkodliwe
wyciek
parowanie
↓
pleśń
grzyby
bakterie
ptaki
węŜe
gryzonie
termity
insekty
↓
poŜar (ogień)
zalanie lub
opryskanie wodą
zanurzenie
częściowe lub
całkowite
zalanie całkowite
piasek
kurz
Mechaniczne nara
Ŝ
enia ładunków:
NARAśENIA
STATYCZNE
DYNAMICZNE
Piętrzenie
Składowanie
Do uniknięcia
Nie do uniknięcia
Drgania
Uderzenia
Drgania
Uderzenia
Nieodpowiednie:
- amortyzatory
- środki
transportu
- materiały
opakowaniowe
- przechył
- upadek
- zgniecenie
- napęd
- resory
- nierówności
terenu / jezdni
- przenośniki
transportowe
- sprzęganie
- rozrząd
- lądowanie
- przybijanie
- fale
- wyboje
- przejazdy
- połączenia szyn
- manipulacje
kontenerami
Prawdopodobie
ń
stwo wyst
ą
pienie uszkodzenia przy upadku:
Masa ładunku wraz
z opakowaniem [kg]
Graniczna wysokość upadku stwarzająca znaczne
prawdopodobieństwo uszkodzenia [m]
0 ÷ 10
10 ÷ 30
30 ÷ 120
120 ÷ 250
250 ÷ 500
500 ÷ 1000
powyŜej 1000
1,0
0,8
0,6
0,5
0,4
0,3
0,2
Ł a d u n k o z n a w s t w o
S t r o n a
|
4
P o l i t e c h n i k a P o z n a ń s k a
Przybli
Ŝ
ona wra
Ŝ
liwo
ść
wybranych grup wyrobów na uderzania
Poziom wraŜliwości
Współczynnik wraŜliwości
(min. 0, max. 1)
Grupa wyrobów
Maksymalnie wraŜliwe
0,96 ÷ 1
Urządzenia precyzyjne
Bardzo wraŜliwe
0,80 ÷ 0,96
Urządzenia pomiarowe,
elektroniczne i komputerowe
Elektroniczne maszyny do
pisania, kalkulatory, zegary
WraŜliwe
0,64 ÷ 0,80
Kamery, aparaty fotograficzne,
telewizory, radia, przyrządy
pomiarowe
np. manometry
Umiarkowanie wraŜliwe
0,48 ÷ 0,64
Mało wraŜliwe
0,24 ÷ 0,48
Urządzenia kuchenne, pralki
NiewraŜliwe
0 ÷ 0,24
Maszyny, urządzenia
Sposoby klasyfikacji/podziału ładunków
Û
Podział wg naturalnej podatności transportowej
Û
Podział wg technicznej podatności transportowej
Û
SITC
– Standard International Trade Classification
(Standardowa Klasyfikacja Handlu
Międzynarodowego)
Û
Podział wg kraju pochodzenia
Û
SNTHZ PCN
– Scalona Nomenklatura Towarowa Handlu Zagranicznego PCN –
podstawa ustalania stawek celnych
Û
PKWiU
– Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług
Podział ładunków wg technicznej podatno
ś
ci transportowej
-
Stałe
Ładunki bezkształtne (plastyczne, włókniste, roślinne)
Ładunki sproszkowane (pyłowe)
Ładunki ziarniste
Ładunki kawałkowe
Ładunki zbryłowane
Ładunki w sztukach
Ładunki Ŝywe
-
Płynne
-
Lotne
O przynaleŜności do danej grupy decyduje postać oraz ziarnistość!
PKWiU
– definicje i podstawy prawne:
Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług
powstała na potrzeby statystyki, ewidencji i dokumentacji
źródłowej oraz rachunkowości – VAT, a takŜe rejestrów urzędowych i systemów informacji
publicznej stanowiąc podstawę m.in.:
-
sprawozdawczości w zakresie produkcji, zbytu, obrotu towarowego, zapasów, transportu
itp.
-
organizacji ewidencji źródłowej podmiotów gospodarczych w postaci indeksów
materiałowych, towarowych itp.
Ł a d u n k o z n a w s t w o
S t r o n a
|
5
P o l i t e c h n i k a P o z n a ń s k a
PKWiU
jest powi
ą
zana z:
-
PKD
– Polską Klasyfikacją Działalności w zakresie wszystkich produktów
-
SNTHZ PCN
-
Klasyfikacją Usług i CPC
– w zakresie usług
Symbol
PKWiU I.60.24.30-00.00
oznacza:
I –
sekcja
: usługi transportowe, magazynowe oraz łączności
I. –
podsekcja
: brak
I.60 –
dział
: usługi transportu lądowego i rurociągowego
I.60.2 –
grupa
: usługi transportu lądowego, pozostałe
I.60.24 –
klasa
: usługi drogowego transportu towarowego
I.60.24.3 –
kategoria
: usługi wynajmowania komercyjnych pojazdów transportu
towarowego, z kierowcą
I.60.24.30 –
podkategoria
: j.w.
I.60.24.30-00 –
pozycja
: j.w.
I.60.24.30-00.0 –
dziewięciocyfrówka
: j.w.
I.60.24.30-00.00 –
dziesięciocyfrówka
: j.w.
2. Jednostki ładunkowe
*Wprowadzenie*
Jednostka ładunkowa
(cargo unit) jest to ładunek utworzony z szeregu jednorodnych lub
niejednorodnych ładunków mniejszych – przy zastosowaniu (lub nie) elementów pomocniczych –
traktowany w procesie transportowym jako całość
Głównym zadaniem procesów formowania jednostek ładunkowych jest zwiększenie podatności
transportowej ładunków przez ułoŜenie na lub wewnątrz nośnika ładunku (środka ładunkowego)
określonej ilości towarów w taki sposób, aby były one zabezpieczone przed samoczynnym
rozformowaniem lub uszkodzeniem podczas transportu.
Zadania jednostek ładunkowych:
-
ograniczenie lub wyeliminowanie pracy Ŝywej (mechanizacja)
-
podniesienie poziomu bezpieczeństwa
-
zwiększenie wydajności
-
polepszenie wykorzystania ładowności środków transportu i magazynowania
-
skrócenie czasu trwanie prac przeładunkowych
Zadania
ś
rodków ładunkowych:
-
nośnik materiału
-
utrzymywanie materiału w formie zwartej
-
ułatwienie operacji transportowych, przeładunkowych, magazynowych i
manipulacyjnych
Plik z chomika:
dvb111
Inne pliki z tego folderu:
usługi logistyczne - rydzkowski.pdf
(44861 KB)
Towaroznawstwo dla logistyki cz.2 T.J.pdf
(45411 KB)
Towaroznawstwo dla logistyki cz.1 T.J.pdf
(52402 KB)
Planowanie i zagospodarowanie przestrzenne w Polsce.ppt
(55253 KB)
Instrukcja magazynowa Z. Dudziński.pdf
(32912 KB)
Inne foldery tego chomika:
Elektronika
Ergonomia
matura
mechanika
pkm
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin