Ladunkoznawstwo.pdf

(551 KB) Pobierz
Microsoft Word - Ladunkoznawstwo.doc
Ł a d u n k o z n a w s t w o
S t r o n a | 1
P o l i t e c h n i k a P o z n a ń s k a
1. Wprowadzenie do przedmiotu
Ładunkoznawstwo - jest wyspecjalizowaną dziedziną towaroznawstwa, zajmującą się towarami
w procesie ich przemieszczania od momentu nadania przez nadawcę do chwili odebrania przez
odbiorcę, w którym to przedziale czasu towar nazywany jest ładunkiem.
Przedmiotem zainteresowania ładunkoznawstwa jest:
- sposób przygotowania ładunków do przewozu, przeładunków i składowania
- technika i technologia racjonalnego wykonania wymienionych czynności, wykonania
uwarunkowanego właściwościami ładunków
Cele ładunkoznawstwa:
- Poznanie podstawowych właściwości ładunków
- Określenie wraŜliwości ładunków na czynniki zewnętrzne
- Analiza czynników wpływających na jakość ładunków
- Analiza technologii / warunków przewozu, przeładunku i składowania i ich wpływu na
jakość ładunków
- Prowadzenie badań w zakresie zwiększania podatności przewozowej ładunków
- Opracowanie metod obniŜania strat i ubytków w transporcie
- Opracowanie metod ochrony i zabezpieczenia ładunków w trakcie transportu,
przeładunku i składowania
Towaroznawstwo - jest dziedziną wiedzy zajmującą się poznaniem i określeniem wartości
uŜytkowej towarów na podstawie badań ich cech jakościowych.
Towaroznawstwo obejmuje nast ę puj ą ce elementy:
- nazewnictwo towarów
- surowce, ich rozmieszczenie geograficzne oraz właściwości wpływ na jakość gotowych
wyrobów
- podstawowe parametry procesów technologicznych
- właściwości towarów pozwalające na zaspokajanie potrzeb uŜytkowników
- metody badań, oceny i zasady klasyfikacji jakościowej towarów
- rodzaje stosowanych opakowań
- przepisy normalizacyjne i prawne regulujące jakość i oznakowanie towarów
Towar - jest to produkt pracy ludzkiej, przeznaczony do wymiany, mający takie właściwości,
dzięki którym moŜe zaspokajać określone potrzeby ludzkie co nadaje mu charakter dobra
uŜytkowego
Ładunek - stanowi określoną ilość wyrobu (towaru) podlegającą procesom transportowo-
magazynowym, tj.:
Û przechowywania (składowania)
Û przygotowania do przewozu
Û przeładunku (za- i wyładunku)
Û przewozu
Ładunek jednostkowy - jeden lub kilka wyrobów przygotowanych w taki sposób, Ŝeby całością
moŜna było manipulować jak pojedynczym ładunkiem.
 
Ł a d u n k o z n a w s t w o
S t r o n a | 2
P o l i t e c h n i k a P o z n a ń s k a
Ładunek drobny / drobnicowy (LTL – Less than Truck Load) : jest to ładunek, który nie
wykorzystuje całej ładowności pojazdu.
Ładunek całopojazdowy (FTL – Full Truck Load) : jest to ładunek, który wykorzystuje całą lub
prawie całą ładowność pojazdu.
Ładunek ponadgabarytowy (ponadnormatywny) : jest to ładunek, którego obrys wykracza poza
powierzchnię ładunkową pojazdu lub wysokość ładunku na pojeździe przekracza 4 metry ładunki
dłuŜycowe, nadwymiarowe, (cięŜkie)
Ładunek całokontenerowy (FCL – Full Container Load) : jest to ładunek, który wypełnia cały lub
prawie cały kontener (załadunek nadawca / rozładunek odbiorca)
Podatność transportowa ładunków
Naturalna podatność transportowa – wyraŜa stopień odporności ładunków na warunki i skutki
przemieszczania, wynikający z ich chemicznych, biologicznych i fizycznych cech i właściwości.
Techniczna podatność transportowa – wyraŜa stopień odporności ładunków na warunki
i skutki przemieszczania, wynikający z ich masy, objętości, kształtu oraz zabiegów mających na
celu przystosowanie ładunków do transportu.
Zale Ŝ nie od fazy procesu transportowego podatno ść transportow ą ładunków mo Ŝ na rozpatrywa ć
w kategoriach:
Podatności transportowej określającej stopień odporności ładunków na warunki i skutki
przewozu
Podatności przeładunkowej określającej sposób zachowania się ładunków w fazach
załadunku na i wyładunku ze środków transportowych
Najistotniejsze cechy fizyko-chemiczne:
- wraŜliwość na wstrząsy i uderzenia (np. szkło, porcelana)
- wraŜliwość na długotrwałość transportu, temperaturę, wilgotność i światło (np. mięso,
warzywa, owoce)
- szkodliwość dla zdrowia ludzkiego (np. materiały radioaktywne)
- ujemne oddziaływanie na inne ładunki (np. drut kolczasty w kłębach luzem)
- zdolność wchłaniania i/lub wydzielania zapachów (np. niektóre artykuły spoŜywcze luzem)
- zdolność do samozapłonu i/lub wybuchu (np. paliwa płynne)
- skłonność do rozsypywania, wylewania, ulatniania (np. eter)
 
Ł a d u n k o z n a w s t w o
S t r o n a | 3
P o l i t e c h n i k a P o z n a ń s k a
Nara Ŝ enia ładunków:
NARAśENIA
Fizko-
mechaniczne
Klimatyczne
Chemiczne
Biologiczne
Inne
nacisk
zginanie
złamanie
upadek
przechył
przewrócenie
uderzenie
ściśnięcie
zgniecenie
drgania
hałas/wybuch
promieniowanie
promieniowanie
temperatura
wilgotność
ciśnienie
wiatr
deszcz
szron
lód
śnieg
grad
mgła
spaliny
zasolenie
atmosfera
przemysłowa
materiały
szkodliwe
wyciek
parowanie
pleśń
grzyby
bakterie
ptaki
węŜe
gryzonie
termity
insekty
poŜar (ogień)
zalanie lub
opryskanie wodą
zanurzenie
częściowe lub
całkowite
zalanie całkowite
piasek
kurz
Mechaniczne nara Ŝ enia ładunków:
NARAśENIA
STATYCZNE
DYNAMICZNE
Piętrzenie
Składowanie
Do uniknięcia
Nie do uniknięcia
Drgania
Uderzenia
Drgania
Uderzenia
Nieodpowiednie:
- amortyzatory
- środki
transportu
- materiały
opakowaniowe
- przechył
- upadek
- zgniecenie
- napęd
- resory
- nierówności
terenu / jezdni
- przenośniki
transportowe
- sprzęganie
- rozrząd
- lądowanie
- przybijanie
- fale
- wyboje
- przejazdy
- połączenia szyn
- manipulacje
kontenerami
Prawdopodobie ń stwo wyst ą pienie uszkodzenia przy upadku:
Masa ładunku wraz
z opakowaniem [kg]
Graniczna wysokość upadku stwarzająca znaczne
prawdopodobieństwo uszkodzenia [m]
0 ÷ 10
10 ÷ 30
30 ÷ 120
120 ÷ 250
250 ÷ 500
500 ÷ 1000
powyŜej 1000
1,0
0,8
0,6
0,5
0,4
0,3
0,2
720748312.006.png 720748312.007.png
 
Ł a d u n k o z n a w s t w o
S t r o n a | 4
P o l i t e c h n i k a P o z n a ń s k a
Przybli Ŝ ona wra Ŝ liwo ść wybranych grup wyrobów na uderzania
Poziom wraŜliwości
Współczynnik wraŜliwości
(min. 0, max. 1)
Grupa wyrobów
Maksymalnie wraŜliwe
0,96 ÷ 1
Urządzenia precyzyjne
Bardzo wraŜliwe
0,80 ÷ 0,96
Urządzenia pomiarowe,
elektroniczne i komputerowe
Elektroniczne maszyny do
pisania, kalkulatory, zegary
WraŜliwe
0,64 ÷ 0,80
Kamery, aparaty fotograficzne,
telewizory, radia, przyrządy
pomiarowe np. manometry
Umiarkowanie wraŜliwe
0,48 ÷ 0,64
Mało wraŜliwe
0,24 ÷ 0,48
Urządzenia kuchenne, pralki
NiewraŜliwe
0 ÷ 0,24
Maszyny, urządzenia
Sposoby klasyfikacji/podziału ładunków
Û Podział wg naturalnej podatności transportowej
Û Podział wg technicznej podatności transportowej
Û SITC – Standard International Trade Classification (Standardowa Klasyfikacja Handlu
Międzynarodowego)
Û Podział wg kraju pochodzenia
Û SNTHZ PCN – Scalona Nomenklatura Towarowa Handlu Zagranicznego PCN –
podstawa ustalania stawek celnych
Û PKWiU – Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług
Podział ładunków wg technicznej podatno ś ci transportowej
- Stałe
Ładunki bezkształtne (plastyczne, włókniste, roślinne)
Ładunki sproszkowane (pyłowe)
Ładunki ziarniste
Ładunki kawałkowe
Ładunki zbryłowane
Ładunki w sztukach
Ładunki Ŝywe
- Płynne
- Lotne
O przynaleŜności do danej grupy decyduje postać oraz ziarnistość!
PKWiU – definicje i podstawy prawne:
Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług powstała na potrzeby statystyki, ewidencji i dokumentacji
źródłowej oraz rachunkowości – VAT, a takŜe rejestrów urzędowych i systemów informacji
publicznej stanowiąc podstawę m.in.:
- sprawozdawczości w zakresie produkcji, zbytu, obrotu towarowego, zapasów, transportu
itp.
- organizacji ewidencji źródłowej podmiotów gospodarczych w postaci indeksów
materiałowych, towarowych itp.
720748312.001.png 720748312.002.png 720748312.003.png 720748312.004.png 720748312.005.png
Ł a d u n k o z n a w s t w o
S t r o n a | 5
P o l i t e c h n i k a P o z n a ń s k a
PKWiU jest powi ą zana z:
- PKD – Polską Klasyfikacją Działalności w zakresie wszystkich produktów
- SNTHZ PCN
- Klasyfikacją Usług i CPC – w zakresie usług
Symbol PKWiU I.60.24.30-00.00 oznacza:
I – sekcja : usługi transportowe, magazynowe oraz łączności
I. – podsekcja : brak
I.60 – dział : usługi transportu lądowego i rurociągowego
I.60.2 – grupa : usługi transportu lądowego, pozostałe
I.60.24 – klasa : usługi drogowego transportu towarowego
I.60.24.3 – kategoria : usługi wynajmowania komercyjnych pojazdów transportu
towarowego, z kierowcą
I.60.24.30 – podkategoria : j.w.
I.60.24.30-00 – pozycja : j.w.
I.60.24.30-00.0 – dziewięciocyfrówka : j.w.
I.60.24.30-00.00 – dziesięciocyfrówka : j.w.
2. Jednostki ładunkowe
*Wprowadzenie*
Jednostka ładunkowa (cargo unit) jest to ładunek utworzony z szeregu jednorodnych lub
niejednorodnych ładunków mniejszych – przy zastosowaniu (lub nie) elementów pomocniczych –
traktowany w procesie transportowym jako całość
Głównym zadaniem procesów formowania jednostek ładunkowych jest zwiększenie podatności
transportowej ładunków przez ułoŜenie na lub wewnątrz nośnika ładunku (środka ładunkowego)
określonej ilości towarów w taki sposób, aby były one zabezpieczone przed samoczynnym
rozformowaniem lub uszkodzeniem podczas transportu.
Zadania jednostek ładunkowych:
- ograniczenie lub wyeliminowanie pracy Ŝywej (mechanizacja)
- podniesienie poziomu bezpieczeństwa
- zwiększenie wydajności
- polepszenie wykorzystania ładowności środków transportu i magazynowania
- skrócenie czasu trwanie prac przeładunkowych
Zadania ś rodków ładunkowych:
- nośnik materiału
- utrzymywanie materiału w formie zwartej
- ułatwienie operacji transportowych, przeładunkowych, magazynowych i
manipulacyjnych
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin