2008-02-10-2992-06.pdf
(
4190 KB
)
Pobierz
330037308 UNPDF
Syria –
przygoda
życia
Syria to, poza Marokiem, najbardziej
odległy kraj, do którego można dotrzeć
na podstawie biletu FIP.
NR 6 (2992) 10 lutego 2008
CENA 3,75 ZŁ (W TYM 7% VAT)
Konkurs
ObietywnaKOlej
rozstrzygnięty!
str. 11–14
Duże pieniądze to duże kłopoty
Rozmowa z Jackiem Nowakiem, dyrektorem Oddziału
Regionalnego PKP PLK w Warszawie.
str. 4–6
str. 17–19
PUNKT WIDZENIA:
OD REDAKCJI
PUNKT WIDZENIA
4–6 Duże pieniądze to duże kłopoty
AKTUALNOŚCI
6 Marszałkowie o usamorządowieniu • 7 Angielski parowóz dla zakochanych • Czekają na spotkanie z premierem
Z GRUPY PKP STR. 10
Finał pod Łukowem
20 miesięcy – tyle czasu trwała modernizacja 23-kilometrowego odcinka
linii między Siedlcami a Łukowem. Do prac zużyto łącznie niemal
340 tysięcy ton różnych materiałów.
8 Strategicznie o węźle • W czasie ferii dzieci się nudzą? • 9 Zmiany w rozkładzie • Jest prezes!
OBIEKTYWnaKOLEJ
11–14 Konkurs OBIEKTYWnaKOLEJ rozstrzygnięty! •
Nagrodzone zdjęcia
STRONA Z PARAGRAFEM
15 Podział przez wydzielenie
KRAJ STR. 16
Fabryczna? Podziemna!
Budowa nowego dworca Łódź Fabryczna, przeniesienie stacji pod
powierzchnię gruntu, tunel łączący dworce: Łódź Kaliska i Fabryczna – to
pomysły coraz bliższe zrealizowania, a nie tylko mrzonki miejskich wizjonerów.
16 Nowy wariant
KOLEJ NA ŚWIECIE
17–19 Syria – przygoda życia • 19 ÈD na plusie
HISTORIA
20 Tabliczki kolejarskiej pamięci
LUDZIE
21 Decydują szczegóły
TURYSTYKA STR. 22
„Elektrowóz” ma 35 lat
Koło PTTK „Elektrowóz” przy Zakładzie Taboru PKP CARGO w Bydgoszczy
skończyło właśnie 35 lat. Z okazji jubileuszu jego działalność podsumował
prezes Jerzy Penkowski.
Kojoa Oficna Wdanicza sp. z o.o.
Wdaca: Kljwa Ofcna Wdawncza sp. z .., ul. Chmlna 73a, 00-801 Waszawa, -mal:
kw@kw.cm.p
l
,
kupkp@kw.cm.pl
Skrtariat: tl. 022 474 49 15, fax dakcj: 022 474 49 45, Przs: Jan Rmszwsk, tl. 022 474 49 15.
Rdaktor naczna: Ewa Nwaczk, tl. 022 474 11 79, Skrtarz rdakcji: Rmgusz Ttuła, tl. 022 474 11 79.
Dzinnikarz: Trsa Masłoska, Małgorzata Starczska, Barbara Małska, Przmsła Jzrsk,Przmsła Strzżsk, Pał Wróblsk, tl. 022 474 11 85, 022 474 11 99.
Prnmrata i rkama: Wjcch Laskwsk, tl. 0-501 410 649, 022 474 11 84, -mal:
laskwsk@kw.cm.pl
Skład i łamanie: Studo grafczn KOW. Okładka: Pętro – I mjsc katgor „Nooczsn sznt” konkurs OBIEKTYWnaKOLEJ. Fot. K. Jachncz.
Rdakcja n zraca matrałó nzamóonch oraz zastrzga sob prao dokonana skrótó, adustacj, a takż zman ttułó nadsłanch tkstach.
Rdakcja n odpoada za trść publkacj ogłoszń płatnch, tm nkrologó (psona orgnalna).
KURIER PKP 6/10.02.2008
PUNKT WIDZENIA
Dużepieniądzetodużekłopoty
Okontrowersjachprzyrealizacjiinwestycjiinfrastrukturalnych,organizacji
współpracyzwykonawcamiiprzewoźnikamiorazoinformowaniupodróżnych,
zJackiemNowakiem,dyrektoremOddziałuRegionalnegoPKPPLKwWarszawie,
rozmawiaMałgorzataStarczewska.
W 2009 r. rozpoczniemy modernizację linii
średnicowej dalekobieżnej wraz z modernizacją
stacji Warszawa Wschodnia, Zachodnia i Cen
-
tralna. Wszystko odbędzie się jednocześnie, przy
całkowitym zamknięciu części dalekobieżnej tu
-
nelu i puszczeniu ruchu dalekobieżnego przez
stację Warszawa Gdańska. Już w lutym ogłosimy
przetarg na projekt tych prac, a w III kwartale
2009 r. wybierzemy wykonawcę. Inwestycja musi
zakończyć się do 2012 roku.
Ponadto z Metrem Warszawskim i Narodowym
Centrum Sportu przygotowujemy się do moder
-
nizacji przystanku Warszawa Stadion.
Jakdużymipieniędzminainwestycjedys-
ponowałw2007rokuwarszawskioddział
PLK?
Zaplanowaliśmy na wydatki 1,2 miliarda złotych, jed
-
nak ostatecznie była to suma o 10 proc. mniejsza.
W porównaniu z rokiem 2006, w którym do wyko
-
rzystania mięliśmy 250 milionów, to i tak czterokrot
-
ny wzrost! Potrzeby są jednak ogromne i w kolejnych
latach będziemy wykorzystywali większe środki.
odcinku z Warszawy do Nasielska sporo pieniędzy
musimy wykorzystać do połowy 2010 roku.
Wyzwaniem będzie też wykorzystanie jak naj
-
większych środków unijnych z perspektywy inan
-
sowej 2007 – 2013. Minął pierwszy rok tej perspek
-
tywy i jeszcze ani jedno euro nie zostało wydane.
Wykaz projektów kluczowych leży niezatwierdzony
w Ministerstwie Rozwoju Regionalnego. Te środki
musimy wykorzystać do 2015 r.! Nie ma alternaty
-
wy – co nie zostanie wykorzystane, przepadnie.
Któraztychinwestycjibędzienajtrud-
niejsza?
Modernizacja linii średnicowej. Chcemy się do
niej dobrze przygotować już na etapie przetargu.
Okres projektowania jest więc szczególnie ważny,
dlatego planujemy, że potrwa aż 12 – 14 mie
-
sięcy. Oczekujemy, że irma wykonująca projekt
opracuje też system zastępczej komunikacji dla
pasażerów, uwzględniając wszystkie środki komu
-
nikacji w całym węźle warszawskim.
Jakbędziewyglądałtenrok?
Przewidujemy nakłady inwestycyjne w granicach
1,5 mld zł. To środki z Unii Europejskiej, budżetu
państwa, Funduszu Kolejowego i budżetu włas
-
nego spółki. Nasz plan inwestycyjny stanowi jed
-
ną trzecią budżetu całych PKP PLK na 2008 rok.
Jakiesąplanynanajbliższąprzyszłość?
Priorytety wyznaczają terminy narzucone przez
unijne harmonogramy. 500 mln wydamy na
kontynuację modernizacji E 65, będą trwały
Nacowydaliściepieniądzew2007roku?
Największe nasze inwestycje to prace na linii
Warszawa – Łódź za ponad 580 mln zł oraz na
odcinku Siedlce – Terespol – 260 mln zł. Rozpo
-
częliśmy modernizację linii Warszawa – Gdynia na
odcinku Warszawa – Nasielsk, na co wydaliśmy
ponad 50 mln zł. Rozpoczęliśmy też inwestycję na
linii nr 8, prowadzącą do Radomia na odcinku od
Warszawy Zachodniej do Służewca za 65 mln zł. To
ważne modernizacje, poprawiające przepustowość
głównych korytarzy kolejowych. Dla regionalnego
ruchu najistotniejsze są jednak prace na warszaw
-
skim węźle kolejowym. To one wzbudziły najwięcej
kontrowersji, przede wszystkim na linii Warszawa
Wileńska – Tłuszcz czy Warszawa Wschodnia – Ot
-
wock. Prace realizowaliśmy przy prowadzonym ru
-
chu pociągów, co przy specyice przewozów aglo
-
meracyjnych skutkowało sporymi utrudnieniami
dla pasażerów.
Biuraprojektowesąsłabymogni-
wemrealizacjiprojektówmoderni-
zacyjnych,boprzezlataniemiały
zamówień,przezcoznacznieuszczu-
plonezostałyichmoceprzerobowe.
Teraz,wnatłokuzleceń,wykonanie
nieidziewparzezjakością.
Czyprzygotowującyprojektbędziemógł
posiłkowaćsiędokumentacjąprzygoto-
wanąpodczasmodernizacjiczęścipod-
miejskiejtunelu?
Wykonawca będzie musiał uwzględnić wiele
czynników, skoordynować swoje plany z dzia
-
łaniami zewnętrznymi. W materiałach prze
-
targowych znajdą się więc: wstępne studium
wykonalności przygotowane przez CNTK, doku
-
menty projektowe opracowane przez Metroprojekt
i wykonane podczas I etapu modernizacji tu
-
nelu, harmonogramy i założenia PKP S.A.
związane z modernizacją dworców czy plany tej
spółki dotyczące modernizacji linii średnicowej.
Jedną z koncepcji jest przykrycie linii kolejowej
od ul. Żelaznej do ul. Spiskiej, co wydłuży tunel
o kilkaset metrów. To spowoduje, że wszystkie
elementy (np. system ochrony przeciwpożaro
-
wej), również trzeba będzie rozbudować. Poza
tym odbije się to na wykorzystywanej technolo
-
gii, np. trzeba będzie zastosować nawierzchnię
niekonwencjonalną, typu szyny w otulinie.
prace na linii do Radomia, na które zamierzamy
wydać 190 mln zł. Na linii łódzkiej skończymy
w tym roku I etap modernizacji, a w 2009 roz
-
poczniemy II – przebudowę odcinków Warszawa
– Skierniewice i Łódź Widzew – Łódź Fabryczna
wraz z zabudową stacji Łódź Fabryczna w tunelu,
14 metrów pod poziomem gruntu. Prace mają się
zakończyć przed EURO 2012.
340 mln zł chcemy przeznaczyć na moderniza
-
cję odcinka Siedlce – Terespol, który planujemy
zakończyć do 2010 roku. Jednocześnie przygoto
-
wujemy inne inwestycje, np. tzw. Rail Baltica,
gdzie prace rozpoczniemy w 2009 r. na odcinku
Warszawa – Tłuszcz.
Dla mieszkańców stolicy najważniejsza będzie
modernizacja warszawskiego węzła. Opracowuje
-
my właśnie projekt przebudowy stacji Warszawa
Gdańska i odcinka od stacji Warszawa Gdańska
do Józeinowa oraz połączenia z linią w kierunku
Katowic i Poznania. W III kwartale 2008 r. ogłosi
-
my dwa przetargi na realizację tych inwestycji.
Coprzeszkadzawprowadzaniutakdu-
żychinwestycji?
Ograniczenia związane z procedurami wydatko
-
wania środków z UE. Obecnie najistotniejsze jest,
by terminowo zakończyć inwestycje wykonywane
z programu SPOT, realizowane w perspektywie
inansowej 2004 – 2006. Dlatego modernizację
linii na Okęcie musimy skończyć już w połowie
tego roku, podobnie prace związane z I etapem
modernizacji linii Warszawa – Łódź. Natomiast na
Jaką kwotę zaplanowali Państwo na
przeprowadzenietejinwestycji?
Przy wyborze wykonawcy kryterium niskiej ceny
nie będzie kluczowe. Najważniejsza jest wysoka
jakość przeprowadzanej modernizacji i krótki
KURIER PKP 6/10.02.2008
PUNKT WIDZENIA
Biura projektowe są słabym ogniwem realizacji
projektów modernizacyjnych, bo przez lata nie
miały zamówień, przez co znacznie uszczuplone
zostały ich moce przerobowe. Teraz, w natłoku
zleceń, wykonanie nie idzie w parze z jakością.
Istotne są też ograniczenia, które wprowadza
prawo budowlane, ustawa o zamówieniach pub
-
licznych czy ustawa o ochronie środowiska.
czas realizacji. Jednym z zadań projektanta bę
-
dzie przygotowanie kosztorysu inwestorskiego.
Wiemy, jakie są warunki modernizacji i stopień
skomplikowania, dlatego liczymy się z kwotą
ponad 1 mld zł.
Jacek Nowak
Czas,kiedyogłaszaliśmyprzetargna
wykonanieIetapumodernizacjitu-
nelu,byłnajgorszymokresemdlairm
zajmującychsięremontemnawierzch-
nikolejowej.Brakzleceńpowodował,
żewalczyłyoneoprzetrwanieiprze-
trzymanieokresusłabejkoniunktury.
Terazjesteśmywfaziewzrostu.
MożePanpodaćprzykładdobrejwspół-
pracyzwykonawcą?
Jeszcze nie słyszałem, żeby któryś z wykonawców
pracował w sposób idealny, wykorzystując całe swoje
moce. Co prawda, przy modernizacji linii Warszawa
– Łódź zdarzyło się, że zatrudnione osoby pracowa
-
ły w nocy, ale nie była to praca na dwie zmiany
ale w ramach jednej, wydłużonej. Chcemy znaleźć
irmy, które będą pracować nawet na trzy zmiany.
Większe środki na projekty pewnie przełożą się na
większe zaangażowanie irm. W celu podwyższe
-
nia standardu prac w materiałach przetargowych
umieszczamy szczegółowe założenia, jakim sprzętem
powinna dysponować irma, ilu i jakich ludzi za
-
trudniać. Pomysłem jest możliwość składania ofert
wariantowych. Przykładowo, wykonawca w ofercie
składa propozycję zrealizowania inwestycji w dwa la
-
ta za pół miliona albo w rok za milion. Zamawiający
może ocenić swoje potrzeby i możliwości i wybrać
pasujące rozwiązanie. I tak prace na linii do Terespo
-
la zdecydowałbym się zlecić za pół miliona, bo czas
nie jest tam priorytetem. Natomiast w Warszawie
zapłacę więcej, bo liczy się szybkość.
Dowykonaniamodernizacjituneluśred-
nicowego w jego części podmiejskiej
zgłosiłsięjedenchętny...
Czas, kiedy ogłaszaliśmy przetarg na wykonanie
I etapu modernizacji tunelu, był najgorszym
okresem dla irm zajmujących się remontem
nawierzchni kolejowej. Brak zleceń powodował,
że walczyły one o przetrwanie i przetrzymanie
okresu słabej koniunktury. Teraz jesteśmy w fa
-
zie wzrostu. Środki są coraz większe, irmy mogą
się rozwijać, zatrudniając nowych pracowników,
czy kupując nowoczesne maszyny.
Duże sumy przeznaczane na modernizację zachę
-
cają nowych graczy do wchodzenia na nasz rynek.
Już dziś rozmawiamy z irmami z Chin czy Niemiec.
to irm, które będą realizować inwestycje w war
-
szawskim węźle. Jeśli wykonawca przy tak „go
-
rącej” dla przewoźników i pasażerów inwestycji
pracuje jedynie przez 5 dni w tygodniu po 8 go
-
dzin… to nieporozumienie. Przestoje dużo kosz
-
tują, dlatego chcemy tak ustawić harmonogramy
inwestycji w przetargu, by wykonawca musiał się
maksymalnie zmobilizować.
WspomniałPanoinwestycjinaliniiWar-
szawa–Łódź.Kiedypasażerowiezauważą
różnicęwpodróżowaniu?
Od kwietnia planujemy wprowadzenie rozkłado
-
wej prędkości tak, aby pociągi jechały z Łodzi do
Warszawy w półtorej godziny. Jednak przed nami
jest drugi etap inwestycji, po którym czas jazdy
wyniesie 65 minut.
Cobędziejeśli„KonsorcjumWarszawa”,
którerealizowałomodernizacjętunelu
wjegoczęścipodmiejskiej,zgłosisiędo
przeprowadzeniaIIetapuinwestycji?
Ze względu na napięcia, które pojawiły się pod
-
czas naszej współpracy, jest to trudne pytanie.
Najważniejsza jest jednak dobra oferta. Jeśli pro
-
pozycja będzie atrakcyjna, rozpatrzymy ją. Firmy,
które podejmują się tak skomplikowanych inwe
-
stycji, powinny zdawać sobie sprawę, że ich praca
musi być na najwyższym poziomie.
PróbowałPanwpłynąćnawykonawców,by
sprawniejprzeprowadzaliprace,zatrud-
nialiludzinawięcejniżjednązmianę?
Próbowałem, ale to jest bardzo trudne, bo
wpływa na dodatkowe koszty. Dlatego mobi
-
lizacja wykonawców powinna odbywać się już
na etapie przetargu, a nie dopiero przy jego
realizacji. Przy budowie dróg czy wiaduktów
zdarza się, że wykonawca skraca termin za
-
kończenia prac o trzy miesiące czy nawet pół
roku. Na kolei wykonawcy raczej chcą termin
wydłużyć.
Czybyłajakaśszczególnastrategiainfor-
mowaniamieszkańcówoutrudnieniach
wzwiązkuzremontemliniiWarszawa
–Łódź?
Informowaliśmy mieszkańców wspólnie z samo
-
rządem województwa i przewoźnikiem.
Ostatnio przewoźnik poinformował,
żepociągibędąjeździćszybciej,arozkład
jazdyzostałzmieniony.Taksięniestało.
Skądtenbłąd?
To było związane z fazowaniem robót. Prowadzili
-
śmy jeszcze prace na II torze, co uniemożliwiło szyb
-
szą jazdę pociągów. Z Przewozami Regionalnymi
spotykamy się cyklicznie i ustalamy jeden rozkład
jazdy na dłuższy czas, tak, aby pasażerowie
Jakipowinienbyćidealnywykonawca?
Musi rozumieć specyikę inwestycji i przestrzegać
wysokich standardów pracy. Szczególnie dotyczy
Wedługwykonawcówproblemembywają
źleprzygotowaneprojektydostarczane
przezPKPPLK…
6
KURIER PKP 6/10.02.2008
Plik z chomika:
klon200
Inne pliki z tego folderu:
2007-09-09-2970-36.pdf
(7000 KB)
2009-08-02-3069-31.pdf
(5500 KB)
2009-07-05-3065-27.pdf
(4510 KB)
2009-05-31-3060-22.pdf
(4135 KB)
2009-07-19-3067-29.pdf
(4757 KB)
Inne foldery tego chomika:
●Bieszczadzka Kolejka Leśna
●świat kolei
Album urządzeń E-1989
Album urządzeń E-1989(1)
Blokady liniowe
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin