Moduł 4.pdf

(348 KB) Pobierz
Organizacja pracy pielêgniarki
Organizacja pracy pielęgniarki
Organizacja pracy pielęgniarki
Wstęp
1. Teoretyczne podstawy sprawnego działania
2. Działanie zorganizowane
3. Zasady organizacji pracy
4. Organizowanie i planowanie indywidualnej pracy pielęgniarskiej
5. Procespielęgnowania jako metoda i swoisty plan pracy pielęgniarki
Wstęp
W module tym słuchacze zapoznają się z teoretycznymi podstawami organizacji
pracy, pojęciami z zakresu sprawnego działania oraz możliwościami zastosowania
cyklu organizacyjnego w działalności pielęgniarskiej. Zostaną także omówione
zagadnienia dotyczące nowoczesnej metody pracy pielęgniarskiej, jaką jest proces
pielęgnowania oraz problematyka organizacji indywidualnej pracy pielęgniarskiej.
1
Organizacja pracy pielęgniarki
1. Teoretyczne podstawy sprawnego działania
Już w czasach prehistorycznych istniały zjawiska związane z organizacją pracy,
ponieważ zawsze istniał rodzaj pracy, której człowiek samodzielnie nie mógł
wykonać i wzywał do pomocy inne osoby. Grupy łowców czy zbieraczy na ogół
uznawały jednego lub kilku przywódców, odpowiedzialnych za powodzenie całej
społeczności, którym były posłuszne. W miarę rozwoju społeczeństw organizacja
pracy stawała się coraz bardziej skomplikowana. Jednakże próby opracowania teorii
i zasad zarządzania nią są stosunkowo młode — właściwie dopiero rewolucja
przemysłowa XVIII i XIX wieku wywołała potrzebę bardziej systematycznego
podejścia do tych spraw.
Prekursorzy teoretycznych podstaw naukowej organizacji pracy:
1. Frederick Winslow Taylor (1856–1915) — Amerykanin, zatrudniony jako inżynier
w stalowni. Jego obserwacje i badania metod pracy dotyczyły podziału czynności
na poszczególne ruchy i wyeliminowania ruchów zbędnych oraz usprawniania
pozostałych. Jako pierwszy odkrył cykl organizacyjny, polegający na
wyodrębnieniu szeregu kolejnych etapów w każdym działaniu organizacyjnym.
W 1903 r. wydał dzieło pt. Zarządzanie warsztatem wytwórczym .
2. Karol Adamiecki (1866–1933) — profesor Politechniki Warszawskiej, zajął się
badaniem pracy w kategorii pracy zespołowej, widząc największe rezerwy
w niewykorzystanej pracy ludzi i maszyn, spowodowanej brakiem harmonii w ich
działaniu. Do największych jego osiągnięć można zaliczyć opracowanie
harmonogramu, czyli wykresu obrazującego przebieg i powiązanie
poszczególnych czynności występujących w procesie pracy oraz ogłoszenie
opracowania pt. O zasadach organizacji pracy zbiorowej .
3. Henri Fayol (1841–1925) — Francuz, autor dzieła Administracja przemysłowa
i ogólna , uważany za pierwszego teoretyka nauki kierowania. Był autorem cyklu
kierowniczego składającego się z pięciu etapów (przewidywanie, organizowanie,
rozkazywanie, koordynowanie, kontrolowanie).
2
Organizacja pracy pielęgniarki
Pod wpływem poglądów trzech wymienionych klasyków zaczęły powstawać różne
prądy i szkoły zmierzające do usprawnienia procesu pracy. Zastosowanie
klasycznego podejścia do problemów organizacji pracy nie do końca przyniosło
rezultaty — nie zdołano osiągnąć maksymalnej wydajności i pełnej harmonii
w miejscu pracy.
Nową jakość do rozwoju podstaw organizacji wnieśli przedstawiciele szkoły
behawioralnej, zakładającej, że znaczącą rolę w procesie pracy odgrywają ludzie.
Behawioryści wnieśli wiele do zrozumienia motywacji jednostki, zachowań
grupowych, stosunków międzyludzkich w pracy i znaczenia pracy dla ludzi. Nadal
dostarczają nowych poglądów na tak ważne sprawy, jak przywództwo, rozstrzyganie
konfliktów, zdobywanie i wykorzystanie władzy, zmiany organizacyjne
ikomunikowanie się. Do przedstawicieli tego nurtu można zaliczyć: Eltona Mayo,
Abrahama Harolda Maslowa, Adama Sarapatę, Janusza Reykowskiego, Jolantę
Kulpińską i wielu innych.
Najnowsze trendy w zakresie organizacji i zarządzania rozwinęły tzw. podejście
systemowe, dążące do traktowania organizacji jako jednorodnego, celowego
systemu, składającego się ze wzajemnie powiązanych części. Zakłada ono, że
działania każdej części organizacji wpływają na funkcjonowanie pozostałych
elementów. Teoria systemów zwraca uwagę na dynamiczny i wzajemnie powiązany
charakter organizacji i zadań kierownika.
Warto również zwrócić uwagę na tzw. podejście sytuacyjne, podkreślające istotę
doboru odpowiednich metod w określonej sytuacji, które przyczynią się do
osiągnięcia celów organizacji.
W związku z rozwojem jednej z młodszych dyscyplin naukowych, jakim jest
cybernetyka (nauka o sterowaniu), zaczął rozwijać się także kierunek cybernetyczo-
matematyczny. Przedstawiciele tego kierunku wykorzystują zdobycze cybernetyki
i współczesnej matematyki, tworzą zręby ilościowej teorii organizacji i zarządzania.
3
Organizacja pracy pielęgniarki
Kolejnym nurtem związanym z organizacją, jest prakseologia — teoria praktyki,
teoria „dobrej roboty”. Jej twórcą był wielki filozof, profesor Tadeusz Kotarbiński
(1886–1981). Założeniem prakseologii jest wyciąganie jak najbardziej ogólnych
wniosków z obserwowanych faktów. W rozprawie Traktat o dobrej robocie
Kotarbiński zawarł miedzy innymi teoretyczne podstawy sprawnego działania, na
które składają się: cechy, warunki i wytyczne sprawnego działania.
Do podstawowych cech sprawnego działania można zaliczyć:
1. Skuteczność działania — działanie skuteczne to takie działanie, które
doprowadza do osiągnięcia zamierzonego celu. Skuteczność działania można
ocenić po wykonaniu określonych czynności i dopiero wtedy stwierdzić, czy
zamierzony cel został zrealizowany. Na etapie planowania można zastanowić się,
jakie ewentualne działania pozwolą — w sposób najbardziej racjonalny —
osiągnąć zaplanowane cele. Aby działać skutecznie, należy w sposób odpowiedni
sformułować cel oraz właściwie go przekazać do wiadomości wszystkich
uczestników działań. W zależności od sposobu sformułowania, cele można
podzielić na niestopniowalne (np. gdy celem jest umycie 6 szklanek, to umycie 4
nie jest osiągnięciem celu) oraz stopniowalne (takie, które można osiągnąć przez
realizację celów pośrednich, np. gdy ktoś zamierza ukończyć studia wyższe,
zaliczenie każdego roku zbliża go do osiągnięcia celu podstawowego). Ważnymi
elementami prowadzącymi do realizacji zamierzonych celów są: odpowiedni
dobór sposobu działania oraz dobór środków, które uczynią działanie
skutecznym.
2. Ekonomiczność działania — nie wystarczy osiągnąć zaplanowane cele, aby
działanie uznać za sprawne, ponieważ nie mniej istotnym czynnikiem jest jego
ekonomiczność, rozumiana jako właściwy stosunek do siebie poszczególnych
skutków tego działania. Działanie jest ekonomiczne, jeżeli stosunek wyniku
użytecznego do kosztu jest większy od jedności, nieekonomiczne — jeżeli
stosunek, o którym mowa jest mniejszy od jedności. Wynik użyteczny działania —
to wszystkie pozytywnie oceniane przez podmiot działający skutki działania,
zarówno zamierzone, jak i niezamierzone, powstałe w czasie działania. Koszt
działania to poniesione przez działającego wszelkie straty w działaniu.
Ekonomiczność działania, albo inaczej zasada racjonalnego gospodarowania,
4
Organizacja pracy pielęgniarki
została sformułowana w dwóch równoważnych aspektach: oszczędnościowym
i wydajnościowym. Oszczędność w działaniu polega na tym, aby określony
stopień realizacji celu osiągnąć minimalnym kosztem. Wydajność działania
sprowadza się do dążenia, aby przy danym koszcie osiągnąć maksymalnie
użyteczny wynik.
3. Korzystność — stanowi swoistego rodzaju uzupełnienie cechy skuteczności, przy
zastosowaniu której bierze się pod uwagę wszystkie elementy, zarówno efektów,
jak i nakładów, a więc tym samym wszystkie zamierzone i niezamierzone skutki
działania. Miarą korzystności lub niekorzystności działania jest więc wielkość
korzyści lub straty.
Do cech uzupełniających skuteczność działania zaliczyć można:
1. Cechy dotyczące efektów działania:
a) dokładność — polegająca na tym, aby efekt działania był jak najbardziej
zgodny ze wzorcem,
b) udatność — występująca wtedy, gdy efekty dodatkowe uzupełniają efekt
główny i podwyższają jego wartość,
c) czystość — polegająca na unikaniu w efektach działań aspektów ujemnych.
2. Cechy dotyczące sposobów działania:
a) prostota — polega na eliminacji chaosu i zagmatwania,
b) pewność — polega na wierze, że nakłady dadzą spodziewane efekty,
c) ostrożność — polega na unikaniu nakładów, które obarczone są dużym
ryzykiem w osiągnięciu skuteczności,
d) śmiałość — polega na podejmowaniu nakładów, w których istnieje
prawdopodobieństwo skuteczności,
e) energiczność — polega na włożeniu w działanie wszystkich istniejących
możliwości.
3. Cechy dotyczące całości działań:
a) racjonalność rzeczowa zachodzi wówczas, gdy działanie jest zgodne
z obiektywnie istniejącym stanem wiedzy, z prawdą obiektywną,
b) racjonalność metodologiczna ma miejsce wtedy, gdy działanie jest zgodne
z wiedzą posiadaną przez działającego na temat obiektywnej rzeczywistości.
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin