Guriewicz Kategorie średniowiecznej Europy, rozdz 1-3 streszczenie.doc

(33 KB) Pobierz
Aron Guriewicz, kategorie kultury średniowiecznej, przeł

Aron Guriewicz, Kategorie kultury średniowiecznej,

 

1.       Wstęp. „Obraz świata” człowieka średniowiecznego.

-          spaczone wyobrażenie na temat średniowiecza – niemal synonim wszelkiej ciemnoty.

-          ukształtowały się zalążki współczesnych narodowości europejskich.

-          dominują: żywoty świętych, w architekturze – katedry, obrazy religijne.

-          wiara w jedność wszechświata, brak zróżnicowania.

-          matematyka była językiem myśli estetycznej i sakralnej, symbole matematyczne = teologicz-ne.

-          ubóstwo interpretowano jako stanowo prawny podział społeczeństwa lub jako stan wybrany „biedacy Chrystusowi”.

-          polisemantyczność języka średniowiecznego.

-          2 modele świata: barbarzyński i późniejszy chrześcijański.

-          przedstawiony tu model kultury jest raczej postacią idealną, a nie odtworzeniem rzeczywisto-ści.

 

2.       Czasowo-przestrzenne wyobrażenia średniowiecza.

-          przestrzeń trójwymiarowa, geometryczna, rozległa forma, która pozwala się dzielić na wy-mierne odcinki.

-          czas to czyste trwanie, nieodwracalna konsekwencja przepływania zdarzeń.

-          współcześnie czas jest bardzo wysoko ceniony, a przestrzeń się kurczy.

-          wzrost znaczenia ludności miejskiej w późnym średniowieczu stanowi przełom, od epoki bi-blijnej do epoki kupców (zmienia się rytm życia).

-          w starożytności, obok linearnego pojęcia czasu, dominował czas cykliczny, w renesansie jest już inaczej. Średniowiecze stanowi pewną wyrwę w wiedzy.

 

3.       Makrokosmos i mikrokosmos.

-          dominował sposób widzenia świata właściwy rolnikowi, widział w przyrodzie integralną część siebie.

-          rzadkie kontakty między osadami, krajobraz leśny, rozbójnicy, dzikie zwierzęta, niebezpiecz-ne podróżowanie (rozbójnicy) i długotrwałe (stan dróg i środków lokomocji), ludność wiejska – karczowanie lasów, wypalanie.

-          uzależnienie barbarzyńców od przyrody, nie umieli oddzielić siebie od natury: świat oznacza-no elementami ciała: głowa – niebo, palce – gałęzie itp.

-          własność ziemi była cechą osoby władającej – imię + nazwa dworu w którym mieszka.

-          w średniowieczu mierzono przyrodę swoim ciałem, np. stopą, miara związana z określoną działką i z uprawiającym.

-          upersonifikowana Natura służebnicą Boga, „Wielkie skupisko symboli”, porządek świata (mu-zyka, polityka, sztuka, nauka), religijno-moralna interpretacja świata, teocentryczny obraz świata.

-          stosunek do przyrody jak do podmiotu, a nie przedmiotu.

-          świat jest dualistyczny, civitas Dei i civitas terrena (w kierunku diaboli).

-          mikro- i makrokosmos leżą u samych podstaw średniowiecznej symboliki.

-          porządek świata rozciągano też na politykę, państwo było organizmem, a obywatele jego członkami.

-          średniowieczni nie kontemplowali przyrody, bo byli skupieni na Bogu.

-          symbolem wszechświata była katedra .

-          osiągnięcie świętości pojmowano jako przejście przez drabinę 9 albo do nieba, albo do piekła

-          podwajanie świata przez symbole.

-          kosmos neoplatońskiego chrześcijaństwa jest zhierarchizowany i stopniowany.

 

4.       „Cóż to jest…czas?”

-          w społeczeństwach agrarnych czas określano przeważnie zgodnie z rytmem pracy rolnika.

-          w świecie barbarzyńców ważny był kult przodków.

-          początkowo czas to ruch okrężny (powtarzalność), a nie linearne ukształtowanie; przeszłość odradzała się w człowieku.

-          czas rolniczy był w okresie chrześcijańskim czasem liturgicznym.

-          życie regulowano biciem dzwonów kościelnych.

-          doba podzielona na godziny dnia i nocy (różnie latem i zimą), instrumenty do mierzenia czasu pojawiają się po XIV w., zegary słoneczne, piaskowe lub wodne, przeważnie kalendarze rolni-cze.

-          historia jest historią starych feudalnych rodów i dynastii.

-          zainteresowanie dla chronologii (roczniki, chronografie…), „sens historii tkwi w odkrywaniu Boga”, cykliczność czasu – własność Boga, nie oszczędza się czasu wolnego, dla kupców czas jest miernikiem pracy, zegar mechaniczny pojawia się pod koniec XIII w., XIV/XV w. wie-że ratuszowe.

-          po zerwaniu z cyklicznością przeżywali czas jako proces eschatologiczny.

-          czas wektorowy, linearny, nieodwracalny.

-          czas antropologiczny, wg św. Augustyna to wewnętrzna rzeczywistość i tylko duch może jej doznawać.

-          św. Augustyn przekształcił pojęcie czasu w wewnętrzny stan człowieka, pesymizm z przemi-jania życia + optymizm z nadzieją na niebiańską szczęśliwość.

-          według Arystotelesa czas jest miarą ruchu.

-          Tomasz z Akwinu: zbawienie wieczne dokonuje się w toku procesu historycznego.

-          według Augustyna historia zna 6 epok: od Adama do potopu, do Abrahama, do Dawida, do niewoli babilońskiej, do narodzenia Chrystusa, do końca świata.

*         Podobnie w życiu człowieka: niemowlęctwo, dzieciństwo, wiek pacholęcy, młodość, dojrza-łość, starość.

-          strach przed końcem świata.

-          świat jest stabilny, nie postrzegano go w ruchu.

-          miasto – nowy stosunek do czasu, wymyka się on z rąk kleru, po raz pierwszy czas stał się całkowicie prostą linią.

 

1

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin