Wiek a trening siłowy-Mini poradnik.txt

(4 KB) Pobierz
Zdolno�� do wysi�k�w o charakterze si�owym jest u m�odocianych zw�aszcza u dzieci w znacznym stopniu ograniczona
 na skutek w�a�ciwo�ci rozwojowych. 
Nie zako�czony rozw�j uk�adu kostno-wi�zad�owego oraz nerwowo-mi�niowego nie pozwala na postawienie rozwijaj�cemu
 si� organizmowi maksymalnych wymaga�.
Ograniczenia te nie powinny jednak wp�yn�� na zaniechanie kszta�towania tej zdolno�ci w toku rozwoju organizmu, w 
tym r�wnie� wieku dzieci�cym.

Dotyczy to szczeg�lnie kszta�towania si�y tych mi�ni, kt�re wykazuj� najni�sze w�a�ciwo�ci funkcjonalne (min. mm.
 tu�owia, ko�czyn g�rnych). Zwraca si� r�wnie� uwag�, �e wzmocnienie odpowiednich mi�ni wp�ywa korzystnie na 
 kszta�towanie kr�gos�upa jako elementu podporowego, a tym samym na postaw� cia�a.

W kszta�towaniu si�y na pierwszych etapach rozwoju somatycznego si�� maksymaln� kszta�tujemy za pomoc� �wicze�
 wymagaj�cych pokonywanie opor�w w�asnego cia�a, oporu wsp��wicz�cego, czy te� �redniej wielko�ci obci��e� 
 dodatkowych. 
Dodatkowe obci��enie nie powinno przy tym przekroczy�, u dzieci do 10 roku �ycia 1/3 masy cia�a, a od 13 roku 
�ycia 1 masy cia�a. Dopuszcza si� tylko niewielk� (1-3) powt�rze� w serii. 

Specjalne �wiczenia si�owe stawiaj� organizmowi du�e wymagania i mog� wp�yn�� hamuj�co na wzrost ko�ci. Przemawia
 to za tym, aby maksymalnych i intensywnych specjalnych obci��e� si�owych skierowanych na szybki rozw�j tej 
 zdolno�ci nie rozpoczyna� przed okresem pe�nego ukszta�towania ko��ca tzn. przed 17 rokiem �ycia. Decyduj�cy 
 wp�yw maj� tu jednak osobowe w�a�ciwo�ci rozwojowe.

Wzrost si�y przebiega r�wnolegle do wzrostu cech morfologicznych oraz fizjologicznych. Wcze�nie dojrzewaj�cy 
ch�opcy wykazuj� wczesny skok rozwojowy si�y, natomiast p�no dojrzewaj�cy - odpowiednio p�niej.

W przedziale wieku 7 - 14 lat poziom si�y nie wykazuje du�ego zr�nicowania ze wzgl�du na p�e�. 
Pocz�wszy od 13 - 14 roku �ycia u ch�opc�w nast�puje dynamiczny przyrost si�y, natomiast u dziewcz�t obserwuje
 si� stabilizacje, a niekiedy nawet i regresj�. U m�odzie�y przed pokwitaniem zdolno�� zwi�kszania si�y przez 
 stosowanie �wicze� nie zale�y od p�ci. W okresie pokwitania zdolno�� ta zwi�ksza si� znacznie u ch�opc�w, 
 maksimum jej osi�gaj� m�czy�ni w grupie 20 - 30 lat. 

W wieku 12 - 16 lat wyst�puj� najbardziej sprzyjaj�ce przes�anki dla rozwoju si�y mi�niowej w zwi�zku z
 dynamicznym rozwojem biologicznym. W wieku 15 - 16 lat aktywnie kszta�tuje si� wytrzyma�o�� si�owa. Arsena� 
 �wicze� w tym okresie jest bardzo bogaty.

Mo�na wykonywa� dynamiczne �wiczenia si�owo-szybko�ciowe, bez obci��enia, b�d� z niewielkim obci��eniem 
(r�ne formy skok�w, rzut�w), wspinania po linie, przenoszenie ci�ar�w, �wiczenia z pi�kami lekarskimi 
(do3 kg), wreszcie ca�y arsena� �wicze� ze sztangami, gryfami oraz hantlami i sztangielkami.
Po ka�dym �wiczeniu nale�y stosowa� odpoczynek adekwatny do aktualnych mo�liwo�ci �wicz�cego.

Podstawow� metod� kszta�towania si�y jest metoda powt�rzeniowa, cz�sto przybieraj�ca formy zaj�� obwodowych 
ze zdecydowan� przewag� �wicze� o dynamicznym charakterze wysi�ku. 
Po ka�dej serii �wicze� poleca si� stosowa� �wiczenia gibko�ciowe, b�d� rozlu�niaj�ce.

W kszta�towaniu si�y mo�emy wyr�ni� nast�puj�ce etapy:

etap 1 - �wiczenia wszechstronne: wiek rozpocz�cia 12 - 13 rok �ycia,
etap 2 - �wiczenia ukierunkowane: wiek rozpocz�cia 14 - 16/17 rok �ycia,
etap 3 - �wiczenia specjalistyczne: wiek rozpocz�cia 17 - 18/19 rok �ycia,
etap 4 - �wiczenia dla zaawansowanych: wiek rozpocz�cia 19 - 20 rok �ycia.

Obci��enia organizmu dzieci i m�odzie�y �wiczeniami si�owymi powinno odbywa� si� stopniowo, poprzez 
zwi�kszenie zar�wno obj�to�ci, jak i intensywno�ci pracy. 
W ustaleniu obci��e� nale�y w pierwszym rz�dzie wykorzysta� mo�liwo�� operowania obj�to�ci�, a dopiero w
 miar� narastania odporno�ci organizmu na zm�czenie, stopniowo zwi�ksza� intensywno��. 

W kolejnych latach i etapach �wicze� wzrasta� powinna liczba dni zaj�� na si�owni, czas trwania zaj�� i 
w ko�cu og�lna obj�to�� �rodk�w oddzia�ywania. 
W miar� podnoszenia si� stanu adaptacyjnego organizmu nale�y zwi�ksza� udzia� intensywniejszych �rodk�w 
oddzia�ywania.

opracowane na podstawie "Jak kszta�towa� si�� dzieci i m�odzie�y w szkole", 
praca zbiorowa - G.Kowaluk, W.Grabowski, W.Marek
Zgłoś jeśli naruszono regulamin