silnik_hdi.pdf

(926 KB) Pobierz
silnik_hdi
SPIS TREŚCI
ZASILANIE - DOŁADOWANIE
WIADOMOŚCI OGÓLNE: SYSTEM WTRYSKU BEZPOŚREDNIEGO HDI....................................................... l
I-WSTĘP..................................................................................................^
2 - ZASADA WTRYSKU BEZPOŚRE-DNIEGO HDI................................................................................................ 2
3 - WARIANTY SYSTEMU WTRYSKU BEZPOŚREDNIEGO HDI........................................................................ 3
4 - ZALECENIA W ZAKRESIE BEZPIECZEŃSTWA............................................................................................... 3
SCHEMAT IDEOWY SYSTEMU WTRYSKU BEZPOŚREDNIEGO HDI............................................................. 4
FUNKCJA: ZASILANIE PALIWEM............................................................................................................................ 7
l -SCHEMAT IDEOWY..............................................................................................................................................?
2-ZBIORNIK PALIWA .............................................................................................................................................. 8
3 - POMPA TŁOCZĄCA (NISKIEGO CIŚNIENIA) (1211)....................................................................................... 9
4 - FILTR PALIWA - ELEMENT TERMOSTATYCZNY ....................................................................................... 10
5 - PODGRZEWACZ PALIWA ................................................................................................................................. 12
6 - POMPA WYSOKIEGO CIŚNIENIA PALIWA.................................................................................................... 12
7 - WYŁĄCZNIK 3-GO TŁOKA POMPY WYSOKIEGO CIŚNIENIA PALIWA (1208-6)..................................... 13
8 - REGULATOR WYSOKIEGO CIŚNIENIA PALIWA (1322).............................................................................. 13
9 - KOLEKTOR ZASILANIA (WTRYSKOWY)...................................................................................................... 13
10 - WTRYSKIWACZE "DIESEL" (l 131, 1132, 1133, 1134)................................................................................. 14
11-CHŁODNICA PALIWA...................................................................................................................................... 14
FUNKCJA: ZASILANIE POWIETRZEM................................................................................................................. 15
l-SCHEMAT IDEOWY............................................................................................................................................ 15
2 -FILTR POWIETRZA............................................................................................................................................. 16
3 - TURBOSPRĘŻARKA........................................................................................................................................... 17
4 - CZUJNIK CIŚNIENIA ATMOSFERYCZNEGO (1320)...................................................................................... 19
5 - WYMIENNIK CIEPŁA "POWIETRZE/ POWIETRZE" (INTERCOOLER)...................................................... 19
6 - CZUJNIK CIŚNIENIA KOLEKTORA WLOTOWEGO (1312).......................................................................... 20
7-POMPA PRÓŻNIOWA ......................................................................................................................................... 20
8 - ELEKTROZAWÓR REGULACJI CIŚNIENIA DOŁADOWANIA (1233)......................................................... 21
FUNKCJA: RECYRKULACJA SPALIN.................................................................................................................... 22
l -SCHEMAT IDEOWY............................................................................................................................................22
2-PRZEPŁYWOMIERZ POWIETRZA (1310)........................................................................................................24
3-POMPA PRÓŻNIOWA .........................................................................................................................................25
4 - ELEKTROZAWÓR REGULACJI CIŚNIENIA DOŁADOWANIA (1233)......................................................... 25
5 -ZAWÓRRECYRKULACJI SPALIN (EGR)........................................................................................................ 26
6 - MODUŁ KATALIZATORA ................................................................................................................................. 26
FUNKCJA: SYSTEM WTRYSKU BEZPOŚREDNIEGO HDI................................................................................ 27
1 - POMPA WYSOKIEGO CIŚNIENIA PALIWA.................................................................................................... 27
2 - WYŁĄCZNIK (DEZAKTYWATOR) 3-GO TŁOKA POMPY WYSOKIEGO CIŚNIENIA PALIWA (1208-6) 30
3 - REGULATOR WYSOKIEGO CIŚNIENIA PALIWA (1322).............................................................................. 31
4-KOLEKTOR ZASILANIA.................................................................................................................................... 32
5-AKUMULATOR (BBOO)....................................................................................................................................... 32
6-PODWÓJNY PRZEKAŹNIK WTRYSKU (1304)................................................................................................ 33
7 - CZUJNIK PEDAŁU PRZYSPIESZENIA (1261).................................................................................................. 33
8-CZUJNIK PRĘDKOŚCI OBROTOWEJ SILNIKA (1313)................................................................................... 34
9-CZUJNIKPOŁOŻENIA WAŁKA ROZRZĄDU (l115)...................................................................................... 35
226310923.003.png
10 - CZUJNIK TEMPERATURY PŁYNU CHŁODZĄCEGO SILNIKA (1220)...................................................... 36
11-CZUJNIK TEMPERATURY POWIETRZA (1310)............................................................................................ 37
12-CZUJNIK TEMPERATURY PALIWA (1221)...................................................................................................37
13 -CZUJNIK WYSOKIEGO CIŚNIENIA PALIWA (1321)................................................................................... 38
14 - CZUJNIK PRĘDKOŚCI POJAZDU (1620)........................................................................................................ 39
15 -STYCZNIK HAMULCA.....................................................................................................................................40
16 - KALKULATOR WTRYSKU (1320)................................................................................................................... 40
17 - SZCZEGÓŁY DOTYCZĄCE STEROWANIA WTRYSKIWACZAMI "DIESEL"......................................... 43
18 - WTRYSKIWACZE "DIESEL" 1331, 1332, 1333, 1334..................................................................................... 43
FUNKCJA: PODGRZEWANIE - DOGRZEWANIE................................................................................................ 49
l-SCHEMAT IDEOWY............................................................................................................................................ 49
2 - ŚWIECE ŻAROWE (l 160)................................................................................................................................... 49
3-MODUŁ PODGRZEWANIA-DOGRZEWANIA (l 150)................................................................................... 50
FUNKCJA: CHŁODZENIE SILNIKA (ZINTEGROWANE Z KALKULATOREM WTRYSKU).-........... 51
l- SCHEMAT IDEOWY............................................................................................................................................ 51
2 - CZUJNIK TEMPERATURY PŁYNU CHŁODZĄCEGO SILNIKA (1220)........................................................ 52
3 - INFORMACJA O WŁĄCZONEJ KLIMATYZACJI............................................................................................ 52
4 - ZESPÓŁ WENTYLATORÓW CHŁODNICY...................................................................................................... 52
5 - WENTYLACJA UZUPEŁNIAJĄCA.................................................................................................................... 52
6-TRYB AWARYJNY.............................................................................................................................................. 52
FAZY DZIAŁANIA: SYSTEM WTRYSKU BEPOŚREDNIEGO HDI................................................................... 53
1 - WSTĘP.....................................................................................,......_^
2 - SCHEMAT IDEOWY WTRYSKU....................................................................................................................... 54
3 - ZADANIE GŁÓWNYCH KARTOGRAFII.......................................................................................................... 56
4 - DZIAŁANIE .......................................................................................................................................................... 56
5 - USTALENIE ILOŚCI PALIWA DO WTRYSKIWANIA.................................................................................... 56
6 - REGULACJA WYSOKIEGO CIŚNIENIA PALIWA.......................................................................................... 57
7 - WTRYSK BEZPOŚREDNI HDI........................................................................................................................... 59
8 - OKREŚLENIE RODZAJU WTRYSKU................................................................................................................ 59
9 - REGULACJA CIŚNIENIA DOŁADOWANIA .................................................................................................... 60
10-REGULACJA RECYRKULACJI SPALIN.........................................................................................................60
11 - ROZRUCH SILNIKA.......................................................................................................................................... 61
12 - ZATRZYMANIE SILNIKA................................................................................................................................ 61
13 - ZABEZPIECZENIA PRACY SILNIKA ............................................................................................................. 62
14-PODGRZEWANIE-DOGRZEWANIE.............................................................................................................62
15 -OGRZEWANIE DODATKOWE.........................................................................................................................63
16-WYŁĄCZENIE SPRĘŻARKI CHŁODZENIA...................................................................................................66
17-FUNKCJA BLOKADY ZAPŁONU.................................................................................................................... 66
18 - WYŚWIETLANIE BŁĘDÓW - AWARYJNE TRYBY DZIAŁANIA.............................................................. 67
19-FUNKCJA INFORMACJI DLA KIEROWCY.................................................................................................... 68
SERWISOWANIE: SYSTEM WTRYSKU BEZPOŚREDNIEGO HDI.................................................................. 69
1 - ZALECENIA DOTYCZĄCE PALIWA................................................................................................................ 69
2 - ZALECENIA W ZAKRESIE BEZPIECZEŃSTWA............................................................................................. 69
3 - WYMIANA CZĘŚCI; CZYNNOŚCI DO WYKONANIA ................................................................................... 70
4-PROCEDURA ZWROTÓW NA GWARANCJI................................................................................................... 70
226310923.004.png
ZASILANIE - DOŁADOWANIE
WIADOMOŚCI OGÓLNE: SYSTEM WTRYSKU BEZPOŚREDNIEGO HDI
1 - WSTĘP
Rozwój nowej gamy silnika DW10 pozwala na
zastosowanie nowego systemu wtrysku
bezpośredniego.
System wtrysku bezpośredniego HDI pozwala na
dostosowanie się do wymogów norm europejskich
po 2000 roku w następujących dziedzinach:
• zmniejszenie emisji zanieczyszczeń
• poprawa komfortu jazdy
• zmniejszenie zużycia paliwa
• niezawodność mechaniczna
1.2 - Budowa silnika DW10
Aż do chwili obecnej silniki wysokoprężne
pojazdów stosowały system wtrysku pośredniego.
System wtrysku pośredniego charakteryzował się
wprowadzaniem paliwa pod maksymalnym
ciśnieniem 300 bar do komory wstępnej spalania.
W systemie wtrysku bezpośredniego paliwo jest
wtryskiwane bezpośrednio na tłoki.
Sprawność silnika wzrasta dzięki następującym
czynnikom:
• lepszej jakości mieszanki paliwowo-
powietrznej
• redukcji strat cieplnych
• bezpośredniemu spalaniu w cylindrach
Cechy szczególne nowej koncepcji głowicy silnika
DW10:
• brak komory wstępnej spalania
• specyficzne umiejscowienie świec żarowych
• specyficzne umiejscowienie wtryskiwaczy
"diesel"
Zmiany przyczyniające się do polepszenia
sprawności silników DW10:
• zapadki rolkowe ograniczające straty
spowodowane tarciem
• optymalizacja układów ssania i wydechowego
• zmniejszenie wagi
1.1 - Ograniczenie emisji zanieczyszczeń.
Proces spalania paliwa powoduje emisję
następujących zanieczyszczeń:
• dwutlenek węgla (CO 2 )
• tlenek węgla (CO)
• niespalone węglowodory (HC)
• tlenki azotu (NO X )
• cząstki sadzy
Normy dotyczące ograniczenia zanieczyszczeń są
coraz bardziej zaostrzone i dają początek
następującym innowacjom:
• stworzenie systemu recyrkulacji spalin (EGR),
zmniejszającego ilość tlenków azotu (NO X )
wydalanych w spalinach.
• zmniejszenie ilości siarki w paliwie (SO 2 )
UWAGA: Powyższe zmiany przyczyniają się
również do bezpośredniego zmniejszenia emisji
zanieczyszczeń.
Poprawa jakości oleju napędowego pozwala na
zainstalowanie katalizatorów utleniających w
pojazdach z silnikiem wysokoprężnym.
Montaż katalizatora utleniającego przyczynia się do
redukcji emisji następujących zanieczyszczeń:
• tlenek węgla (CO)
• niespalone węglowodory (HC)
• cząstki sadzy
1.3 - System wtrysku
Silnik Wysokoprężny (diesel) z klasycznym
wtryskiem bezpośrednim (np. silnik DJ5 TED):
• bezpośredni wtrysk paliwa na główki tłoków
zwiększa sprawność silnika (ograniczenie strat
cieplnych)
• wtrysk bezpośredni odbywa się poprzez
dystrybutor obrotowy napędzany mechanicznie
przez silnik
• ciśnienie wtrysku na wyjściu pompy nie może
przekraczać 300 do 400 bar na wolnych
obrotach i 900 bar na wysokich obrotach
silnika.
UWAGA: EGR: system recyrkulacji spalin.
UWAGA: Biorąc pod uwagę cechy negatywne
(brak elastyczności i hałaśliwa praca), system
bezpośredniego wtrysku nie znajduje większego
zastosowania w samochodach.
226310923.005.png
ZASILANIE - DOŁADOWANIE
2 - ZASADA WTRYSKU BEZPOŚRE-
DNIEGO HDI
Urządzenie, opracowane we współpracy z firmą
BOSCH, pozwala na określenie idealnej zasady
wtrysku.
Wtrysk odbywa się przy bardzo wysokim ciśnieniu
dzięki kolektorowi zasilania wtryskiwaczy
elektrohydraulicznych (common raił).
W kolektorze zasilania utrzymywane jest stale
bardzo wysokie ciśnienie.
Ciśnienie wtrysku może dochodzić do 1350 bar
przy dużej prędkości obrotowej silnika.
Kalkulator zbiera następujące parametry:
• prędkość obrotowa silnika
• temperatura płynu chłodzącego silnika
• temperatura powietrza
• temperatura paliwa
• ciśnienie paliwa
• ciśnienie atmosferyczne
• położenie pedału przyspieszenia
Funkcje kalkulatora wtrysku:
• określenie czasu trwania wtrysku według
ciśnienia paliwa
• sterowanie, w razie potrzeby, wtryskiem
wstępnym (dla zmniejszenia hałasu pracy) oraz
wtryskiem zasadniczym
• sterowanie natężeniem przepływu paliwa
wtryskiwanego przez wtryskiwacze
elektrohydrauliczne
Zalety elektronicznego kierowania systemem
wtrysku:
• polepszenie jazdy (dzięki dodatkowemu
momentowi obrotowemu na niskich obrotach
zwiększonego o 50 % oraz mocy zwiększonej
o 25 %)
• zwiększenie sprawności silnika (zużycie
paliwa zredukowane o 20 %)
• zmniejszenie emisji zanieczyszczeń (CO 2 , CO,
HC oraz cząsteczek sadzy)
UWAGA: Wtrysk uzupełniający, połączony
z katalizatorem utleniającym pozwala przede
wszystkim na zmniejszenie wydalanej ilości
tlenków azotu.
226310923.006.png
ZASILANIE - DOŁADOWANIE
3 - WARIANTY SYSTEMU WTRYSKU BEZPOŚREDNIEGO HDI
Stopniowo dostępne warianty
Silnik
Urządzenie / szczególne cechy mechaniczne
DW10ATED
Specyficzna głowica cylindrów z 2 zaworami na cylinder
Sterowana turbosprężarka (kalkulator wtrysku + zawór)
Wymiennik ciepła powietrze/powietrze
DW10TED
Specyficzna głowica cylindrów z 2 zaworami na cylinder
Wymiennik ciepła powietrze/powietrze
Turbosprężarka nie sterowana
DW10TD
Specyficzna głowica cylindrów z 2 zaworami na cylinder
Brak wymiennika ciepła powietrze/powietrze
Doładowanie łagodne (turbosprężarka ograniczenia emisji zanieczyszczeń)
4 - ZALECENIA W ZAKRESIE
BEZPIECZEŃSTWA
UWAGA: Wskazówki dotyczące bezpieczeństwa
zostały wyszczególnione w klaserze mechanicznym
danego pojazdu.
WAŻNE: Ze względu na wysokie ciśnienie
w obiegu wysokiego ciśnienia paliwa (1350 bar)
należy bezwzględnie przestrzegać następujących
wskazówek.
Zakaz palenia w pobliżu naprawianego obiegu
wysokiego ciśnienia.
Należy unikać pracy w pobliżu płomieni lub iskier.
Przy pracującym silniku:
• nie dokonywać napraw w obiegu wysokiego
ciśnienia paliwa,
• pozostawać poza zasięgiem ewentualnego
strumienia paliwa mogącego spowodować
poważne obrażenia ciała
• nie zbliżać ręki do wycieków z obiegu
wysokiego ciśnienia
• Nim przystąpi się do jakiejkolwiek naprawy
należy odczekać minimum 30 sekund po
zatrzymaniu silnika
UWAGA: W tym czasie ciśnienie paliwa w obiegu
wysokiego ciśnienia spadnie do atmosferycznego.
226310923.001.png 226310923.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin