Praca nad samym sobą -A. Mindell.pdf

(1581 KB) Pobierz
03
Arnold Mindell
PRACA NAD SAMYM SOBĄ
16782359.001.png
SPIS TREŚCI
PODZIĘKOWANIA . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . 3
PRZEDMOWA ........................
...... 5
CZĘŚĆ PIERWSZA
UKRYTE ZAŁOŻENIA . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . 7
1 PROBLEMY ZWIĄZANE Z MEDYTACJĄ . . . . . .
. . . . . . 8
II ZMIANY PARADYGMATU MEDYTACJI . . . . . .
. . . . . . 17
III KANAŁY I RYTUAŁY MEDYTACYJNE . . . . . .
. . . . . . 27
CZĘŚĆ DRUGA
ETAPY ROZWOJU ŚWIADOMOŚCI . . . . . . . . . . . .
. . . . . . 41
IV PERCEPCJA W KANAŁACH . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . 42
V WZMACNIANIE (AMPLIFIKACJA) . . . . . . . . .
. . . . . . 49
VI PROGI (GRANICE) . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . 68
VII ODMIENNE STANY ŚWIADOMOŚCI . . . . . . .
. . . . . . 77
VIII SAMODZIELNA PRACA ZE SNEM I Z CIAŁEM .
. . . . . . 88
CZĘŚĆ TRZECIA
PRACAZE ŚWIATEM . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . 97
IX PRACA NAD RELACJĄ . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . 98
X PRACA Z ZIEMIĄ . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . 108
XI KTO JEST PODMIOTEM PERCEPCJI? . . . . . . .
. . . . . . 117
XII PYTANIA . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . 124
PRZYPISY . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . 131
SŁOWNIK...........................
.... ..132
BIBLIOGRAFIA . . . . . . . . . . .. . .
. . . . . . 138
PODZIĘKOWANIA
Chciałbym szczególnie serdecznie podziękować Barbarze Croci za pomoc, której udzielała mi w każdy możliwy sposób w
trakcie eksperymentalnej fazy mojej pracy medytacyjnej, jak również za wsparcie podczas tworzenia cyklu seminariów na
temat pracy wewnętrznej, których pewne aspekty stały się częścią tej książki. Barbara była moją nauczycielką hatha jogi i
wspólnie zaczęliśmy przekształcać starodawną praktykę duchową w metody medytacji zorientowanej na proces.
Jestem również niezmiernie wdzięczny Carlowi Mindellowi za to, że wiele lat temu wzbudził we mnie zainteresowanie
medytacją, wprowadził mnie w zagadnienia związane z siddha jogą Muktanandy oraz w medytację vipasyana, jak również
udzielił mi wielu pomocnych informacji o innych autorach zajmujących się tą problematyką.
Jestem także bardzo zobowiązany Ośrodkom Psychologii Zorientowanej na Proces w Zurichu i Portland oraz związanym
z nimi grupami w Denver, Seattle, Bostonie i Santa Cruz, które w trakcie eksperymentalnych seminariów sprawdzały
pomysły zawarte w tej książce. Wiele wartościowych uwag; i poprawek wnieśli do mojej pracy: Jan Dworkin Reinhard
Hauser, Amy Kaplan, Dawn Menken, Debbie Schuepbach, Suzanne Springs i Madeleine Ziegler. Chciałbym podziękować
również Katherine Ziegler za istotne komentarze i sugestie oraz wyrazić szczególną wdzięczność .Julie Diamond za
pomoc redakcyjną.
Podziękowania kieruję również do Stephana Bodiana z Yoga Journal , który tuż przed wydaniem tej książki zwrócił mi
uwagę na kilka jawnych błędów, jakie uczyniłem pisząc o wschodnich technikach medytacyjnych. Amy Kaplan bardzo
zachęcała mnie do wyciągnięcia wniosków z tej pracy, czego wynikiem jest rozdział jedenasty. Chciałbym także złożyć
podziękowanie wszystkim instytucjom i osobom za wyrażenie zgody na reprodukcję ilustracji do tej książki.
Oto ich lista:
1 - Royal Ontario Museum w Toronto;
2 - HOA-QUI Edition et Agence d"Illustration Photographique; 3,4a,4b,4c - Spuścizna po C.Ci.Jungu, c/o Niedieck
Linder AG, Zurich 5a,5b,6 - B.K.S. Iyengar, Light on Yoga, Unwin Hyman;
7-13 - Arlette Loquin;
14 - Detroit Institute of Arts, dar fana i Pani Bert L. Smokler oraz Pana i Pani Lawrence A. Fleischman;
I ~ - Arnold Mindell;
16 - Kungliga Biblioteket w Sztokolmie;
17 - Ajit Mookerji Collection, New Delhi; H.Storm, Seven Arrows, 1Harper & Row Publishers, Inc, New York.
PRZEDMOWA
Sądzę, że książka ta jest częścią nowego, wielopłaszczyznowego podejścia do psychologii i medytacji, do samodzielnej
pracy ze snami, odczuciami fizycznymi, twórczym ruchem i relacjami. "Samodzielna praca nad sobą" została zamierzona
jako wyczerpujące wprowadzenie oraz praktyczny poradnik do pracy wewnętrznej bez pomocy terapeuty przy użyciu
metod psychologii zorientowanej na proces. ,jest ona przeznaczona dla wszystkich ludzi, którzy interesują się medytacją i
psychoterapią.
Moje obecne badania związane z medytacją rozwijają introwertywny aspekt tego, co początkowo nazwałem „pracą ze
śniącym ciałem". W książce Dreambo dy (1984) przedstawiłem odkrycie, że doświadczenia cielesne stanowią somatyczną
mapę snów; następna praca Working with the Dreaming Body (1935 ) zajmuje się strukturą kanałów w pracy z procesem
oraz informacjami, które pojawiają się w trakcie takiej pracy, a Rivers Way (1986) przedstawia jej filozoficzne podstawy.
Kolejna książka, The Dreambody in Relationtionships (1937) odnosi język śniącego ciała do pracy z rodzinami, a w City
Shadows zajmuję się ekstremalnymi i psychotycznymi stanami. Obecna praca, „Samodzielna praca nad sobą" ukazuje, w
jaki sposób sygnały świadomość kanałów oraz teoria procesu składają się na użyteczną metodę samopomocy.
Książka ta powstała w wyniku dwóch pięciodniowych sesji medytacyjnych. Pierwsza z nich miało miejsce latem 1981-go
roku w czasie mojego pobytu w górach w Szwajcarii niedaleko przełęczy Col de la Croix, a druga wczesną jesienią 1984-
go roku, kiedy odpoczywałem na wybrzeżu w Oregon, w Stanach Zjednoczonych. Owe dwie długotrwałe medytacje
całkiem nieoczekiwanie dały efekt w postaci książki, którą trzymacie obecnie przed sobą.
Dopiero teraz, siedem lat po tym, jak po raz pierwszy zacząłem pisać tę książkę, czuję się wystarczająco śmiały, aby
oddać ją w wasze ręce. Przez ten czas gruntownie ją sprawdzałem i ulepszałem przy pomocy setek uczniów zajmujących
się pracą wewnętrzną i jestem przekonany o jej potencjalnej użyteczności dla różnego rodzaju ludzi w każdym z
możliwych stanów. .jest ona przeznaczona dla każdego, kogo interesuje wyświetlenie tajemnicy snów, doświadczeń
cielesnych, relacyjnych oraz zjawiska synchroniczności.
W pierwszych trzech rozdziałach skupiam się na podstawowych, czasami ukrytych założeniach różnych
rozpowszechnionych procedur medytacyjnych. Druga część przedstawia moją własną pracę wewnętrzną nad tworzeniem
pierwszych kroków medytacji zorientowanej na proces. Część 1 ma w zamierzeniach postawić wyzwanie umysłom
Czytelników, podczas gdy Część H została pomyślana jako pomoc w wewnętrznej pracy nad sobą. Część III, „Praca ze
światem", przedstawia zastosowanie pracy wewnętrznej do relacji i procesów globalnych.
Celem tej książki jest stworzenie wspólnej płaszczyzny, która będzie wspierać tak wschodnie, jak i zachodnie praktyki
poprzez zastosowanie pojęć związanych z procesem i informacją. Stanowi ona próbę integracji wschodniego rodzaju
medytacji, zachodnich psychoterapii zajmujących się ciałem, psychologii analitycznych oraz teorii informacji. Może być
traktowana-jako przewodnik, adresowany tak do nowicjuszy, jak i osób zaawansowanych, służący pomocą w stosowaniu
medytacji zarówno do badania swojego wnętrza, jak i do pracy z innymi ludźmi.
Po wielu wahaniach zdecydowałem się pozostawić tę książkę w zasadzie w jej pierwotnym kształcie, mianowicie jako
medytację zorientowaną na proces, tak, aby mogła jasno przedstawić najbardziej istotne idee. Pozostawienie jej głównie w
formie medytacji jest korzystne ze względu na fakt, że odwo
łuje się ona w ten sposób do czytelników zainteresowanyc
h
doświadczaniem pracy wewnętrznej już w trakcie czytania.
Chciałbym przeprosić za trudności, które wynikają z połączenia medytacyjnego i liniowego stylu pisania i zapraszam
Czytelników do wzięcia razem ze mną udziału w przygodzie, której nie mógłbym przeżyć w żaden inny sposób.
Czytelnicy, którzy poszukują logicznej zwartości, implikacji oraz związków z innymi systemami, znajdą, mam nadzi
odpowiedzi na swoje pytania w pierwszej części pracy oraz w rozdziale dwunastym.
Pytania i odpowiedzi dotyczące medytacji zorientowanej na proces, zawarte w ostatnim rozdziale, nie zostały tam
umieszczone jedynie po to, aby przekazać konkretne informacje, ale również po to, aby wspomóc studia nad medytac
Jestem zainteresowany tym, aby czytelnicy włączyli się w obecne badania. Chciałbym, abyście podzielili się ze mn
mi tematów, które nie zostały poruszone w tej książce. Włączę-je do ewentualny
eję,
ją.
ą
waszymi pytaniami dotyczący
następnych jej wydań z nadzie
ch
ją, że stanie się ona zbiorowym projektem badawczym dotyczącym medytacji.
Arnold Mindell Avers, 1987
CZĘŚĆ I
UKRYTE ZAŁOŻENIA
Zgłoś jeśli naruszono regulamin