psychologia osobowosci.doc

(726 KB) Pobierz

PSYCHOLOGIA OSOBOWOŚCI

 

WYKŁAD 1 Główne pytania psychologii osobowości


Na czym polega specyfika nauki o osobowości?

      pozwala badać szczególność jednostek, jak i poszukiwać tego, co wspólne;

      współcześnie to nie tylko wiedza o zjawiskach czy właściwościach, ale też procesach.

      koncepcje osobowości były obecne w:

§      systemach filozoficznych

§      teoriach socjologicznych

§      antropologii kulturowej

§      literaturze pięknej, muzyce, sztukach plastycznych

      wizje osobowości tworzone w filozofii i tradycja literacka często wyprzedzały naukę

      to coś na kształt przekonań o tym, jaka jest natura człowieka

 

Psychologia osobowości przełom XIX i XX wieku (narodziny psychoanalizy) jako nauka empiryczna skupiona na studiowaniu niepowtarzalności jednostki – lata 30-te XX wieku.

             

Główne kontrowersje współczesnej teorii osobowości:

  1. osobowość – konstrukt teoretyczny czy coś co istnieje realnie?

(jeżeli konstrukt teoretyczny to modele: neurobiologiczne, psychodynamiczne,               poznawcze,

fenomenologiczne , narracyjne)

  1. motywacja świadoma czy nieświadoma?
  2. natura czy kultura?               
  3. osoba czy sytuacja?
  4. programy realizowane przez człowieka biologiczne czy intencjonalne?
  5. podobieństwa czy różnice?

 

Ważne zagadnienia psychologii osobowości

·         Filozoficzne ujęcie osoby – natura człowieka

·         Wewnętrzne i zewnętrzne determinanty zachowań (dziś nacisk na interakcje osoba-sytuacja)

·         Sytuacyjna i czasowa spójność zachowania

·         Jedność zachowania a obraz siebie

·         Zmieniające się stany świadomości; pojęcie nieświadomości (narkotyki, religie Wschodu)

·         Relacje pomiędzy poznaniem, afektem a zewnętrznym zachowaniem

·         Wpływ przeszłości, teraźniejszości, przyszłości na zachowanie

 

Przedmiot psychologii osobowości - definicje osobowości

o        (Oleś, 2003) spójność myśli, uczuć i zachowań człowieka, ujawniająca się w różnych sytuacjach
i podlegająca określonym zmianom na przestrzeni czasu. (... choć w różnych teoriach nieco różne rozumienie )

o        (Allport, 1937) dynamiczna organizacja wewnątrz jednostki tych psychofizycznych systemów, które determinują unikalne przystosowanie do środowiska.

o        (Pervin) – złożona całość myśli, emocji i zachowań, nadająca kierunek i wzorzec (spójność) życiu człowieka. Podobnie jak ciało, osobowość składa się zarówno ze struktur, jak i procesów,
i odzwierciedla działanie zarówno natury, jak i środowiska. Pojęcie osobowości obejmuje również aspekt czasowy funkcjonowania człowieka, zawiera bowiem wspomnienia przeszłości, reprezentacje mentalne teraźniejszości oraz wyobrażenia i oczekiwania co do przyszłości.

              (a jak to się ma do klasycznych teorii?...)


Cele psychologii osobowości:

·         poznawczy – wyjaśnianie

·         praktyczny – przewidywanie zachowania, wspieranie rozwoju osobowości, zapobieganie patologii

 

„Psychologia osobowości dotyczy całościowego funkcjonowania osoby, wskazując na źródła motywacji, szanse rozwoju osobistego i ryzyko zaburzeń”.

 

Cele naukowej teorii osobowości:

              Ogólniema wyjaśniać jacy są ludzie i dlaczego zachowują się tak, jak się zachowują.

·      dostarczanie języka (kategorii pojęciowych) do opisu i analizy zachowania

·      sformułowanie modelu wyjaśniającego przyczyny zachowania (np. cech, mechanizmów motywacyjnych)

·      określenie istotnych różnic między ludźmi (pod względem strukturalnym lub procesualnym)

·      przewidywanie przyszłego zachowania, wyjaśnianie patologii

 

(Według Pervina) teoria osobowości powinna uwzględniać i wyjaśniać następujące elementy:

·      struktura (cechy, organizacja pewnych właściwości) – teorie cech

·      dynamika (zachowanie jako proces: popędy, podniety, homeostaza i wzrost, potrzeba spójności, potrzeba poznawania) – rewolucja kognitywna; Walter Mischel

·      wzrastanie i rozwój

·      psychopatologia (natura i przyczyny zaburzeń)

·      zmiana (jak się dokonuje, dlaczego ludzie nieraz opierają się zmianom)

 

(Oleś, 2003) teoria dostarcza narzędzi rozumienia rzeczywistości w postaci modelu, określonej terminologii, zasad gromadzenia danych i łączenia faktów oraz hipotez do przetestowania. Nie może być hermetyczna, niezrozumiała i niepozwalająca na sprawdzenie wynikających z niej hipotez.”

 

Główne podejścia teoretyczne:

·         Podejście teorii cech

osobowość jako struktura cech

cecha jako skrótowy opis spójności zachowania

cechy a czynniki

·         Podejście teorii uczenia się

osobowość jako produkt uczenia się (historia wzmocnień, modelowanie)

stałość zachowania – podobieństwo środowiska

·         Podejścia psychodynamiczne

psychoanaliza klasyczna i neopsychoanaliza

osobowość jako produkt przeszłych doświadczeń

·         Podejście humanistyczne

osobowość jako system dążący do realizacji swego potencjału

·         Podejście poznawcze

osobowość jako system poznawczy (system wiedzy)

osobowość jako „urządzenie do przetwarzania informacji”

osobowość jako źródło znaczeń

obraz samego siebie – centralny składnik osobowości

 

SPOSOBY BADANIA OSOBOWOŚCI

 

1.    Badania kliniczne i studia przypadków:

ważne w początkowym stadium rozwoju teorii (badania pacjentów, żołnierzy podczas wojny), obszerne opisy poszczególnych osób
Przedstawiciele:

Jean Charcot klinika neurologiczna w Paryżu

                            pacjenci z objawami histerii

                            stosował hipnozę

Pierre Janet               zaburzenia histeryczne (histeria – rozszczepienie psychiki, brak kontroli niektórych elementów)

                            leczenie hipnozą

                            stwierdził, że nieraz pacjenci przypominają sobie coś, czego na jawie nie pamiętają

Mormon Prince badał osobowość wieloraką

Zygmunt Freud

Henry Murray               TAT, „Exploration in Personality”

                  próba połączenia podejścia klinicznego z eksperymentalnym

Carl Rogers                  teoria samoaktualizacji

                           nacisk na Ja – sposób spostrzegania i doświadczania samego siebie

Georgie Kelly                 teoria konstruktów osobistych

                 sposobów konstruowania (interpretowania) świata

 

Zalety podejścia klinicznego

Wady podejścia klinicznego

+        możliwość wszechstronnego i pogłębionego poznania człowieka

+        naturalność warunków badania

+        możliwość poznania złożoności relacji osoba – środowisko

 

        subiektywizm interpretacji

        niepowtarzalność warunków i sposobu badania

        niejasne, powikłane relacje między zmiennymi, zrozumiałe jedynie na gruncie określonej teorii

        sprawozdania werbalne a dostępność treści (należy pracować nad polepszaniem trafności i rzetelności, patrz: Stemplewska-Żakowicz)

 

2.    Podejście psychometryczne, metoda korelacyjna:

(podejście charakterystyczne dla teorii cech)

Przedstawiciele:

Sir Francis Galton twórca psychologii indywidualnej; postanowił zbadać, czy różnice indywidualne są dziedziczne; stosował testy, skale ocen, mierzył zdolności intelektualne; doszedł do wniosku, że istnieje związek między pokrewieństwem a uzdolnieniami; wprowadził pojęcie współczynnika korelacji (Person kontynuował)

Reymont B. Catell uważał, że należy stworzyć taksonomię cech na wzór układu okresowego pierwiastków chemicznych; opracował listę terminów odnoszących się do osobowości występujących w języku potocznym i literaturze fachowej, kwestionariusz 16-czynnikowy

Hans Eysenck 3 wymiary osobowości; obecnie w tym podejściu głównie zwolennicy Wielkiej Piątki

 

Zalety metody korelacyjnej

Wady metody korelacyjnej

+        możliwość badania wielu izolowanych zmiennych

+        możliwość badania wzajemnych powiązań między zmiennymi, współwystępowania zmiennych (tabela korelacji)

+        możliwość systematycznego porównywania osób i grup

        nie bada zależności przyczynowo-skutkowych

        niepewność rzetelność i trafności metod kwestionariuszowych

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin