PSYCHOLOGIA OSOBOWOŚCI
WYKŁAD 1 – Główne pytania psychologii osobowości
Na czym polega specyfika nauki o osobowości?
– pozwala badać szczególność jednostek, jak i poszukiwać tego, co wspólne;
– współcześnie to nie tylko wiedza o zjawiskach czy właściwościach, ale też procesach.
– koncepcje osobowości były obecne w:
§ systemach filozoficznych
§ teoriach socjologicznych
§ antropologii kulturowej
§ literaturze pięknej, muzyce, sztukach plastycznych
– wizje osobowości tworzone w filozofii i tradycja literacka często wyprzedzały naukę
– to coś na kształt przekonań o tym, jaka jest natura człowieka
Psychologia osobowości – przełom XIX i XX wieku (narodziny psychoanalizy) jako nauka empiryczna skupiona na studiowaniu niepowtarzalności jednostki – lata 30-te XX wieku.
Główne kontrowersje współczesnej teorii osobowości:
(jeżeli konstrukt teoretyczny to modele: neurobiologiczne, psychodynamiczne, poznawcze,
fenomenologiczne , narracyjne)
Ważne zagadnienia psychologii osobowości
· Filozoficzne ujęcie osoby – natura człowieka
· Wewnętrzne i zewnętrzne determinanty zachowań (dziś nacisk na interakcje osoba-sytuacja)
· Sytuacyjna i czasowa spójność zachowania
· Jedność zachowania a obraz siebie
· Zmieniające się stany świadomości; pojęcie nieświadomości (narkotyki, religie Wschodu)
· Relacje pomiędzy poznaniem, afektem a zewnętrznym zachowaniem
· Wpływ przeszłości, teraźniejszości, przyszłości na zachowanie
Przedmiot psychologii osobowości - definicje osobowości
o (Oleś, 2003) – spójność myśli, uczuć i zachowań człowieka, ujawniająca się w różnych sytuacjach i podlegająca określonym zmianom na przestrzeni czasu. (... choć w różnych teoriach nieco różne rozumienie )
o (Allport, 1937) dynamiczna organizacja wewnątrz jednostki tych psychofizycznych systemów, które determinują unikalne przystosowanie do środowiska.
o (Pervin) – złożona całość myśli, emocji i zachowań, nadająca kierunek i wzorzec (spójność) życiu człowieka. Podobnie jak ciało, osobowość składa się zarówno ze struktur, jak i procesów, i odzwierciedla działanie zarówno natury, jak i środowiska. Pojęcie osobowości obejmuje również aspekt czasowy funkcjonowania człowieka, zawiera bowiem wspomnienia przeszłości, reprezentacje mentalne teraźniejszości oraz wyobrażenia i oczekiwania co do przyszłości.
(a jak to się ma do klasycznych teorii?...)
Cele psychologii osobowości:
· poznawczy – wyjaśnianie
· praktyczny – przewidywanie zachowania, wspieranie rozwoju osobowości, zapobieganie patologii
„Psychologia osobowości dotyczy całościowego funkcjonowania osoby, wskazując na źródła motywacji, szanse rozwoju osobistego i ryzyko zaburzeń”.
Cele naukowej teorii osobowości:
Ogólnie – ma wyjaśniać jacy są ludzie i dlaczego zachowują się tak, jak się zachowują.
· dostarczanie języka (kategorii pojęciowych) do opisu i analizy zachowania
· sformułowanie modelu wyjaśniającego przyczyny zachowania (np. cech, mechanizmów motywacyjnych)
· określenie istotnych różnic między ludźmi (pod względem strukturalnym lub procesualnym)
· przewidywanie przyszłego zachowania, wyjaśnianie patologii
(Według Pervina) → teoria osobowości powinna uwzględniać i wyjaśniać następujące elementy:
· struktura (cechy, organizacja pewnych właściwości) – teorie cech
· dynamika (zachowanie jako proces: popędy, podniety, homeostaza i wzrost, potrzeba spójności, potrzeba poznawania) – rewolucja kognitywna; Walter Mischel
· wzrastanie i rozwój
· psychopatologia (natura i przyczyny zaburzeń)
· zmiana (jak się dokonuje, dlaczego ludzie nieraz opierają się zmianom)
(Oleś, 2003) → teoria dostarcza narzędzi rozumienia rzeczywistości w postaci modelu, określonej terminologii, zasad gromadzenia danych i łączenia faktów oraz hipotez do przetestowania. Nie może być hermetyczna, niezrozumiała i niepozwalająca na sprawdzenie wynikających z niej hipotez.”
Główne podejścia teoretyczne:
· Podejście teorii cech
osobowość jako struktura cech
cecha jako skrótowy opis spójności zachowania
cechy a czynniki
· Podejście teorii uczenia się
osobowość jako produkt uczenia się (historia wzmocnień, modelowanie)
stałość zachowania – podobieństwo środowiska
· Podejścia psychodynamiczne
psychoanaliza klasyczna i neopsychoanaliza
osobowość jako produkt przeszłych doświadczeń
· Podejście humanistyczne
osobowość jako system dążący do realizacji swego potencjału
· Podejście poznawcze
osobowość jako system poznawczy (system wiedzy)
osobowość jako „urządzenie do przetwarzania informacji”
osobowość jako źródło znaczeń
obraz samego siebie – centralny składnik osobowości
SPOSOBY BADANIA OSOBOWOŚCI
1. Badania kliniczne i studia przypadków:
ważne w początkowym stadium rozwoju teorii (badania pacjentów, żołnierzy podczas wojny), obszerne opisy poszczególnych osób Przedstawiciele:
Jean Charcot → klinika neurologiczna w Paryżu
pacjenci z objawami histerii
stosował hipnozę
Pierre Janet → zaburzenia histeryczne (histeria – rozszczepienie psychiki, brak kontroli niektórych elementów)
leczenie hipnozą
stwierdził, że nieraz pacjenci przypominają sobie coś, czego na jawie nie pamiętają
Mormon Prince → badał osobowość wieloraką
Zygmunt Freud
Henry Murray → TAT, „Exploration in Personality”
próba połączenia podejścia klinicznego z eksperymentalnym
Carl Rogers → teoria samoaktualizacji
nacisk na Ja – sposób spostrzegania i doświadczania samego siebie
Georgie Kelly → teoria konstruktów osobistych
sposobów konstruowania (interpretowania) świata
Zalety podejścia klinicznego
Wady podejścia klinicznego
+ możliwość wszechstronnego i pogłębionego poznania człowieka
+ naturalność warunków badania
+ możliwość poznania złożoności relacji osoba – środowisko
– subiektywizm interpretacji
– niepowtarzalność warunków i sposobu badania
– niejasne, powikłane relacje między zmiennymi, zrozumiałe jedynie na gruncie określonej teorii
– sprawozdania werbalne a dostępność treści (należy pracować nad polepszaniem trafności i rzetelności, patrz: Stemplewska-Żakowicz)
2. Podejście psychometryczne, metoda korelacyjna:
(podejście charakterystyczne dla teorii cech)
Przedstawiciele:
Sir Francis Galton → twórca psychologii indywidualnej; postanowił zbadać, czy różnice indywidualne są dziedziczne; stosował testy, skale ocen, mierzył zdolności intelektualne; doszedł do wniosku, że istnieje związek między pokrewieństwem a uzdolnieniami; wprowadził pojęcie współczynnika korelacji (Person kontynuował)
Reymont B. Catell → uważał, że należy stworzyć taksonomię cech na wzór układu okresowego pierwiastków chemicznych; opracował listę terminów odnoszących się do osobowości występujących w języku potocznym i literaturze fachowej, kwestionariusz 16-czynnikowy
Hans Eysenck → 3 wymiary osobowości; obecnie w tym podejściu głównie zwolennicy Wielkiej Piątki
Zalety metody korelacyjnej
Wady metody korelacyjnej
+ możliwość badania wielu izolowanych zmiennych
+ możliwość badania wzajemnych powiązań między zmiennymi, współwystępowania zmiennych (tabela korelacji)
+ możliwość systematycznego porównywania osób i grup
– nie bada zależności przyczynowo-skutkowych
– niepewność rzetelność i trafności metod kwestionariuszowych
–...
czu-czi