pri1.pdf

(77 KB) Pobierz
Materia³y PRI 1
Anna Matczak
Psychologia ró nic indywidualnych II rok
WYKŁAD 1
WPROWADZENIE W PROBLEMATYK NIC INDYWIDUALNYCH
Przedmiot zainteresowania
· psychologii ogólnej: zjawiska i prawidłowo ci dotycz ce wszystkich ludzi
· psychologii ró nic indywidualnych: ró nice mi dzy lud mi w przebiegu tych zjawisk
i prawidłowo ci.
Podstawowe problemy psychologii ró nic indywidualnych
1. Jak opisywa nice indywidualne?
Podstawowe poj cia:
CECHA
TYP
2. Jak mierzy nice indywidualne?
Narz dzia psychometryczne; wyniki jednostkowe rozpatrywane na tle wyników
grupy:
TESTY (=zadania)
KWESTIONARIUSZE
3. Jaka jest geneza ró nic indywidualnych?
Pytania o wkład czynników i rodowiskowych w wariancj cech.
4. Jakie znaczenie maj nice indywidualne?
5. Pytania o struktur cech:
· o liczb cech wystarczaj cych do opisu
· o istnienie i natur zwi zków mi dzy cechami
6. Jak tworzy typologie?
mo liwe kryteria:
· pojedyncza cecha (podej cia biegunowe i modalne)
· przewaga jednej cechy nad drug
· specyficzna konfiguracja cech skorelowanych (typologie „szufladkowe”)
· układ cech nieskorelowanych – podej cie wymiarowe
Zakres ró nic indywidualnych
MO LIWO CI
· Zdolno ci a poziom wykonania zada KLASYCZNY PRZEDMIOT
· Temperament a szybko i energia działania ZAINTERESOWA PRI
PREFERENCJE
· Style (okre laj sposoby działania)
· Zainteresowania, zamiłowania (okre laj tre działania)
Zdolno ci =
podmiotowe (nie rodowiskowe),
wzgl dnie stałe (nie sytuacyjne),
instrumentalne (nie motywacyjne)
wyznaczniki efektywno ci uczenia si i wykonywania działa .
9888448.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin