PKM.docx

(913 KB) Pobierz

9. Zdefiniować rzeczywisty współczynnik bezpieczeństwa δ i zilustrować go na uproszczonym

wykresie Haigha.

 

16. NapręŜenie dopuszczalne „k”, sposób wyznaczenia jego wartości przy obciążeniach statycznych i dynamicznych. Podać przykłady.

17. Czynniki wpływające na wytrzymałość zmęczeniową elementów maszyn oraz sposób ich

uwzględnienia w obliczeniach konstrukcyjnych.

18. Wymienić elementy, które powinien uwzględniać współczynnik bezpieczeństwa ( xRe, xRm, xZ), którego wartość jest przyjmowana a priori, przy wyznaczaniu wartości napręŜeń dopuszczalnych „k”.

19. Warunek samohamowności połączenia gwintowego i jego ilustracja na równi pochyłej (rozwinięciu jednego zwoju).

20. Wymienić warunki konieczne aby naciski pomiędzy zwojami śruby i nakrętki były równomierne.

21. Złącze śrubowe podatne, jego istota i wykres pracy.

22. Narysować przekrój poprzeczny połączenia wpustowego piasty koła zębatego z wałkiem

oraz omówić zasadę pasowania wpustu i sposób jego doboru.

23. Podać sposób obliczeń połączeń spawanych na przykładzie dwóch blach złączonych spoiną

doczołową poddaną obciąŜeniu rozciągającemu cyklami jednostronnymi.

24. NapręŜenia występujące w spręŜynie śrubowej walcowej oraz sposób ich uwzględnienia w

obliczeniach konstrukcyjnych spręŜyn.

25. Wymienić i omówić kryteria, które powinien spełniać wał maszynowy.

26. Drgania wałów, zjawisko rezonansu.

27. Zasady kształtowania wałów maszynowych i sposoby ustalania poosiowego osadzanych na nich elementów.

28. Poślizg spręŜysty w pasie przekładni pasowej – jego źródła oraz wpływ na pracę przekładni.

29. Wyjaśnić przyczynę niestabilności przełoŜenia w przekładni pasowej

30. Sprzęgło Cardana, jego budowa oraz sposób usunięcia pulsacji prędkości obrotowej.

31. Sprzęgła nierozłączne sztywne i podatne, charakterystyka i przykłady rozwiązań

konstrukcyjnych.

32. Charakterystyka zarysu ewolwentowego i cykloidalnego zębów kół zębatych.

33. Kryteria doboru łoŜysk tocznych.

34. Zasada łoŜyskowania i jej ilustracja na przykładzie wałka dwupodporowego.

35. Zasada pasowania łoŜysk tocznych, ilustracja tolerancji wymiarów d, D i B w łoŜysku.

36. Geometria kół zębatych (koło zasadnicze, koło podziałowe, koło toczne, koło wierzchołkowe i stóp, moduł, podziałka, kąt zarysu, kąt przyporu, linia i odcinek przyporu, liczba przyporu).

37. Korekcja kół zębatych – rodzaje i ich charakterystyka.

38. Opisać budowę przekładni obiegowych i ich własności

39. Opis modeli obliczeń wytrzymałościowych kół zębatych (Niemanna i Lewisa).

40. Nierównomierność biegu maszyny: przyczyny, koło zamachowe

 

17.

Czynniki wpływające              na wytrzymałość zmęczeniową elementu:

1.Materiał elementu

2.Zmienność obciąŜenia

3.Kształtprzedmiotu

4.Stanpowierzchni

5.Wielkość przedmiotu

6.Agresywnedziałanieśrodowiska

7.Temperaturapracy

 

 

13. WYKRES HAIGHA:

Wykres Haigha, we współrzędnych sa, sm otrzymuje się na podstawie badań zmęczeniowych dla stałego współczynnika asymetrii cyklu R. Każdej parze wartościsa, sm dla danego R odpowiada punkt na wykresie, a połączenie tych punktów tworzy krzywą. Punkt A na osi sa określa granicę zmęczenia przy obciążeniu wahadłowym (w tym przypadku Zrc). Punkt B na osi sm określa wytrzymałość przy obciążeniu statycznym (w tym przypadku Rm).

 

9.

15.

a) zasada optymalnego stanu obciążenia – kryterium kosztów i trwałości
b) zasada optymalnego tworzywa – przy doborze tworzyw na ogół są ciężar, koszt, naprężenia krytyczne, względy ekonomiczne, względy estetyczne
c) zasada optymalnej stateczności – siły zewnętrzne wywołują w wytworze naprężenia i odkształcenia. Jeżeli między tymi siłami a naprężeniami istnieje równowaga to mówimy o stateczności danego układu. Centralnym zagadnieniem tej zasady jest liczba pewności stateczności wytworu, namiastką tego w praktyce jest współczynnik bezpieczeństwa.
d) zasada optymalnych stosunków wielkości związanych 

 

 

 

 

16.

Naprężenia, które mogą występować w materiale bez obawy naruszenia warunku wytrzymałości i warunku sztywności, nazywamynaprężeniami dopuszczalnymi.
Oznaczamy je literą k z odpowiednim indeksem dolnym, charakteryzującym rodzaj odkształcenia:
      kr - naprężenie dopuszczalne przy rozciąganiu,
      kc - naprężenie dopuszczalne przy ściskaniu,
      kg - naprężenie dopuszczalne przy zginaniu,
      kt - naprężenie dopuszczalne przy ścinaniu,
      ks - naprężenie dopuszczalne przy skręcaniu.

Liczbę n oznaczającą, ile razy naprężenie dopuszczalne jest mniejsze od granicy wytrzymałości (dla materiałów kruchych) lub od granicy plastyczności (dla materiałów plastycznych), nazywa się współczynnikiem bezpieczeństwa.

W przypadku rozciągania materiałów kruchych

                  http://www.matthewz.republika.pl/pliki/wyt28.9.gif

Dla materiałów plastycznych

                  http://www.matthewz.republika.pl/pliki/wyt28.10.gif

gdzie: Rm - granica wytrzymałości na rozciąganie, otrzymana w wyniku prób wytrzymałościowych, Re - granica plastyczności.

 

 

 

18.

Współczynnik bezpieczeństwa n - stosowana w inżynierii liczba niemianowana mówiąca, ile razy naprężenie σ występujące podczas normalnej pracy konstrukcji jest mniejsze od naprężenia niebezpiecznego σn.

n={\sigma_n \over \sigma}

Podczas projektowania wprowadza się współczynnik bezpieczeństwa, ponieważ z reguły nie jest możliwe dokładne określenie wszystkich możliwych obciążeń konstrukcji, metody obliczeniowe cechuje pewien błąd, materiały nie są idealnie jednorodne a ich parametry cechuje pewien rozrzut, mogą wystąpić niedokładności związane z technologią wykonania, a elementy ulegają zużyciu, korozji itp.

 

Aby określić współczynnik bezpieczeństwa należy ustalić następujące czynniki:

§                      stopień znaczenia części dla pewności działania maszyny

§                      poprawność przyjętego schematu obciążeń przy obliczenia...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin