spaliny i akumulatory popr.docx

(23 KB) Pobierz

ANALIZA SPALIN

 

1.Podaj przeciętny skład spalin silników o zapłonie iskrowym.

Azot-71%, tlen i gazy szlachetne – 0,7%, para wodna, CO2-18%- NIETOKSYCZNE

Tl. Węgla, tl.azotu, węglowodory, aldehydy, cząstki stałe PM,  SO2-TOKSYCZNE 1%

 

2.Podaj skład spalin silników o zapłonie samoczynnym.

Azot-76%, tlen –ok.10%, para wodna, CO2-7%- NIETOKSYCZNE

Tl. Węgla, tl.azotu, węglowodory, aldehydy, cząstki stałe PM,  SO2-TOKSYCZNE 0,3%

 

3. Opisz warunki, sposób wykonania i ocenę wyniku pomiaru analizy spalin silnika o zapłonie iskrowym, wykonywanego podczas badań technicznych w stacji kontroli pojazdów dla samochodu zarejestrowanego po 1 stycznia 2004 roku.

 

Za pomocą analizatora czterogazowego. Wykorzystuje się w nim zdolność do pochłaniania promieniowania podczerwonego (IR) o określonej dł. fali przez poszczególne składniki spalin.

Warunki:

Szczelny układ wydechowy,

Silnik nagrzany do temp. Eksploatacyjnej (temp. Oleju silnikowego ok.80’C)

Sposób wykonania:

Pomiar składu spalin przy zwiększonej prędkości obrotowej 2000-3000 obr/min oraz podczas pracy na biegu jałowym.

Wyniki:

Wartości składników spalin porównujemy z danymi producenta , gdy nie jest podane z danymi obowiązującymi przy badaniach okresowych pojazdów.

4. Opisz budowę i działanie czterogazowego analizatora spalin (rys. 1). Jaką metodę pomiarową wykorzystuje się do określenia zawartości tlenku węgla, dwutlenku węgla, węglowodorów oraz tlenu w spalinach. Jak określa się współczynnik składu mieszanki λ.

 

Analizator – zawartość CO, HC, CO2, O2 - % udział w objętości, CH w ppm.

 

Układ zasysania gazów – gaz pobierany przez sondę w rurze wydechowej przez filtr wstępny, filtr dokładnego oczyszczania do komory pomiarowej, gdzie każdy z gazów absorbuje promienie IR o innej długości fali. Detektory dla każdego z gazów CO, CO2, HC – ile % jest każdego składnika w spalinach. Stężenie O2 za pomocą ogniwa elektrochem. –powstaje napięcie elektr. o wartości zależnej od ilości tlenu. Wsp.składu mieszanki LAMBDA = L/LT, L- masa pow.zasysana przez czujnik, LT-teoret.masapow.niezbędna do spalenia 1kg paliwa

 

5. Podaj przeciętną zawartość CO, CO2, O2 i HC w spalinach rozgrzanego silnika o zapłonie iskrowym w dobrym stanie technicznym.

CO = 0.85%, CO2=18%, O2=0.7%, HC= 0.05%

6. Jak zmienia się skład spalin silnika o zapłonie iskrowym, dla następujących stanów pracy silnika:

– zbyt uboga mieszanka, - więcej tlenków azotu, HC, O2

– wypadanie zapłonów, duzo weglowodorow

– zbyt bogata mieszanka, - więcej CO2, CO i HC

– niewłaściwa praca katalizatora, duzo HC gdzie towarzyszy malo CO2 i duzo CO lub DUZO TLENKOW AZOTU

 

 

7. Jak często i w jaki sposób dokonuje się uwierzytelnienia wskazań analizatora czterogazowego?

Systematycznie (co 6mscy) sprawdzac dokładność wskazac (uwierzytelniac-kalibrowac) z wykorzystaniem odpow.gazow wzorcowych.

 

 

8. Opisz warunki, sposób wykonania i ocenę wyniku pomiaru zadymienia spalin silnika o zapłonie samoczynnym, wykonywanego podczas badań technicznych w stacji kontroli pojazdów. Ile wynosi maksymalna dopuszczalna wartość współczynnika pochłaniania k dla samochodów zarejestrowanych przed i po 30 czerwca 2008 roku.

Za pomocą dymomierza absorpcyjnego.

 

Za pomoca metody grawimetrycznej mierzymy stezenie czastki stale.

Na stacjach diagnostycznych stosujemy urzadzenia tansze- dymomierze optyczne mierzace zadymienie spalin. Okreslamy stopien pochlaniania stru…………

 

 

9. Opisz budowę i działanie dymomierza absorpcyjnego o częściowym przepływie spalin (rys. 2). Jak dokonuje się eksploatacyjnej kontroli poprawności jego wskazań.

Dymomierze absorpcyjne, które snajczęściej stosowane do pomiaru stopnia zadymienia spalin, mierzprzezroczystość spalin (stopień osłabienia strumienia światła przechodzącego przez spaliny). Ten rodzaj dymomierzy może występować w

dwóch wersjach: pełnoprzepływowej i z częściowym poborem spalin. W dymomierzach pełnoprzepływowych pomiar odbywa się bezpośrednio na końcu rury wydechowej pojazdu w swobodnie wypływajcym całym strumieniu spalin.

Dymomierze absorpcyjne pełnoprzepływowe mogą mieć konstrukcję zamkniętą, niedopuszczając światła otoczenia do przestrzeni pomiarowej, lub otwartą. Żródło światła i fotoelement leżą w płaszczyźnie poprzecznej do kierunku przepływu gazów Spalinowych u. Zasada działania dymomierza absorpcyjnego o czciowym przepływie spalin pokazana jest na rysunku 7. Pobrana próbka spalin jest badana w wydzielonej komorze pomiarowej (7) o określonej długości (najczęściej

430 mm). Na kocach komory pomiarowej znajduj si nadajnik (ródło wiatła 1) i

odbiornik (fotodioda 9). Temperatura spalin w komorze pomiarowej dymomierza powinna

wynosi 70...100 ?C, a do jej uzyskania słu grzałki (4). To zapobiega wytrceniu si

kondensatu pary wodnej. Czyszczenie szkieł układu optycznego (2 i 8) umoliwia pompa (3),

która moe w sposób automatyczny tłoczypowietrze. Pomiar zadymienia jest zawsze

poprzedzony kontrolzerowania dymomierza. W czasie zerowania w komorze pomiarowej

musi si znajdowaczyste powietrze. W starszych typach dymomierzy zerowanie

przeprowadza si pokrtłem potencjometru umieszczonym na płycie czołowej urzdzenia. w

nowszych dymomierzach, sterowanych mikroprocesorem, zerowanie odbywa sięautomatycznie przed każdym pomiarem. Na wcześniejszych rysunkach od 1 do 5

przedstawione zostały dymomierze absorpcyjne z częściowym przepływem spalin różnych firm.

Przewód doprowadzający spaliny do dymomierza powinien mieć długość powyżej 3m, aby można było pobierać spaliny przy górnym wylocie spalin w samochodach ciężarowych.

10. Wyjaśnij, dlaczego podczas pomiaru zadymienia spalin w komorze dymomierza utrzymywana jest temperatura ok. 100C.

 

By zapobiec skraplaniu się pary wodnej, zapobiec zmianie składu i ograniczyć wahania gęstości spalin

 

11. Ile wynosi zadymienie spalin (współczynnik pochłaniania k) dla silnika z układem zasilania commonrail na biegu jałowym?

 

 

12. Uzasadnij, dlaczego podczas kontroli toksyczności spalin musi być szczelny i kompletny układ dolotowy i wylotowy.

Układ wylotowy:

Przed sondą lambda- zakłócona praca układu sterowania składem mieszanki-wpływ na skład spalin.

Za sondą – prawidłowa jej praca jednak sfałszowany wyniki

Układ dolotowy:

Musi być szczelny by do układu nie dostawały się zanieczyszczenia oraz nieodpowiednia ilość powietrza w składzie mieszanki – zbyt niskie ciśnienie zasysanego powietrza

 

 

13. Wymień i scharakteryzuj metody pomiaru prędkości obrotowej stosowane w analizatorach i dymomierzach: z systemu OBD II, z pomiaru tętnienie napięcia alternatora samochodu, z czujnika wibroakustycznego mocowanego do kadłuba silnika

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin