ZARZADZANIE STATKIEM Arek.docx

(36 KB) Pobierz

              ZARZĄDZANIE STATKIEM

 

 

1.       JAKI AKT PRAWA MIĘDZYNARODOWEGO WYMAGA WDROŻENIA ISM

 

ISM CODE – Rezolucja a. 741(18) został przyjęty przez IMO w 1993r, a następnie w 1994r włączony przez Komitet IMO d/s. bezpieczeństwa na morzu do Konwencji SOLAS 1974 jako rozdział IX.

 

 

2.       WYJAŚNIĆ POJĘCIA: KODEKS ISM, COMPANY, ADMINISTRACJA, OSOBA WYZNACZONA

 

Kodeks ISM – oznacza Międzynarodowy kodeks zarządzania bezpieczną eksploatacją statków i zapobieganiem zanieczyszczeniom.

Company – Armator – oznacza właściciela statku, lub inną osobę lub organizację, która przyjęła od właściciela odpowiedzialność za eksploatacje statku i która po przyjęciu tej odpowiedzialności zgodziła się przejąć obowiązki i odpowiedzialność przewidziane w Kodeksie.

Administracja – Rząd państwa, którego flagę ma statek prawo nosić.

Osoba wyznaczona – odpowiednia osoba wyznaczona przez armatora dla zapewnienia bezpiecznej eksploatacji każdego statku, i utrzymywania łączności ląd-statek. Pierwsza osoba w kontakcie. Odpowiedzialna za wdrożenie i funkcjonowanie SMS, audyty, analizę niezgodności, identyfikację potrzeb szkoleniowych analizę audytów i prowadzenie działań korygujących.

 

3.       ODPOWIEDZIALNOŚĆ I UPRAWNIENIA ARMATORA WYNUKAJĄCE Z KODEKSU ISM

 

·         Armator powinien określić i udokumentować odpowiedzialność, uprawnienia i wzajemne powiązania całego personelu, który kieruje, wykonuje i weryfikuje prace związane z bezpieczeństwem i zapobieganiem zanieczyszczeniom.

·         Armator jest odpowiedzialny za zapewnienie odpowiednich środków i organizacyjnego wsparcia lądowego umożliwiających osobie wyznaczonej właściwe wypełnianie swej funkcji.

·         Określić uprawnienia i odpowiedzialność osoby wyznaczonej.

·         Armator powinien jasno określić uprawnienia kapitana – podanie jasnego zakresu obowiązków kapitana

·         Potwierdzenia w polityce przedsiębiorstwa, że kapitan posiada nadrzędne uprawnienia i odpowiedzialność za podejmowanie decyzji w zakresie bezpieczeństwa i ochrony środowiska. Oznacza to, że kapitan nie jest bezwzględnie związany procedurą i ma prawo odstąpienia od niej, jeżeli stosownie do jego wiedzy uzna to za konieczne.

·         Odpowiedzialność za analizę wyników audytów,

·         Odpowiedzialność za działania korygujące w odniesieniu do stwierdzonych niezgodności.

 

Środki i personel:

Armator powinien zapewnić aby kapitan był:

§         Odpowiednio wykwalifikowany do kierowania statkiem

§         W pełni i gruntownie zapoznany z SZB.

§         Przekonany o niezbędnym wsparciu umożliwiającym mu wypełnianie bez obaw obowiązków kapitana

§         Armator powinien zapewnić obsadzenie każdego statku załogą wykwalifikowaną, posiadającą niezbędne świadectwa i odpowiednie zdrowie

§         Armator powinien ustanowić procedury zapewniające, aby nowy personel i personel przenoszony na nowe stanowiska był odpowiednio zapoznany ze swoimi obowiązkami.

§         Armator powinien zapewnić, aby cały personel objęty SZB posiadał należytą orientację w odpowiednich przepisach, zarządzeniach, wytycznych i kodeksach.

§         Armator powinien ustanowić i utrzymywać procedury umożliwiające identyfikację wszelkich szkoleń dokonywanych dla utrzymania SZB.

§         Armator powinien zapewnić, aby personel na statku mógł się skutecznie porozumiewać,

§         Armator powinien ustanowić procedury, zgodnie z którymi personel na statku otrzymuje odpowiednie informacje dotyczące SZB w języku roboczym lub w językach, które są zrozumiałe

 

 

 

 

4.       ODPOWIEDZIALNOŚĆ KAPITANA W ZAKRESIE SYSTEMU ZARZĄDZANIA BEZP.

 

·         Realizacja określonej przez armatora polityki bezpieczeństwa i ochrony środowiska

·         Motywacja załogi do przestrzegania tej polityki

·         Wydawania odpowiednich poleceń w sposób jasny i zrozumiały ( np. opis czynności oficera wachtowego).

·         Nadzoru stosowania określonych wymagań w zakresie polityki bezpieczeństwa i zapobiegania zanieczyszczeniom

·         Przeglądy SZB(SMS) i pisemnego zgłaszania o jego niezgodnościach kierownictwu na lądzie.

 

5.       WYMAGANIA KODEKSU W ODNIESIENIU DO NOWO ZATRUDNIONYCH

 

Armator powinien ustanowić procedury zapewniające, aby nowy personel i personel kierowany na nowe stanowiska zawiązane z bezpieczeństwem i ochroną środowiska był odpowiednio zapoznany ze swoimi obowiązkami. Przekazanie podstawowych instrukcji, które należy dostarczyć przed wyjściem statku w morze powinno być udokumentowane i możliwe do identyfikacji.

FAMILIARIZATION.

 

6.       OMÓWIĆ OPRACOWANIE PLANÓW DZIAŁAŃ WYKONYWANYCH NA STATKU ORAZ UTRZYMANIA JEGO WYPOSAŻENIA W KONTEKSCIE PROCEDUR ISM

Opis zagrożeń i sposób przeciwdziałania powinien uwzględniać typ statku i rodzaj uprawianej żeglugi.

Działania objęte tymi procedurami można podzielić na:

·         Rutynowe

·         Krytyczne

Przykłady operacji rutynowych:

·         Sprawdzanie wodoszczelności kadłuba,

·         Poprawianie map i wydawnictw nawigacyjnych

·         Bunkrowanie paliwa i oleju

·         Sprawdzanie urządzeń technicznych przed podróżą

·         Konserwacja statku

·         Obliczenia statecznościowe

Operacje krytyczne to takie w trakcie wykonywania których popełniony błąd może spowodować wypadek lub sytuację zagrożenia bezpieczeństwa dla ludzi lub środowiska lub statku.

Przykłady operacji krytycznych:

·         Żegluga na wodach o dużym natężeniu ruchu

·         Żegluga w warunkach ograniczonej widzialności

·         Żegluga w lodach

·         Przewóz materiałów niebezpiecznych

·         Wejście do przestrzeni zamkniętej

·         Bunkrowanie w morzu

·         Operacje ładunkowe na zbiornikowcach

·         Terroryzm i piractwo

Gotowość awaryjna – należy przewidzieć procedury zapewniające:

a/ dla lądu

·         Łączność ze statkiem

·         Powołanie zespołu awaryjnego z uwzględnieniem przedłużającego się stanu zagrożenia

·         Dostęp do danych technicznych statku

·         Kontakty z mediami

b/ dla statku

·         Postępowanie w przewidywanych stanach zagrożenia

·         Łączność z armatorem

·         Łączność z ośrodkami ratowniczymi w rejonie żeglugi

 

Przykłady możliwych sytuacji awaryjnych:

Pożar, opuszczenie statku, uszkodzenie statku, utrata napędu, awaria elektrowni okrętowej, kolizja, wejście na mieliznę, wyciek substancji chemicznej, eksplozja, skażenie środowiska, przesunięcie lub utrata ładunku.

 

7.       ZGŁASZANIE I ANALIZA NIEZGODNOŚCI, WYPADKÓW ORAZ SYTUACJI NIEBEZPIECZNYCH

 

Kapitan ma obowiązek pisemnego składania raportów  do DP o następujących wydarzeniach:

·         Wypadkach

·         Zdarzeniach niebezpiecznych

·         Niezgodnościach w obszarze SZB

·         Proponowanych zmianach w SZB

Raporty o wypadkach i zdarzeniach niebezpiecznych powinny być składane zawsze i powinny zawierać:

·         Określenie prawdopodobnych przyczyn

·         Opis skutku wypadku lub zdarzenia

·         Propozycje zredukowania rozmiaru strat

 

Wszystkie odstępstwa od procedur i instrukcji SZB powinny być przekazywane do DP zgodnie z odpowiednią procedurą. SZB musi posiadać procedury umożliwiające rejestrowanie, analizę i podejmowanie w wyznaczonym terminie działań korygujących

Przekazywanie raportów ma na celu podjęcie działań korygujących i zakończenia ich w określonym terminie tj.

·         Zaznajomienie z opisem zdarzenia innych pracowników dla uniknięcia w przyszłości podobnej sytuacji niebezpiecznej,

·         Wprowadzenie poprawek w dokumentacji SZB, jeśli wystąpi taka potrzeba.

 

8.       PROCEDURY NADZORU DOKUMENTÓW I DANYCH DOTYCZĄCYCH SZB ORAZ MIEJSCE ICH GROMADZENIA (PROCEDURY)

 

W procesie nadzorowania dokumentów oprócz rejestru, dystrybucji i aktualizacji należy przewidzieć:

·         Zatwierdzanie dokumentacji

·         Udostępnianie dokumentacji

·         Wycofywanie dokumentacji

·         Archiwizowanie dokumentacji

·         Niszczenie dokumentacji

 

Zgodnie z Kodeksem armator musi ustanowić i utrzymać procedury nadzoru wszystkich dokumentów i danych dotyczących SZB. Wymóg ten odnosi się do:

·         Dokumentów klasyfikacyjnych

·         Dokumentów bezpieczeństwa statku

·         Dokumentów eksploatacyjnych działu pokładowego

·         Dokumentów eksploatacyjnych działu maszynowego

·         Profesjonalnych bibliotek statkowych

·         Zapisów szkoleń członków załogi

·         Zeszytów poleceń kapitana i kierowników działów

Do tych dokumentów należy sporządzić spis(rejestr), ułatwiający ich dostępność i aktualizację.

 

 

9.       ZASADY PRZEPROWADZANIA NA STATKU WEWNĘTRZNYCH AUDYTÓW BEZP. I STOSOWANIA DZIAŁAŃ KORYGUJĄCYCH.

 

Audyt wewnętrzny przeprowadzany jest przez personel własny armatora, odpowiednio do tego przygotowany, posiadający odpowiednią wiedzę i doświadczenie oraz udokumentowane przeszkolenie.

Zasady przeprowadzania audytów powinny być zapisane w odpowiedniej procedurze.

Audyt obejmuje:

·         Przygotowanie ( cel, metoda, zakres pytań kontrolnych)

·         Przeprowadzenie Audyt, który polega na zadawaniu pytań wg listy, protokołowaniu faktów, spostrzeżeń i niegodności.

·         Sporządzenie raportu

·         Sporządzenie formularzy działań korygujących dla stwierdzonych niezgodności.

·         Dystrybucja raportu.

 

 

 

10.   DEFINICJA DATY ROCZNICOWEJ UŻYWANEJ W TREŚCI KODEKSU ISM

 

Dzień i miesiąc każdego kolejnego roku odpowiadające upływowi daty ważności odpowiedniego dokumentu/certyfikatu.

 

 

11.   SPOSTRZEŻENIE, NIEZGODNOŚĆ, NIEZGODNOŚĆ DUŻA

 

Spostrzeżenie oznacza pisemne stwierdzenie przez audytora poparte obiektywnymi dowodami faktu, który jeszcze nie narusza wymagań kodeksu, ale który w przyszłości mógłby spowodować powstanie niezgodności.

 

Niezgodność kategorii II (mała) – oznacza zaobserwowaną sytuację, dla której obiektywny dowód wskazuje niespełnienie konkretnego wymogu kodeksu.

 

Niezgodność kategorii (duża) – jest niezgodnością lub kombinacją niezgodności, która opisuje możliwe do określenia odchylenie od wymogów kodeksu i które może prowadzić do zagrożenia bezpieczeństwa ludzi, statku lub środowiska. Niezgodność ta musi być usunięta natychmiast. Taką niezgodnością jest również brak skutecznego wdrażania systemu.

 

 

 

12.   RODZAJE AUDITÓW W ZAKRESIE CERTYFIKACJI SZB

 

·         Audyt certyfikacyjny (Initial audit) – przeprowadzany przez niezależną instytucję certyfikującą w celu uzyskania dokumentu zgodności DOC i certyfikatu zarządzania bezpieczeństwem. Do tego audytu można zgłosić firmę jeżeli system jest wdrożony od 3 miesięcy w biurze i co najmniej na jednym statku z każdego typów statków zarządzanych przez armatora. Obiektywnymi dowodami istnienia SZB są:

- sporządzona dokumentacja systemu

- przeprowadzone audyty wewnętrzne

- dokonany przegląd przez kierownictwo

- przeprowadzone działania korygujące.

 

Audyt certyfikacyjny na statku jest przeprowadzany na statku w celu stwierdzenia czy armator i kierownictwo statku działa zgodnie z przyjętym SZB, audyt obejmuje:

- sprawdzenie ważności DOC

- sprawdzenie ważności dokumentów SZB, dokumentów bezpieczeństwa i klasyfikacyjnych.

Weryfikacja dowodów funkcjonowania systemu przez co najmniej 3 m-ce.

 

·         Audyt pośredni ( INTERMEDIATE AUDIT) – co roku dla potwierdzenia DOC w okresie od 3 miesięcy przed do 3 miesięcy po dacie rocznicowej. Raz na 5 lat dla potwierdzenia certyfikatu zarządzania bezpieczeństwem pomiędzy drugim i trzecim rokiem ważności certyfikatu.

 

 

·         Audyt odnowieniowy ( RENEWAL AUDIT) – ma na celu odnowienie ważności DOC i SMC  i przeprowadzany jest na takich zasadach jak audyt certyfikacyjny. Audyt odnowieniowy powinien być przeprowadzony w okresie ostatnich 6 miesięcy ważności dokumentów i powinien być zakończony przed upływem ich daty ważności.

 

 

·         Audyt dodatkowy

- przed wydaniem DOC i/lub SMC jeżeli zostały duże niezgodności, podczas audytów powyższych.

- jeżeli wprowadzono istotne zmiany w SZB armatora.

- w innych okolicznościach na życzenie armatora.

 

 

 

 

 

13.   ZASADY WYDAWANIA I POTWIERDZANIA DOKUMENTU ZGODNOŚCI – DOC

 

Konieczne są następujące warunki dla otrzymania DOC

·         Obiektywne dowody funkcjonowania systemu w firmie przez co najmniej 3 miesiące przed audytem certyfikacyjny

·         Obiektywne dowody funkcjonowania systemu na co najmniej jednym statku w okresie co najmniej 3 m-cy.

·         Zapisy z audytów wewnętrznych.

·         Usunięcie podstawowych niezgodności (I kategorii)

·         Plan działań korygujących dla pozostałych niezgodności

 

DOC wydaje się na 5 lat z koniecznością corocznego potwierdzania.

 

14.   ZASADY POTWIERDZANIA I WYDAWANIA CERTYFIKATU ZARZĄDZANIA BEZPIECZEŃSTWEM

 

Warunki otrzymania SMC

·         Ważny DOC dla danego typu statku

·         ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin