Architektura miast_ Indus Mezopotamia Mykeny.pdf

(65 KB) Pobierz
Architektura miast: Indus Mezopotamia Mykeny
opr. fakirek@gmail.com
Architektura miast cywilizacji Indusu
- głównie na przykładzie cywilizacji MohendŜo-Daro i Harappa;
Mezopotamii i kultury mykeńskiej.
Miasta cywilizacji Indusu.
Miasta stworzone przez cywilizację Indusu zajmowały powierzchnię ok. 3
km 2 powierzchni. Posiadały rozległe cytadele, oraz otoczone były fortyfikacjami.
Cytadele często budowano na sztucznie usypanych, ceglanych platformach.
Brukowane ulice były zorientowane według kierunków świata oraz przecinały się
pod kątem prostym. Wszystko to sugeruje planowość całego załoŜenia
urbanistycznego, co w świecie zachodnim znane jest dopiero od czasów
rzymskich. Potrafiono takŜe skutecznie oddzielić przestrzeń prywatną od
publicznej (dzięki dziedzińcom i ogrodom) oraz strefę handlu od mieszkalnej
(wzdłuŜ ulic biegnących południkowo znajdowały się sklepy i warsztaty, zaś
równoleŜnikowo - domostwa). W niektórych miastach widoczne jest ponadto
staranne rozplanowanie szerokości ulic.
Prywatne domostwa były najczęściej dwupiętrowe, kilkupokojowe
(najbiedniejsze miały 1 pokój z osobną łazienką, w MohendŜo-Daro liczba pokoi
wynosiła 2-20) oraz posiadały malowane lub pokryte kolorową gliną ściany.
Podobnie jak wielopomieszczeniowe budynki uŜyteczności publicznej (w tzw.
cytadelach), a takŜe warsztaty, młyny, spichlerze i magazyny budowano je z
drewna oraz kamieni, lecz głównie z cegieł suszonych na słońcu lub wypalanych
w piecach. We wszystkich miastach istniał jednolity system wyrobu cegieł, w
którym standard dla cegły stosowanej do budowy domów wynosił na ogół 7:14:28
cm, zaś dla uŜywanej przy konstrukcjach ziemnych 10:20:40 cm. Jest to pierwsze
w historii uŜycie wypalanych cegieł na tak wielką skalę.
Skonstruowany z tego materiału skomplikowany system kanalizacyjny, na
który składały się latryny, dreny i szamba, był podłączony do kaŜdego domostwa,
zaś ścieki wyprowadzał na okoliczne pola. Wszystkie domy były wyposaŜone w
osobne łazienki oraz miały dostęp do wody pochodzącej z licznych studni (w
MohendŜo-Daro było ich ponad 700), połoŜonych na terenie konkretnych
domostw, bądź na podwórzach poszczególnych sąsiedztw. Istniały takŜe studnie
dostępne bezpośrednio z ulicy. Licznie odnajdywane, często uszczelnione
bitumem tzw. baseny (wykorzystywane być moŜe jako łaźnie rytualne, zbiorniki
wody pitnej lub nieczystości) świadczą ponadto, iŜ higiena była utrzymywana w
miastach na bardzo wysokim poziomie.
Mezopotamia.
Najstarsze ślady to niewielkie osady złoŜone z glinianych domów na
planie koła. W tych półziemiankach odkryto kamienne podłogi i paleniska. Z
początkowym okresem neolitu związana jest kultura DŜarmo, datowana na
siódme tysiąclecie p.n.e. Odnaleziona osada złoŜona była z glinianych domów
budowanych na planie prostokąta. Domy miały po kilka pomieszczeń i podwórze.
Okres szóstego tysiąclecia p.n.e. to stopniowy rozwój osadnictwa na
terenach nizinnych. Z tych czasów pochodzą trzy kultury rolnicze, które
budowały domy z gliny zmieszanej z sieczką oraz z trzciny. Część domów
zdobiona była malowanymi pasami. W jednej z osad odkryto sklepienie nad
wejściem w formie łuku wykonanego z gliny.
Najokazalsze są osady kultury Samarra. Niektóre z nich otaczały rowy i
mury obronne wykonane z suszonej cegły. Część zbudowanych domów miała
plan w kształcie litery T. W jednej z osad odkryto pozostałości świątyni
zbudowanej na szczycie wzgórza otoczonego murem z gliny.
Na przełomie piątego i szóstego tysiąclecia (kultura Ubajd) ludność nadal
zamieszkiwała domy budowane z suszonej cegły i ręcznie lepiła ceramiczne
naczynia. W Eridu odnaleziono teŜ ślady budowli sakralnej wzniesionej na planie
prostokąta.
W odnalezionych pozostałościach osad natrafiono takŜe na świątynie
wznoszone na usypanych z ziemi platformach, licowanych cegłą. Świątynie w
planie prostokąta mają trzy pomieszczenia.
W połowie czwartego tysiąclecia kultura Ubajd przekształciła się w
kulturę Uruk. Końcowy okres kultury Uruk przypada na początek rozwoju
sumeryjskich miast-państw.
2
Wczesny Sumer
śycie w nich skupione było wokół kręgów świątynnych tzw. zigguratów.
Najstarsze świątynie tego typu miały trójdzielne wnętrza. Budowle wznoszone
były najczęściej z suszonej cegły. Ściany świątyń z zewnątrz zdobione były
lizenami ( Lizena - płaski, pionowy występ w murze zewnętrznym.) Wokół
świątyń wznoszono mury zdobione mozaiką z ceramicznych stoŜków barwionych
na kolor niebieski lub Ŝółtozielony. Badania archeologiczne doprowadziły teŜ do
odkrycia budowli wzniesionych z płyt gipsowych lub wapiennych. W miastach
spotyka się dwa kręgi świątynne. Jeden z nich, to ziggurat poświęcony bogu nieba
Anu, drugi to świątynia poświęcona bogini Inanie (Nini-Zaza). Ta druga
świątynia wznoszona była na innych załoŜeniach. Przypominała ona dom
mieszkalny. Pomieszczenia otaczał dziedziniec, na którym umieszczono święty
kamień – betyl. Sanktuarium połączone było z dziedzińcem portykiem. Na
przeciwległym boku umieszczono pomieszczenia kapłanów.
Okres staro sumeryjski.
XXVIII wiek p.n.e. - powstają pierwsze pałace. Najstarsze pozostałości
pałacu odnaleziono w pobliŜu miasta Kisz (Tell al.-Uhaimir). Jest to budowla
złoŜona z dwóch części rozdzielonych grubym murem. Starsza z nich, to
monumentalny dom mieszkalny na planie prostokąta z centralnym kwadratowym
dziedzińcem. Część późniejsza, to teŜ kilka pomieszczeń na planie prostokąta.
Największe z nich ma salę z czterema ceglanymi kolumnami i dobudowany
portyk. Ozdobą ścian jest fryz przedstawiający jeńców. Miasta tego okresu to
skupiska domów mieszkalnych sytuowanych przy wąskich, krętych ulicach.
Domy mieszkalne wznoszone na południu to budowle na planie prostokąta z
wewnętrznym dziedzińcem. Domy północy nie miały wewnętrznych
dziedzińców. Dzielnice mieszkaniowe zajmowały około 1/3 powierzchni miast.
Kolejna trzecia część obszaru to ogrody i nekropole. Na pozostałej części miasta
wznoszono budowle oficjalne. Nad nimi górował zigguart z niewielką świątynią
na najwyŜszej platformie. Drugą, większą świątynię budowano najczęściej w
pobliŜu wieŜy. Wokół stawiano magazyny, pomieszczenia dla kapłanów itp. Ta
część miasta otaczana była murem. Z czasem przekształciła się w warownię.
3
Budowle tego okresu wznoszono najczęściej z cegły suszonej lub wypalanej,
czasem z kamienia. Spoiwem był muł albo smoła. Budowle nie naleŜały to
trwałych. Przez to często na gruzach poprzedniej, po zrównaniu i podwyŜszeniu
platformy, stawiano kolejną świątynię.
Okres akadyjski
Około 2400 roku p.n.e. po przejęciu władzy przez Semitów, sztuka i
kultura sumeryjska nadal Ŝyła. Akadowie rozszerzyli obszar jej oddziaływania
oraz podporządkowali ją swoim pojęciom estetycznym. Pismo Z zachowanych
zabytków architektury odnaleziono dwie świątynie w Esznunna oraz twierdzę
Naramsina w Tell Brak. Świątynie zbudowane były na planie prostokąta, bez
dziedzińców. Przypominały swoim wyglądem wcześniejsze budowle wznoszone
w północnej części kraju (jednonawowe z przedsionkiem, bez dziedzińca
wewnętrznego). Twierdza Naramsina zbudowana była na planie kwadratu o boku
100,0 m. Wewnątrz mieściło się sześć dziedzińców i wiele, umieszczonych
równolegle do siebie, wąskich pomieszczeń. Budowla otoczona była murem
grubości 10,0 m. Do wnętrz prowadziła jedna brama umieszczona pomiędzy
dwoma wieŜami. Pierwszy dziedziniec był największy. Najprawdopodobniej było
to miejsce postoju zwierząt i karawan. Otaczające go pomieszczenia pełniły
funkcje magazynów. Pozostałości podobnej twierdzy znaleziono w Aszur w
północnej Mezopotamii.
Renesans sumeryjski.
Po odrodzeniu się miasta-państwa Lagasz i Ur - pod panowaniem króla
Urnammu zostały odnowione stare budowle, powstały teŜ nowe. Miasta stały się
bardziej okazałe. Domy mieszkalne często budowane były jako piętrowe,
wyposaŜone w kanalizację i z dziedzińcami wyłoŜonymi cegłą. Nadal centralnym
miejscem kaŜdego miasta był ziggurat. Najlepiej zachowana budowla tego typu,
wzniesiona za czasów Urnammu, znajduje się w Ur. Jest to świątynia poświęcona
bogu księŜyca Nannie. Zbudowano ją na planie prostokąta o wymiarach 43,0 x
65,0 m. Rdzeń składał się z cegły suszonej i był obłoŜony wypalaną cegłą. Na
najwyŜszym tarasie stała mała świątynia, do której prowadziły schody. Tarasy
4
połączone były pochylniami. Pochylone ściany zdobione były niszami i lizenami.
Na pierwszy taras prowadziły trzy szerokie ciągi schodów połączone w
przelotowej bramie. Zigguarty z czasem stawały się coraz wyŜsze. W świątyniach
i pałacach tego okresu pojawiła się tendencja do zachowania symetrii i amfilady
pomiędzy pomieszczeniami. ( Amfilada - szereg pomieszczeń połączonych ze
sobą drzwiami umieszczonymi w jednej linii). Po raz pierwszy zaczęto wznosić
świątynie dla władców pochowanych w podziemnych grobowcach pod tymi
świątyniami.
Sztuka ś wiata. t.1 Praca zbiorowa. Wydawnictwo Arkady 1989 r.
Kultura Myke ń ska
Do największych odkrytych zabytków związanych z sztuką mykeńską
naleŜą twierdze w Mykenach, Pylos i Tirynsie. Były to połoŜone najczęściej na
pagórkach, otoczone potęŜnymi murami obronnymi warownie budowane na
planie zbliŜonym do prostokąta. Czas ich powstania i rozbudowy określany jest na
wieki XVI – XI p.n.e. Mury obronne stawiane były w konstrukcji murów
cyklopowych (skonstruowany z wielkich, nie obrobionych kamieni
dopasowanych do siebie w miarę moŜliwości. Luki między nimi wypełnione są
ziemią oraz drobnymi kamieniami). Wąskie wejścia uniemoŜliwiały wtargnięcie
większej ilości osób na tereny wewnętrzne, a tajemne przejścia stanowiły
dodatkowe zabezpieczenie w przypadku oblęŜenia. Do wnętrza prowadziła
monumentalna brama (np. Lwia Brama w Mykenach). W porównaniu do pałaców
kreteńskich zmniejszeniu uległ centralny dziedziniec. NajwaŜniejszym elementem
stał się megaron usytuowany na głównej osi załoŜenia cytadeli. Był to
jednoizbowy, prostokątny budynek do którego wchodziło się przez kolumnowy
przedsionek umieszczony na krótszej ścianie.. Strop megaronu wsparty był na
czterech kolumnach, pośrodku umieszczano palenisko nad którym znajdował się
otwór w dachu do odprowadzenia dymu. Posadzki pomieszczeń
reprezentacyjnych oraz megaronu zostały wyłoŜone kamiennymi płytami.
Ściany cytadeli w Mykenach i Tirynsu ozdobione były freskami wykonanymi w
tej samej technice, co malowidła odkryte w Knossos, podobna jest paleta barw i
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin