Sprawozdanie z realizacji planu rozwoju zawodowego.doc

(134 KB) Pobierz
Część I

 

 

 

Sprawozdanie z realizacji planu rozwoju zawodowego
nauczyciela stażysty ubiegającego się
o stopień nauczyciela kontraktowego

 

 

Imię i nazwisko: Jolanta Regulska
Stanowisko pracy: nauczyciel przedszkola
Placówka oświatowa: Samorządowe Przedszkole Nr 185 „Słoneczko”
              os. Dywizjonu 303 49 Kraków
Wymiar stażu: 01.09.2009 r. – 31.05.2010r.
Opiekun stażu: mgr Anna Legutko
Data sporządzenia sprawozdania: 07.06.2010 r.

 

 

 

Niniejsze sprawozdanie stanowi podsumowanie realizacji celów i zadań, określonych w planie rozwoju zawodowego, w związku z zakończeniem przygotowań do awansu na stopień nauczyciela kontraktowego.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

I SFERA ORGANIZACYJNA

 

 

 

              Staż na stopień zawodowy nauczyciela kontraktowego rozpoczęłam z dniem                1 września 2009 roku. Moim opiekunem stażu została pani mgr Anna Legutko. Dzięki jej życzliwości i otwartości bardzo szybko udało nam się nawiązać pozytywny kontakt
i współpracę. Na początku września ustaliłyśmy zasady naszej współpracy zawarte
w kontrakcie. Jasne i rzetelne wytyczne pomogły mi lepiej zorganizować
i rozplanować realizację zadań wynikających z odbywania stażu. Ustaliłyśmy również harmonogram zajęć hospitowanych na najbliższy czas, omówiłyśmy zasady opracowywania konspektów. Dokumentację stanowią scenariusze hospitowanych zajęć oraz potwierdzenia opiekuna stażu. Pani Ania udzieliła mi również bardzo cennych wskazówek niezbędnych przy pisaniu Planu rozwoju zawodowego na najbliższy rok.

              Plan rozwoju zawodowego opracowałam w oparciu o analizę podstawowych przepisów prawa oświatowego zawartych w Ustawie o systemie oświaty, Karcie Nauczyciela i Rozporządzeniu o awansie zawodowym. Dokładnie i wnikliwie zapoznałam się
z powyższymi aktami prawnymi. Pomogło mi to precyzyjnie i rzeczowo określić zadania
i formy ich realizacji podczas trwania stażu. Pisząc plan korzystałam również z publikacji innych nauczycieli dotyczących awansu zawodowego zawartych w czasopismach „Wychowanie w przedszkolu”, „Bliżej przedszkola” a także na stronach internetowych:

ü      www.men.gov.pl

ü      www.kuratorium.krakow.pl

ü      www.awans.net.pl

ü      www.literka.pl

ü      www.awans.oswiata.org.pl

Przez cały okres stażu na bieżąco monitorowałam zmiany prawne w sprawie procedur uzyskiwania stopni awansu zawodowego. Nieocenione przy pisaniu Planu okazały się również rozmowy z Panią Dyrektor mgr Krystyną Paszyńską, która zawsze chętnie służyła pomocą w razie wątpliwości lub problemów.

 

 

 

 

Znajomość organizacji, zadań i zasad funkcjonowania Przedszkola,
w którym nauczyciel odbywa staż

( § 6, ust.1, pkt 1, Rozporządzenia MENiS z dn. 1 grudnia 2004 w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego)

 

              Warunkiem niezbędnym do pracy w przedszkolu jest poznanie zasad jego organizacji
i funkcjonowania. W związku z tym zapoznałam się z ustawami wyżej wymienionymi oraz
z Podstawą programowa wychowania przedszkolnego a także z dokumentacją przedszkola taką jak:

ü      Statut Przedszkola

ü      Regulamin Rady Pedagogicznej i Rady Rodziców

ü      Regulamin pracy przedszkola

ü      Instrukcja obiegu dokumentów

ü      Przedszkolny zestaw programów:

o       Jadwiga Pytlarczyk„W kręgu zabawy” program wychowania przedszkolnego

o       E. Gruszczyk Kolczyńska, E. Zielińska „Dziecięca matematyka”

o       I. Majchrzak „Nazywanie świata- odimienna nauka czytania

ü      Planowanie miesięczne

ü      Arkusz obserwacji rozwoju dziecka

ü      Diagnoza pedagogiczna

ü      Dokumentacja pedagogiczna - dziennik zajęć

Moja praca nie byłaby możliwa bez znajomości dokumentów związanych z realizacją zadań opiekuńczo – wychowawczych i dydaktycznych. Przede wszystkim zapoznałam się
z planem pracy na rok 2009/2010, zawierającym zadania i formy ich realizacji. Poznałam przydział czynności i obowiązków nauczyciela. Znajomość powyższych dokumentów pomogła mi rzetelnie prowadzić dokumentację pracy w postaci miesięcznych planów pracy, konspektów zajęć i wpisów do dziennika. Przygotowując się do zajęć i planując pracę wychowawczo – dydaktyczną korzystałam przez cały okres stażu z Podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz z programów dopuszczonych do użytku m.in.:

ü      Jadwiga Pytlarczyk „W kręgu zabawy”. Program wychowania przedszkolnego, JUKA 2009

ü      I. Majchrzak „Nazywanie świata – odimienna metoda nauki czytania”

ü      Edyta Gruszczyk – Kolczyńska, Ewa Zielińska „Dziecięca matematyka. Program dla przedszkoli, klas zerowych i placówek integracyjnych”, WSiP, 2005

 

Dokumentacje stanowią plany miesięczne oraz scenariusze zajęć.

Poznałam przepisy BHP z zakresu ochrony przeciwpożarowej oraz pomocy przedmedycznej poprzez udział w szkoleniu BHP, a także po zapoznaniu się z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej zmieniające rozporządzenie w sprawie bezpieczeństwa i higieny
w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach, Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej w sprawie sposobu realizacji edukacji dla bezpieczeństwa oraz Rozporządzeniem MENiS w sprawie warunków i sposobu organizowania przez publiczne przedszkola, szkoły
i placówki krajoznawstwa i turystyki – dokumentację stanowi „Zaświadczenie o ukończeniu szkolenia w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy”, oświadczenie znajomości przepisów BHP, notatki oraz karty wycieczek.

Przez cały okres stażu aktywnie uczestniczyłam w życiu przedszkola i pracy poszczególnych jego organów. Ponieważ w naszym przedszkolu dużo się dzieje, organizowane jest mnóstwo imprez okolicznościowych, uroczystości, konkursów nauczyciel może się wykazać swoja kreatywnością i zaangażowaniem.

Uczestniczyłam we współtworzeniu strony internetowej przedszkola poprzez napisanie artykułu pt. „Prawa dziecka w przedszkolu zamieszonego na stronie przedszkola.

Podczas trwania stażu sumiennie wywiązywałam się powierzonych mi zadań dodatkowych:

ü      Uczestniczyłam w przygotowywaniu dekoracji przedszkola m.in. na takie okazje jak Mikołaj i Święta Bożego Narodzenia, Wielkanoc, Bal Karnawałowy

ü      Organizacja uroczystości „Świąteczne kolędowanie”

ü      Byłam odpowiedzialna za Kącik Krakowski – wspólnie z dziećmi dekorowanie zgodnie z kalendarzem uroczystości

ü      W ramach kącika praw dziecka opracowałam i zamieściłam na stronie internetowej przedszkola artykuł „Prawa dziecka w przedszkolu”

Dokumentację stanowią scenariusze, artykuł „Prawa dziecka w przedszkolu”.

Przez cały okres stażu sumiennie gromadziłam dokumenty, zaświadczenia, konspekty niezbędne do skompletowania teczki awansu zawodowego.

 

 

 

 

 

 

 

 

II SFERA OSOBISTA

 

Uczestniczenie jako obserwator w zajęciach prowadzonych przez opiekuna stażu lub innych nauczycieli, w wymiarze co najmniej dwóch zajęć
w miesiącu i omówienie z prowadzącym obserwowane zajęcia

(§ 6, ust.1, pkt 2, Rozporządzenia MENiS z dn. 1 grudnia 2004 w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego)

 

W ramach współpracy z opiekunem i innymi nauczycielami uczestniczyłam i obserwowałam następujące zajęcia:

Termin zajęć

Temat zajęć

październik

„Razem z rodzicami poznajemy przygody misia” – pierwsze spotkanie dzieci z „Misiami ze znaczkiem” – zajęcia otwarte dla rodziców

październik

„Jak ubieramy się jesienią?”

grudzień

„Życie Eskimosów”

styczeń

„Przybory szkolne”

luty

„W krainie muzyki”

marzec

„Moja ojczyzna – mapa Polski, krajobrazy Polski”

marzec

„Jesteśmy artystami” – zajęcia koleżeńskie

kwiecień

„Rady na odpady – segregujemy z rodzicami śmieci” - zajęcia otwarte dla rodziców

Możliwość uczestniczenia w zajęciach innych nauczycieli to nieoceniona pomoc dla nauczyciela rozpoczynającego pracę. Żadne kursy ani analiza literatury przedmiotu nie są
w stanie tyle nauczyć co udział w jednych zajęciach. Dzięki tym spotkaniom zrozumiałam, że w pracy nauczyciela najważniejsze jest dziecko. To dla zapewnienia mu właściwego rozwoju nauczyciel musi być wykształcony, twórczy, elastyczny i otwarty. Poznałam ciekawe metody i formy, nauczyłam się rozplanowywać zajęcia i odpowiednio dobierać formy pracy dynamiczne i statyczne. Bardzo cenne okazały się dla mnie zajęcia hospitowane
i obserwowane. Będąc na zajęciach u opiekuna stażu i innych nauczycieli zwracałam szczególną uwagę na różnorodność zastosowanych form i treści, na zastosowane metody aktywizujące. Obserwacja zajęć znacznie podniosła efektywność mojej własnej pracy wychowawczo – dydaktycznej oraz była istotnym elementem doskonalenia warsztatu pracy. Zapoznałam się i wykorzystywałam na zajęciach elementy takich metod jak: ruch rozwijający W. Sherborne, gimnastyka twórcza R. Labana, odimienna metoda nauki czytania
I. Majchrzak, aktywne słuchanie muzyki wg idei Carla Orfa. Dokumentację stanowią scenariusze zajęć.

 

Uczestniczenie w wewnątrzprzedszkolnych formach doskonalenia zawodowego nauczycieli z uwzględnieniem specyfiki, typu i rodzaju placówki, w której odbywa się staż

(§ 6, ust.1, pkt 4, Rozporządzenia MENiS z dn. 1 grudnia 2004 w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego)

 

Jako członek Rady Pedagogicznej brałam udział  we wszystkich jej spotkaniach. Zapoznałam się z regulaminem i znam kompetencje Rady. Przygotowywałam
i prezentowałam na spotkaniu wraz z panią Renatą Mrugacz - prowadząca grupę - wnioski ze wstępnej diagnozy pedagogicznej dotyczącej możliwości rozwojowych dzieci 4-letnich za pierwszy semestr i wytyczne do dalszej pracy.

Uczestniczyłam i prowadziłam wspólnie z innym nauczycielem zajęcia koleżeńskie. Dokumentacje stanowią wstępna diagnoza pedagogiczna dotycząca możliwości rozwojowych dzieci 4-letnich, scenariusze z obserwowanych i przeprowadzonych zajęć koleżeńskich oraz wnioski z omówienia zajęć koleżeńskich na Radach Pedagogicznych.

Zgodnie z koncepcją pracy naszego przedszkola nauczyciel dba o wszechstronny rozwój dziecka, wspomaga go i ukierunkowuje. Aby prawidłowo realizować te cele niezbędna jest ogromna wiedza, która ustawicznie musi być aktualizowana, poszerzana
i wzbogacana oraz umiejętności, które nauczyciel kształtuje i zdobywa przez cały okres swojej pracy zawodowej.

Mając tego świadomość zaczynając pracę, nieustannie poszerzam własny warsztat pracy. Podczas trwania stażu uczestniczyłam w wielu szkoleniach, warsztatach
i konferencjach organizowanych w placówce i poza nią.

Poniższa tabela zawiera szczegółowy wykaz warsztatów:

 

Wewnątrzprzedszkolne formy doskonalenia nauczycieli

Zewnątrzprzedszkolne formy doskonalenia nauczycieli

„Przedszkole i rodzice – indywidualny program partnerskiej współpracy i komunikacji” – szkolenie rady pedagogicznej

„W świecie baśni, bajek i legend” warsztaty muzyczno – teatralne z wykorzystaniem idei Carla Orffa

„Świat zmysłów – twórcze zabawy rozwijające wrażliwość zmysłową”

„Od butelki do guzika czyli wesoła muzyka” – warsztaty Klanzy

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin