Projekt 1. – dźwignicowo-suwnicowy
A) Badanie dynamiki podrywanego ciężaru
Zadania do wykonania:
1. Dobór parametrów pracy wciągarki suwnicy (moc, prędkość, „serwis factor”, przełożenia itp.) na podstawie otrzymanych danych.
2. Budowa modelu numerycznego z wykorzystaniem lin.
3. Budowa układu przeniesienia napędu wykorzystując dwie typowe konstrukcje motoreduktorów (w zależności od wielkości otrzymanego przełożenia):
Średnica kół zębatych nie może być większa niż 210 mm i mniejsza niż 70mm.
W układzie napędowym wykorzystujemy otrzymane parametry pracy silnika elektrycznego o właściwej, wynikającej z obliczeń, mocy.
Warunki pracy są decydujące podczas określania współczynnika pracy, tym samym determinują wybór odpowiedniego motoreduktora. Te istotne warunki zostają uwzględniane poprzez współczynnik pracy fB. Wielkość mechaniczna reduktora lub nominalny moment Obrotowy reduktora nie są standaryzowane i zależą od producenta. Dla pracy standardowej, np. ze stałym obciążeniem urządzenia napędowego, z małą masą podlegającą przyspieszaniu i małą ilością rozruchów, może być dobrany współczynnik pracy o wartości fB = 1.
fB= fB1 * fB2 * fB3
Współczynniki pracy dla reduktorów walcowo-ślimakowych i ślimakowych:
Przykładowe parametry silników:
Badania do wykonania:
· Poderwanie zadanej masy i obserwacja dynamiki (drgań masy). Należy wyznaczyć współczynnik tłumienia układu, częstotliwość drgań własnych Parametry ulegające zmianie:
o Sztywność lin ±50%
o Długość lin
o Inne
Częstotliwość drgań własnych układu (z tłumieniem wiskotycznym)
--częstotliwość drgań własnych
-- logarytmiczny dekrement tłumienia
Dane wejściowe poszczególnych grup projektowych
grupa
masa
ładunku [kg]
predkość
unoszenia [m/s]
czas
pracy [h]
pracy/h [min]
temperatura
pracy stC
1
150
0,5
24
60
30
2
250
0,3
12
40
3
750
0,1
5
20
50
4
110
0,7
8
6
83
0,9
7
75
300
0,25
9
220
0,33
10
80
11
125
0,6
100
13
14
190
0,4
15
rollo13