Test sprawdzający z podstaw PIELĘGNIARSTWA
po I semestrze.
....................................................................................................................................................................
(nazwisko i imię studenta)
Test składa się z 24 pytań jednokrotnego wyboru (tylko jedna odpowiedź jest najbardziej prawidłowa) oraz pytań otwartych. Prawidłową odpowiedź należy zaznaczyć kółkiem, a w miejscu wykropkowania wpisać prawidłową odpowiedź na pytanie.
Odpowiedź zaznaczoną omyłkowo należy przekreślić krzyżykiem, a prawidłową zaznaczyć kółkiem. Czas przewidziany na udzielenie wszystkich odpowiedzi to 30 minut.
Powodzenia.
1. Która z funkcji zawodowych pielęgniarki realizuje zadanie: Przygotowanie pacjenta do samoopieki?
a. funkcja opiekuńcza
b. funkcja wychowawcza
c. funkcja kształcenia
2. Jakie są informacje niezbędne do określenia stanu psychicznego pacjenta?
a. .................................................................................................................
b. .................................................................................................................
c. .................................................................................................................
d. .................................................................................................................
e. .................................................................................................................
3. Diagnoza pielęgniarska jest to:
a. logiczny ciąg zdarzeń, których zasadniczym celem jest doprowadzenie do jak najszybszego rozpoznania stanu pacjenta i środowiska
b. wnioski z danych o pacjencie, wykazujące stan bio-psych-społeczny człowieka, wymagający lub nie pielęgnowania z uwzględnieniem genezy i prognozy tego stanu
c. systematyczne stosowanie przez pielęgniarkę rozpoznawanie stanu bio-psycho-społecznego jednostki i środowiska oraz celowe podejmowanie planowanych działań wynikających z wcześniejszego rozpoznania
4. Który z etapów procesu pielęgnowania polega na formułowaniu oceny, stanowiącej wynik porównania rozpoznanego stanu pacjenta z uzyskanymi dzięki podjętym celowym i planowanym działaniom profesjonalnym, nieprofesjonalnym lub samoopiekuńczym?
a. drugi
b. trzeci
c. piąty
d. czwarty
5. Racjonalne, uzasadnione i konsekwentne przechodzenie od fazy do fazy procesu pielęgnowania rozumie się, jako którą z cech procesu pielęgnowania?
a. ciągłość i dynamika
b. wieloetapowość
c. logiczność i następstwo czasowe
6. W jaki sposób można wytłumaczyć uniwersalność procesu pielęgnowania?
.......................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
7. Pełniąc którą funkcję zawodową pielęgniarka działa na rzecz własnego profesjonalnego rozwoju?
a. funkcja zarządzania
b. funkcja naukowo–badawcza
8. Która z funkcji zawodowych pielęgniarki realizuje zadanie: Rozpoznawanie stanu zagrożenia zdrowia indywidualnych osób, rodzin, grup społecznych?
a. funkcja terapeutyczna
b. funkcja opiekuńcza
c. funkcja profilaktyczna
9. Co jest ostatecznym celem pierwszego etapu procesu pielęgnowania?
a. zaplanowanie właściwej opieki pielęgniarskiej
b. uzyskanie odpowiedniej liczby informacji o podmiocie opieki
c. postawienie diagnozy pielęgniarskiej
10. W których teoriach pielęgnowania autorzy skupili się na rozwiązywaniu problemów (a nie potrzeb) podmiotów opieki?
a. teoria pielęgnowania F.Nightingale,
b. teoria pielęgnowania V.Henderson,
c. teoria pielęgnowania D.Orem,
d. teoria pielęgnowania C.Roy
Prawidłowe odpowiedzi:
4
A. a, b, d,
B. b, c,
C. b, d,
D. a, d.
11. Jakie są możliwości dotarcia do danych istotnych dla sformułowania rozpoznania stanu pacjenta i zaplanowania celowej opieki?
a. ................................................................................................................
b. ................................................................................................................
c. ................................................................................................................
d. ................................................................................................................
12. Sformułuj cele do podanych niżej problemów pielęgnacyjnych.
Problem:
Niedostateczna wiedza o zapobieganiu zakażeniu dróg oddechowych.
Cel: ................................................................................................................................................
Ograniczona zdolność do samoopieki z powodu unieruchomienia w łóżku.
Lęk przed samodzielnym dotkankowym podawaniem insuliny.
Cel: ...............................................................................................................................................
13. Zmęczenie pielęgniarki, które uniemożliwia wykonywanie jakichkolwiek prac z pacjentem i dla pacjenta zalicza się do grupy trudności w realizowaniu planu opieki pielęgniarskiej:
a. przedmiotowej
b. podmiotowej
14. Która z funkcji zawodowych pielęgniarki realizuje zadanie: Współudział w adaptacji nowych pracowników?
b. funkcja zarządzania
15. Prowadząc proces pielęgnowania pielęgniarka w swych działaniach kieruje się zasadami:
a. Główną troską pielęgniarki jest opieka nad pacjentem jako całością bio-psycho-społeczną
b. Główną troską pielęgniarki jest szybkie i bezbłędne wykonanie zleceń lekarskich
c. Realizowania opieki pielęgniarskiej we współpracy z pacjentem, jego rodziną i bliskimi mu osobami
d. Ponoszenia indywidualnej odpowiedzialności za pacjenta i jego środowisko
e. Swą samodzielność pielęgniarka opiera na planie leczenia
f. Przygotowania pacjenta do samoopieki
A). a, c, d, f
B). b, c, d, f
C). a, b, e, f
D). c, d, e, f
16. W której z teorii pielęgnowania, pielęgnowanie definiowane jest jako: aktywność, którą ludzie inicjują i realizują osobiście w stosunku do siebie samych aby utrzymać własne życie i zdrowie oraz zapewnić sobie dobre samopoczucie?
a. teoria pielęgnowania V.Hederson,
b. teoria pielęgnowania D.Orem
c. teoria pielęgnowania F.Nightingale,
d. teoria pielęgnowania C.Roy.
17. Proces pielęgnowania może być prowadzony u:
a. osoby zdrowej
b. osoby narażonej na zachorowania
c. osoby chorej
d. osoby chorej o niepomyślnym rokowaniu
e. osoby niepełnosprawnej
f. osoby umierającej
D). wszystkie odpowiedzi są prawidłowe
18. Ocenianie na czwartym etapie procesu pielęgnowania pozwala na:
a. wyciąganie merytorycznych wniosków co do opieki, jaka była już świadczona pacjentowi i jego rodzinie,
b. wykorzystywanie wniosków w przyszłych działaniach pielęgniarskich i pielęgnacyjnych, podejmowanych u tego samego lub innego podopiecznego,
c. uzyskanie informacji o błędach, jakie miały miejsce w opiece opiekuńczej z pacjentem i jego rodziną,
d. uzyskanie informacji o nieprzewidzianych trudnościach, brakach, niedociągnięciach w pracy,
e. poszukiwanie coraz lepszych rozwiązań teoretycznych i praktycznych,
f. poszukiwanie bardziej skutecznych metod pracy z pacjentem i jego środowiskiem,
g. zwiększenie korelacji nie tylko w zakresie celów i planów, formułowanych dla potrzeb pacjenta przez różnych członków zespołu terapeutycznego, ale także w samych działaniach realizowanych przez liczne osoby.
A). a, c, d, g
B). b, c, e, f
C). a, b, e, g
19. Holizm jest to podejście do pacjenta jako do bytów:
a. fizycznego i społecznego,
b. społecznego i intelektualnego,
c. intelektualnego, emocjonalnego, społecznego i duchowego.
20. Misja pielęgniarstwa polega na:
a. dobieraniu osób i sprzętu do realizowania zadań pielęgniarskich,
b. aktywizowaniu pacjenta i jego rodziny do podejmowania działań związanych z samoopieką,
c. stwarzaniu godnych warunków życia, pomaganiu jednostkom, grupom, rodzinom związanych z promocją i utrzymaniem zdrowia.
21. Wymień założenia wspólne dla wszystkich teorii pielęgnowania.
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………................................................................
22. Dopasuj pojęcia do definicji
1. Wskaźnik
A – duszność
2. Objaw
B – zmiana opatrunku
3. Cel
C – zmniejszyć lęk
teresawawa