Postawy rodzicielskie - opis.doc

(46 KB) Pobierz
KSZTAŁTOWANIE SIĘ POSTAW RODZICIELSKICH

KSZTAŁTOWANIE SIĘ POSTAW RODZICIELSKICH

 

Okres wczesnego dzieciństwa - stosunek do pełnienie ról rodzicielskich kształtuje się już w okresie wczesnego dzieciństwa w rodzinie macierzystej /generacyjnej/, w której dziecko jest wychowywane. Klimat rodziny, postawy, jakie preferują rodzice, sposób, w jaki pełnią swoje role, stają się zasadniczymi wzorami, które jednostka przyswaja albo odrzuca.

Okres narzeczeństwa – na ogół wtedy młodzi ludzi podejmują decyzje dotyczące kształtu ich przyszłej rodziny. Jeśli w ich planach na najbliższe lata nie ma miejsca na dziecko – można sądzić, że ich stosunek do faktu posiadania dzieci jest negatywny /przynajmniej w danym momencie/.

Okres ciąży – w zależności od wielu czynników takich jak: wzajemne uczucia małżonków, stan zdrowia i samopoczucie kobiety w ciąży, warunki ekonomiczne, oczekiwania co do płci dziecka itd. przyszli rodzice ustosunkowują się pozytywnie lub negatywnie do swojego przyszłego dziecka. Bardzo ważna jest także motywacja poczęcia dziecka. Może być ona dojrzała i wynikać z prawdziwego pragnienia posiadania dziecka lub może mieć charakter instrumentalny np. dziecko jako „pasek” – ma utrzymać męża przy żonie /mąż i tak odchodzi, więc dziecko nie spełniło oczekiwań i nie jest już potrzebne/. Możemy mieć również do czynienia z sytuacją, gdy rodzice chcą mieć dziecko inteligentne, które spełniałoby ich oczekiwania i w związku z tym mogą prezentować w przyszłości postawę nadmiernie wymagającą.

Przebieg porodu oraz interakcje, jakie nawiązują rodzice z dzieckiem w pierwszych dniach i tygodniach jego życia. Zły stan zdrowia matki czy też dziecka, a także brak do-świadczenia młodych rodziców bywają powodem lękowego nastawienia w stosunku do dziecka, co może przerodzić się w postawę nadmiernie chroniącą z komponentem lękowym.

Niekiedy dziecko wzbudza w swoich rodzicach postawy ambiwalentne – akceptacja przelata się z nastawieniem agresywnym, wywołanym koniecznością dostosowania swojego trybu życia do trybu życia dziecka i poświęcenia mu całego wolnego czasu.

Na ogół nawet ci rodzice, którzy niezbyt chętnie odnosili się do faktu powiększenia rodziny, albo też nie byli w pełni zadowoleni z płci narodzonego dziecka, uczą się je kochać i otaczać opieką.

Rodzice są na ogół znacznie mniej pewni siebie i nastawieni lękowo w stosunku do pierwszego dziecka. Postawy rodziców w stosunku do następnych dzieci wynikają z całokształtu ich doświadczeń. Bardzo ważne stają się m.in.: sytuacja ekonomiczna, odległość czasowa między pierwszą ciążą a następnymi, płeć pierwszego dziecka, wzajemne stosunki między rodzicami. Niechętnie przyjmują rodzice fakt powiększenia się rodziny w sytuacji, gdy przekreśla ono jakieś ważne plany życiowe.

 

NEGATYWNE POSTAWY RODZICIELSKIE

 

POSTAWA ODTRĄCAJĄCA /ODRZUCAJĄCA/

-          dziecko traktowane jest jako ciężar /ogranicza swobodę, przeszkadza w karierze/, szukają placówek, osób, które przejęłyby opiekę nad dzieckiem,

-          rozczarowanie dzieckiem, zawiedzenie, urażenie,

-          opiekę uważają za odrażającą lub przekraczającą ich siły,

-          nie okazują pozytywnych uczuć, a nawet demonstrują negatywne,

-          dezaprobata, otwarta krytyka dziecka,

-          podejście dyktatorskie, nie dopuszczające do głosu, nie wnikające w motywy jego postępowania,

-          kierowanie przy pomocy rozkazów i nakazów,

-          represywne żądania, surowe kary, zastraszanie,

-          brak tolerancji i uwzględniania potrzeb i oczekiwań dziecka.

 

Konsekwencje: sprzeciw wobec dorosłych, kłótliwość, bunt wobec nacisku i ograniczeń ze strony środowiska, opór wobec dorosłych, wrogie nastawienie do ludzi, różne formy agresji i nieprzystosowania, negatywizm, nieposłuszeństwo, poczucie odrzucenia, zaniżone poczucie własnej wartości, szukanie aprobaty w różnych środowiskach rówieśniczych, często o charakterze przestępczym, człowiek, który nie był kochany sam nie potrafi kochać....

 

POSTAWA UNIKAJĄCA

-          ubogi stosunek uczuciowy lub wręcz obojętność wobec dziecka /chociaż pozornie może się wydawać wszystko w porządku/,

-          obcowanie z dzieckiem nie sprawia rodzicowi przyjemności,

-          ukryta bądź jawna beztroska, wręcz może być brak odpowiedzialności,

-          unikanie i ograniczanie kontaktu, zbywanie prób kontaktu ze strony dziecka,

-          zaniedbywanie dziecka pod kątem kontaktu psychicznego /chociaż potrzeby materialne mogą być zaspokojone/,

-          niekonsekwencja w wymaganiach,

-          lekkomyślność, czy wręcz obojętność wobec niebezpieczeństw; brak zainteresowania sprawami dziecka.

Konsekwencje podobne do postawy odrzucającej.

 

POSTAWA NADMIERNIE CHRONIĄCA

-          tendencja do przedłużania niemowlęcych form opieki nad dzieckiem traktowanie dziecka jak dzidziusia/

-          przerost kontroli hamujący aktywność dziecka,

-          rozwiązywanie problemów i trudności za dziecko, niedocenianie jego możliwości,

-          niedopuszczanie do samodzielności,

-          bezkrytyczne podejście do dziecka,

-          przesadna opiekuńczość, pobłażliwość,

-          ograniczanie swobody,

-          izolowanie od rówieśników,

-          przedstawianie świata jako zagrażającego

-          brak darzenia rozumną, odpowiednią do wieku swobodą.

-           

Konsekwencje: dzieci tak wychowywane są społecznie niedojrzałe, podatne na frustracje, nieprzystępne, nieopanowane, pobudliwe, przede wszystkim mało samodzielne i mało odpowiedzialne, nie radzące sobie z problemami, mające niski próg wytrzymałości na sytuacje trudne, mogą być także nieśmiałe, niepewne, nie wykazujące inicjatywy, mające problem z nawiązywaniem i podtrzymywaniem kontaktów społecznych.

 

POSTAWA NADMIERNIE WYMAGAJĄCA

-          liczą się potrzeby i oczekiwania rodziców, a nie możliwości dziecka,

-          stawianie wygórowanych wymagań,

-          narzucanie autorytetu i rządzenie dzieckiem,

-          ograniczanie samodzielności i swobody,

-          dążenie do przyspieszenia rozwoju

-          nieuznawanie praw i możliwości dziecka,

-          stwarzanie sytuacji, w których wszystko co robi dziecko wymaga poprawienia i uzupełnienia,

-          żaden rodzaj działalności nie satysfakcjonuje rodziców, w żadnym dziecko nie odnosi sukcesów.

 

Konsekwencje: poczucie niskiej wartości, zaniżona samoocena, brak wiary we własne możliwości, bunt i sprzeciw przeciwko rodzicom, brak inicjatywy /i tak nikogo nie zadowolę/....

 

 

POZYTYWNE POSTAWY RODZICIELSKIE

 

POSTAWA AKCEPTACJI

-          przyjęcie dziecka takim jakim ono jest,

-          okazują uczucia,

-          kontakt jest przyjemnością, daje zadowolenie,

-          znają potrzeby dziecka i je zaspokajają,

-          pozwalają na uczuciową niezależność.

 

POSTAWA WSPÓLDZIAŁANIA

-          pozytywne zaangażowanie i zainteresowanie rozwojem, zabawą i pracą dziecka,

-          nawiązywanie satysfakcjonującego kontaktu z dzieckiem,

-          wyjaśnianie, mobilizacja do samodzielnego zdobywania wiedzy.

 

POSTAWA ROZUMNEJ SWOBODY

-          rodzice obdarzają dziecko zaufaniem i dają mu swobodę /w granicach rozsądku/,

-          nie przedstawiają rzeczywistości jako zagrażającej.

 

UZNANIE PRAW DZIECKA

-          dziecko jako równoprawny członek rodziny,

-          pozwalają na samodzielne ponoszenie odpowiedzialności,

-          wyjaśniają, tłumaczą, ale nie narzucają,

-          dziecko wie, czego oczekują od niego rodzice.

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin