WYCHOWANIE DO ŻYCIA W RODZINIE „FELICJA KALINOWASKA” PODRĘCZNIK DLA GIMNAZJUM III ETAP EDUKACYJNY
Podręcznik zrecenzowali:
v prof. dr hab. Roman Ossowski – z rekomendacji Akademii Bydgoskiej
v prof. dr hab. Aleksander Nalaskowski – z rekomendacji Uniwersytetu im. Mikołaja Kopernika
v prof. dr hab. Barbara Kasprzak- – z rekomendacji Uniwersytetu im. A. Mickiewicza
v prof. dr hab. n. med. Zbigniew Lew-Starowicz- – z rekomendacji Towarzystwa Rozwoju Rodziny
Koncepcja człowieka prezentowana w książce :
¨ „człowiek „ to pojęcie o znaczeniu antropologicznym i biologicznym
¨ różnica pomiędzy „człowiekiem” a pozostałymi istotami żywymi
¨ spojrzenie na „człowieka” z punktu widzenia religii
¨ spojrzenie na dziecko jako najmłodszego „człowieka”
¨ przedstawienie okresów życia człowieka
Koncepcja rodziny zawarta w książce:
ü przygotowanie do roli rodziców- dojrzałość do małżeństwa , ukazanie wartości małżeństwa
ü zadania rodziny
ü czym jest rodzina
ü problemy i konflikty rodzinne
ü dziecko w rodzinie
ü przemoc domowa
ü funkcje rodziny
Obraz i rola kobiety prezentowane w książce:
¨ kobieta jest matką
¨ matka jest osobą, która towarzyszy dziecku na co dzień we wszystkich jego sprawach
¨ u matki szuka się uznania , ona pomaga w rozwiązywaniu problemów
¨ matka jest oparciem dla młodych
¨ matka jest ona ważna w procesie dojrzewania
Obraz i rola mężczyzny prezentowane w książce:
o mężczyzna jest ojcem
o ojciec rzadziej niż matka jest wymieniany jako partner w rozmowach
o kontakty z ojcem nie są tak częste i bezpośrednie jak z matką
o młodym ludziom zależy na uznaniu ojca, zwłaszcza chłopców
Rodzaje związków i ich ocena:
ü przyjaźń
ü stan zauroczenia
ü miłość platoniczna
ü pierwsze związki uczuciowe
ü miłość od pierwszego wejrzenia
ü związki przez Internet
Codzienność jest tłem, na którym powstają i kształtują się nasze uczucia. W naszym życiu ważna jest przyjaźń. Jej podstawą są doświadczenia wyniesione z domu rodzinnego. Wartość przyjaźni ujawnia się zwłaszcza w trudnych sytuacjach życiowych. Prawdziwa przyjaźń jest wyrazem dojrzałości psychicznej, empatii, szanowania inności i niepowtarzalności innych ludzi. Innym stanem od przyjaźni jest stan zauroczenia, który jest swoistym rodzajem miłości. Jest to stan gdzie nie myślimy racjonalnie, zapominamy o swoich powinnościach i zobowiązaniach. Może się zdarzyć, że zakochanie znika szybko, tak jak się pojawiło. W okresie szkolnym pojawiają się pierwsze związki uczuciowe polegające na spędzaniu razem czasu. Chodzenie z sobą nie trwa wiecznie, może się skończyć zerwaniem lub narzeczeństwem. W tej fazie młodzi muszą sobie zadać pytanie o granice przeżywania uczuć. Każdy związek wnosi w życie młodych ludzi nowe przeżycia, nie są one koniecznie dobre.
Koncepcja miłości:
Ø miłość młodzieńcza- to czas, kiedy znajomość lub przyjaźń między dwojgiem młodych ludzi przekształca się w „chodzenie ze sobą”.
Ø Miłość- w okresie młodzieńczym kojarzy się z cierpieniem, jest porażeniem, chwilą olśnienia, pojawia się niespodziewanie, towarzyszy jej smutek spowodowany nieobecnością osoby ukochanej. Istotą miłości pełnej, prawdziwej jest pragnienie uszczęśliwienia drugiej osoby, myślenie o jej potrzebach i ich zaspakajanie, respektowanie hierarchii wartości w życiu. Miłość prawdziwa to dostrzeganie i docenianie daru, jakim jest druga osoba ofiarująca siebie w sposób altruistyczny i całkowity. W miłości najważniejsze jest dobro osoby ukochanej.
Ø Miłość to podstawa i fundament małżeństwa.
Etyka seksualna prezentowana przez autorkę:
à Inicjacja seksualna- to odbycie pierwszego stosunku. Ważny jest sposób decydowania się na inicjację, ważne są warunki w jakich ona przebiega i poczucia wzajemnej odpowiedzialności, bardzo ważne jest uczucie, które łączy młodych ludzi.
à Antykoncepcja- to metoda sterowania płodnością oraz środki w celu zapobiegania zapłodnieniu. Wyróżniamy tu:
v Metody sztuczne kierowania płodnością:
¨ Prezerwatywę
¨ Kapturki zakładane na szyjkę macicy
¨ Diagmy
¨ Globulki
¨ Pianki
¨ Kremy dopochwowe
¨ Pigułki
¨ Implanty podskórne
¨ Wkładki domaciczne
¨ Zastrzyki hormonalne
v Naturalne metody sterowania płodnościąLopierają się wyłącznie na znajomości fizjologii płodności mężczyzny i kobiet:
¨ Kalendarzyk małżeński
¨ Metoda termiczna
¨ Metoda Billingsów
¨ Metoda objawowo – termiczna
à Aborcja- wydalenie płodu z macicy zanim osiągnie zdolność do samodzielnego życia. Jest ona dopuszczalna w 3 przypadkach:
¨ Zagrożenie życia matki i zagrożenie jej zdrowia
¨ Gdy ciąża powstała na podstawie gwałtu kazirodztwa
¨ Gdy badania prenatalne wykazują ciężkie i nieodwracalne uszkodzenie płodu
Poza tymi przypadkami przerywanie ciąży będzie karalne.
Wartości prezentowane w książce:
§ Zdolność do wartościowania i posiadania systemu wartości jest jedną z właściwości człowieka.
§ Internalizacja wartości– uzewnętrznianie, przyjmowanie za własne.
§ Rodzina jest nadal najwyżej cenioną wartością opartą o uczuciach- jest wartością u której leży miłość i odpowiedzialność.
WYCHOWANIE DO ŻYCIA W RODZINIE „FELICJA KALINOWASKA ĆWICZENIA DLA GIMNAZJUM III ETAP EDUKACYJNY
Ćwiczenia zrecenzowali:
v Pod względem merytorycznym i dydaktycznym:
¨ prof. dr hab. Roman Ossowski
¨ dr
tygrysekjola