20131128_diagnostykawpedspec_wyk.rtf

(7 KB) Pobierz

PARADYGMAT - zbiór założeń, pojęć, metod tworzących

Literatura: Niemierko, Wysocka i Jarosz

EGZAMIN: test wielokrotnego wyboru z punktami ujemnymi

btrochimiak@aps.edu.pl

problemy: mejlowo lub po wykładzie

MODEL PRACY Z UCZNIEM ZE SPECJALNYMI POTRZEBAMI EDUKACYJNYMI

diagnoza = rozpoznanie

Uczeń

- orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego;

- inne orzeczenia i opinie;

- bez orzeczenia, opinii.

Orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego

- uczeń niepełnosprawny (w rozumieniu prawa oświatowego)

              niesłyszący, słabosłyszący

              niewidomy, słabowidzący

              niepełnosprawny ruchowo

              NI

              autyzm, ZA

              niep. sprzęż.

- uczeń niedostosowany społecznie

- uczeń zagrożony niedostosowaniem społecznym

Inne orzeczenia i opinie

- orzeczenie o potrzebie indywidualnego obowiązkowego przygotowania przedszkolnego

- -"- nauczania dzieci i młodzieży wydane przez publiczną poradnię psych.-pedag.

- opinia poradni psychologiczno-pedagogicznej

Bez orzeczenia, opinii

- rozpoznanie dokonane na poziomie przedszkola, szkoły, placówki

 

Uczeń ze SPE

- z niepełnosprawnością

- niedostosowany społecznie

- zagrożony niedostosowaniem społecznym

- ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się

- z zaburzeniami komunikacji językowej

- z chorobą przewlekłą

- w sytuacji kryzysowej lub traumatycznej

- z niepowodzeniami edukacyjnymi

- z trudnościami wynikającymi z zaniedbań środowiskowych

- z trudnościami adaptacyjnymi, w tym związanymi z wcześniejszym kształceniem w innych systemach edukacji

- z trudnościami wynikającymi z odmienności kulturowej

- szczególnie uzdolniony

- podejście typu "dziecko ma problem, chcę mu pomóc";

- podejście typu "ja mam problem z dzieckiem, muszę go rozwiązać"

(prof. A. I. Brzezińska, 2009)

Model pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi

(na poziomie placówki)

poziom diagnostyczny - analiza orzeczenia

poziom programowy - IPET, pomoc psych.-ped.

poziom praktyczny - zajęcia -> efekty pracy / osiągnięcia ucznia

zajęcia obowiązkowe - określają rozporządzenia MEN

zajęcia dodatkowe - są w planie lekcji / planie pracy

zajęcia nadobowiązkowe - tu są zajęcia korekcyjno-kompensacyjne...

Skład zespołu

- nauczyciele

- wychowawcy grup wychowawczych

- specjaliści prowadzący zajęcia z uczniem

we współpracy z:

- rodzicami ucznia

- poradniami psych.-ped., w tym poradniami specjalistycznymi

- placówkami doskonalenia nauczycieli

- innymi przedszkolami, szkołami, placówkami

- podmiotami działającymi na rzecz rodziny, dzieci, młodzieży

- organem prowadzącym przedszkole, szkołę, placówkę

Modele funkcjonowania zespołów

- multidyscyplinarny (każdy robi dla siebie)

- interdyscyplinarny (incydentalna wymiana doświadczeniami)

- transdyscyplinarny

Transdyscyplinarna forma działania zespołu

- wieloscpecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowani, członkowie zespołu dokonują jednej wspólnej diagnozy

- rodzice są traktowani jako pełnoprawni członkowie zespołu

- zespół spotyka się regularnie w celu wymiany informacji i wiedzy

- w opracowaniu IPET biorą udział wszyscy członkowie zarządu

- wszyscy członkowie wdrażają IPET / pomoc p-p

- każdy członek Zespołu odpowiada za realizację całego IPET lub innej formy psychologiczno-pedagogicznej

Ścieżka ucznia z orzeczeniem

Uczeń ->

Analiza orzeczenia o potrzenie kształcenia specjalnego

Wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania ucznia ->

Specjalne potrzeby edukacyjne ->

IPET - Indywidualny Program Edukacyjno-Terapeutyczny ->

Zajęcia obowiązkowe, dodatkowe, nadobowiązkowe ->

Efekt pracy / osiągnięcia ucznia

Ścieżka ucznia bez orzeczenia

Analiza innego orzeczenia, opinii

/Dokonanie rozpoznania indywidualnych potrzeb ucznia ->

Specjalne potrzeby edukacyjne ->

"Pomoc"/"wsparcie" psychologiczno-pedagogiczne ->

Zajęcia obowiązkowe, dodatkowe, nieobowiązkowe ->

Efekt pracy / osiągniącia ucznia - w tym przypadku możemy zaniechać pomocy, gdy już wypełniła swoją funkcję

Na czym polega analiza orzeczenia?

- diagnoza

- zalecenia (dot. form i metod pracy, oraz placówki kształcenia)

- uzasadnienie

Wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania ucznia

źródła informacji o uczniu

- badania specjalistyczne wykonane w szkole (logopedyczne, psychologiczne, inne)

- rozpoznanie przeprowadzone przez nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych

- rodzice, opiekunowie prawni i inni

obserwacje w dużej mierze muszą być przeprowadzone w trakcie codziennej pracy z osobą

Specjalne potrzeby edukacyjne

wyniki diagnozy / rozpoznania

A) mocne strony ucznia - "punkt archimedesowy"

B) trudności rozwojowe i edukacyjne ucznia - "pięta Achillesa"

wyniki rozpoznania w zakresie:

C) dostosowania otoczenia, rodzaju pomocy i wsparcia

przyczyny trudności ucznia -> specjalne potrzeby edukacyjne

IPET

cele terapeutyczne                             <-|-> cele edukacyjne

zasady pracy pedagogicznej              - procedury osiągania              podstawa programowa

z uczniem ze SPE              celów                            kształcenia ogólnego (ta sama,

              - dostosowanie otoczenia,              co dzieci z upośl. w st. lekkim;

              rodzaje pomocy i wsparcia              potem dla osób ze st. umiark.

                                          i znacznym)

              - przewidywane osiągnięcia

Zajęcia edukacyjne

- czynności wstępnej              - nabywanie, uogólnianie, systematyzowanie

              pojęć przez ucznia

- uświadamianie celów i wytworzenie              - utrwalanie przez zastosowanie w praktyce

pozytywnej motywacji

- wprowadzanie nowych treści              - kontrola i samokontrola osiągniętych przez

              uczniów kompetencji

(slajd 39 - KONIEC)

Zgłoś jeśli naruszono regulamin