Prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie recyklingu używanych samochodów, poza ogólnymi wymaganiami określonymi w ustawie o swobodzie działalności gospodarczej, związane jest ze spełnieniem dodatkowych warunków wynikających z ustawy z dnia 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji (Dz. U. z 2005 r. Nr 25, poz. 202, Nr 175, poz. 1458, z 2007 r. Nr 176, poz. 1236, z 2009 r. Nr 79, poz. 666, Nr 92, poz. 753, Nr 215, poz. 1664, z 2010 r. Nr 28, poz. 145, Nr 76, poz. 489, z 2011 r. Nr 63, poz. 322).
Zgodnie z ww. ustawą, zbieraniem pojazdów wycofanych z eksploatacji mogą zajmować się wyłącznie przedsiębiorcy prowadzący punkty zbierania pojazdów i przedsiębiorcy prowadzący stacje demontażu.
Natomiast demontaż pojazdów wycofanych z eksploatacji może być prowadzony tylko w stacjach demontażu.
Stacja demontażu (definicja art. 3 pkt 10) – rozumie się przez to zakład prowadzący przetwarzanie, w tym demontaż obejmujący następujące czynności:
a) usunięcie z pojazdów wycofanych z eksploatacji elementów i substancji niebezpiecznych, w tym płynów,
b) wymontowanie z pojazdów wycofanych z eksploatacji przedmiotów wyposażenia i części nadających się do ponownego użycia,
c) wymontowanie z pojazdów wycofanych z eksploatacji elementów nadających się do odzysku lub recyklingu;
W związku z faktem, że pojazd wycofany z eksploatacji jest odpadem, kwalifikowanym w katalogu odpadów jako odpad niebezpieczny, przed rozpoczęciem działalności gospodarczej polegającej na prowadzeniu stacji demontażu konieczne jest uzyskanie pozwolenia zintegrowanego lub innej decyzji w zakresie gospodarki odpadami.
O tym, jaki rodzaj decyzji będzie potrzebny do rozpoczęcia działalności, decyduje przewidywana zdolność przetwarzania odpadów przez daną stację demontażu. Przedsiębiorca, który będzie prowadzić staję demontażu o zdolności przetwarzania masy odpadów (pojazdów wycofanych z eksploatacji ) powyżej 10 Mg na dobę będzie musiał uzyskać tzw. pozwolenie zintegrowane (art. 201 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska — Dz. U. Nr 62, poz. 627, z późn. zm w nawiązaniu do ust. 5 pkt. 1 załącznika do Rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 26 lipca 2002 r. w sprawie rodzajów instalacji mogących powodować znaczne zanieczyszczenie poszczególnych elementów przyrodniczych albo środowiska jako całości.) W przypadku pozostałych przedsiębiorców (prowadzących stację demontażu o zdolności przetwarzania do 10 Mg na dobę) wymagane będzie pozwolenie na odzysk i wytwarzanie odpadów (wydawane na podstawie 27 kwietnia 2001 r. o odpadach (Dz. U. z 2010 r. Nr 185, poz. 1243, z późn. zm.). Organem właściwym do wydawania ww. pozwoleń jest Marszałek Województwa.(art.40 ustawy z dnia 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji) Należy również pamiętać, że pozwolenie na wytwarzanie odpadów może być wydani. po uzyskaniu wymaganego pozwolenia na użytkowanie obiektu budowlanego oraz po sprawdzeniu przez wojewódzkiego inspektora ochrony środowiska funkcjonowania instalacji i urządzeń służących do demontażu pojazdów wycofanych z eksploatacji.
Minimalne wymagania techniczne dla stacji demontażu oraz sposób demontażu pojazdów wycofanych z eksploatacji określa rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 28 lipca 2005 r. w sprawie minimalnych wymagań dla stacji demontażu oraz sposobu demontażu pojazdów wycofanych z eksploatacji (Dz. U. Nr 143, poz. 1206 ze zm.).
Starostwo Powiatowe w Polkowicach - Wydział Ochrony Środowiska i Rolnictwa
§ 1. Teren stacji demontażu powinien być zabezpieczony przed dostępem osób postronnych, w szczególności ogrodzony, chyba że stacja demontażu znajduje się na terenie już ogrodzonym.
§ 2. Stację demontażu wyposaża się w:1) separator substancji ropopochodnych o przepustowości dostosowanej do wielkości powierzchni objętej systemem odprowadzania ścieków przemysłowych;
2) wagę lub urządzenie z wbudowaną wagą o skali ważenia nie mniej 3,5 Mg
§ 3. Na terenie stacji demontażu wyznacza się pomieszczenie do przyjmowania i obsługi osób przekazujących pojazdy wycofane z eksploatacji, zwane dalej "pojazdami", wyposażone w szafę metalową służącą do przechowywania dokumentów pojazdów.
§ 4.1.Na terenie stacji demontażu organizacyjnie wyodrębnia się następujące sektory:
1)przyjmowania pojazdów;
2)magazynowania przyjętych pojazdów;
3)usuwania z pojazdów elementów i substancji niebezpiecznych, w tym płynów;
4)demontażu z pojazdów przedmiotów wyposażenia i części nadających się do ponownego użycia oraz elementów, w tym odpadów, nadających się do odzysku lub recyklingu albo unieszkodliwienia;
5)magazynowania wymontowanych z pojazdów przedmiotów wyposażenia i części nadających się do ponownego użycia;
6)magazynowania odpadów pochodzących z demontażu pojazdów.
2.Przy zachowaniu wymagań wynikających z przepisów rozporządzenia, sektory, o których mowa w ust. 1, mogą być ze sobą łączone.
§ 5. Sektor przyjmowania pojazdów lokalizuje się na utwardzonej, szczelnej powierzchni, wyposażonej w system odprowadzania ścieków przemysłowych kierowanych do separatora substancji ropopochodnych..
§ 6. 1. Sektor magazynowania przyjętych pojazdów lokalizuje się na utwardzonej, szczelnej powierzchni nie mniejszej niż 200 m2, z zachowaniem pola manewrowego, wyposażonej w system odprowadzania ścieków przemysłowych kierowanych do separatora substancji ropopochodnych.
2.W sektorze, o którym mowa w ust. 1, pojazdy magazynuje się w sposób zabezpieczający je przed wyciekami paliw i płynów eksploatacyjnych.
3.Niedopuszczalne jest magazynowanie pojazdów w pozycji na boku i na dachu.
§ 7. 1.Sektor usuwania z pojazdów elementów i substancji niebezpiecznych, w tym płynów, lokalizuje się w obiekcie budowlanym, posiadającym utwardzone, szczelne podłoże, wyposażone w system odprowadzania ścieków przemysłowych kierowanych do separatora substancji ropopochodnych, zadaszenie oraz ściany boczne zabezpieczające przed czynnikami atmosferycznymi.
2. Sektor, o którym mowa w ust. 1, wyposaża się w:
1)urządzenia do usuwania paliw i płynów eksploatacyjnych z pojazdów;
2)oznakowane pojemniki na usunięte lub wymontowane z pojazdów następujące odpady:
a)odpadowe oleje silnikowe, przekładniowe, ze skrzyń biegów, hydrauliczne — spełniające wymagania wynikające z przepisów rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 4 sierpnia 2004 r. w sprawie szczegółowego sposobu postępowania z olejami odpadowymi (Dz. U. Nr 192, poz. 1968),
b)pozostałe usunięte paliwa i płyny eksploatacyjne: płyny chłodnicze, płyny ze spryskiwaczy, płyny hamulcowe.
c)akumulatory — pojemniki wykonane z materiałów odpornych na działanie kwasów,
d)(uchylono),
e)usunięte z układów klimatyzacyjnych substancje zubożające warstwę ozonową — pojemniki spełniające wymagania dla zbiorników ciśnieniowych,
f)układy klimatyzacyjne,
g)katalizatory spalin,
h)filtry oleju,
i)zawierające materiały wybuchowe,
j)zawierające rtęć;
3)pojemnik na wymontowane z pojazdów odpady kondensatorów — spełniający wymagania wynikające z przepisów rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 24 czerwca 2002 r. w sprawie wymagań w zakresie wykorzystywania i przemieszczania substancji stwarzających szczególne zagrożenie dla środowiska oraz wykorzystywania i oczyszczania instalacji lub urządzeń, w których były lub są wykorzystywane substancje stwarzające szczególne zagrożenie dla środowiska (Dz. U. Nr 96, poz. 860);
4)sorbenty do neutralizacji ewentualnych wycieków paliw i płynów eksploatacyjnych z tych pojazdów.
3.Wymontowane z pojazdów zbiorniki z gazem usuwa się niezwłocznie z sektora, o którym mowa w ust. 1.
§ 8.1.Sektor demontażu z pojazdów przedmiotów wyposażenia i części nadających się do ponownego użycia oraz elementów, w tym odpadów nadających się do odzysku lub recyklingu albo unieszkodliwienia, lokalizuje się w obiekcie budowlanym.
2.Sektor, o którym mowa w ust. 1, wyposaża się w pojemniki na:
1)szyby hartowane;
2)szyby klejone;
3)przedmioty wyposażenia i części zawierające metale nieżelazne.
§ 9.1.Sektor magazynowania wymontowanych z pojazdów przedmiotów wyposażenia i części nadających się do ponownego użycia lokalizuje się na utwardzonej, zadaszonej powierzchni.
2.Wymontowane z pojazdów przedmioty wyposażenia i części nadające się do ponownego użycia magazynuje się w sposób zabezpieczający je przed uszkodzeniem oraz uniemożliwiający ewentualne wycieki płynów eksploatacyjnych.
§ 10.1.
Sektor magazynowania odpadów pochodzących z demontażu pojazdów lokalizuje się na utwardzonej powierzchni.
2.Odpady niebezpieczne pochodzące z demontażu pojazdów magazynuje się odrębnie na utwardzonej, zadaszonej powierzchni, zgodnie z obowiązującymi przepisami ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach (Dz. U. Nr 62, poz. 628, z późn. zm.2)).
2a.Zbiorniki z gazem, o których mowa w § 7 ust. 3, magazynuje się zgodnie z przepisami działu III, rozdziału 3 "Magazynowanie gazu płynnego w butlach" rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 21 listopada 2005 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać bazy i stacje paliw płynnych, rurociągi przesyłowe dalekosiężne służące do transportu ropy naftowej i produktów naftowych i ich usytuowanie (Dz. U. Nr 243, poz. 2063).
3.Zużyte opony pochodzące z demontażu pojazdów magazynuje się w wydzielonym miejscu, wyposażonym w urządzenia gaśnicze, w stosach zabezpieczonych przed osunięciem.
4.Dopuszcza się magazynowanie zużytych lub nienadających się do użytkowania pojazdów niezawierających cieczy i innych niebezpiecznych elementów, oznaczonych kodem 16 01 06, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Środowiska z dnia 27 września 2001 r. w sprawie katalogu odpadów (Dz. U. Nr 112, poz. 1206), w stosach zabezpieczonych przed osunięciem, nieutrudniających transportu wewnętrznego.
§ 11.Demontaż pojazdów prowadzi się w sposób polegający na:
1)usunięciu:
a)paliw i płynów eksploatacyjnych, chyba że znajdują się one w przedmiotach wyposażenia lub częściach przeznaczonych do ponownego użycia,
b)czynnika chłodniczego z układu klimatyzacyjnego za pomocą specjalnego urządzenia, bądź zlecenie tej operacji wyspecjalizowanej firmie;
2)wymontowaniu:
a)filtra oleju,
b)przedmiotów wyposażenia i części przeznaczonych do ponownego użycia,
c)akumulatora,
d)zbiornika z gazem bez jego opróżniania, bądź po usunięciu gazu ze zbiornika za pomocą specjalnego urządzenia,
e)(uchylono),
f)katalizatora spalin,
g)kondensatorów z pojazdów wyprodukowanych przed dniem 1 stycznia 1986 r.,
h)elementów zawierających rtęć,
i)szyb,
j)opon,
k)części zawierających metale nieżelazne, jeżeli nie są one oddzielane w następującym po demontażu procesie przetwarzania.
3)wymontowaniu lub unieszkodliwieniu elementów zawierających materiały wybuchowe poprzez ich wyzwolenie w sposób elektryczny lub mechaniczny wewnątrz lub na zewnątrz pojazdu.
§ 12.Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 3 miesięcy od dnia ogłoszenia.
Zgodnie z art. 23 ustawy z dnia 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji przedsiębiorca prowadzący stację demontażu przy przyjmowaniu pojazdu wycofanego z eksploatacji może pobrać opłatę od właściciela pojazdu, z zastrzeżeniem:
1. Jeżeli łącznie są spełnione następujące warunki:
1) pojazd jest zarejestrowany na terytorium kraju, zgodnie z odrębnymi przepisami;2) pojazd wycofany z eksploatacji: a) jest kompletny, b) nie zawiera innych odpadów, które nie pochodzą z danego pojazdu.
Za pojazd kompletny uważa się pojazd, który zawiera wszystkie istotne elementy i jego masa jest nie mniejsza niż 90% masy pojazdu.
W przypadku przyjmowania od właściciela niekompletnego pojazdu wycofanego z eksploatacji opłata, o której mowa w ust. 2, nie może przekraczać wysokości 10 zł za 1 kg brakującej masy pojazdu.
2. Przedsiębiorca prowadzący stację demontażu nie pobiera ww. opłaty, , przy przyjmowaniu niekompletnych pojazdów Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, Policji oraz jednostek ochrony przeciwpożarowej.
Listę istotnych elementów pojazdu, określa rozporządzenie Ministra Transportu i Budownictwa z dnia 24 marca 2006 r. w sprawie listy istotnych elementów pojazdu kompletnego (Dz. U. Nr 58, poz. 407).
1) Nadwozie samonośne (oznaczone cechą identyfikacyjną) zawierające następujące elementy:a) fotele,b) akumulator,c) koła jezdne,d) zawieszenie przednie i tylne,e) most(y) napędowy(e)*)f) skrzynia biegów,g) silnik,h) układ hamulcowy,i) układ kierowniczy,j) układ wydechowy (konwertory katalityczne, katalizator*),k) układ zasilania paliwem ze zbiornikiem paliwa,l) układ klimatyzacji)m) układ chłodzenia z chłodnicą*)n) elementy elektroniczne sterowania układami)o) instalacja zasilana gazem**)p) poduszki powietrzne*)lub
2) rama z kabiną lub nadwoziem (oznaczone cechą identyfikacyjną) zawierającą następujące elementy:a) fotele,b) akumulator,c) koła jezdne,d) zawieszenie przednie i tylne, e) most(y) napędowy(e)*)f) skrzynia biegów,g) silnik,h) układ hamulcowy,i) układ kierowniczy,j) układ wydechowy (konwertory katalityczne, katalizator*)k) układ zasilania paliwem ze zbiornikiem paliwa,l) układ klimatyzacji*)m) układ chłodzenia z chłodnicą*)n) elementy elektroniczne sterowania układami*)o) instalacja zasilana gazem**)p) poduszki powietrzne*)*)Elementy występujące w pojazdach, w przypadkach przewidzianych przez producenta pojazdu.**)Jeżeli została zamontowana w pojeździe.
.
Przyjmując pojazd wycofany z eksploatacji, przedsiębiorca prowadzący stację demontażu ma obowiązek unieważnienia dowodu rejestracyjnego, karty pojazdu i tablic rejestracyjnych oraz wydania zaświadczenia o demontażu pojazdu. Zaświadczenie o demontażu pojazdu powinno zostać sporządzone w trzech egzemplarzach, z których pierwszy otrzymuje właściciel pojazdu, drugi przedsiębiorca przekazuje (w terminie 7 dni) organowi rejestrującemu właściwemu ze względu na miejsce ostatniej rejestracji pojazdu, natomiast trzeci egzemplarz pozostawia u siebie. W przypadku przyjmowania pojazdu, który nie jest kompletny, przedsiębiorca jest obowiązany do wydania zaświadczenia o przyjęciu niekompletnego pojazdu. Przedsiębiorca prowadzący stację demontażu prowadzi ewidencję wydawanych zaświadczeń. Sposób unieważniania dowodu rejestracyjnego, karty pojazdu oraz tablic rejestracyjnych, wzór zaświadczenia o demontażu pojazdu, wzór zaświadczenia o przyjęciu niekompletnego pojazdu, sposób przechowywania zaświadczeń oraz sposób prowadzenia ewidencji zaświadczeń określa rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 26 kwietnia 2010 r. w sprawie sposobu unieważniania dokumentów pojazdów wycofanych z eksploatacji, wzorów zaświadczeń wydawanych dla tych pojazdów, sposobu przechowywania zaświadczeń oraz prowadzenia ich ewidencji (Dz. U. Nr 75, poz. 476).
Zgodnie z art. 28 ustawy z dnia 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji, przedsiębiorca prowadzący stację demontażu jest obowiązany osiągać poziom odzysku i recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji w wysokości odpowiednio 95% i 85% masy pojazdów przyjętych rocznie do jego stacji. Dla pojazdów wyprodukowanych przed dniem 1 stycznia 1980 r. poziomy odzysku i recyklingu wynoszą odpowiednio 75% i 70%.
Kolejnym obowiązkiem przedsiębiorcy prowadzącego stację demontażu (art. 30) jest sporządzenie rocznego sprawozdania zawierającego informacje o:
1) liczbie, markach, masie i roku produkcji pojazdów oraz masie pojazdów wycofanych z eksploatacji, przyjętych do jego stacji demontażu;
2) masie odpadów poddanych odzyskowi, w tym recyklingowi, oraz przekazanych do odzysku, w tym recyklingu, a także masie przeznaczonych do ponownego użycia przedmiotów wyposażenia i części wymontowanych z pojazdów wycofanych z eksploatacji;
3) przedsiębiorcach, którym przekazano odpady do odzysku, w tym recyklingu, z podaniem nazwy, siedziby i adresu albo imienia, nazwiska i adresu przedsiębiorcy;
4) przedsiębiorcach, którym przekazano odpady do unieszkodliwiania, z podaniem nazwy, siedziby i adresu albo imienia, nazwiska, miejsca zamieszkania i adresu przedsiębiorcy;
5) osiągniętym w danej stacji demontażu poziomie odzysku i recyklingu.
Sprawozdanie przekazuje się Narodowemu Funduszowi Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz marszałkowi województwa w terminie do dnia 15 marca następnego roku. Dokumenty, na podstawie których sporządza się sprawozdanie. powinny być przechowywane przez 5 lat. Wzór sprawozdania oraz sposób jego przekazywania zostały określone w rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 10 listopada 2010 r. w sprawie rocznego sprawozdania o pojazdach wycofanych z eksploatacji (Dz. U. Nr 225. poz. 1471).
Należy pamiętać, że prowadzenie stacji demontażu odpadów zgodnie z §2 ust. 1 pkt. 42 Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 09 listopada 2010 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko, należy do grupy przedsięwzięć mogących zawsze znacząco oddziaływać na środowisko, co w konsekwencji zobowiązuje do uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.
Obowiązki przedsiębiorców prowadzących stacje demontażu zostały określone w rozdziale 4 ustawy z dnia 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji (art. 21-31).
Punkt zbierania pojazdów
Aby rozpocząć prowadzenie punktu zbierania pojazdów przedsiębiorca powinien uzyskać zezwolenie na zbierania odpadów. Zgodnie z art. 32 ust. 2 ustawy z dnia 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji do wniosku o wydanie ww. zezwolenia na zbieranie odpadów przedsiębiorca prowadzący punkt zbierania pojazdów jest obowiązany dołączyć kopię zawartej z przedsiębiorcą prowadzącym stację demontażu umowy dotyczącej przyjmowania pojaz...
andrew30