A. Stoff - O pojęciu kompozycji dzieła literackiego, [w] Kompozycja dzieła literackiego, red. A. Stoff, Toruń 2004.pdf

(244 KB) Pobierz
Andrzej Stoff
Andrzej Stoff
O pojęciu kompozycji dzieła literackiego
I
Pojęcia kompozycji nie można poprawnie sformułować, jeżeli
kompozycję będziemy traktowali jako abstrakt, w oderwaniu od kon-
kretnej teorii dzieła literackiego. W taki sposób można uzyskać co
najwyżej przeświadczenie co do tego, że każdy utwór jest „jakoś”
zbudowany, ale nie systemowe wyjaśnienie zasad istnienia dzieła jako
jedności i indywidualności. Zasady kompozycji, a nawet samo jej po-
jęcie, są pochodne względem sposobu pojmowania dzieła literackiego.
Mówiąc o kompozycji poszukujemy bowiem tego, co najistotniej lite-
rackie, a są przecież takie koncepcje, które sprowadzają je do tego, co
literacko nieswoiste, co literatura miałaby, według tych teorii, dzielić z
innymi dziedzinami i przejawami życia. W takich przypadkach, siłą
rzeczy, kompozycja musiałaby być rozumiana, przynajmniej częścio-
wo, w kategoriach tej dziedziny, która stanowi myślową (filozoficzną)
podstawę teorii dzieła.
Punktem wyjścia i teoretycznym zapleczem referowanej tu pro-
pozycji jest teoria dzieła literackiego, sposobu jego istnienia, budowy i
poznawania sformułowana przez Romana Ingardena. Wybór uzasad-
nia fakt, że jest to koncepcja z wszystkich dwudziestowiecznych teorii
najpełniejsza, najbardziej szczegółowo opracowana, a pomimo tego –
i mimo czasu, jaki upłynął już od jej sformułowania – pozwalająca na
efektywne kontynuowanie postawionych w jej obrębie problemów.
Gruntowność tej koncepcji wynika z tego zwłaszcza, że Ingarden ujął
ją jako konsekwencję konkretnej ontologii ( O dziele literackim ), wpi-
sał w całościową filozoficzną propozycję rozumienia świata ( Spór o
istnienie świata ), dał nie spotykaną dotąd pod względem systematycz-
2
ności i funkcjonalności ujęcia, epistemologię literacką ( O poznawaniu
dzieła literackiego ), a ponadto tak wszechstronnie ujętą filozofię lite-
ratury uzupełnił szczegółowymi propozycjami estetycznymi (zwłasz-
cza studia zebrane w książce Przeżycie, dzieło, wartość i w t. 3 Stu-
diów z estetyki ).
Uchwycone przez filozofa rysy budowy dzieła, charakteryzują je
jako przedmiot określonego rodzaju, nie wyręczają jednak poetyki,
jako dziedziny działań odnoszących się do utworów w ich faktycznej
realizacji, a więc zróżnicowanych pod względem rodzaju i konwencji.
Zakładają poetykę, ale jej nie zastępują. Ingarden sam wielokrotnie
podkreślał konieczność uzupełnienia rozważań ogólnych wynikami
analiz szczegółowych: zarówno poszczególnych problemów, jak i ty-
pów i odmian literackich. Jego teoria zapewnia takim rozważaniom
solidną podstawę, ale w niczym nie krępuje, ani nie wyręcza wystar-
czalnością ujęć ogólnych. Odwoływanie się do koncepcji filozoficzno-
literackich Ingardena gwarantuje uszanowanie w postępowaniu ba-
dawczym autonomiczności literatury jako szczególnej dziedziny ak-
tywności człowieka, jego teoria nie uzależnia tego, co literackie, od
tego, co nieliterackie (w jakimkolwiek znaczeniu) 1 .
Z chęci zastosowania wypracowanej filozofii dzieła literackiego
do poziomu literackiej faktyczności wyrósł projekt wykładu poetyki,
zrealizowany przez Ingardena raz jeden we Lwowie, w latach 1940 -
41, znany dzisiaj jedynie z konspektu 2 i z kilku ostatecznie opracowa-
nych i ogłoszonych fragmentów 3 . Problematyka kompozycji pojawia
się tam w części IV, poświęconej konsekwencjom rozpiętości dzieła
literackiego w jego budowie fazowej. Jaki system szczegółowych za-
gadnień wiązał z nią Ingarden, trudno jednak dzisiaj powiedzieć, gdyż
1 Por. A. Stoff, Słowo wstępne [w:] Z inspiracji Ingardenowskiej w teorii literatury , pod
red. A. Stoffa, Toruń 2001, s. 6.
2 R. Ingarden, Studia z estetyki , t. 1, Warszawa 1957, s. 306 - 315.
3 R. Ingarden, Dwuwymiarowa budowa dzieła sztuki literackiej. Schematyczność dzieła li-
terackiego. Konkretyzacja estetyczna , [w:] tenże, Szkice z filozofii literatury , Łódź 1947, (2. wyd.,
Kraków 2000).
3
pięć paragrafów, jakie miało składać się na tę część, obejmowało
sprawy tak różne i o tak zróżnicowanej doniosłości, jak „kompozycyj-
ne znaczenie krajobrazu”, i „zagadnienie dwuwymiarowej kompozycji
dzieła” 4 . (Ostatnie sformułowanie sugeruje, że uczony wiązał kompo-
zycję z obu wymiarami budowy dzieła.) Konspekt Poetyki pozostaje
więc przede wszystkim świadectwem dostrzegania ważności kategorii
kompozycji i jej związku z fundamentalnymi własnościami ontolo-
gicznymi dzieła.
II
Istotność zagadnienia kompozcyji wynika z tego, że utwory lite-
rackie są wytworami, a więc przedmiotami powstającymi w określony
sposób, według kategorialnie właściwych im zasad. Wytwór przeciw-
stawia się procesowi, któremu zawdzięcza swoje istnienie i konkretne
jakościowe uposażenie, czterema właściwościami, które są pochodną
kompozycyjnych zabiegów autora i manifestacją jego intencji twór-
czej.
Po pierwsze, jest to trwałość, a więc przynajmniej względna nie-
zależność dzieła od czasu, przejawiająca się w jego istnieniu poza
momentem ustania czynności twórczych.
Po drugie, dzieło literackie cechuje niezmienność, z wyjątkiem
tych form zmienności, jakie wbudowane są w ontologię tego rodzaju
przedmiotów, do jakich dzieło należy.
Po trzecie, dzieło jest zrealizowaną intencjonalnością i swoimi
właściwościami wskazuje na swego twórcę.
Wreszcie, po czwarte, dzieło literackie jest intersubiektywne, to
znaczy, że w przeciwieństwie do samych aktów twórczych, dostępne
4 R. Ingarden, Studia z estetyki , t. 1, s. 310. Najciekawiej i najistotniej zapowiadał się § 5,
którego treść została scharakteryzowana następująco: „Zagadnienie dwuwymiarowej kompozycji
dzieła. Typy kompozycyjne. Jednolitość całości dzieła w jego dwuwymiarowej budowie i jej prze-
ciwieństwa. Znaczenie artystyczne tych cech kompozycyjnych.”
4
jest poznaniu przez tych wszystkich, którzy przyjmą właściwą dla te-
go typu przedmiotów postawę.
Z perspektywy procesu twórczego kompozycja (jako stan „bycia
skomponowanym”) jest warunkiem i synonimem przedmiotowości.
Sam proces twórczy nie ma budowy, którą choćby w przybliżeniu
można byłoby porównać z kompozycją; jest natomiast trwającą w cza-
sie sekwencją zabiegów, w których powstaje przedmiot jako tak a nie
inaczej skomponowany. Pojmowana przedmiotowo kompozycja jest
więc rezulatatem procesu twórczego, zakończonego ukonstytuowa-
niem się dzieła i osadzeniem go w bycie jako nowego przedmiotu in-
tencjonalnego. Stan „bycia skomponowanym” jest więc ontologicz-
nym fundamentem dzieła literackiego jako dzieła sztuki. W rozważa-
niach Ingardena znaleźć można wiele miejsc, które doskonale oddają
sens kompozycji, chociaż sam ten termin w nich nie pada:
Dzieło sztuki, a w szczególności dzieło sztuki literackiej – o ile jest rzetel-
nym dziełem sztuki, a nie tylko pragnie za nie uchodzić – stanowi pewne indywi-
duum , którego indywidualność jest ugruntowana w swoistym piętnie zestroju
jakościowego, jaki w nim występuje. W tej swoistości i jakościowej odrębności
dzieło sztuki literackiej jest więc czymś niepowtarzalnym i ściśle biorąc nie dają-
cym się wiernie podrobić, a zarazem czymś nieporównywalnym z żadnym innym
dziełem sztuki, gdy je bierzemy w pełni jego uposażenia jakościowego. Zawsze
jest czymś wewnętrznie spoistym, ale im wyższej miary jest dziełem, tym spo-
istość jego wzmaga się. 5
Kompozycja każdego utworu literackiego jest wykładnikiem jego
jedności i jedyności, to jest gwarantem tożsamości i niepowtarzalnego
wyrazu. Jeżeli patrzyć na nią z perspektywy czytelnika, to jest ona ze-
społem przedmiotowo wyznaczonych warunków kontaktu z utworem,
jego przeżycia i zrozumienia, a zarazem wykładnikiem jego atrakcyj-
ności. Natomiast dla kogoś, kto poznaje utwór w postawie badawczej,
kompozycja jest jednostkowym rozstrzygnięciem podstawowych dy-
lematów twórczości, sferą, w której to, co kulturowe, ogólne i przed-
5 Tamże, s. 271.
5
miotowe, ulega „zagospodarowaniu” przez to, co indywidualne, oso-
bowe.
III
Podmiotem czynności kompozycyjnych jest autor, twórca, jako
osoba, która utwór powołuje do istnienia, a w której aktach twórczych
ma on źródło swego istnienia i jakościowego uposażenia. Kompozycja
to sfera jego wyłącznej kompetencji. Analizując kompozycję odnosi-
my się do osoby, która stworzyła dany utwór w konkretnych warun-
kach kulturowych, wykorzystała swą inwencję w zastosowaniu kon-
wencji literackich oraz kompetencję językową, a także dała świadec-
two określonemu rozumieniu literatury.
Wyłączność kompetencji autora w zakresie spraw związanych z
kompozycją wiąże się ze statusem wszelkich kategorii podmiotowych,
nad których wprowadzeniem napracowały się tyle w minionym stule-
ciu teorie nastawione na samo dzieło, zwłaszcza strukturalizm. „Nar-
rator”, „podmiot mówiący”, „podmiot liryczny”, „podmiot dzieła”,
nawet „podmiot czynności twórczych”, to z punktu widzenia kompo-
zycji – i tylko w przypadkach uzasadnionych rzeczywistymi właści-
wościami utworów – kategorie strukturalne należące do techniki pi-
sarskiej, podlegające wyborowi i kształtowaniu zgodnie z artystycz-
nymi decyzjami autora. Są to środki, wprawdzie (w różnym stopniu)
złożone i pełniące ( na różnych poziomach organizacji utworu) funk-
cje szczególne, ale tylko środki, którymi posługuje się autor . Kom-
pozycja jest sferą odpowiedzialności i inwencji artystycznej człowie-
ka, który uczestniczy w kulturze i za pomocą właściwych jej środków
wypowiada się w formie literackiej, dążąc do kontaktu z innymi
ludźmi i zakomunikowania im tego, co sam zrozumiał ze spraw świa-
ta. Wymienione wcześniej, a tak popularne w badaniach literackich
kategorie, służą uwypukleniu i semantycznym oraz estetycznym wy-
korzystaniu właściwej literaturze pośredniości wypowiedzi, i w tym
zakresie ich rola bywa niezastąpiona. To nie one jednak tworzą reguły
kompozycji poszczególnych utworów; one podlegają im, tak jak
Zgłoś jeśli naruszono regulamin