eglosari_i.doc

(43 KB) Pobierz
Przedmiot: Ergonomia

Przedmiot: Ergonomia. Wymiar 12 h. Prowadzący: __________________________________________

 

* Literatura przedmiotu:

1.      Ergonomia na co dzień / Arwid Hansen. - Warszawa : Instytut Wydawniczy Związków Zawodowych, 1987. - 155 s. - ISBN 83-202-0628-6

2.      Ergonomia / Jan Rosner. - Warszawa : Państ. Wydaw. Ekonomiczne, 1985. - 319 s. - Bibliogr.. - ISBN 83-208-0479-5

3.      Stanowiska pracy z monitorami ekranowymi - wymagania ergonomiczne / Zbigniew W. Jóźwiak ; Instytut Medycyny Pracy im. Jerzego Nofera. - Łódź : Oficyna Wydawnicza IMP, 1997. - 70 s. : fot. kolr., rys. ; 21 cm. - Bibliogr. . - ISBN 83-86052-81-3

4.      Komputerowe stanowisko pracy : aspekty zdrowotne i ergonomiczne / pod red. Joanny Bugajskiej. - Warszawa : Centralny Instytut Ochrony Pracy, 1997. - 149 s : il. ; 25 cm. - Bibliogr.. - ISBN 83-901740-8-1

5.      Ergonomia dla każdego / Anna Batogowska, Andrzej Malinowski. - Poznań : "Sorus", 1997. - 75 s. : rys. ; 24 cm. - Bibliogr.. - ISBN 83-87133-08-6

6.      Ergonomia w projektowaniu stanowisk pracy : podstawy teoretyczne / Ewa Górska, Edwin Tytyk. - Warszawa : Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, 1998. - 115 s. : rys., wykr. ; 24 cm. - Bibliogr.. - ISBN 83-7207-010-5

7.      i każda inna pozycja z zakresu ergonomii a także bhp, oraz Polskie Normy z zakresu tematu...

 

* Obowiązuje znajomość materiałów zawartych na stronie internetowej www.ergonomia.e-ar.pl, polecana jest też strona: http://galaxy.uci.agh.edu.pl/~ergonom/ergonomia/

* Zaliczenie: Test na ostatnich zajęciach obejmujący pojęcia i treści, które pojawią się na konwersatoriach, w glosariuszu oraz wskazane przez prowadzącego. Możliwe jest przygotowanie referatu na jedne z podanych tematów. Jednak Referat nie zalicza przedmiotu a jedynie może podnieść lub obniżyć ocenę. Referaty muszą spełniać wymogi formalne stawiane pracom naukowym i być dostarczone przed ostatnim zjazdem (przed testem). Przykładowe testy zostaną zaprezentowane przed zaliczeniem na stronie interetowej.

 

Wymogi formalne:

1.       Strona tytułowa z: nazwą przedmiotu, nazwiskami osób piszących, podaniem grupy, roku napisania pracy, tytułu pracy, spisem treści lub ok. 4 zdaniowym opisem zawartości (może być na 2 karcie pracy).

2.       Treść podzielona na rozdziały, podrozdziały wyraźnie zaznaczone. Strony kolejno numerowane. Akapity zaczynać powinny się od wcięć, dzielenie na akapity powinno być uzasadnione potokiem myślowym. Cytowane fragmenty powinny być oznaczone co do strony, z której pochodzą i książki, czy źródła.

3.       Bibliografia, podanie źródeł z których się korzystało – książkowych czy internetowych. Zapis powinien zawierać: autora lub redaktora książki, tytuł, wydawnictwo, rok wydania, miejsce wydania, numer wydania. Jeśli są to źródła internetowe, to jeśli możliwe podać wszystkie takie same informacje, ale koniecznie adres internetowy do głównej strony witryny i bezpośredni do materiału cytowanego.

4.       Należy oznaczyć fragmenty cytowane dosłownie - cudzysłowem i przypisem. Podobnie jeśli chodzi o zapożyczenie myśli z książki, czasopisma lub Internetu – także musi być ono zaznaczone przypisem, inaczej może to być potraktowane jak plagiat!!

5.       Nie jest istotne, czy praca jest drukowana, czy też pisana ręcznie, ważna jest pośrednio estetyka pracy, jednak ocena będzie opierać się na zawartości merytorycznej. Dobrze, aby była spięta lub w inny sposób zabezpieczona przed „rozsypaniem się”.

6.       Jeden egzemplarz ma otrzymać prowadzący w przed rozpoczęciem prezentacji !!!, drugi powinien być zabezpieczony do wglądu przez resztę grupy, np. w formie ksero lub drugiego wydruku komputerowego (po prezentacji).

 

Zawartość merytoryczna:

Ze względu na duże zróżnicowanie tematów podam tylko ogólne warunki.

1.       Praca ma pokazać, że autor rozumie zagadnienie !!! Temu służy właśnie przedstawianie a nie czytanie pracy – nie wszystkie treści zapisane w referacie muszą być przedstawione, tylko najważniejsze.

2.       Ma wskazać na to, że zapoznał się z literaturą teoretyczną dotyczącą przedmiotu o którym pisze przez np. zacytowanie definicji, opisów literaturowych, etc.

3.       Ma wskazać, że autor pracy sięgnął po źródła zawierające przykłady ze swego regionu, o którym pisze (jeśli praca odnosi się do regionu zamieszkania) lub z zakresu działania najbliższego jemu, czyli podać przykłady oddziaływań w jego najbliższym środowisku.

4.       Ma koncentrować się dokładnie na temacie i nie zawierać zbytecznych informacji i możliwie go wyczerpywać.

 

Przedstawienie pracy (w przypadku, gdy praca ma być przedstawiana):

1.       Praca nie może być czytana!!! Musi być przedstawiana, istotne jest zainteresowanie kolegów, koleżanek i prowadzącego materiałem albo jasne jego ukazanie.

2.       Dobrze jest, choć jest to niekonieczne przygotować dla kolegów/koleżanek materiały pomocnicze – krótkie streszczenia (nie trzeba i nie należy rozdawać każdemu), ksera danych statystycznych, czy inne. Także ew. folie z materiałami.

3.       Czas przedstawienia zależny jest od długości pracy, nie może przekroczyć 20 minut, powinien zająć ok. 15, lecz nie jest to warunek absolutny.

4.       Przedstawić należy najpierw temat, autorów (siebie), potem 3-5 zdań wprowadzenia, można zapisać na tablicy punkty w których będzie temat przedstawiany. Można podzielić się materiałem np. na połowę lub po krótszych fragmentach i przedstawiać naprzemiennie. Na zakończenie należy podsumować w ok. 5 zdaniach temat.

5.       Zapytać należy się o pytania i poczekać, a być może też odpowiedzieć na nie.

 

 

 

* Podstawowy schemat analizy dla ergonomii – poniżej. Jest to jednocześnie swoisty spis tematów zajęć.

 

 

 

 

 

... schemat człowiek – maszyna – warunki pracy w dziale materiały przydatne w nauce...

 

 

 

 

 

 

* GLOSARIUSZ

1.      Historia ergonomii – podstawowe fakty. Pojęcie ergonomia. Przedmiot i zakres ergonomii: cel główny ergonomii, przedmiot ergonomiczny, ergonomia jako wiedza multidyscyplinarna i wchodzące w jej skład przedmioty. Ergonomia koncepcyjna i korekcyjna. Układ człowiek – maszyna – otoczenie pracy. Praca – pojęcie z pkt. widzenia fizjologii. Praca umysłowa i fizyczna. Praca prosta i złożona. Praca wykonawcza i twórcza. Wysiłek miniony i bieżący. Praca zbędna i pozorna. „Dobra praca”. Koszt biologiczny pracy i jego składowe: wysiłek fizyczny, psychiczny i otoczenie pracy. Szczegółowo: praca statyczna, praca dynamiczna, metody oceny wydatku energetycznego, ocena wysiłku energetycznego metodą Lehmanna, monotypia ruchów. Wysiłek psychiczny: etapy pracy umysłowej, habituacja, monotonia pracy i jej ocena.  Materialne środowisko pracy: hałas i wibracje; oświetlenie; mikroklimat; promieniowanie. Szczegółowo: def. hałasu, zakres słyszalności i szkodliwości, pomiar hałasu, szkodliwe oddziaływanie hałasu, możliwości ograniczania działania hałasu, decybel (skala decybelowa), ciśnienie akustyczne. Oświetlenie: normy i klasy oświetlenie pomieszczeń, rodzaje źródeł światła i jakość światła, zalety i wady różnych typów oświetlenia, typy oświetleń pomieszczeń, barwa i rola w pracy barw. Mikroklimat: elementy składowe mikroklimatu (temperatura, wilgotność, wentylacja), wpływ poszczególnych elementów na człowieka, normy dla pomieszczeń biurowych, urządzenia wentylacyjne, typy wentylacji, celowość utrzymania jakości mikroklimatu. Promieniowanie elektromagnetyczne: źródła promieniowanie, brak narządu czucie, źródła promieniowania, ochrona przed promieniowaniem (odległość i ekranowanie).

2.      Psychologiczne czynniki organizacji pracy, proces decyzyjny, obieg informacji, percepcja i przetwarzanie informacji. Biorytmy: miesięczny, tygodniowy, dobowy – praca zmianowa, błędy popełniane ze względu na porę. Kanały dostarczania informacji: porównanie kanału głosowego i wzrokowego. Błędy percepcyjne (szczególnie wzrokowe) w pracy, urządzenia sterująco – kontrolne maszyn. Różnica w możliwościach informacyjnego przetwarzania człowieka i maszyny. Rodzaje prac związanych z przesyłem informacji: praca umysłowa a praca fizyczna.

3.      Socjologiczne i psychologiczne środowisko pracy: stres w pracy. Rola psychologii pracy i 3 główne nurty jej zainteresowań. Definicja: sytuacji trudnej, sytuacji stresowej, stresu, stresu chronicznego. Reakcja stresowa wg R.Lazarusa. Rodzaje sytuacji trudnych. Skutki stresu i stresu chronicznego. Osobowość typu A i typu B. Przykłady prac stresujących. Źródła stresu w pracy. Sposoby reakcji na stres i przeciwdziałania stresowi.

4.      Ocena ergonomiczna: analiza przykładowych urządzeń i przedmiotów w oparciu o definicję przedmiotu ergonomicznego. Ocena stanowiska pracy.

2

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin