Psychologia rozwoju człowieka – wykłady 2013/2014
dr Ludwika Wojciechowska
Wykład 1.
Koncepcja rozwoju w psychologii.
Ontogeneza – rozwój indywidualny człowieka w toku jego życia osobniczego (jednak nie każda zmiana oznacza rozwój). W psychologii rozwój długo rozpatrywano w ujęciu biologicznym. Podstawowe kategorie tak rozumianego rozwoju to wzrost (np. przyrost komórek), dojrzewanie (rozwój komórek do takiego stanu w którym organizm może w pełni je wykorzystać), uczenie się (ściśle zależne od dojrzewania). W rezultacie przyjęcia modelu biologicznego zmiana rozwojowa była charakteryzowana przez:
– jednokierunkowość (monotonicznosć), zmiany prowadzą do określonego stanu końcowego, na stanach prostszych budują się bardziej skomplikowane;
– nieodwracalność;
– trwałość;
– autonomiczność, zmiany rozwojowe są ściśle powiązane i wyznaczane przez czynniki wewnętrzna, tkwiące w strukturze systemu psychicznego.
W konsekwencji:
– zmiany mają charakter powszechny w danej populacji – nie ma różnic indywidualnych,
– zmiany są ściśle powiązane z wiekiem,
– zmiany są przewidywalne.
Model biologiczny jest krytykowany, zwraca się uwagę na czynniki indywidualne i środowiskowe.
Inne charakterystyki zmian rozwojowych
• Zmiany ilościowe – przybywanie, ale bez naruszenia struktury wewnętrznej zjawisk czy procesów (np. zwiększanie się zasobu słów).
• Zmiany jakościowe – przekształcenie się wewnętrznej organizacji czynności psychicznych i zachowania (np. nowy sposób rozumienia świata).
• Zmiany progresywne – narastanie, powiększanie się, doskonalenie, np. szybsze tempo uczenia się.
• Zmiany regresywne: inwolucja, atrofia, zanik
• Zmiany intra- i inter-indywidualne
Problem akceleracji rozwoju – przyspieszenie rozwoju w porównaniu z poprzednimi pokoleniami.
Lata 30. XX wieku – Eleonor Gudnaf (?) stworzyła skalę inteligencji mierzoną interpretacją ołówkowego rysunku człowieka. Przekazuje informacje o stopniu rozwoju umysłowego dziecka. Przy zastosowaniu skali współcześnie dzieci osiągają przeciętne wyniki 200 IQ.
Periodyzacja rozwoju
1. Okres prenatalny: 0-9 m.ż. - kończy się narodzinami
2. Okres niemowlęcy: od narodzin do 1 r.ż. (w tym noworodkowy, od narodzin do 1 m.ż.)
3. Okres poniemowlęcy: od 1 r.ż. do 3 r.ż.
4. Wczesne dzieciństwo: 2-3 r.ż. do 6-7 r.ż.
5. Średnie dzieciństwo: 6-7 r.ż. do 11-12 r.ż
6. Okres dorastania: 11-12, 17-20
7. Wczesna dorosłość – do 40-45 rż
8. Średnia dorosłość – od 40-45 do 60-65
9. Późna dorosłość – od 60-65 do śmierci
Wykład 2.
Okres prenatalny. Od poczęcia do narodzin.
Cechy życia dziecka w okresie prenatalnym
1. Dynamiczność i adaptabilność
• od jednej komórki do 12 miliardów komórek w mózgu i 10 bilionów komórek nerwowych
• masa ciała powiększa się 10-11 milionów razy (od narodzin do dorosłości – 22 razy)
• 0,15mm komórki jajowej i 50 cm dziecka przy narodzinach
2. Fizjologiczna dominacja dziecka
• wyzwala zmiany z hormonach matki
• ćwiczy funkcje ważne po urodzeniu się (połykanie wód płodowych, oddawanie moczu, ssanie, obracanie się, podskoki)
• wyznacza termin porodu
• radzi sobie z poczuciem głodu
3. Rozwojowi poszczególnych struktur towarzyszy rozwój ich funkcji
4. Rozwój struktur i funkcji odbywa się zgodnie z zasadami:
• cefalokaudalną – rozwój struktur i funkcji zachodzi w kierunku od części głowowej do części dolnej-tylniej;
• proksymodystalną – od centralnej części ciała ku częściom bardziej odległym
5. Cechy okresu prenatalnego obserwowane są także po narodzinach dziecka – do około 5,6mca
• odruchy bezwarunkowe
• dwie zasady rozwoju (cefalokaudalnego i proksymodystalnego)
• przewaga mięśni zginaczy (dziecko ma mało miejsca w brzuchu matki, toteż przyjmuje postawę zgiętą)
Rozwój prenatalny (model medyczny)
1. Okres zygoty – od zapłodnienia do 2 tygodnia życia; zagnieżdżenie się zygoty w ścianach macicy, początki specjalizacji komórek – niektóre tworzą masę wewnętrzną (podstawa embrionu), a inne masę zewnętrzną
2. Okres zarodkowy (embrionalny) – od 3 do 8 tygodnia - różnicowanie się komórek masy wewnętrznej, trzy listki zarodkowe:
• ENDODERMA - zaczątek organów wewnętrznych i gruczołów;
• EKTODERMA - zaczątek tych struktur organizmu, które będą miały kontakt ze światem zewnętrznym (układu nerwowego, skóry i włosów, sensorycznych części oka, nosa i ucha);
• MEZODERMA - zaczątek mięśni, chrząstki, kości, serca, narządów płciowych i niektórych gruczołów;
3. Pierwsze funkcje: w końcu 3. tygodnia zaczyna funkcjonować zaczątek układu krwionośnego.
Zmiany w masie komórek zewnętrznych, ukształtowanie się trzech systemów podtrzymujących embrion: worka owodniowego, łożyska i pępowiny.
•
3. Okres płodowy – od 9 do 38, 40 tygodnia
• 12 tyg – można określić płeć, głowa stanowi połowę wielkości płodu
• 16 tyg – matka wyczuwa pierwsze ruchy, uszy są ukształtowane
• 20 tyg – porost włosów, głowa to 1/3 długości ciała, odruch ssania
• 24 tyg – ukształtowane oczy (zamknięte) paznokcie, zdolność samodzielnego oddychania
• 28 tyg. - układ nerwowy, krwionośny i oddechowy na tyle rozwinięte, by utrzymać się przy życiu
• 29-40 tyg. - w dużym tempie powstają połączenia nerwowe; przyrost wagi
Rozwój prenatalny (model psychologiczny)
I trymestr
• 13 dnia powstają zawiązki układu nerwowego, 20 dnia zawiązki mózgu;
• od 21 dnia pracuje serce;
• w 41 dniu obserwuje się odruchy nerwowe świadczące o początkach współdziałania układu nerwowego i mięśniowego;
• w 43 dniu odnotowano pierwsze oznaki fal mózgowych;
• między 7 a 10 tygodniem zaczynają docierać pierwsze impulsy nerwowe z oka poprzez nerw oczny do mózgu;
• w połowie 7 tygodnia pojawia się wrażliwość okolicy warg na dotyk, lekkie ich podrażnienie wywołuje uogólnioną reakcję całego ciała w postaci zwrotu tułowia;
• w 7 tygodniu zróżnicowanie gruczołów płciowych pozwala na rozróżnienie płci;
• w 10 tygodniu zasadnicze części mózgu są już ukształtowane;
• w 12 tygodniu dziecko zaczyna połykać wody płodowe i reagować na ich smak;
• pomiędzy 8 a 12 tygodniem - intensywna aktywność ruchowa.
II trymestr – dziecko osiąga proporcje takie, jakie będzie miało przy narodzinach.
• w 15 tygodniu początek ruchów chwytnych;
• w 4 miesiącu powierzchnia mózgu jest pofałdowana, uformowany jest móżdżek, rozpoczyna się mielinizacja włókien nerwowych w rdzeniu kręgowym;
• od 17 tygodnia - ćwiczenia ruchów ssących;
• między 4 a 5 miesiącem życia reaguje na zmiany temperatury, na intensywną zmianę oświetlenia, na bardzo silne dźwięki;
• na przełomie 5 i 6 miesiąca nabywa zdolności bycia w stanie czuwania i stanie snu;
III trymestr
• przyrost wagi, wypijanie wód płodowych (15 do 40 ml na godzinę)
• nie przybywa już komórek nerwowych, przemiany maja charakter jakościowy, powstają ośrodki mózgowe poszczególnych zmysłów
• występuje zdolność zapamiętywania
• dalszy rozwój odruchów bezwarunkowych
TERATOGENY
MOŻLIWY SKUTEK – uszkodzenie struktur które rozwijają się w trakcie działania teratogenu
Leki terapeutyczne (aspiryna)
Poronienie, krwawienie, kłopoty noworodka z oddychaniem
Witamina A
Zniekształcenia głowy, uszy, serca i CUN
Streptomycyna (antybiotyk)
Utrata słuchu
Talidomid
Deformacja kończyn, uszkodzenia narządów wewnętrznych, śmierć
Narkotyki: kokaina
Zahamowanie wzrostu, przedwczesny poród, drażliwość noworodka, syndrom głodu narkotycznego (drżenie ciała, niepokój)
Heroina
jw oraz syndrom nagłej śmierci (syndrom śmierci łóżeczkowej)
LSD i marihuana
Przedwczesny poród, uważane za przyczynę odkrywania się kawałków chromosomów
Wiek matki
Nastolatki i kobiety po 35rż mają dzieci z niższą wagą urodzeniową; częściej występuje Zespół Downa
Alkohol
Uszkodzenie mózgu i serca, zahamowanie wzrostu, opóźnienie umysłowe, płodowy zespół alkoholowy
Palenie papierosów
Zahamowanie wzrostu, wcześniactwo
Cukrzyca
Trzykrotny wzrost prawdopodobieństwa wystąpienia wszelkich typów wad wrodzonych (bezmózgowie, rozszczepienie kręgosłupa)
...
psychUW