pl. określanie stron świata.doc

(38 KB) Pobierz
PLAN PRACY

PLAN PRACY

 

Instruktora na punkcie nauczania

 

 

TEMAT:              Określanie stron świata przy pomocy obiektów terenowych

CEL:          

            1.Uczyć szkolonych określania kierunków świata

            2. Uczyć szkolonych określania swojego położenia

            3. Ustalać nakazany kierunek działania

CZAS:   regulowany zmianą grup

          

 

PRZEBIEG SZKOLENIA
 

Lp.

Zagadnienia i czynności instruktora

Czynności szkolonych

1

2

3

1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

CZĘŚĆ WSTĘPNA

 

Baczność!! Uczył was będę określania stron świata przy pomocy charakterystycznych przedmiotów terenowych. Spocznij!!

Ma to na celu uczyć  was określania kierunku świata, swojego położenia oraz ustalenia kierunku działania(marszu)

 

CZĘŚĆ GŁÓWNA

 

Istotą orientowania się w terenie jest poprawne określanie kierunków stron

świata, własnego położenia w stosunku do otaczających przedmiotów terenowych, utrzymanie nakazanych kierunków działania a w walce dodatkowo określanie położenia wojsk własnych i nieprzyjaciela.

 

Orientując się w terenie bez mapy, należy:

-          określić kierunki świata;

-          określić swoje położenie (miejsce stania) w stosunku
do otaczających przedmiotów terenowych;

-         ustalić nakazany kierunek działania.

Umownie przyjmuje się, że zasadniczym kierunkiem stron świata
jest  północ.

 

Kierunki stron świata można określić w terenie według charakterystycznych cech przedmiotów terenowych;
- kamienie i skały znajdujące się na otwartej przestrzeni od strony północnej na naszej półkuli są porośnięte mchem;

- na samotnie rosnących drzewach gałęzie od strony południowej
są grubsze i dłuższe oraz skierowane w tą stronę.

- na zboczach i skarpach śnieg topnieje szybciej od strony południowej;

- ołtarze w starych kościołach najczęściej znajdują we wschodniej stronie nawy głównej, oś przebiega w kierunku wschód – zachód.

- kora oddzielnie rosnących drzew jest grubsza po stronie północnej i dodatkowo porośnięta mchem; jeśli mech rośnie dookoła pnia drzewa to po stronie północnej, zwłaszcza u dołu pnia jest go więcej;

- kory oddzielnie rosnących drzew są bardziej rozwinięte od strony południowej;

- słoje przyrostu rocznego na pniach drzew są bardziej skupione od strony północnej;

- mrowiska niemal zawsze znajdują się po południowej stronie drzewa pnia lub krzaku;

              Aby upewnić się, czy strony świata zostały tym sposobem określone poprawnie, należy po określeniu kierunków wg. cech jednego przedmiotu dążyć do potwierdzenia tych kierunków za pomocą cech innych przedmiotów.

CZĘŚĆ KOŃCOWA

 

Zadaję pytania szkolonym, wystawiam oceny, odpowiadam na pytania , zadaję  pracę na naukę własną.

Stoją na zbiórce i słuchają

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Stoją na zbiórce , odpowiadają, zadają  na pytania,

 

 

OPRACOWAŁ

 

 

.........................

 

(stopień, imię i nazwisko)

Zgłoś jeśli naruszono regulamin